Wij willen in april naar Zuid Afrika! We hadden besloten dat als de verse terugplaatsing van onze IVF behandeling was mislukt dat we onszelf dan zouden trakteren op een vakantie naar Afrika. Het is dus helaas mislukt, maar daarom beginnen we nu gelijk met plannen van onze vakantie! Nu zijn er vele aanbieders, van heel luxe, tot gewoon heel basic. We willen niet zo heel lang (2 weken) ivm werk, behandelingen en gewoon omdat ik niet zo lang van huis wil zijn. Wie is ook in Zuid Afrika geweest en waar heb je geboekt? Nog tips? Ons idee is om te beginnen in Johannesburg, vervolgens de panorama route te doen, kruger park en daarna naar St Lucia en omgeving om vervolgens weer richting omhoog richting Johannesburg te gaan. We houden vooral heel veel van natuur en dieren, we willen geen grote steden bezoeken. We nemen een rechtstreekse vlucht met KLM
Volgens mij is het prima zelf te bereizen, ik ken meerdere mensen die er zijn geweest, zowel op georganiseerde (bijv. FOX) reis als gewoon met een huur auto. zolang je niet naar de gevaarlijkere gebieden gaat (sommige delen van johannes burg etc) en niet snachts rijdt gaat dat prima. eventueel in het ene hostel alvast bellen of er plek is in de volgende. Mocht je dat toch te spannend vinden om het zelf te regelen enzo, dan is Outsight travel nog wel een goede organisatie, dan kun je een op maat gemaakte reis boeken, ze werken met bouwstenen, je kunt ook luxe of juist basic hotels kiezen, ze zijn vrij flexibel, je kunt ze prima om tips vragen om de route bijv. op een andere manier te reizen of om een bouwsteen op een andere manier in te vullen. veel plezier op vakantie!
Ik ben zelf inmiddels een keer of 12 in Zuid-Afrika geweest. Vanaf de eerst keer gewoon alles zelf geregeld. Ik zou aanraden om gewoon zelf alles te boeken. Er zijn genoeg websites waar je leuke hotels/b&b/lodges kan vinden en boeken. Het huren van een auto is ook heel makkelijk en goedkoop. Op tripadvisor staan genoeg reviews om te bepalen of het de moeite waard is in een bepaald hotel te verblijven. Een gewone auto (2wd) volstaat prima voor het stukje wat jullie in gedachten hebben. De wegen zijn van goede kwaliteit en de bewegwijzering is ook duidelijk en goed onderhouden. Er zijn overal genoeg tankstations dus daar hoef je je ook niet druk om te maken. Voor het Krugerpark zou ik aanraden om bijvoorbeeld twee nachten in een luxere lodge te verblijven in een van de gebieden van greather kruger zoals bijvoorbeeld Balule. Daarna kan je ook prima nog een aantal nachten in Kruger zelf doorbrengen in een van de vele restcamps. Deze zijn ook gemakkelijk via internet te boeken via Sanparks. (website van de overheid welke de nationale parken in Zuid-Afrika beheren) Hluhluwe/Umfolozi is zeker een aanrader om te bezoeken. Ik vind dit zelf één van de mooiere parken in Zuid-Afrika. Wij overnachten daar eigenlijk altijd bij dezelfde lodge buiten het park. Dit is een lodge welke eigendom is van Nederlanders en wij vinden het altijd "thuis" komen. Het is een geweldig land. Als je gewoon je gezonde verstand gebruikt is het ook een veilig land om te reizen. Het eten en de wijnen zijn top en goedkoop. Momenteel is de rand extreem laag dus dat maakt jullie vakantie alleen nog maar prettiger
Eens, ik zou ook gewoon zelf alles regelen. Maar goed.. voor mij is het misschien anders omdat ik er jaaaaaren heb gewoond. Huhluwe Umfolozi is inderdaad zeker de moeite waard! Mooi wildpark. Bij de Drakensbergen zou je een wandeling kunnen doen naar de rotstekeningen van de Bushmen, of paardrijtocht o.i.d. Dat zou je wel georganiseerd kunnen doen. Gecombineerd met even de grens over naar Lesotho (via de Sani Pass, zie bv Drakensberg Adventures Molumong Pony Trekking voor wat ik bedoel) en daar rondkijken @hluhluwe: misschien een linkje/ naam van de lodge waar jullie altijd verblijven daar, dan heeft TS er misschien wat aan.
