Bedenk me net dat ik hier in huis nog jodiumtabletten heb, gekregen in juli 2021 omdat we 'vlakbij' een kerncentrale wonen. Nou, toch nog ergens goed voor dus
Dit gaat heel erg ver. En heeft weinig zin. Daarbij heb je dus 6 grote zuurstoftanks nodig. En wat als de zuurstof op raakt? Ook moet je precies weten hoe je dit moet gebruiken (anders kan het zelfs gevaarlijk zijn). En dit moet ook onderhouden worden. In het geval van vluchten kunnen ze ook nog eens niet mee. En je bent bijvoorbeeld buiten juist kwetsbaarder met zo'n installatie.
Wij hebben ze in 2017 in ons vorige huis ontvangen. Ik heb ze nog, ze zijn nog goed en het zijn er genoeg voor ons allemaal.
Die hebben wij idd ook een keer gekregen. Maar al veel eerder geloof ik. Mag hopen dat ze tot sint juttemis in de kast mogen blijven liggen. Maar met die gekke Poetin krijg ik af en toe wel nare doemgedachten. Verder zijn wij niet echt preppers. De voorraden in huis zijn vrij ruim. Maar dat is meer omdat man van aanbiedingen houd Ik ben wel vorig jaar een moestuintje begonnen "voor als de zombies komen" (alsof we dan zouden overleven op een handvol aardbeien en een aubergine). Maar dat is bij ons thuis een beetje een ding geworden (de zombies). Op vakantie in landalpark doen we ook altijd mee met een boogschietclinic. Om ons tegen de zombies te kunnen verdedigen uiteraard.
Ik heb een moestuin, en inderdaad, als de zombies komen. Al zie ik onderweg overal plekken waar ik naar toe zou vluchten als de zombies komen.... is wel erg vermoeiend, overal bedenken wat een veilige plek zou wezen..en waar ik eten vandaan kan halen.... hahahahaha
Ik heb een tijdje hardgelopen met Zombie-run. Best grappig. En dan ga je inderdaad tijdens het hardlopen ineens daarop letten, haha. Kan het je trouwens niet aanraden als je in je eentje buitenaf in de schemering door een bos rent. Dan jagen die zombiegeluiden je de stuipen op het lijf, haha. Overigens ben ik dus wel een soort 'prepper-light' geloof ik (met een voorraad eten van een paar dagen tot een week, bovenop de normale voorraad. En een paar nooddekens en waterfilter.) Daarbij heb ik vooral gekeken of ik het met mijn gezin een paar dagen zou kunnen uithouden in huis zonder gas, drinkwater en / of elektra, ook als we niet meer naar de winkel zouden kunnen. Aangezien we boven zeespiegel wonen, houd ik met het vlucht-scenario niet eens echt rekening. Al heb ik een deel van de spullen wel bij elkaar staan bij de vakantiespullen (zodat ik het snel in een paar rugtassen kan mikken). En bedacht dat we sowieso de bolderkar mee moeten nemen, voor het geval we niet met de auto (verder) kunnen. Maar met een zombieleger heb ik nooit serieus rekening gehouden, haha. Wat moet ik dan nog aanschaffen? Een kruisboog? Zwaard? Of lawaai-dingen die ze een andere kant op lokken??
The walking dead is de perfecte training.. hier leer je alles.. Hahahahaha. Echt heerlijk als je er van houdt. Mijn fantasie is te rijk.... ik zie het gewoon gebeuren hier.
Nou, ik vind op dit moment het advies van de overheid wel voldoende: zorg dat je je een paar dagen kunt redden zonder gas, water en elektra. Als het zover komt dat we ons moeten bewapenen en moeten vechten voor ons leven, hoop ik maar op een snel en pijnloos einde. En als ik in een zombie verander, mag jij dat voor me gaan regelen.
Ik ben altijd al een prepper geweest. Gewoon ‘voor het geval dat’ . Genoeg water, eten, dekens, radio etc. En mijn man werkt op de grote onderstations waar hij overal de sleutels van heeft. Die hebben allemaal schuilkelders. Dat is ons ‘nood’ plan. Tas pakken en daar heen gaan. Trouwens hier vanavond een stuk of 10 gigantische klappen. Schrok me echt rot. En daarna een NL alert. Bleek een grote brand vlakbij te zijn met exploderende gasflessen. Zelfs mijn man, de kalmte zelf, zei ‘er komt toch eerst een luchtalarm’
Nou, dat kan ik me voorstellen dat je je dan doodschrikt! In een normale situatie zit je al tegen het plafond als er gasflessen ontploffen. Dat zijn echt van die harde, doffe dreunen. Maar ik zou nu toch ook gelijk denken WTF hoe zijn die Russen hier zo snel gekomen?
We wonen apart, en enkel bij degene waar het kind staat ingeschreven kreeg jodiumtabletten. Ik moet dus vd week toch nog achter die tabletten aan. Want stel je voor ze is net bij mij. Of samen met dr vriendinnetje.
