Twijfelachtige leeftijd volgens echo? HELP!

Discussion in 'Onderzoeken en echo's' started by Vlerkje, Oct 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Hallo allemaal,

Na een opname van 5 dagen in het ziekenhuis begin ik me eindelijk een beetje bewust te worden van alle dingen die de afgelopen week zijn voorgevallen.

Vorige week dinsdag heb ik een echo gehad om te zien hoe mijn ukje het maakte in mijn buik. Ik kreeg wat ontwijkende antwoorden, maar volgens de echoscopiste was het op het oog een gezond kindje. Op dat moment was ik 33,3 weken zwanger volgens de laatste berekeningen... Met enkele nametingen kwam zij echter tot de conclusie dat mijn kleintje nogal uitlopende afmetingen heeft: Hoofdomtrek stond gelijk aan een kindje van 38 weken, buikje aan dat van een kindje van 35 weken en beentje aan die van een kindje van 33 weken...

Eigenlijk niemand uit mijn omgeving heeft eerder over dit soort grote verschillen gehoord, en mijn arts bleef ontwijkende antwoorden geven en leek het niet te willen verklaren. Wel denken ze dat het kindje misschien 2 weken ouder is/kan zijn... Maar bijstellen doen ze mijn uitgerekende datum niet.

Iemand die dit ook eerder heeft gehoord? Zijn het gewoon absurde groeiverschillen? Of moet ik me toch zorgen gaan maken, en mijn gevoel volgen.... Mijn gevoel zegt namelijk al vanaf het begin af aan dat ze iets niet uitspreken/voor me verborgen houden, ik weet alleen niet precies wat. Die onzekerheid is zooo vervelend... :cry:

Jullie een idee? :confused:

2. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Echt niemand die ook een kindje heeft (gehad) met zulke groeiverschillen in de baarmoeder?

3. Deurtje

Deurtje Fanatiek lid

May 8, 2008
    4,332
    0
    0
    Ik kan je niet helpen, Vlerkje, maar snap goed dat je je ongerust maakt. Kun je je vk/gyn niet bellen en om uitleg vragen?

4. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Jawel, maar ze vertikken het dus om uitleg te verschaffen. Zelfs mijn moeder heeft inmiddels met mijn verloskundige praktijk gebeld om informatie in te winnen, en zij kreeg simpelweg te horen "Ja... ja... ik weet het ook niet, ik ben niet bij de echo geweest natuurlijk. Ja sorry mevrouw ik heb geen idee". En de gyneacoloog weigerde eveneens een antwoord te verstrekken en begon snel weer een verhaal over mijn bloeddruk en urinewaardes. *zucht*

Het enige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden, wat overeenkomt met de gemaakte opmerkingen en gedane metingen tijdens ALLE echo's is achondroplasie (dwerggroei). Volgens een bevriende arts kunnen ze dat met prenataal onderzoek wel vermoeden, maar niet met zekerheid vaststellen doordat een kindje wel gewoon een normaal geboortegewicht en lengte heeft. Erover speculeren mogen artsen volgens mij evenmin... Wat zou kunnen verklaren dat ze nergens antwoord op geven. Maar dat alles lijkt mij wel heel erg ver gezocht... :(

5. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik teveel vruchtwater. Mijn suiker was goed en mijn bloedwaarden ook, dus bij mij konden ze geen oorzaak vinden. Toen kreeg ik een uitgebreide echo, omdat bepaalde geboorteafwijkingen teveel vruchtwater als symptoom hebben. Ook hier werd niks gevonden. Met de echo liep zijn buik 2 weken voor en zijn benen 2 weken achter, maar dat was binnen de marges. Na de geboorte was alles in orde met ons zoontje.

Misschien is de kindje inderdaad wel 2 weken ouder? Dan zijn de benen 2 weken achter en het hoofdje 2 weken voor, dat is dan ook binnen de marges.
    Een uitgerekende datum stellen ze bijna nooit bij als je voorbij het eerste trimester bent.

Ik denk dat als er wat aan de hand had geweest, dat ze dit wel gezegd zouden hebben? Ik neem aan dat je dan onder extra controle moet staan en zelfs in het ziekenhuis moet bevallen.

6. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Dat is inderdaad ook een optie, en ook de optie waarvan ik hoop dat deze waarheid is. Ik sta inmiddels ook onder extra toezicht van het ziekenhuis, en morgen word nader bepaald of ze mijn medische indicatie gaan behouden of dat ze me alsnog de vrijheid geven om thuis te bevallen. Ondanks dat ik nog altijd veel symptomen heb van een zwangerschapsvergiftiging heb (wat ook de reden was van mijn opname), is dit niet de enige reden dat ik een medische indicatie heb gekregen. Het verdere hoe/wat/waarom geven ze echter het zwijgen... vandaar.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

7. fioon

fioon Fanatiek lid

Dec 9, 2006
    1,361
    1
    0
    Flevoland
    Maak je niet druk!