Wauw, ik word helemaal enthousiast! Het enige waar ik een beetje mee zit met zelf regelen is dat je vanuit het vliegveld naar een hotel moet en ergens je auto moet huren, maar je komt savonds las rond 9 of 10 uur aan. Hoe hebben jullie dit gedaan? Laat in de avond het autobedrijf zoeken en vervolgens het hotel zoeken met de huurauto? Of taxi of anders? In Mexico hebben we ook veel zelf geregeld maar we werden wel bij ons eerste hotel gebracht zodat we daar geen drukte om hadden. Tips/namen van lodges/hotels etc zijn zeker welkom! Ik ga weer puzzelen
auto huren via sunnycars, die regelen een auto bijv. via Herz/apollo etc. en kun je ophalen bij het vliegveld, een hotel zoeken niet te ver bij het vliegveld vandaan (thuis alvast de route uitzoeken) zodat je niet nog heel ver hoeft te rijden.
Ik persoonlijk vind de vluchttijden van KLM niet ideaal. De vlucht komt inderdaad s avonds laat aan. Daarnaast duurt het 's avonds vele malen langer om door de immigratie heen te komen dan overdag. Ik vlieg wel eens met KLM maar ik vind de vlucht van Air France prettiger. Meestal vlieg ik dan rond 20:00 uur van Schiphol naar Parijs en dan de nachtvlucht van Parijs naar Johannesburg. Het grote voordeel is dat je in de ochtend aankomt. (en daarmee de avond problemen niet hebt) De keren dat ik de KLM vlucht heb genomen heb ik een hotel met transfer geboekt. Je moet er wel rekening mee houden dat je pas rond een uur of 1:00 in je hotel zal zijn. (De paspoortcontrole kan 's avonds zomaar 1 tot 2 uur duren) De volgende ochtend nam ik dan een transfer terug naar de luchthaven om de auto op te halen. Ik huur de auto meestal via autoeurope of easyterra. Deze geven je een overzicht van alles verhuurmaatschappijen en de prijzen. Meestal zijn zij verreweg de goedkoopste. Inmiddels heb ik alle maatschappijen wel gehad en er is er geen één tegen gevallen. Leuke lodges zijn er te veel Ik heb persoonlijk goede ervaringen met Greenfire Lodge Johannesburg (voorheen Drifters Lodge) (dit ligt wel een stuk van het vliegveld, maar voor Johannesburg in een relatief veilige wijk) Verder heb ik geen ervaring met hotels in Johannesburg omdat wij bijna altijd bij vrienden verblijven In het Krugerpark zelf is Lower Sabie een goede optie. (wel snel vol) In de buurt van het restcamp is namelijk erg veel wild. Skukuza heeft altijd wel plek maar is dan ook het grootste kamp. Ook in de omgeving van Skukuza wordt veel wild gezien. In Hluhluwe is Wildebees Ecolodge onze vast stek. "Zululand Rhino Reserve" (prive park) in de buurt van Hluhluwe is ook erg interessant. Beste kans om de zwarte neushoorn te zien. Zij hebben een speciaal fokprogramma voor de zwarte neushoorn. Een betaalbare maar goede accommodatie daar is Rhino River Lodge. Er zijn verschillende lodges in het park. De Sani pass is ook leuke voor een bezoekje. Je kan zomaar ineens sneeuw tegen komen. Bijzondere ervaring Als je nog tijd in Johannesburg vol wil/moet maken is het apartheidsmuseum erg indrukwekkend. Het ernaast gelegen attractiepark is leuk om wat tijd te doden. Het legermuseum en de dierentuin zijn ook de moeite waard.
Ik heb er gewoond en zie dat er al veel goede tips gegeven zijn. Ik zou alles zelf boeken, dat kan makkelijk. En inderdaad een auto via easyterra. Ben het eens met het KLM verhaal, opzich is klm prima maar de vlucht komt inderdaad heel laat aan in JB. Als je wel met KLM gaat moet je zeker wel zorgen voor een goede transfer naar je hotel of waar je dan ook maar slaapt.ik vlieg zelf altijd met Emirates maar dat is ook meer omdat ik de service van air france niet zo prettig vind. In kruger hebben wij in Olifants, Satara en Crocodile bridge gezeten. De eerste vonden wij het leukste. Willen jullie niet naar Kaapstad en omgeving?
Nee we hebben niet zoveel tijd dus vandaar alleen de kant van Johannesburg Kan iemand mij een PB sturen met een website link waar je de hotels/b&b etc op kunt vinden?
Wat een goede keuze, Zuid Afrika, al weet ik zeker dat je veel liever thuis was gebleven... Ik heb mijn hele reis in excelsheet met accomodaties etc. Zit ook kaapstad bij, maar ook krugerpark en st lucia. Als je interesse hebt stuur even je mailadres dan stuur ik hem op. Het was voor ons de mooiste reis ever!
Deze plekken heb ik ook bezocht, geweldig! Als je naar het Kruger wilt, laat je dan even goed informeren. Het is nu malaria-seizoen. En ik weet niet of je nu die pillen wilt slikken, aangezien je zwanger wilt worden? In Huhluwe hoeft dat niet.