Hoi onze dochter van net drie werd ineens uitzichzelf geintereseerd in op wc gaan en stickers verdienen. Luier uit en ging prima. Alleen op kdv niet. Dus daar luier. Maar laatste week gaat sws slechter. Weer zoals een peuter die niet zindelijk is nog....ze geeft soms aan maar veelal in broek dus heb weer even luier om gedaan en oefen thuis....ii wil haar zelf ritme aan laten geven. Dus niets forceren. Thuus zeggen we....zo gaan we sticker verdienen en doen we luier af........maar omdat vaak misgaat en ze luieer om heeft ben ik ook bang dat ze gemakzuchtig word weer. maar heb er twee en kan niet elke keer drie keer per dag kijd overal douche omdat ze helemáál onder de poep zit.......zal ik gewoon wachten tor haar luiers gewoon droog blijve en ze nof meer gaat aangeven?.....ze snapt het wel want doet soms luier af en vraagt om wc en doet plas. Dank. Liefs
Kan het niet zijn dat je dochter helemaal in de war is geraakt door het ene moment wel een luier en het andere niet? Zodra ik begon met zindelijkheidstraining was het luier uit en alleen een luier aan als ze naar bed gingen. Natuurlijk hadden ze in het begin wat ongelukjes, maar na een paar dagen waren ze overdag droog en na 2 weken dag en nacht zindelijk. Hier waren ze overigens allemaal 3 jaar en 2/3 maanden toen ik met de training begon.
Ik denk ook dat dit verschrikkelijk verwarrend is voor een kind. Hoe moet ze in hemelsnaam weten wanneer ze het moet ophouden en wanneer ze gewoon in haar broek mag doen? En sorry, maar wachten tot ze het vanzelf doet? Dat vind ik toch nogal lui... Het is een vaardigheid die je hen nu eenmaal moet aanleren. Ze is al best oud, dus ik zou echt even doorzetten. Ook op het kdv trouwens.
Hier zegt ze, ookal heeft ze een luier om, dat ze moet plassen en doet dit dus op de wc. Het enige struikelblok is poepen.. Ik wacht nog wel af..
Wij hebben de luier ook gewoon aangelaten tijdens het proces. Op vaste tijden (en 10 min. na drinken/eten) op potje/WC zetten. Tot ze het zelf goed aan voelen komen.
Denk dat ze in verwarring is gebracht. Thuis zonder luier en Kdv weer met. Ik denk dat je een lijn moet trekken. Luier uit, is luier uit. Ook op de opvang. Daar zullen ze haar dan ook op het potje of de wc moeten zetten. Voor nu is het je eigen kleur of je door wil pakken of nog even wil afwachten. Ik zou doorpakken en er thuis echt weer even tijd en aandacht aan besteden. Ze is drie jaar of bijna drie jaar?
Hier was luier af luier ook echt af en enkel in bed nog om, de ongelukjes zijn op 1 hand te tellen geweest.
Ik denk ook dat dit heel verwarrend is voor haar. Bij ons op de peutergroep zetten ze kinderen alleen als ze zelf aangeven op de wc. Wij hebben dus gewacht met luier af doen, totdat zl zelf ging aangeven dat hij een plas moest. Dat vind ik niet lui, dat is meebewegen met je kind. Je plas aan voelen komen en op kunnen houden is iets waar kinderen aan toe moeten zijn. Het enige wat je kunt leren is hoe dat gaat op de wc. Laat de deur open als je zelf gaat. Vertel wat je allemaal doet. En zet je kindje gerust even op de wc of het potje op vaste momenten. Ik deed dat vlak na het wakker worden, na de lunch, avondeten en voor het slapengaan zo ongeveer. Maar ik vroeg hem van tevoren wel of hij wilde proberen een plasje te doen. Simpele boekjes lezen over de wc of potjes kan ook wel eens helpen. Stickers vind ik ook alleen maar verwarrend. Plassen op de wc is toch al leuk genoeg? En wat als er bij oma geen stickers hangen of op het kdv? Maar ach, dat is mijn mening.
Indd overal de luier uit! Dl had in het begin moeite met poepen op de wc. Dat mocht ze dan in haar luier doen, die we daarvoor speciaal aandeden. Maar altijd vroeg ze eerst 'heb ik een pamper aan?' Ze kon dit blijkbaar zelf niet voelen. Kan me voorstellen dat hierdoor ook de ongelukjes bij je dochter gebeuren!
Overal de luier uit inderdaad. Al moet ik zeggen dat het met onze dochter van 3 ook drama is nu. Zeker 2 ongelukjes per dag 😣
Wij zijn nu ruim 2 maaanden bezig en nu sinds 2 weken gast het nog maar af en toe mis. Zeg dat hij zo'n 3x per week een plasongelukje heeft. Tot die tijd was regelmatig nog een of twee keer per dag in broek poepen en/of plassen. Andere dagen ging het goed, dus ook hier met ups en downs. We hebben toch echt doorgezet. Op het kdv pakten ze het heel goed op moet ik zeggen. Hoe vaak hij ook ongelukjes had, het maakte ze niets uit. Dus ook thuis pakten we door en gaat het nu hartstikke goed. Ik heb ook een tweede kleintje rond kruipen maar was voor mij geen reden om niet door te pakken. Was soms erg vervelend maar was even niet anders. Hij moest het toch leren. Dus ook ik zeg, luier overal uit! Succes!
