Oja.. Nog een toevoeging.. het niet in de risicogroep zitten geeft ook geen garanties. Ik was bij de 1e zwangerschap 22, maar toch overleed hij met 36 weken zwangerschap (fatale cystes die tijdens de tegenwoordige 20 wkn echo gezien hadden kunnen worden. Toen hadden ze die echo nog niet). Bij de 2e was ik 25 jaar en ook dit kindje verloren met 27 wkn zwangerschap. Als we een combi hadden gedaan had er een chromosoomafwijking naar boven gekomen wat down en een placenta afwijking aan had gegeven. Toen werden deze testen niet zomaar gedaan helaas. Dus ook leeftijd zegt niks... Ik was jong maar toch 2 overleden kinderen
Wij heben hem wel gedaan, ook al zijn we jong; ik 27 en vriendlief 35. Ook geen afwijkingen en ziektes in de familie. We wilden gewoon graag weten of alles in eerste instantie goed was met ons kindje. Er wordt gecheckt op down en twee andere trisomies. Als het kindje down zou hebben zouden we de zwangerschap niet laten afbreken, maar bij de andere twee trisomies is de kans op (waardig) leven vrijwel nihil en zouden we de zwangerschap wel degelijk laten afbreken. Dat wil ik dan ook liever weten met 13 weken, dan pas bij 20/21 en je de kleine al voelt bewegen enzo.... Succes met jullie beslissing!
Het is gewoon heel persOonlijk en iedereen heeft zijn reden om het doen of niet doen! Hangt van vele factoren af! We dachten dat mijn gyn. zou ons hierin kon adviseren maar nee die zei ook dat het onze keuze is wel zag zei dat we aan twijfelev waren vrieg ze of we relegieus daarin waren- we zeiden nee dan zei ze dat ze die afspraak dan gewoon laat staan met 12 wk en als we bedenken moeten we het afzeggen. Zo hebben we toch het gevoel gehad dat ze was voor deze test. We 30 en 35 in familie geen enkele afwijkingen (erg grote familie) maar volgens gyn heeft het niks te maken ondat elke vrouw heeft daar gewoon kans op. We zien het wel as donderdag maar ik ben niet zo stressvol of zo mocht het kans hebben dan gaan we verder beslissingen nemen - alles op zijn tijd!
Wij hebben het wel laten doen, eerst spijt ivm de verhoogde kans op Down en de onzekerheid omdat wij geen WVP willen ivm risico voor ons kindje. Nu ben ik erg blij omdat ze bij de 20 weken extra oplettend zijn geweest en 2 markers vonden. Hadden ze deze gezien en was de kans op Down niet zo hoog, dan hadden ze geen verder onderzoek gedaan werd ons verteld maar nu werden wij voor de zekerheid doorgestuurd voor een GUO. Nu blijkt ons kindje een aandoening aan de 12 vingerige darm te hebben waarvoor het geopereerd moet worden na de geboorte. En de kans op Down is nog steeds heel erg aanwezig (zeg maar zo goed als zeker). Wij worden nu erg goed voorbereid voor zover mogelijk, bevallen in een academisch zh, uitleg over de operatie, extra controles omdat de aandoening risico op een vroegere geboorte met zich mee brengt en wanneer ik de combitest niet had laten doen was het nog maar de vraag geweest of de aandoening voor de geboorte bekend zou zijn. Maar goed, zoals geschreven heel erg persoonlijk (ik ben trouwens 40 dus mijn leeftijd liet ik ook mee spelen in de beslissing).
Ben ik het mee eens ik was 24 en mijn dochter* had een afwijking die gewoon onder de noemer pech valt. Afwijkingen van hart, hersenen of nieren bijvoorbeeld kunnen er ook zijn zonder een chromosomale afwijking. Gewoon pech.. De 20 weken echo valt ook onder prenatale screening als je die laat doen, laat je dus ook prenatale screening verrichten. Het is niet alleen de combinatietest. Wij hebben overigens nooit de combinatietest laten verrichten. Ik wilde geen kansberekeningen. Mijn zoon is gezond geboren en mijn dochter* dan overleden, na de 20 weken echo precies een jaar geleden alweer was de afwijking zo ernstig dat ik het niet vol kon houden om haar te laten lijden in mijn buik. Als ze het in mijn buik goed had gehad had ik de zwangerschap wel uitgezeten maar ik vond (en vind nog steeds) het een verschrikkelijk idee dat ze binnen enkele weken zou sterven in mijn buik na een lijden.. denk dat meeste vrouwen er ook ineens anders naar kijken als ze zelf ervoor staan. Spreek niet over allemaal, sommigen ivm geloof bijvoorbeeld laten het aan God over. Deze zwangerschap ook geen combinatietest want we hebben extra uitgebreide echo´s gehad (GUO) dat zag er goed uit gelukkig..
Ik vind het heel naïef om te denken "ik zit niet in de risico groep". Ik vind dat een beetje struisvogelpolitiek. Je moet voor jezelf bepalen of een kindje met wat voor afwijking of handicap dan ook, bij jullie welkom is. Als dat zo is en je er toch niet voor zou kiezen om de zwangerschap af te breken, dan zou ik niet voor prenatale screening kiezen. Wij vielen ook niet in de risicogroep en toch viel de uitslag van de combinatietest tegen, uiteindelijk blijkt na een vlokkentest dat we in verwachting zijn van een gezonde jongen.
Wij hebben wel een combinatietest laten doenen daaruit bleek dat we één kindje hadden met een verhoogde kans (andere kindje niet). Voor beide kindjes heb ik toe een vwp ondergaan en daaruit bleek dat er geen chromosoomafwijkingen zijn (trisomie 13, 18 en 21) en in tegenstelling tot wat hierboven staat is dat geen indicatie, maar echt helemaal zeker. Er is alleen nooit een 100% garantie dat je kindje niks mankeert, want niet alles is via een vwp of echo te vinden.
Wij hebben er voor gekozen om het wel te doen. Mochten wij een verhoogd risico hebben dan willen wij ook zeker doorgaan met een vlokkentest of vwp. Dit omdat ik net buiten de risicogroep val.
wij hebben t niet gedaan.. omdat we beide nog jong zijn en de kans dan dus kleiner is.. en we zouden het dan toch niet weg laten halen/ afbreken
Wij hebben de combinatietest niet laten doen, het is puur een kansberekening en het zegt dus helemaal niks. Daarbij geeft vervolgonderzoek kans op een mk en dat risico wilden we absoluut niet nemen. Op een 20 wekenecho heb je veel meer zekerheid. Stel dat de combinatie goed is dan kan er bij de 20 wekenecho nog blijken dat het niet goed zit.