Ik was 35,5 weken zwanger, kreeg een echo en het hoofdje kwam uit op 29 weken! Wij helemaal in de stress!
    Ik heb echt gehuild, dacht dat er iets heel ergs aan de hand was en die gyn (die deed de echo) stelde ons ook niet echt gerust en vond het hoofdje wel heel erg klein...

1 week later is ons zoontje geboren (3,5 weken te vroeg) met een gewicht van 2865gram. Hij had gelijk allemaal tienen en zag er prima uit. Hij zit nu qua groei en gewicht nog steeds aan de onderkant van de lijn en zijn hoofdje ging zelfs een beetje onder de lijn. Nu is zijn hoofdomtrek weer op de onderse lijn. Het is gewoon geen groot kind!

Pin je niet te veel vast op die metingen en geniet nog even lekker van je ukkie in je buik. Voor je het weet kun je hem/haar lekker in je armen sluiten!

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Bij Dano liep het hoofdje ook ver voor. en de beentjes achter. heel apart na mijn bevalling hebben ze toegegeven dat ik dus verder zwanger was als zij dachten, dat konden ze aan de nageltjes zien. maargoed ik heb een groot hoofd mijj vriend ook dus wij gooiden het gewoon daarop. Denk dat je je niet te druk moet maken vooraf, heeft natuurlijk geen zin. het is makkelijker gezegd als gedaan weet ik.

Ik hoop dat de aankomende weken snel voorbij gaan en je vlug bevalt van een kerngezond kindje

9. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    hoi hoi

ik vind de opmerking maak je niet druk wel erg kort door de bocht

ik zou nogmaals een afspraak maken met het ziekenhuis en EISEN dat ze jou vertellen wat er eventueel aan de hand kan zijn, vertel er ook bij dat je je flink wat zorgen maakt juist omdat hun iets verzwijgen mocht dit niet baten zou ik toch écht een second opinium aanvragen bij een ander ziekenhuis stel je voor dat je wél voorloopt en de kleine komt niet uit zichzelf wat dan dan heb je kans dat het wel eens heel goed fout af gaat lopen dus geen risico nemen zekerheid moet je hebben en als de ene het je niet geven kan of wil ga je naar een ander dat recht heb je

vind het belachelijk dat ze jou zo in de waan laten het is je kind en je wilt weten hoe het met je kindje gaat PUNT

groetjes nathalie

10. Pupke

Pupke Fanatiek lid

Nov 6, 2007
    3,043
    3
    38
    Maastricht
    Ik sluit me volledig bij mamaatjevan5 aan...

11. Pila79

Pila79 Bekend lid

Dec 4, 2007
    978
    0
    0
    Hebben ze meteen een afspraak gemaakt voor weer een nieuwe echo want het lijkt me dat ze als het idd zover van elkaar ligt ze het wel in de gaten willen houden. Misschien dat het over 2 weken helemaal anders is, maar das dan wel fijn om te weten.

Ik zou ook een afspraak maken en dan willen weten wat er aan de hand is of een second opinion aanvragen bij een ander ziekenhuis.

Succes ermee!

12. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Bedankt voor al jullie reacties! Inmiddels ben ik iets meer op mn gemak dankzij de woorden van een gyneacoloog, die het overigens absurd vond dat ze me zo op de kast hebben gejaagd en me niet hebben gerustgesteld. Ondanks de relatief grote groeiverschillen valt mijn ukje nog precies binnen alle marches en is er in ieder geval tot aan de geboorte geen reden om me druk te maken. Het schijnt zeldzaam maar niet onmogelijk te zijn dat een kindje zulke verschillen in groei doormaakt, dus daar hoop ik dan maar op.

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

Sep 30, 2007
    5,584
    2
    38
    hey meid

gelukkig heb je toch nog een gyn gesproken die wel een hart voor zijn vak heb

lekker blijven genieten dus en inderdaad geen zorgen maken anders had hij dat zeker wel tegen je gezegd

knuffel nathalie ;)

14. Vlerkje

Vlerkje Actief lid

Jun 14, 2008
    419
    0
    0
    Receptioniste/Studente
    Bedankt voor je lieve reactie... Ben in ieder geval een stuk geruster, dus hopelijk kan ik de laatste weekjes nog even genieten van al het getrappel.

15. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

ik maakte ook al zorgen bij nu me 20 weken echo. Ik spiekte mee en zag dat de beeb al bijna bij de 22 weken moet zijn terwijl ik dat nog niet was.
    Nu heeft de gene die de echo maakte niets gezegd hoe ver is was. Hij zegt: mooi op schema. Maar ik had al stiekem gekeken. Herken je gevoel dus wel.
    Vriendin van mij moest nog 10 weken maar de sliep volgens de echo ook al 3 weken voor. Het zijn dus groeispurtjes. Ik wil dus niet meer weten hoever ik ben...stom dat ze je zo op de kast jagen./ Goed dat je gebeld hebt hoor!
    Knuffel en geniet er nog van!

Share This Page