nek plooi echo of zo iets

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door mjhoogendorp, 4 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mjhoogendorp

22 mei 2008
    13
    0
    0
    den haag
    Mensen ik krijg over 2 weken een meting voor het down syndroom ik ben hier ongerust over want wil ik dat wel weten het is al vier keer mis gegaan bij mij en denk dat stress geen goed zal doen maar aan de andere kant wil ik het ook wel weten . Wie kan mij hier meer over vertellen hoe dit in zijn werking gaat krijg je gelijk uitslag enz enz?

*Edit moderator: topic verplaatst*

2. princesje83

princesje83 Fanatiek lid

1 apr 2008
    1.402
    0
    0
    regio rotterdam
    ik kan je helaas niet helpen, wij hebben geen nekplooimeting gehad...

succes....

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    je krijgt een echo en ze nem en bloed af je krijgt niet meteen de uitslag die krijg je later van je VK of gyn.

Echo is gewoon een normale echo maar ze meten de nekplooi kan je wel vragen hoeveel die is en wat normaal is natuurlijk

En ja bloed afnemen is easy peasy

Er kan niets mis gaan met het onderzoek in de zin van risico voor je baby ofzo dus geen zorgen maken gewoon zien als extra echo...

4. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Wij hebben wel een nekplooimeting laten doen. Ze maken in het ziekenhuis dan een echo waarbij de plooi wordt gemeten. Dat moet minder dan 3mm zijn. Daarbij moet je bloed laten prikken en met die uitslagen plus de uitslag van de dikte van de nekplooi maken ze een kansberekening. Bij ons is de kans op een kind met het syndroom van Down 1:1400. De nekplooi van ons kindje was 1,08mm.
    Heel veel succes, het is inderdaad erg spannend maar je kunt er niets meer aan veranderen, het groeit zoals het groeit! De uitslag krijg je binnen 10 dagen per brief thuis, de dikte van de nekplooi zeggen ze je meteen wanneer ze de echo maken. Sterkte!

5. Zelf ben ik 36 en dan kom je in aanmerking voor screening, zie dat jij 34 bent, merk wel dat steeds meer mensen de prenatale screening overwegen. Zelf doe ik het waarschijnlijk niet, want was ik half jaar eerder zwanger geweest, dan behoorde ik niet tot de "risicogroep", dus zal nu ook wel meevallen.Nekplooimeting is ook maar een kansberekening en stel je hebt meer kans, dan zegt het nog niks, dan ben je rest van de zwnagerschap alleen maar onzekerder.
    Ik ben van mening dat er veel ernstiger aandoeningen zijn, die ze met deze onderzoeken niet kunnen aantonen, en al is het kindje gezond, ook tijdens de geboorte kan het zuurstofgebrek krijgen, met de nodige gevolgen.
    Maar ieder moet natuurlijk voor zichzelf de keuze maken, ik heb voor mezelf altijd gezegd, dat het kindje altijd welkom is.

groetjes Marijke

6. Baylee

Baylee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.417
    0
    36
    hai

Ik heb het ook gedaan van tevoren was er al bloed geprikt en een paar dagen later de echo.
    Ik kreeg gelijk het resultaat te horen in het ziekenhuis
    mijn kansberekening is 1: 23531

Je moet er wel goed over nadenken of je het wel zou willen weten enzo...
    Succes

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik heb het ook gedaan, eerst een echo waarbij ze de nekplooi meten, dan bloedprikken. Ik kreeg de uitslag 2 weken later, zie mijn onderschrift :)

8. Linda1975

Linda1975 Actief lid

1 mrt 2008
    156
    0
    0
    Wij hebben het ook niet laten doen. Het onderzoek zelf stelt vrij weinig voor heb ik begrepen (inderdaad nek opmeten via echo en bloedprikken).
    Ook wij kozen bewust voor 'niet doen', want je krijgt geen garantie (krijg je nergens natuurlijk, maar goed...). Er kan een verhoogde kans berekend worden en dan kun je alsnog een gezond kind op de wereld zetten. Ik vraag me dan af hoe je ondertussen de rest van je zw.schap door bent gekomen (stress!) en daarbij...als je te horen krijgt dat er een verhoogde kans is (dus niks zeker, maar alleen verhoogde kans), laat je het dan weghalen? Je moet er van tevoren goed over nadenken in ieder geval. En met m'n 33e jaar vond ik het ook niet nodig.

Dus over het onderzoek zelf hoe je je niet druk te maken, merk je niks van! Succes ermee!

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Het gaat hier niet over het wel of niet doen toch?

