Gisteren was ik boodschappen aan het doen. Ik loop steeds vrijwel gelijk met een moeder met 2 kids. 1 in het wagentje en 1 met zijn eigen miniwagentje. Dat oudste kind rent met zijn kleine karretje werkelijk alle kanten op! Meerdere malen rende hij zo tegen mijn kar aan en 1 keer moest ik zelfs uitwijken zodat hij mij niet zou raken... En die moeder zit mij gewoon aan te kijken.. Zegt werkelijk waar helemaal niks tegen dat kind! Kan ik zooooo boos om worden he! Ik heb me maar ingehouden want ruzie in de winkel heeft niemand wat aan, maar ohhh wat had ik zin om moeder en kind eens flink te laten weten hoe achtelijk ze bezig waren!!! Het is bij een boze blik gebleven, maar ik kan daar dus echt NIET tegen he! Als mijn stiefzoon dat zou doen dan zou zijn karretje afgepakt worden! Je laat toch niet je kind tegen iedereen aanrennen met een karretje??????
Soms zie ik wel eens ouders die te keer gaan tegen de kinderen als ze zo bezig zijn. Ook dat vind ik niet kunnen. Maar als ik een kind zo door de winkel zie gaan dan ligt het er maar net aan wat voor bui ik heb. Als ik een goede bui heb dan zeg ik niets en loop ik maar gewoon verder. Als ik een slechte bui heb....... Dan zeg ik vriendelijk (met een vresselijke ondertoon) verveelend he als ze niet naar je luisteren.
Tja, mijn dochter doet het ook wel, maar dat is meer omdat ze nog niet zo goed zelf kan sturen. Ze probeert het echt en doet goed haar best. Maar ze vind het fantastisch om met haar eigen wagentje te rijden. Ik laat haar natuurlijk niet als een achterlijke rondrennen, maar het kan zijn dat ze eens tegen iemand aanbotst. Maar daarom ga ik haar wagentje nog niet afpakken. Ik maak me niet zo druk over dit soort dingen. Ik heb liever een vrolijk kind dat zich al heel volwassen voelt omdat ze ook een wagentje mag, dan een zeurend kind.
Nee inderdaad niet netjes. Ik snap dat je boos was. Ik had het trouwens wel gezegd. Tegen het kindje en tegen de moeder. Kinderen snappen het vaak ook wel.
Alle respect maar vind jou ook niet helemaal normaal reageren hier.. Wanneer je mijn kind ´eens even zou laten weten hoe achterlijk ze bezig is´ (ja mijn kind is ook zo'n 'rotkind' aangezien ze door haar enthousiasme soms heel onvoorzichtig kan zijn) zou ik jou ook eens wat laten zien.. En ja, ik zou haar wel proberen tegen te houden maar soms is het gewoon ontzettend lastig met een baby en een drukke peuter. Waarom zou je direct ruzie moeten gaan zoeken, je kon toch ook gewoon vragen of ze even op haar kindje wilde letten?
Het kind was zeker al 4.. Dus van niet kunnen sturen was geen sprake.. Dat kan je meestal ook wel zien en dan zal ik de laatste zijn die er boos om zou worden .
Je kan het toch gewoon tegen dat kindje zeggen op een normale manier? Zo van joh, dat doet pijn hoor! Stuur maar netjes rechtdoor ( ofzoiets ).
Dat was het hele punt... Die jongen deed dat zeeeeer bewust. Rende ook echt op iedereen af.. De moeder stond erbij en keek ernaar..... Dat vind ik echt niet kunnen hoor. Als het nou 1 of 2 keer gebeurd ala.. Maar bij mij is het al 4 keer gebeurd en een paar keer bijna. Dan misschien ook nog wel bij anderen. Sorry, maar als ouder zou je toch een grens moeten stellen of niet dan.. Jij zou niet pissig zijn als een kind van zeker 4 tot 4 keer toe bewust tegen je aan rent met zijn karretje????
Een kind er zelf op aanspreken zou ik niet doen. Zeker niet als de moeder gewoon ziet wat hij doet en het gewoon toelaat. Dan heb ik straks een boze moeder op mijn dak.. Nee, de moeder is er verantwoordelijk voor toch? Zeker in het geval als ze gewoon heeeeeeel goed ziet wat er gebeurd.
,mijn zoon kan er ook wat van. probeert altijd heel netjes te sturen en met aanwijzingen van mij (want tja ik zeg er wel wat van als hij dicht bij mensen komt en bij botsingen zeg IK sorry, want hij merkt het vaak niet eens) gaat het ook wel goed. De bochten blijven echter lastig, hij maakt ze vrij abrupt. gelukkig reageren de mensen nog meeleven omdat ik er direkt op inspring.... zo hoort het toch ook. Heb een hekel aan mensen die kinderen maar door de winkel laten rennen en zelf niet in de gaten houden wat ze uitspoken....
