Hoi meiden, Na de eerste echo werd ons gevraagd of we een prenatale screening wilde doen. Nu vraag ik me af wat jullie hebben besloten en wat de reden hiervoor is geweest. Gr Linnepin
Wij hebben het niet gedaan. Beide nog jong (ik midden en hij eind 20) en er is in beide familie's geen enkele reden om bang te zijn voor een kind met een (ernstige) lichamelijke afwijking. Daarbij is het geen garantie die ze je geven maar een kansberekening. Daar weer bij opgeteld dat we het niet goedkoop vonden heeft ons doen besluiten het niet te doen. We hebben veel medische echo's i.v.m. mijn overgewicht (tot nu toe met 7, 10, 11, 13, 16, 20, 24, 28 weken), dus hele ernstige lichamelijke afwijkingen had de gynaecoloog wel gezien .
Ik heb het niet gedaan, vanwege de zelfde reden als Lens. Daarnaast moet je je denk ik ook bedenken wat je gaat doen als je een slechte uitslag krijgt.
Wij kiezen er bewust voor om 't niet te doen. Ons kindje is in elke hoedanigheid welkom in ons leven.
Ook wij doen het niet.. Zijn beide nog geen 30 en er is geen 'afwijking' in de familie. Daarbij is elk kindje bij ons meer dan welkom!! Ik denk ook niet dat je je voor kunt bereiden op bijvoorbeeld een kindje met down. Dat overkomt je... Het is natuurlijk een eigen keuze wat je in het geval van een grotere kans zou doen... Alleen pas bij een kansberekening die groter is dan 1:200 kom je in aanmerking voor verder onderzoek. Tot die tijd blijft het een kans...
wij doen het ook niet. beide 29. en ik weet zeker dat de uitkomst bijv 1:450 mocht zijn ik tot de 20 weken in de rats zit. en dan weet je hoe groot je kans is wat dan? Een kindje met down is bij ons ook welkom. Mocht het een kindje worden met hele zware lichamelijke beperkingen is dat een ander verhaal. Maar dat hoor je dan toch pas bij de 20 weken.
hier alleen de 20 weken echo laten doen. dat was prima gelukkig alles blijft maar een kansberekening...
Bij de eerste(was nog onder de 30) laten doen en nu bij de tweede ook. Zonder combinatietest namelijk geen vervolgonderzoek en als er wat mis is wilden wij het liever eerder weten dan later zoals pas met 20 weken. Wij hadden sowieso besloten dat een kind met zware geestelijke handicap niet welkom zou zijn.
Ik lees op dit forum vaak over wel of niet welkom zijn van een kind met handicap of afwijking. Ik vind dat zo'n nare opmerking om te lezen. Het heeft namelijk helemaal niets te maken met welkom zijn of niet. Als ouders sta je soms voor onmogelijke keuzes en dan doe je wat het beste is voor het kind en jezelf. Soms is dat de zwangerschap uitdragen en hopen op het beste en soms is dat afbreken omdat het leven alleen maar lijden zou zijn voor het kindje. Om on topic te blijven: wij kozen niet voor een kansberekening, aangezien het niet meer dan dat is: een kansberekening. Wel hebben we alle echo's laten doen en helaas is er bij mijn eerste zwangerschap met 12 weken een zeer ernstige afwijking geconstateerd. Wij waren toen jong, 21 en 23, dus leeftijd zegt ook niet veel. Waar het om gaat is dat het verstandig is je voor te bereiden op wat komen gaat. Meestal is het goed en kun je ontspannen, soms is het heel verschrikkelijk en liggen er levens compleet overhoop. Realiseer je dat en kies van daaruit wat je doet qua prenatale screening.
Wij willen dat een kind een kans heeft op een fijn leven en niet een mensonwaardig bestaan met alleen maar lijden. Het blijft hoe dan ook een moeilijke keuze als het zover zou komen en daar verandert de manier waarop je het verwoord echt niets aan.
