Ik heb zojuist een groeiecho gehad in het ziekenhuis (28weken) en na alle metingen zei de gyn dat het kleintje zit op de p15 lijn ofzo. Maar wat betekend dat eigenlijk?
P staat voor percentiel Dit betekent dat 15% van de kindjes kleiner zijn dan jouw kindje en 85% van de kinderen groter op die leeftijd. Meestal spreken ze van te klein bij p5 en te groot bij p95, alles daar tussen is de variatie van normaal. Je hebt een klein kindje volgens de metingen, maar niet te klein. Belangrijk is dat kindjes wel op hun 'eigen lijntje' blijven. Een kindje dat eerst p50 was en later p15, daar zullen ze kritischer naar kijken wat daar de reden van is.
Als je 100 kindjes op een rijtje zet van klein naar groot, is jouw kindje nummer 15 in de rij. Dus bij de kleinere kindjes. 85 kindjes zullen groter zijn dan jouw kindje.
Maar er kan nog zoveel veranderen. En veel hangt ook af van wie de meting uitvoert. Ik heb al enkele groeiecho's achter de rug. Als de gyn meet, heb ik een bovengemiddeld kindje. Als de assistent meet, is het kindje onder gemiddelde. Op het einde kunnen ze ook groeispurtje krijgen doordat je het kalmer aandoet in je verlof en dergelijke. Als het echt zorgelijke is, zullen ze dit wel uitspreken.
Er was sowieso al bekend dat het een kleiner kindje zou kunnen worden (sua, 2navelstrengvaten). Mijn vorige kinderen zaten allemaal tegen de p80/85 aan, schonk er toen geen aandacht aan omdat het normaal was, maar vond p15 Groot verschil met wat ze tijdens de vorige zwangerschappen over onze kinderen zeiden.