Onze dochter heeft idd altijd luier uit, behalve met slapen (nacht/ middagslaapje) en .. als ze een grote boodschap moet doen. Ze durft dit nog niet op het potje/ wc. We laten dit bewust nog even zo, ze wordt in januari 3, voeren geen druk op oid. Ze vraagt dan zelf om een luier, dan poept ze, maken we het schoon en gaat ze weer zonder luier verder..... Ze voelt zowel het plassen als poepen goed aan, we hebben er vertrouwen in dat ze vanzelf ook op het potje een grote boodschap zal doen...
Hier gaf ze het zelf aan met 2.5 jaar en ging de luier uit , met heel af en toe een ongelukje. Wij gebruikten haar nicht als voorbeeld die bewonderd ze en dus zeiden wij 'als je net zo'n grote meid bent als ... dan plas je op de wc, babys plassen in de luier' en dat hielp goed. In begin wel overdag met slaapje luier aan . Daar zijn we een maand of 4 later mee gestopt. Ze is net 3 en heeft alleen snachts nog een luier. wel onlangs een terugval gehad! Ze was gewoon lui om naar de wc te gaan en liet het gewoon lopen. Wat hielp was het stickersysteem: kleurplaat zelf maken met 5 vakjes. Bij ieder wc bezoek een sticker. 5 stickers is een snoepje. En we gingen zelf een zakje snoep samenstellen bij de snoepwinkel. Die stimulatie had ze echt even nodig. Na 3 weken had ze het weer helemaal door en weg stickersysteem en snoepje. Ik ben nooit zo van het omkopen maar het hielp hier wel!
Hier gaat het nog helemaal niet. Zo frustrerend! Vorige week deed hij meer per ongeluk een plasje op het potje. Hij voelt het nog niet aankomen en weet niet waar "het knopje om de piemel aan te zetten" zit ofzo. Zet hem tig keer op het potje of WC en daar zit hij dan een poos. Hij zegt zelf ook steeds:"piemel doet het niet". In de luier laat hij het gewoon lopen volgens mij. Hij voelt het niet aankomen. Ga het morgen compleet zonder luier proberen.Zoals hier ook geadviseerd wordt. Gewoon onderbroek en joggingbroek. Dan voelt hij wellicht goed wat hij doet en dat het niet lekker is. Dit werkte destijds bij Aiden zo goed dat hij binnen een paar dagen zindelijk was. Maar hoe doen jullie dat als jullie veel weg moeten op een dag? Op doordeweekse dagen moet ik bijvoorbeeld met Finley samen Aiden wegbrengen en weer ophalen van school. Tussendoor ook nog naar de winkel voor boodschappen. Laten jullie de luier/het luierbroekje dan ook uit of doen jullie dan wel tijdelijk een luier aan?
Ik heb nooit meer een luier aangedaan zodra we ermee starten, enkel voor het slapen. wel in het begin altijd een potje mee.
Zoontje was 'pas' met 3,9 jaar zindelijk en dat had niks met luiheid te maken maar met gebrek aan zelfvertrouwen. Hij had met 2,5 ook al wat plasjes op de wc gedaan maar raakte op een gegeven moment alleen maar in paniek op de wc en zijn toen gestopt. Daarna nog geprobeerd met oa stickers en een peuter wc eend en het toen maar laten rusten, om bij beide de druk/frustratie eraf te halen. Na het laatste bezoek aan het cb min of meer samen besloten de luier af te doen, hij koos voor de grote mensen wc met opstapje maar zonder brilverkleiner, en met een week was hij zindelijk en met twee weken ook nachtzindelijk en de ongelukjes zijn op één hand te tellen. Denk wel dat luier aan/luier uit verwarrend kan zijn, je gaat er voor en doet de luier af en houdt de dweil en droge kleren bij de hand of je zet 'r op vaste tijden op de wc (voor het douchen/naar bed gaan bv) en wacht het verder nog even af...en laat je niet gek maken door anderen, net 3 is niet oud
hier 1 maand voor zijn 3e verjaardag van alles geprobeerd : mooie onderbroeken, luier af maar hij wou steeds niet tot ie ineens "plots" zelf steeds zei ik moet plassen eerst op het potje al vrij snel daarna op de wc ook gelijk snachts droog
Hoi bedankt voor de reacties. Helaas is het onvermijdelijk om op bepaalde plaatsen wel luier om te hebben. Denk dat het daardoor idd verwarrend kan zijn. ( ze is overigens in sept 3 geworden) merk aan dr dat ze steeds makkelijker word. ze geeft wel aan dat ze moet poepen of plassen maar doet net zo lief in broek. we hebben om de druk niet zo hoog te leggen, een luier broek weer aangedaan. Want het ging wel heel vaak mis. Nu deed ik er soms een onderbroek onder, zodat ze voelde hoe het voelt, maar mevrouw blijft er gewoon in lopen alsof niets aan de hand is. enerzijds geeft ze zelf aan, ander zijnds loopt ze rond alsof ze zich niets aan trekt van een volle luier. ze voelt het wel, want ze zegt het, en vervolgens zit het in dr luier. Ik zet haar wel op wc, maar ze wil er nu snel weer vanaf of stribbelt tegen ( en ga natuurlijk niet dwingen) miss is het haar tijd even niet, en wacht ik tot ze gewoon weer zelf ermee komt en de luier droog houd. we gaan in de winkel wel altijd even kijken bij de mooie onderbroeken van hello kitty. Dank je wel