Hallo ! Wie o wie heeft ervaring met het volgen van een opleiding via de lerarenbeurs ? Ik zou graag in de toekomst nog een opleiding willen doen, vind het beroep van juf nog steeds super, maar alle gedoe erom heen vind ik elke keer vreselijker worden ... Zijn er hier dames die dit ook overwegen of nu al een opleiding volgen ? Groetjes, Nikki F
JA ikke! Ik doe al twee jaar een opleiding met een lerarenbeurs. Ik studeer en de IBG betaalt, top! Ik doe een verdiepende opleiding, Master special educational needs. Dit doe ik omdat ik me verder wil ontwikkelen in het begeleiden van leerkrachten. UIteindelijk wil ik als AB'er gaan werken. De beurs is ook bedoeld als manier om je te verdiepen. Niet om opeens een carriereswitch te maken. Dat moet je zelf betalen. Kijk goed wat je uiteindelijk met de opleiding wilt en ga er voor. Het valt me reuze mee om te studeren naast een gezin. Ik doe er dan ook bewust twee jaar over. Succes!
Ik wil ook! Ik denk dat ik er volgend jaar mee begin. Ik wil Remedial Teaching doen. Dat is ook een verdieping, maar als je geen les meer wilt geven, kan je ook alleen dat doen. Ik wil ook wat achter de hand hebben, voor als ik niet meer voor de klas wil staan.
Ook ik studeer met een lerarenbeurs. Idd, de beurs is niet bedoeld om je om te scholen, maar juist om je als docent verder te professionaliseren. Ik moet zeggen dat ik mijn studie wel doe met het oog op ander werk, maar in naam is de studie ook verdiepend voor mijn huidige werk en dus is mijn beurs goedgekeurd. Ik vind het studeren naast het hebben van kids best wel pittig. Maar goed, het ligt natuurlijk wel aan je prive-situatie (ik ben zwanger, dochter en ben er alleen voor komen te staan) en het niveau van de opleiding.
Ik ben bezig met een interne opleiding binnen onze stichting voor schoolleider. Niet via de lerarenbeurs dus. Maar een collega van mij gaat er wel gebruik van maken. Hij gaat geschiedenis studeren. En hij heeft ook recht op studieverlof. (en dat weet ik omdat ik die dagen voor zijn groep ga Manytroubles
Officieel is de beurs bedoeld om je verder te professionaliseren, maar je mag wel élke BA en MA opleiding gaan doen met de beurs (zie de IBG site). Het is natuurlijk wel de vraag of je werkgever het leuk vindt wanneer je er bijv. fysiotherapie mee gaat studeren.
Helaas Nikki, Zoals de rest ook al heeft aangegeven is de lerarenbeurs voor leraren en niet voor leraren-in-spé. je zal je dus eerst zelf door de pabo heen moeten bijten. Maar dat kan tegenwoordig al in 2 jaar.