Ligt er maar net aan hoe het gebeurd, als een kind dit doet op spelendewijs en niet met kwade bedoelingen...nee dan maak ik mij er echt niet druk om.
is het een kind dat nog moet leren rijden, maak ik een opmerking op een lachende toon... "oeps kort bochtje". is het een kind dat gewoon oud genoeg is, dan kijk ik de moeder eens kwaad aan, maar zal echt dat kind niet uitschelden. of ik zeg iets van: 'beter uitkijken hoor" (niet op scheldende toon, maar normale toon.) Blijft het voorkomen dan zal er wel een ander toontje bijkomen, maar niet schreeuwerig ofzo
Het is natuurlijk nog al wat verschil of een kind een beetje onhandig rijdt en daardoor af en toe wat botst of dat een kind als een gek door de winkel heen rent.
Dat doe ik wel hoor, regelmatig. Het hoeft niet op een boze toon, gewoon het jongetje aankijken op zijn hoogte en vragen of hij even oppast omdat je het niet leuk vind dat hij tegen je aanrijdt.
ik heb regelmatig mijn bedenkingen bij ouders. zelf hier op het forum. ik zit me op dit moment ook dood te ergeren aan een bepaald topic, maarja voor de lieve vrede zeg je maar liever niet teveel. ik denk dat dat gewoon het leven is. iedereen heeft andere ideeén en andere normen en waarden. en het is ook nog eens zo dat je hoe goed je ook je best doet je kinderen nooit helemaal dat geleerd krijgt wat je graag zou willen. misschien reed dat kindje inderdaad expres tegen jou aan. maar durfde die moeder geen scéne te maken tegen het kind middenin de winkel omdat ze dan daar weer commentaar op zou krijgen. of misschien luisterd het kind zowieso voor geen meter. hoe goed je als mama ook je best doet. je weet zelf ook wel dat de realiteit soms anders is en dat ze soms gewoon niet willen doen wat jij wil.zeker een kind van 4 kan enorm dwars doen om te provoceren.
Ja dat is juist het belangrijke verschil. Per ongeluk maakt mij echt niks uit. Ook bewust niet als het spelenderwijs gebeurd maar tot 4 keer toe?? Nee dat vind ik wel een beetje ver gaan. Het waren er nog meer geweest als ik niet had uitgewijkt. Maar het ergste vond ik dat die moeder het constant zag gebeuren maar er gewoon helemaal niks van zei.. Elke keer dat het gebeurde zat ze gewoon mij aan te kijken.. Dan denk ik bij mezelf, zou je er niet wat van zeggen??? Ze hoeft toch niet boos te worden, maar even zeggen dat hij uit moet kijken of op moet passen lijkt mij wel gepast toch?
Als een kind net leert te sturen met zo'n karretje kan je als ouder alsnog zeggen (wanneer er al een paar botsingen zijn ontstaan) dat ze moeten proberen niet tegen de mensen aan te komen omdat mensen dat niet prettig vinden. Als een kind al kan sturen (in het geval van de vierjarige hier) lijkt het me zelfs wenselijk dat er wat van gezegd wordt!! Het karretje op dat moment afpakken lijkt me lastig, maar rondrijden met zo'n karretje moet een voorrecht zijn iets wat een kind kan verdienen, en kan kwijtraken. Even een zijspoor... Was een tijd terug in een supermarkt met kinderwagentjes en daar was een meisje met haar moeder aan het winkelen.. Het meisje wilde danone, moeder niet. Kind legde de danone gewoon in haar wagentje en liep doodleuk verder, moeder pakte het uit het karretje en zei dat ze had gezegd dat ze geen danone gingen halen. Alles leek toen ok, kind ging niet gillen en liep door. Tot ik toevallig achter moeder en dochter in de rij stond bij de kassa. Kind doodleuk tegen moeder, vondt het niet leuk dat we geen danone halen, hier moeten we het thuis nog maar eens over hebben. Het leek wel omgekeerde wereld!!!
Toevallig heb ik gister ook zoiets mee gemaakt in een winkel. Jongetje 6 jaar met moeder. Jongetje schopt tegen het etalage raam aan ( kan stuk ) moeder kijkt niet op of om. Ik wel en kijk bedenkelijk naar jongen. Hij doet het nog een keertje en moeder kijkt nog steeds niet om. Ik had iemand aan de tel en zeg dus hardop. Wacht ff hoor want er staat er eentje tegen het raam aan te trappen' kijkt die moeder mij boos aan