Ligt er een beetje aan waar je voor prept. In het geval van een atoombom: in huis. Je hebt ongeveer een kwartier van het moment van ontploffen tot de “falldown” van radioactief materiaal als je zelf niet in de ergste zone zit maar het wel kunt voelen/zien gebeuren op afstand. Dan wil je niet nog naar buiten om je noodvoorraad te gaan halen.
Bloem was kort geleden nog 39 cent, gisteren 59 cent. En sowieso worden alle boodschappen duurder waar je bij staat
Als er een atoombom valt, is het niet ha die er naar te kijken...je moet plat gaan liggen en rustig tot 90 tellen Dan is de verbrandende flits voorbij en heb je je ogen nog. Er komt een vuur langs, 1 dunne laag beschermd al tegen deze vlam. De drukgolf die langskomt komt ook weer terug. (Iets met een rijke fantasie, goed geheugen en opleiding bij de landmacht, dut heb ik 24 jaar geleden geleerd)
Ja, maar ik bedoel als je net buiten het ergste gebied zit. Door wind ed komt die straling misschien jou kant op, en dan heb je wel heel even. Als je daar zit waar de bom valt, dan ben je dood of onder de brandwonden
Als je net buiten het ergste gebied zit, heb je juist brandwonden etc. Het ergste gebied is daar waar je acuut dood bent.
Je hebt gelijk. In mijn hoofd is het gebied met ernstige brandwonden ook het ergste gebied. Misschien nog wel erger dan in 1 klap dood. Wat ik in elk geval wel weet is dat als je buiten bent als zoiets gebeurd je zo snel mogelijk ergens naar binnen moet, en dan heeeeel langzaam met je ogen dicht en adem in houden je kleding uit moet doen, in een zak moet afsluiten en zo ver mogelijk van belangrijke zaken moet leggen. Als het kan, het liefst douchen met zeep maar geen conditioner gebruiken want dat hecht de deeltjes juist aan je ipv dat je het wegspoelt.
https://www.rodekruis.nl/wie-zijn-wij/humanitair-oorlogsrecht/kernwapens/ Hiroshima was ongeveer 4,4 ton, hierboven staat de schade bij 15 ton. De gemiddelde kernbom nu is 100x zo zwaar, zo niet kon veel zwaarder dan hiroshima.
In deze link staat duidelijk opgeschreven wat te doen (komt overeen met jouw verhaal maar meer detail) https://www.ready.gov/nuclear-explosion
Dat ligt dus niet aan mij. Ik was gisteren bij de Aldi en ik weet zeker dat de bloem 39 cent was daar en gisteren heb ik er 59 cent voor betaald. Ik bak veel koekjes, taarten, enz en heb standaard een paar kilo in huis. Ik zag dat ik nog maar een kilo had dus moest het even aanvullen.
Hier was alles er in de AH nog gewoon. Zat blikgroenten en andere ingeblikte etenswaren en water was ook prima op voorraad. De jodiumtabletten bij de Kruidvat hebben ze al niet meer sinds corona. Heeft dus kennelijk niks te maken met een huidige run erop. Wat ik me af vroeg: wij drinken nooit water uit pak, maar wel sap. Dus ik zat te denken om wat extra pakken sap in te slaan (je moet tenslotte toch ieder half jaar je noodvoorraad bekijken en bijhouden en opmaken wat anders rap over datum gaat). Maar toen zat ik me ineens af te vragen: wat is nou beter in het geval van nood: water of sap? Enerzijds denk ik sap, omdat daar nog iets van suiker (dus: energie) in zit. Anderzijds denk ik ook: suiker maakt juist moe, dus misschien beter om dan toch aan het water te gaan tijdens een ramp?
In ons geval: sap, maar 2 van mijn kinderen zijn afhankelijk van koolhydraten dus ik ga daar altijd van uit. Water is natuurlijk veelzijdig: je kunt het drinken, er mee koken, schoonmaken
Je moet kijken of er op de verpakking of de achterkant een afbeelding met zo'n geopend potje staat met een M erin en het aantal maanden. Alles wat korter dan 2,5 jaar kan worden bewaard moet een datum hebben. Alles dat langer dan 2,5 jaar kan worden bewaard heeft een geopend potje met de M. Dan is het na het openen nog een bepaald aantal maanden te gebruiken. Maar open je de verpakking niet dan blijft het nog vele jaren goed. Of wordt alleen de werkzaamheid minder (minder werkzaam is niet meteen kapot).
Water is denk ik het belangrijkste. Je moet 1.5 liter per dag drinken. 1.5 liter sap is niet zo gezond... En Water kan je niet alleen gebruiken om te drinken maar ook bijv om je even op te frissen of om eten te koken/klaar te maken. Beetje siroop erdoor en je hebt drinken met suiker.
Water is veel veelzijdiger te gebruiken. Ook om te wassen, thee zetten of om mee te koken. Sap geeft juist meer dorst door de suikers. Dat wil je in een noodsituatie juist niet hebben. Water vult dus langer. Beter koop je bijvoorbeeld een bak suikerklontjes of een pot honing erbij om door het water te mengen. Wellicht dat sap ook minder lang houdbaar is.
Het enige wat wij hebben is water, wat blikken en lucifers. En nog een Zwitsers zakmes. Ik vraag me af of je er nou echt veel aan hebt om van alles in huis te hebben. Als er echt veel ellende komt dan maken die paar extra dingen in huis ook weinig uit.. We willen het wel een paar dagen kunnen uitzingen. Mocht het gas/water/elektra uitvallen. Maar in geval van een ramp heb je sowieso denk ik pech. (Of je moet voor maanden aan spullen opslaan en een veilige afgesloten woning hebben etc).
Wij hebben geen echt noodpakket maar wel een flinke voorraad met oa bloem, blikgroenten en fruit, houdbare melk, water hebben we ongeveer 12 liter van op voorraad en dan nog flessen sap etc. Zakmessen, kaarsen, lucifers etc standaard in huis, net als een aantal powerbanks. Verder allemaal van die kleine gasblikjes voor het kamperen en op dit moment staat onze vouwwagen keuken hier in de huiskamer (die ben ik aan het opknappen) dus daar ook een fornuis inc gasfles. Zaklampen etc heb ik in de vouwwagen liggen dus dat is slechts een kwestie van ophalen. Batterijen op voorraad, net als een aantal drogisterij artikelen en medicatie (inc antibiotica). Geen jodiumtabletten trouwens. Ik zit nog te kijken naar een knijpkat en waterzuiveringstabletten. In de schuur staat een hele doos met groentenzaden, wij zijn eind van de zomer verhuisd dus dat is een project dat ik nog moet starten. Ook een stapels dekens en dekbedden (voornamelijk allemaal uit de vouwwagen maar het ligt nu op zolder). In geval van nood kunnen we dus aardig overleven in en om ons huis. We hebben trouwens ook van alles voor de poezen en de vis op voorraad.
Ik lees wel eens op het preppersforum. Dat is wel echt next level preppen. Die hebben ook een deel van hun geld omgezet in fysiek goud en zilver. Daar zijn er een aantal overtuigd dat geld straks niks meer waard is. Ik vond oekraine nu wel een goede gelegenheid om toch een fatsoenlijk noodpakket samen te stellen. Heb een noodradio, zaklampen en batterijen, kaarsen, een firestarter, camping kooktoestel met 10 kleine flesjes gas een ehbo tasje en waterzuiveringstabletten gekocht. En een powerbank met van 30.000 mAh die je ook met zonlicht kunt opladen. Dat is wel een baksteen zeg.