10. Linda1975

Linda1975 Actief lid

1 mrt 2008
    156
    0
    0
    Klopt, maar sommige anderen begonnen er ook over.
    Was niet mijn bedoeling om een andere discussie hierin te beginnen :oops:

11. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik verplaats je bericht even naar onderzoeken en echo's.
    Elmo

12. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik had eerst de bloedtest en daarna de echo. bij de echo kreeg ik ook meteen de uitslag te horen. wij wilden het graag weten om ons eventueel enigzins voor te kunnen bereiden. hier een goede uitslag, zekerheid heb je pas bij de geboorte. ;)

13. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb het laten doen. Ik moest eerst bloed laten prikken, en een paar weken later (mijn vakantie zat ertussen) kreeg ik een echo, waarbij ze de nekplooi van de baby opgemeten hebben. De uitslag kreeg ik meteen daarna: 1 op 11.000. Dat betekent dus niet dat je helemaal zeker bent dat je kind geen down zal hebben...je kunt namelijk net die ene op de 11.000 hebben die het wel heeft.

Pas als de uitslag 1 op 200 (of 250, dat ben ik vergeten) is gaan ze aanvullend onderzoek doen in de vorm van een vruchtwaterpunctie of een vlokkentest. Hierdoor ontstaat een iets verhoogde kans op een miskraam. Plus dat je, voordat je de nekplooimeting laat doen, heel goed moet bedenken wat je doet als de uitslag bijvoorbeeld 1 op 100 is. Ga je dan extra onderzoek laten doen? En als daar uit komt dat je inderdaad een kind met down krijgt, wat doe je dan? Laat je het komen of niet? Dat zijn enorm zware keuzes waar je echt van te voren over moet nadenken.

En stel dat de kans 1 op 500 is...dan doen ze geen aanvullend onderzoek, maar zit je wel de rest van je zwangerschap in de zenuwen, omdat de kans toch relatief groot is. Terwijl er misschien niks aan de hand is.

Oh...en als je jonger bent dan 36 wordt het niet vergoed door de verzekering. Ons gaat het ongeveer 130 euro kosten (moet de rekening nog krijgen).

14. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wat gek dat ze daar een paar weken tussen laten zitten, het is een moment opname, vreemd dat ze de moment opname in 2en delen.
    Bij mij moest het bloedprikken en de echo op 1 dag.

15. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    jep bij mij ook anders was het niet betrouwbaar zeiden ze tegen mij (maarja ik ben geen dokter he? dus weet niet hoe het werkelijk zit)

16. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Wij hebben bewust er voor gekozen geen nekplooimeting te doen en wel om de volgende redenen:

- Het is een kansberekening, je hebt nooit 100% zekerheid
    - Het geeft (vind ik) veel onnodige stress
    - Stel dat er de kans is dat je kindje down heeft dan kom je voor de volgende keus: wil je het weg laten halen?
    - Aangezien wij die keus niet wilden hebben, hebben wij dus geen nekplooimeting gedaan

Ik ken iemand die het wel heeft laten doen en een vrij hoge uitslag had (dus veel kans op down). Hele zwangerschap stress en uiteindelijk kwam er een gezond kindje op de wereld.

17. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    @sukkie: als je een vergrote kans hebt zoals diegene die jij kende, dan kun je een vruchtwaterpunctie of vlokkentest doen en dan weet je het zeker. Die stress is dan dus nergens voor nodig.

Ik heb wel de nekplooimeting laten doen. Stelt inderdaad qua onderzoek niet veel voor. Echo voor het meten van de nekplooi (inderdaad is kleiner dan 3 mm een goed teken) en dan bloed afnemen. Voor de uitslag kon ik tien dagen later bellen naar het zh. Kans is kleiner dan 1:5000. Voor ons een reden om niet verder te onderzoeken. Normale kans is inderdaad op mijn leeftijd 1:250. Als de kans groter is wordt je aangeboden om verder onderzoek te doen, maar dit is zeker niet verplicht. Net zoals de hele nekplooimeting niet verplicht is. En denk inderdaad na over wat je met de uitslag wilt doen. De kans is groot dat die goed is, maar wat als de kans toch groter is dan je dacht? Daar moet je wel op voorbereid zijn vind ik....

18. bleu

bleu Actief lid

2 apr 2008
    455
    0
    0
    Wij zijn gisteren in het WKZ geweest omdat ik een kansberekening van 1:110 heb.
    Nu laten wij binnenkort een vruchtwaterpunctie uitvoeren.
    Mijn meting van de nekplooi was trouwens 1.3.

19. Vlekje

Vlekje Fanatiek lid

12 aug 2008
    1.443
    0
    0
    voedingsdeskundige en eigenaresse van: kwestievanv
    Somewhere over the rainbow
    Ik heb het ook laten doen.
    Eerst bloed laten prikken en 2 weken later een echo laten maken.
    Ik kreeg wel direct de uitslag.
    En even bij je verzekering informeren....sommige verzekeringen vergoeden het.

Succes met de beslissing.

20. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

6 sep 2007
    1.567
    1
    0
    Ik krijg de meting volgende week, duurt die echo langer als anders?
    Is dat via een inwendige of uitwendige echo?

Deel Deze Pagina