Pretecho gehad 13+3

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Manoes, 18 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Goedemorgen allemaal,

Gisteren hebben mijn vriend en ik een pretecho gehad met 13+3 weken.
    we wouden de baby gewoon weer even zien en even kijken of het nog goed zat. De baby was erg druk aan het bewegen en de verloskundige zei dat alles zover ze kon zien er goed uit zag. Goede hoeveelheid vruchtwater, mooi kloppend hartje, gevuld maagje.
    we hebben echter niet gekozen voor een combinatietest omdat het kindje toch wel welkom is. Nu ben ik toch wel nieuwsgierig, in hoeverre ze hadden kunnen zien op de echo of er bijvoorbeeld geen open ruggetje te zien is of een andere ernstige handicap. Ik weet dat dit pas duidelijk word met de 20 weken echo, maar zou zoiets misschien ook al met een kleine 14 weken te zien zijn, of een vermoeden daarvan?

2. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb van de week een geslachtsbepaling gehad bij 15,1 de echoscpiste heeft ons ook de hersentjes,ruggetje & organen laten zien, deze zagen er voor het termijn heel goed uit. Natuurlijk een hele geruststelling. Ik weet niet in hoeverre het met bijna 14w allemaal te zien is, maar ik neem aan dat als ze iets had gezien wat in haar ogen niet helemaal klopte dat ze dit had aangegeven of eventueel contact zou hebben opgenomen met je vk.

3. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik vroeg me dit ook af. Bij mij hetzelfde, een goede pret echo. Zegt dit al wat voor de 20 weken echo?

4. tiktak15

tiktak15 Actief lid

20 jun 2015
    112
    0
    0
    NULL
    NULL
    I had comibination test and my blood results showed me as high risk, so was sent to AMC in Amsterdam for NIPT as well as detailed medical scan. They checked everything (very different ultrasound than the one you get with normal vk) and could see at 12+4 that there was no open back, they checked that heart had all 4 chambers, they could check kidneys everything at that stage but these are experienced perinatologist and not pret echo ladies, so it is possible to see but I think depends on the equipment they have and experience of the person performing the ultrasound xx

5. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Thanks tiktak!

6. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Ok tiktak, dat is dan wel geruststellend dat ze dat in ieder geval hebben kunnen checken. Bij een pretechobureau werken ze denk ik niet met ultrasound apparatuur. Zouden ze dat standaard in een gewoon ziekenhuis wel hebben? Want weet namelijk ook een ziekenhuis dat pretecho's uitvoerd. Misschien moet ik daar dan eens een afspraak maken.

7. Mees17

Mees17 Actief lid

30 jun 2014
    297
    0
    0
    Hoi Manoes,

Ons is verteld dat ze het rond de 15 weken (misschien ook iets eerder) kunnen zien mits ze er specifiek naar kijken/zoeken (als er bijv. een indicatie is)
    Wij hebben ook een geslachtsbepaling gehad met 15 weken en de echo-scopiste nam zich echt de tijd ervoor, desondanks kregen wij met 20 weken te horen dat ons dochtertje Spina Bifida had.
    Mijn verloskundige zei dat een pretecho dus echt geen medische echo is. Ze had ons (ook al had ze het gezien) dus eigenlijk ook niet mogen zeggen omdat ze daar niet tot bevoegd is. Wel had ze volgens mijn v.k een telefoontje kunnen plegen naar onze v.k-praktijk en haar vermoedens kunnen uitspreken. Maar uiteindelijk had dat feitelijk geen verschil gemaakt.
    Wij weten niet of ze het gezien heeft en het is voor ons verder ook niet meer van belang.
    Maar als ik een advies mag geven; besef je dat de 20 weken echo eigenlijk pas de eerste echte uitgebreide medische echo is. ( deze echo is trouwens oorspronkelijk ontstaan om Spina Bifida op te speuren) maar maak je ook zeker niet onnodig ongerust. Dat heeft geen enkel nut. Geniet van je zwangerschap en heb vertrouwen. Het gaat nog altijd vele malen vaker wél goed. Daar moet je in geloven!♡

Succes!

Liefs Mees

8. Manoes

Manoes Actief lid

16 jul 2015
    339
    0
    16
    Dankjewel mees,
    En wat moet dat vreselijk zijn geweest om te horen dat jullie dochter spina bifida had, en dat jullie haar daardoor weer zijn verloren. Dat is echt het ergste scenario wat je kunt bedenken, bijna onmenselijk om zoiets vreselijks te moeten doormaken. Hebben jullie ook een combinatietest gedaan en kwam daaruit iets naarvoren? Of helemaal niks wat er op duidde dat ze een open ruggetje had?

9. Mees17

Mees17 Actief lid

30 jun 2014
    297
    0
    0
    Hoi Manoes.

Wij hebben de combinatie test laten doen en deze was perfect. Ook hebben we obductie laten doen nadat zij overleden was en deze uitslag was ook goed, in die zin dat er naast de Spina Bifida niks met haar aan de hand was.
    Het was dus "domme pech"... ik geloof een kans van 1 op 3000, tja, daar moet je het dan mee doen. Het verlies was en is nog steeds vreselijk. Ze was zo ontzettend mooi dat ik amper kon bevatten dat ze zo'n ernstige afwijking had. Alles voelt als een grote waas, alsof ik het allemaal niet echt meegemaakt heb. Soms sta ik voor mijn gevoel nog steeds bij de 20 weken echo en het slechte nieuws. Mis haar vreselijk.
    En ook ik liep fluitend de echo kamer binnen, eindelijk gingen we haar weer zien.
    Achteraf ben ik boos op mezelf geweest dat ik zo naïef was en er zo vanuit was gegaan dat alles goed zou zijn. Nu weet ik wel beter. Je kunt nu eenmaal niet je hele zwangerschap met grote onrust en zorgen rondlopen. Wat heeft dat voor een nut?
    Zwanger zijn is iets prachtigs, een wonder, en daar moet je van genieten.
    Er is altijd een kans dat er iets misgaat, maar die kans is klein.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en nogmaals heb vertrouwen! ♡
    Veel liefs

Deel Deze Pagina