Beste verloskundige, Ik ben nu (net) 9 weken zwanger, en al een paar weken aan het klussen in huis. Ik vermijd verven op terpentine basis en laat dat aan anderen over, maar ik vroeg me af hoe erg het is dat ik wel de geur ruik, en dus inadem. We ventileren de ruimte wel, maar ik ben soms wel aanwezig in dezelfde ruimte als waar op dat moment de kozijnen of deuren worden geverfd (met verf op terpentine basis). Ik maak me er stiekem toch wel zorgen over en wil het nu echt gaan vermijden, maar heb het inmiddels toch al zeker 3 middagen staan inademen... Ik vraag me af of hoe schadelijk (en op welke manier) dit is voor het vruchtje. Hopelijk kunnen jullie mij daar iets meer over vertellen. Groet, Nieko
Hallo Nieko, De geur zelf is niet erg, deze blijft lang hangen. Het gaat om de stoffen die vrij komen tijdens het schilderen. Wanneer er goed geventileerd wordt dalen deze schadelijke stoffen snel. Echter is het niet verstandig in deze ruimten aanwezig te zijn op het moment dat er ook daadwerkelijk geschilderd wordt, probeer dat dus echt te mijden. Er zijn alleen effecten bekend bij vrouwelijke schilders die dagelijks met verfstoffen in aanraking komen. Maar dat is bij jou niet van toepassing. Dus voor nu geen zorgen maar ruimten waar daadwerkelijk geschilderd wordt met verf op terpentine basis wel gaan mijden! Groetjes Gea