Ik vind van wel. Ik vind het namelijk kwetsend om te lezen, alsof mijn dochter niet welkom was. Alsof wij haar niet wilden omdat ze niet 'perfect' was. Zo zit het niet. Zij en een heleboel andere kindjes waren wel welkom. Heel erg welkom zelfs.
Vlinder het gaat puur om interpretatie van woorden, ik interpreteer het helemaal niet zo en ik denk dat je jezelf alleen maar pijn doet als jij het wel doet want inderdaad elke keer als je dan zoiets leest voel je je even rot. Lijkt me niet de bedoeling.
Ik snap niet zo goed waarom je hierover in discussie gaat met mij? Ik geef aan dat ik het kwetsend vind, omdat de bewoording niet klopt. Waarom moet ik dat dan niet zo interpreteren? Ik begrijp heus wel dat niemand dat rot bedoelt en niemand hier een ander wil kwetsen. Maar misschien hebben ze er iets aan en kunnen ze voortaan een andere bewoording gebruiken. That's all
Hier alleen de 'reguliere' echo's laten doen, dus de termijnecho en de 20-weken echo. De combinatietest wilden wij niet, puur omdat het om een kansberekening gaat. Wij willen geen beslissingen nemen op basis van een kans op 1 op ???? . Wel even overwogen om een NIPT te laten doen, maar hier uiteindelijk ook vanaf gezien. Wat voor ons ook een overweging was om geen combinatietest te laten doen was dat we goed wilden bedenken wat we zouden doen als er 'iets' geconstateerd zou worden.... Bij zeer ernstige afwijkingen zou voor ons de keuze duidelijk zijn geweest, maar wat doe je bij afwijkingen waar je verschillende gradaties in hebt? Of wanneer het niet helemaal duidelijk is? Wij vonden dit zeer belangrijke afwegingen, vandaar dat we het eerst daarover gehad hebben voordat we iets besloten over al dan niet combinatietest.
Bij de eerste niet gedaan en bij deze wel. Puur om te weten dat als er iets aan de hand mocht zijn we dit van te voren zouden weten. We hebben ook rekening te houden met de oudste. Ik ben 34 en bij mij in de familie geen "afwijkingen" aanwezig maar ik vond het fijn om te weten als je een verhoogde kans hebt je vervolgonderzoek krijgt.
Wij hebben ervoor gekozen het niet te doen. Het is een kansberekening en er hoeft niks aan de hand te zijn. We zijn beide nog erg jong (23 & 24) en in de families komen geen ernstige afwijkingen voor. Wel gekozen voor de 20 weken echo maar dan word je kindje volledig nagekeken.
Wij hebben ervoor gekozen om het wel te doen. Ja, het is een kansberekening, maar als je de kans te groot acht kun je kiezen voor vervolgonderzoek. Vervolgonderzoek wordt vergoed bij een verhoogde kans, maar als je het niet zou vertrouwen kun je er natuurlijk zelf ook voor kiezen om het vervolgonderzoek zelf te betalen. In het geval van trisomie 13 en 18 zou ik er zeker liever nu achter komen dan bij de 20 weken echo. Maar het is een hele persoonlijke keus. Wijzelf wilden het wel omdat we een bepaalde kwaliteit van leven voor ons kindje willen. En natuurlijk is het geen garantie. Er kan altijd wat gebeuren, ook als het kindje geboren is. Ik vond het wel spannend, maar ben blij dat we het gedaan hebben.
Bij beide zwangerschappen heb ik het laten doen. Het is idd een kans en geen garantie maar ik vond het prettiger om het zo snel mogelijk te weten indien er iets (moge,ijk) aan de hand zou zijn. Een vriendin van mij liet het niet doen en toen ze vervolgens complicaties kreeg in haar zwangerschap was ze steeds bang dat er misschien toch iets mis was. Als je het laat doen en er komt een verhoogde kans uit kun je vervolgonderzoek laten doen waardoor je het alsnog zeker weet. Ik zou het persoonlijk altijd laten doen maar uiteraard moet iedereen dit zelf weten.