hoi allemaal Binne 3 weken kan ik een nekplooimeting doen om te zien of mijn baby een chromosoomafwijkung heeft zoals het syndroom van down. 95% van de foetussen is de nekplooi dun en bij 5% zal er een verdikte nekplooi zijn.maar toch zal de meerderheid van die 5% normaal zijn. mijn vraag is wie een nekplooimeting al gedaan heeft en wie niet en waarom? En hoe verloopt zo een onderzoek? Mijn angst is wel dat als ik dan bij die 5% zit en mijn baby dan toch normaal zal zijn. Dat ik dan heel mijn zwangerschap ongerust zal zijn en misschien voor niks dan.
Wij hebben besloten het niet te doen omdat ik niets met de uitslag zou doen. Ik zou mijn kindje niet weg laten halen.
Wij hebben het ook niet gedaan: idd omdat het nog niet zoveel zegt, die nekplooi en omdat, als er echt iets ernstigs aan de hand zou zijn, we dat bij de 20-wekenecho alsnog wel zouden zien en horen. Niet dat we ons kindje weg zouden laten halen dan, maar als je dus voorbereid wilt zijn op afwijkingen, kan dat prima met de 20-wekenecho...
Bij het onderwerp 'onderzoeken en echo's' kun je meer informatie over de combinatietest vinden. Wij hebben de test niet gedaan, omdat het een kansberekening is. Het zegt weinig over de gezondheid van he tkindje, het geeft slechts de kans aan. En om zeker te zijn, zou je dan een vlokkentest of vruchtwaterpunctie moeten doen. Dat zagen wij niet zitten en besloten dus niet voor die valse zeker- of onzekerheid te gaan.
Wij hebben de test niet gedaan.. We willen niet weten of we een kindje krijgen die downsyndroom heeft.. En dan niet omdat we onze ogen er voor sluiten maar omdat het ook welkom is..
Je bent nog zo jong waardoor je zo`n kleine kans hebt dat er iets mis is, tenzij het in de familie voorkomt. Het is toch echt een keuze die je zelf moet maken. Wij hadden al een afspraak gemaakt die ik later afgezegd heb, als je eenmaal de eerste echo hebt gehad denk je er toch ineens anders over en laat je het niet meer zo gemakkelijk weghalen. Succes met je keuze
Wij hebben het ook niet gedaan, terwijl het op mijn werk gedaan wordt. als ik veel ouder was geweest en of het zit in de familie (erfelijke vorm) dan waarschijnlijk wel. en het blijft een kans je moet doen wat je denkt dat goed is voor jou en je partner. als je er tegen kan als blijkt dat je verhoogde kans hebt enz enz. succes
wij hebben het ook bewust niet gedaan.omdat het een kans berekening is en niets zeker is.pas naverdere onderzoeken weten ze het pas zeker zeker gezien mijn leeftijden en dan het niet in de directe familie voor komt.daarbij zou ik een kind je met down niet weg halen om de simpele reden dat het kan leven en daarbij ook nog gelukkig kan zijn.zelf mijn verlos heeft ook gezegt dat de kans zo klein is en dat je zelf in de spanning zit meestal om niets.
Wij hebben het ook niet gedaan. Het is een kans berekening dus geen zekerheid en ik weet dat ik me dan steeds ongerust ga maken of het kindje wel of geen down zou hebben. En daarbij ook stel dat het toch een kindje met down zou zijn is het ook heel erg welkom dus het is voor ons ook geen rede om het weg te laten halen.
Wij hebben het wel gedaan, het is idd een kansberekening en die was erg goed. Wij hebben het puur gedaan omdat op die manier de medische zorg tijdens de zwangerschap dan misschien iets anders zou zijn als er wel iets uit was gekomen. De nekplooi was 0,9 en die moet onder de 3 zijn en het bloed was ook erg goed. Ik ben wel blij dat ik het gedaan heb.
Ik heb het ook niet laten doen, en ook door alle redenen die hierboven genoemd worden. Het is slechts een kansberekening, dus het wil nog niet echt veel zeggen. Ook moet je er goed over nadenken wat je met de informatie wil gaan doen die je krijgt. Als je zelf ervan overtuigt bent geen vruchtwaterpunctie/vlokkentest te willen laten doen, zou ik ook niet kiezen voor de nekplooimeting... Puur omdat mocht je een ''negatieve'' uitslag krijgen met de nekplooimeting je dan nog zo'n 29 weken in onzekerheid zwanger bent... Lijkt me erg stressvol.
Wij hebben wel de combinatietest laten doen, dit in verband met open ruggetjes in de familie. Eerst wordt via een echo de nekplooi opgemeten. Dan moet je bloed afgeven. Vervolgens hoorden we na een week de uitslag. Alles was prima. Kans op Down was 1:21000 en de kans op een open ruggetje 1:18000. Open ruggetje is via de echo's niet gebleken en er zijn ook verder geen hartafwijkingen (kindjes met Down hebben heel vaak hartafwijkingen of een kleiner hoofd) geconstateerd. Dus ik ga er vanuit dat alles goed zit.
Hoi meiden, wij zitten momenteel ook in dubio, wel of niet de nekplooimeting laten uitvoeren. Op dit moment zijn we meer geneigd om het niet te doen, het heeft ons 2 IUI's, 3 ICSI's en 5 Cryo's gekost en ik denk niet dat we het zouden weghalen als het down zou hebben. "Serieuse" (wel of niet levensvatbare) afwijkingen aan het hart, hersenen en organen worden bij een latere echo ook nog gezien. Blijft moeilijk maar ik heb té veel verhalen gelezen van meiden die een zeer verhoogde kans hadden (1 op 6 of 1 op 8) en de hele zw.schap in de stress zitten en toch een gezond kindje krijgen. Of nog erger, wat als je met zo'n uitslag zou besluiten het kindje weg te laten halen en je je rest van je leven afvraagt of het toch wel gezond was. En dan zoals in mijn geval misschien dit de enige kans op het kindje was? Succes met je beslissing.
Wij hebben er bewust voor gekozen om de nekplooimeting uit te laten voeren. En als we een verhoogde kans zouden hebben, zouden we zeker verder onderzoek hebben laten doen. Ik vind als je deze test laat doen, je ook al moet weten wat je met de uitslag wil doen. Ga je er niets mee doen, dan zou ik de test niet uitvoeren.... Maar zoals je hier al leest zijn de meningen hierover erg verdeeld. Het belangrijkste is dat jij en je partner het er over eens zijn, veel succes!
Ik zou zeggen: lees de 100 andere topics hierover. Deze discussie wordt echt keer op keer opnieuw gevoerd.
Wij hebben het niet gedaan, wij zouden nooit de zwangerschap afbreken als het kindje down zou hebben.
Precies.. en als je dat voor jezelf duidelijk hebt, dat je een Down kindje nooit weg zou laten halen, zou ik de nekplooimeting sowieso al niet doen.. Andere grote afwijkingen worden bij de 20 weken echo gecontroleerd..