Tips voor lage bloeddruk & ijzertekort

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MC86, 25 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Vandaag bij de VK is het eindelijk iets duidelijker geworden waarom ik me al weken zo ontzettend slap en moe voel. Ik heb namelijk EN een vrij lage bloeddruk (onderdruk is vaak maar 50 en mag niet lager worden) EN ijzertekort.. (vorige controle met bloedprikken was mn ijzerwaarde al wat laag, maar nu onder de grens).

Ik heb er erg veel last van en kan niet veel, lig erg veel op bed. Nou zijn er ergere dingen, maar ik wil straks wel genoeg energie hebben voor de bevalling! Ook de VK maakte zich hier wat zorgen over..
    (en ik hoop nu natuurlijk ook al wat meer energie te krijgen om ook lekker helemaal aan m'n nesteldrang te kunnen toegeven :)).. Ik ben een paar weken geleden een tijdje aan de Floradix-pillen gegaan op advies van de VK, maar dat haalde weinig/niks uit. Ben nu weer begonnen en hoop dat het gauw wel iets gaat doen.

Ik ben benieuwd of er hier meer meiden zijn die hier last van hebben/hadden aan het eind van (of gewoon tijdens) de zwangerschap? En vooral: wat hebben jullie eraan gedaan om je beter te voelen?

2. me83

me83 Niet meer actief

wat meer zoute drop eten(bloeddruk) en appelstroop op brood(ijzer)

verder kan ik je echt niet helpen maar wil je alvast veel succes wensen met je bevalling en hopelijk gaat alles voorspoedig! en ben je snel van je ijzertekort af en kan je lekker van je kleintje genieten..

succes!

3. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Dank je wel voor je reactie!

Ik vind appelstroop alleen echt niet te kanen :) Haha! Hebben het wel staan in de kast, maar ik krijg het niet door m'n strot..
    Vriendlief heeft overigens afgelopen weekend een kilo drop voor me gehaald, dus ik eet er elke dag in ieder geval een paar :D

4. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    drop! Kreeg serieuze flauwvalneigingen in Italie, had geen drop meegenomen op vakantie. Ben nu dus weer (met mate) lekker drop aan het schranzen. Mijn onderdruk ligt tussen de 60/70 waarbij ik zeker weet dat die voor de zwangerschap op 90 zat.

Het stofje in drop wat je bloeddruk verhoogt is trouwens geen zout, het is een extract uit zoethout. Je kan dus ook zoethoutthee drinken of echt zoethout kouwen. Peulvruchten ipv aardappels zijn ook een goede tip, zit veel ijzer in evenals in alle (donker)groene groenten. Succes en sterkte!

5. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Ik herken je verhaal. Heb ook een lage bloeddruk (standaard 90 om 60, maar de onderdruk schiet ook weleens ver omlaag) en moet ook mijn best doen om ijzer op peil te houden. Ik gebruik af en toe het floradixdrankje en eet veel groene groenten, want daar zit veel ijzer in. In bruin brood en noten zit ook ijzer.
    En inderdaad, drop! Daar eet ik ook veel van. En verder probeer ik de hele dag door beetjes te eten, dat helpt beter dan echt maaltijden nuttigen.

6. syrae

syrae Fanatiek lid

14 mei 2011
    2.685
    1
    0
    professioneel oppasser (ben activiteitenbegeleidst
    Haarlem
    ohw, en ijzer uit pillen enzo wordt doot je lichaam erg slecht opgenomen, het is veel slimmer om extra ijzer uit je voeding te halen.

7. me83

me83 Niet meer actief

vind appelstroop ook niet echt lekker.. maar als je niks anders kan vinden waar ook veel ijzer in zit.. kan jehet proberen om elke dag 1 cracker met stroop te eten.. endan erna eits heel lekkers nemen om de smaak weg te krijgen;)

weet dat er in vlees ook ijzer zit maar of dat er ook inzit als je bijv je biefstuk doorbakt weet ik dan weer niet.. miss zijn er nog meer mensen die tips voorje hebben:)

8. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Bedankt voor de tips meiden!
    Ik eet ook liever gewoon groentes en andere gezonde dingen dan die pillen, maar goed, als het iets doet is dat natuurlijk al fijn ;)

Weten jullie trouwens ook of het klopt dat je lichaam slecht(er) ijzer uit voeding opneemt als je melk bij je eten drinkt? Dat doe ik namelijk ook bijna altijd.. :) Ik ben zo dol op melk!

9. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.742
    1.061
    113
    Dat van de melk heb ik vaker gehoord, volgens mij klopt dat ook..Dus je melk mischien tussendoor drinken en niet bij je eten?

10. Penny

Penny Bekend lid

18 jun 2007
    917
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier ook lage bloeddruk en ijzer tekort.
    Heb zelf t idee dat het Floradix drankje (brr wat goor) beter helpt dan de pillen.
    Ijzer en melk weet ik niet, ik heb wel in mn hoofd dat vitamine C de opname van ijzer juist bevoordert. Dus misschien met sinasappelsap de pillen innemen?

Succes!

11. Lieke23

Lieke23 Fanatiek lid

8 okt 2010
    1.938
    1
    36
    Ijzer kun je idd het beste innemen in combinatie met vitamine C.
    Dus floradix met een glas sinasappel is goed.

