Op 12 september hebben wij de combinatietest gepland staan. We krijgen eerst de echo en daarna moet ik bloed prikken. Nu vroeg ik mij af of je tijdens het maken van de echo meteen te horen krijgt hoe het er uit ziet? Weet iemand dat?
De bloedtest duurt een week. Als je dus direct de uitslag wilt weten, dan moet je voor 5 september je bloed laten prikken en zorgen dat de uitslagen bij het echo bureau bekent zijn.
Dat wilde ik dus ook, maar dat doen ze niet in het ZH. Het moet persé op dezelfde dag. Maar ik vroeg mij af of er iets gezegd wordt tijdens de echo. Hoe de kleine zich ontwikkelt enz.?
Ze vertellen je meteen hoe dik de nekplooi is. Is die verdikt (vanaf 3,5 mm) zullen ze meteen vervolgonderzoek doen. Bij mijn mannetje was de nekplooi dikker dan normaal, maar onder de 3,5 mm... Echoscopiste heeft ons toen best bang gemaakt, want ja extra controle op hartafwijkingen en ja we moesten bloed afwachten. Bloed-uitslag was goed, geen verhoogde kans. Pasgeleden een pretecho gehad bij bureau dat ook medische echo's mag uitvoeren en ons knulletje zag er prima uit. Deze week de 20-weken echo maar ik maak me daar niet zo druk om omdat bij de pretecho alles prima uitzag en kleine man goed groeide!
Ik ben gister geweest en ze heeft het hele kindje doorlopen en opgemeten. Niet alleen de nekplooi maar ook het hoofdje en totale lengte. Ik vond hem erg uitgebreid! Wel moet ik wachten op de bloedtest, maar daar heb ik geen moeite mee.
Ik vond de combinatietest ook zeer uitgebreid! Het kindje moet precies goed liggen voor de nekplooimeting, en die willen ze 3x opmeten om het echt goed te hebben. Ons beebje had er niet zoveel zin in dus mochten wij een half uur lang kijken! Ze liet van alles zien en maakte overal foto's van, echt geweldig. Wij kregen direct de totale uitslag te horen, want wij hadden 2 weken ervoor wel al bloed mogen prikken. Maar ik hoor het vaker dat je nog moet wachten op de definitieve uitslag omdat je ook op de dag van de echo pas bloed prikt.
oohhh wij krijgen met 10 weken de termijnecho en dan gelijk bloedprikken en dan met 12 weken de nekplooimeting en gelijk uitslagen van het bloed.
Wij moeten altijd voor 10 wk bloed prikken en dan rond 12 wk de echo, en dan meten ze de nekplooi en berekenen ze direct de kans gecombineerd met het bloed en krijg je direct de uitslag.
De echo kunnen ze meteen zeggen hoe de nekplooi is en de groei. Maar je krijgt geen kansberekening. Die is gebasseerd op de nekplooi samen met het bloed. Wij hebben ook pas bloed laten prikken na de echo. Terwijl ik vaker gehoord heb dat het ook eerder kan. Zelf zou ik dat een stuk fijner vinden omdat je dan meer zekerheid hebt. Maar ik kan me voorstellen dat alleen de bloeduitslag ook niks zegt en daarvoor weer de nekplooimeting bekend moet zijn en dat ze het daarom zo doen. maar je moet dan dus wel 1 a 2 weken wachten op de definitieve kansberekening.