Nouja een bijl is altijd wel handig om te hebben in je uitzet, kan je of houtjes hakken om je vuurtje aan te maken. Ik zit meer tegen t bushcraft gedeelte, alhoewel ik daar ook nog veel moet leren hoor. Zippo en de benzine daarvoor is ook wel handig om te hebben. Stevig mes (naast een zakmes) om wat zwaarder werk mee te kunnen doen denk aan hakken, aanmaakfakkeltjes maken etc. (Ik had een SOG - Tech Bowie te leen zal allicht wat overkill zijn voor iedereen, maar hij is wel errug fijn) Tondel heb je ook in huis denk aan drogerpluis, tampons, wattenbolletjes, schroeikatoen (moet je wel eerst maken). Buiten ook nog een lading opties maar vermoedelijk valt die optie deze ronde af. Of je moet nu gaan zoeken (dan lisdodde, berkenbast (t witte papiertje), oude vogelnestjes), kom je langs klimop mag je die ook wel meenemen (wat breder stukkie) komt t aan op een vuurboog dan is een stukkie klimop wel zo fijn. Bij je bbq heb je wel eens houtkrullen met wax gezien? Ideaal spul voor alle omstandigheden! Wat algemenere dingen: Rol ducktape of gaffa (zelfde idee) Tiewraps Wax blokjes Blokken handzeep/douche Stormlucifers Blokjes solid fuel (esbit/fire dragon) en evt t brandertje (pocket stove) erbij nemen als backup. Camping pannensetje Kleine waarschuwing: Met waxine lichtjes en keramieke potten kan je zogezegd een kacheltje maken, pas op want die hitte kan te groot worden omdat het niet weg kan zoals bedoeld en dan krijg je een mega steekvlam. Filmpje aan boord van een schip is op youtube te vinden. Campinggaz heeft tegenwoordig ook easy click sluitingen naast de bekende prik busjes. Ik sla de prikbusjes ook wel ff over, heb er nooit mee gewerkt en ga er dan niet ineens mee beginnen wanneer de omstandigheden "bijzonder zijn".
Ik heb sinds ik kinderen heb een thuisapotheek met alle mogelijke middelen (zaken die in Nederland vrij verkrijgbaar zijn). Dat bewaar ik bij elkaar op een veilige maar (voor mij) bereikbare plek. Bijvoorbeeld de hema en andere zaken hebben handige koffertjes voor medicatie. Op die manier heb ik altijd wat bij de hand in geval van ziekte of een ongeluk(je). Dat is altijd in de avond of op een ongelukkig moment. Ik controleer jaarlijks de tht datum en vul aan met nieuwe spullen. Ook neem ik een kleine selectie mee op vakantie als reisapotheek. Ik wil hierin niet afhankelijk zijn van anderen of een winkel (die toevallig net open moet zijn).
Bedankt dames. Koken zullen we dan toch niet doen denk ik zo'n situatie. Dan ben je al blij als je een blik groenten voorhanden hebt (ook al vind ik dat normaal super goor). Maar had er even niet bij stilgestaan dat je water natuurlijk ook voor andere doeleinden kunt gebruiken dan het alleen drinken idd. Gaan we toch maar wat water in slaan voor de zekerheid.. Goeie aanvullingen ook @Amberxx
Je gaat in ieder geval nar de basis. Water, voedsel en warmte. In die volgorde. Dus wij hebben ipv een watervoorraad een waterfilter. Voor voedsel wat van die noodrantsoen een piepklein brandertje+brandstof en een messtin set pannetjes om het op te warmen en dan om te eten zo'n simpele spork van 1 euro ofzo. Voor warmte de vuurstarters en een blokje Tinder, een mes om meer Tinder te maken en ik wil dan nog een klein bijltje om hout klein te maken. Die houtvoorraad hebben wij trouwens wel standaard vanwege de houtkachel maar als je moet vluchten heb je daar niks aan. Denk dan aan communicatie, licht en ehbo dus een noodradio, zaklamp en een klein EHBO setje uitgebreid met een tourniquet. Verder is altijd nog handig: Paar meter touw, kompas, opvouwbare bekers, tekentang, nagelknippersetje, nooddekens(kan je ook gebruiken om te schuilen tegen de regen, gewoon over een touw heen spannen en je hebt een dak), ducttape, waterzuiveringstabletten en ik vergeet vast nog meer. Handig om dit op een plek te bewaren dan kan je het zo in een tas pakken en klaar. Dus je hebt eigenlijk al heel veel! Hopelijk heb je hier wat aan
Wij hebben al jaren een waterdichte doos met zo'n waterfilter, noodradio (op zowel stroom, zonlicht als draaien), zaklamp, lucifers en medicatie voor een week. Ben even haan checken en daar zitten de jodium tabletten dus ook bij in. Verder heb ik standaard erg veel eten in de voorraadkast en vriezer liggen, we kunnen denk zo 3 weken vooruit. Maar wat heb je daaraan als je moet vluchten? Overigens heb ik ook erg veel wijn en andere drank op voorraad, misschien is dat nog wel een beter ruilmiddel dan mijn gouden sieraden? Met alcohol kan je de ellende tenminste nog even vergeten en je dorst is ook gelijk gelest.
https://www.prepshop.nl/vuur/branders/detail/374/firedragon-folding-cooker.html Kost een paar euro en in nood, geen gas/elektriciteit, prima!
Ik klikte die link aan hierboven en kreeg de melding dat vanwege de extrene drukte de levertijd een week is. Volgens mij zijn meer mensen aan het inslaan.