Hallo ik weet niet waar ik het mag neerschrijven, maar wie kolfde prenataal? Kan vroeg kolven bevallen opwekken? Iemand ervaring?
Het advies is om het pas vanaf 36 weken te doen om zo het risico op vroeggeboorte te voorkomen. Ik denk eigenlijk dat als je 2/3 keer per dag 10 min kolft met de hand het zo’n vaart niet zal lopen. Hier bij mijn jongste met 36 weken begonnen, met 39 weken geboren, had toen leuke voorraad in de vriezer, kolfde 2-3 keer per dag, eerste week gem 5 cc per keer, 2e week 10cc. Uiteindelijk allemaal niet nodig gehad bij twijfel gewoon even met verloskundige overleggen
Het kan inderdaad prima maar wel pas vanaf 36 weken wat @momim al zegt, vanwege de kans dat het een bevalling zou kunnen opwekken. Ik zou je vk er naar vragen. Die gaf mij er destijds hele fijne tips over en waar je technieken kan vinden om met de hand te kolven. En van die ml spuitjes zijn dan fijn, dan kan je wat je kolft makkelijk invriezen.
Ik ben met 38 weken begonnen met de handkolf 1x per dag en pas met 41+3 bevallen. Maar zou wel vanaf 36 weken pas beginnen. Ik ben wel blij dat ik eerder melk had afgekolfd want ze moest in de 1e week bijgevoed worden in de avond en dit kon ik dus met de eerder afgekolfde melk doen.
Misschien heb je wat aan deze informatie: https://www.borstvoeding.nl/voorbereiden-op-borstvoeding/colostrum-afkolven-tijdens-de-zwangerschap/#:~:text=Het%20afkolven%20gaat%20het%20gemakkelijkst,bijvoorbeeld%20een%20cupje%20of%20theelepeltje.
Bij mijn dochter heb ik ook prenataal gekolfd. Begon op zo'n 38 weken zwangerschap en heb het in die week 3 keer gedaan.. na de laatste keer prenataal kolven (laat in de avond) kreeg ik 's ochtends vroeg weeën en is een paar uurtjes later mijn dochter geboren met precies 39 weken zwangerschap Mijn zoontje is met 39+6 geboren. Ik had dus eigenlijk verwacht weer tot ongeveer 40 weken (of langer) te gaan lopen. Nou kan het natuurlijk gewoon toeval zijn geweest, maar ik heb wel het vermoeden dat het prenataal kolven hier iets heeft zitten triggeren
Even een stomme vraag, maar had je gelijk melk eruit? Of moest dat een paar beurten op gang komen? ik wil ook prenataal gaan kolven straks omdat mijn productie echt slecht was bij m’n zoontje. Moest ook bij gevoed worden dus dat werd kunstvoeding helaas.
Hellemaal geen stomme vraag! Ik had de eerste keer volgens mij 1 ml eruit kunnen krijgen. En dat verdubbelde ongeveer elke dag wat eruit kwam. Had spuitjes bij de apotheek gehaald om het in op te slaan was hier veel goedkoper dan wat ik online kon vinden. Heb nooit geprobeerd met de hand te kolven leek me niet fijn dus had een handkolf besteld.