En qua voeding, niet direct na voeding dus een toetje eten, maar beter een uur later!

12. Iefie

Iefie Niet meer actief

Hi, kijk eens op www.vitamine-info.nl. Ga naar Ijzer en klik op de verwijzing 'waar zit het in'.
    Ijzer zit o.a. in tarwebrood, vlees, groente maar ook krenten en rozijnen. I.p.v. de pillen van Floradix zou ik je het drankje willen aanraden. Het drankje zou sneller door je lichaam worden opgenomen heb ik gehoord. En inderdaad GEEN melk bij het eten! Neem liever een glas jus d'orange of roosvicee (ferro bijvoorbeeld, maar ook de pakken van roosvicee zit o.a. ijzer in!)
    Ik ben hier ook veel mee bezig omdat ik helaas ook de combi van lage bloeddruk en een laag hb heb..
    Ohja, hou je wel van noten? In pijnboompitten zit heel veel ijzer. Ik neem zelf zo vaak ik kan een handje cashewnoten. Ben er gek op en het schijnt ook nog eens een bron van ijzer te zijn.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Inderdaad geen melk drinken bij je eten dt breekt de ijzer weer af!
    Je kan wel een uurtje na je eten weer melk drinken
    Owjaa en houd toetjes na jet eten in de gaten want dat is natuurlijk ook zuivel ;)
    Ik dronk oom altijd melk bij mn eten helaas kan t niet meer :(
    En probeer eens het floradix drankje in plaats van de pillen vleoibare dingen worden namelijk veel beter opgenomen het is wel niet zo lekker haha maar goed neus dicht knijpen, slikken en sapje erachteraan:D
    De dagelijkse hoeveelheid die je daarvan moet nemen is 2x 10 ml half uur ongeveer voor het eten
    Bij min werkt het tot nu toe goed!:D
    En inderdaad groene groenten:)

14. zeehondje

zeehondje VIP lid

30 okt 2007
    5.754
    0
    36
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Mijn onderdruk is ook steeds tussen de 50 en 60. Mijn gyn zegt dat dat een hele normale en mooie onderdruk is voor een zwangere. De eerste keer schrok ik ook van een bloeddruk 90-50, maar dat hoeft dus helemaal niet.
    Mijn hb/ijzergehalte is nu ook net aan te laag (6,3) en moet staaltabletten slikken.
    Qua eten heb ik alles al voorbij zien komen. Daar dus geen tips meer voor je over.

Ik heb er trouwens lichamelijk helemaal niet zo'n last van. Kan wat langer slapen, maar ben niet duizelig, super moe oid. Misschien ligt het ook nog wel aan iets anders bij jou?

15. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Bedankt voor de tips weer meiden! Ik ben zelf ook flink aan het googelen geslagen en dat geeft veel nuttige info.

Heb vanmiddag twee boterhammen met appelstroop op en een glaasje sinaasappelsap, ben trots op mezelf :D Vond het toch zo ranzig, haha! Voel me alleen nog erg slecht, maar het zal wel even duren voordat het een beetje effect krijgt.

@ zeehondje: Hmm, ik zou niet weten wat het anders zou kunnen zijn, wat denk jij? Misschien heb jij gewoon erg veel mazzel dat je er niet zoveel last van hebt ;)

16. Iefie

Iefie Niet meer actief

Wij ook! ;)

17. MC86

MC86 VIP lid

4 jan 2010
    5.333
    2
    0
    Haha :D

18. moedertje3

moedertje3 Actief lid

7 okt 2006
    204
    0
    16
    melk en thee zorgen ervoor dat je lichaam slecht ijzer opneemt uit voeding. Verder helpt een glas vers sinaasappelsap heel goed om ijzer goed op te nemen.

Waar ook veel ijzer in zit zijn namelijk vette vissen, denk aan haring enz.

verder spinazie is rijk aan ijzer, noten (neem gezouten, helpt extra), een opkikker soepje helpt mij ook als ik me even niet goed voel.

Voor de rest als de pillen niet helpen, zou ik vragen of je een prik krijgt toegediend.

19. Steluta

Steluta Actief lid

25 jun 2011
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn VK raadde aan voor wat betreft ijzer:
    - groene groenten
    - rundvlees
    - roosvicee ferro
    - drinken met vitamine C bij de maaltijd, zoals sinaasappelsap (hierdoor neem je ijzer beter op)
    - juist geen melk bij de maaltijd en geen zuiveltoetje direct erna, uurtje eerder of later mag wel (calcium remt ijzeropname)

ik meen me ook te herinneren dat in bruin brood meer ijzer zit dan in bijv. spinazie..

20. daanquinty

daanquinty Fanatiek lid

12 aug 2010
    2.179
    0
    0
    zoetermeer
    ik heb/had ook een lage bloeddruk..de vk zei mij boullion te drinken..dus ik heb van die pakjes van knorr gehaald met drinkboullion die gooi je in een beker met gekookt water en het is best lekker ik vind de kip het lekkerste...en ik voel me echt beter elke dag een beker drinken...en drop eten idd:D

Deel Deze Pagina