Ik heb over 2 weken de (medische) 20 weken echo. Ik heb een dochtertje van 5 maar wil haar niet mee hiernaar toe nemen ... stel je voor dat er iets mis is. Maar zwangere vriendinnen van me nemen hun oudere kind wel mee. Ze kijken me maar raar aan als ik zeg; stel je voor dat het niet goed is..! Ben ik te pessimistisch? Het is natuurlijk wel leuk voor je oudere kind (ook al zullen ze er toch bijna niks van snappen wat ze zien). Wat zouden jullie doen?
Het is wel erg pessimistisch ja....ik zou haar gewoon lekker meenemen, het wordt toch ook haar broertje of zusje en je moet ervanuit gaan dat het goed is!
Het blijft een medische echo, dus ik geef je groot gelijk dat je je dochter niet meeneemt. Sowieso is het voor een kind allemaal wat minder herkenbaar en het kan nog best lang duren heb ik begrepen. Ik vind je niet pessimistisch maar realistisch.
Op het formulier met informatie wat ik van de verloskundige meekreeg over de 20 weken echo stond zelfs dat je 1 persoon mocht meenemen en het niet toegestaan was kinderen mee te nemen ivm onverwachte bevindingen en optimale concentratie van de echoscopiste (letterlijk van het formulier overgenomen eventjes ) Zal uiteraard wel per locatie verschillend zijn, maar ik kan me wel wat voorstellen bij de redenen die ze geven.
Het lijkt mij ook niet zo leuk voor je dochter, ook al is het dan haar toekomstige broertje of zusje. Ik vond de beelden veel minder mooi ook en wat al eerder gezegd is: Bij ons werd ook gewezen op het feit dat het om een medische echo gaat. Een serieus iets, waarbij de echoscopiste geconcentreerd haar werk moet kunnen doen. Met een pretecho is het wat anders, maar met de 20 weken echo... zou ik haar persoonlijk lekker thuis laten. En wat je zelf ook zegt: Stél dat het niet goed is, hoe klein die kans dan ook is, dan lijkt het me niet fijn als ze er bij is. Dus ik sluit me aan bij san: Niet pessimistisch maar realistisch!
Als we uitgaan van een goed bericht zou ik het zelf toch niet snel doen. Het lijkt mij voor een kind van 5 moeilijk om dmv z'n echo een goed beeld van het broertje/zusje te krijgen. Zo'n beeld is toch best abstract voor een kind. Tekeningen uit boeken lijken mij handiger voor de beeldvorming.
Ook ik zou er voor kiezen mijn kind niet mee te nemen, het gaat om een medische echo, wil je je kindje alsnog eens meenemen naar een echo, dan zou ik een pretecho laten maken, 4 d is voor een kindje ook duidelijker. Persoonlijk denk ik dat je kind toch niet helemaal begrijpt dat de afbeelding op het scherm werkelijk het kindje in je buik is. Maar natuurlijk moet je het helemaal zelf weten, als jij denkt dat het goed is dat je kindje mee neemt moet je dat zeker doen. Liefs Sil
Ik nam mijn kleine zusjes mee naar de echo, denkende dat alles goed was... Ze hebben nu nog een trauma van wat we toen te horen kregen. Pessimistisch? Ik neem alleen mijn vriend mee naar de 20-weken echo, als er dan weer iets mis is, dan is dat voor ons al erg genoeg!
Ik mocht 2 volwassenen meenemen. Kinderen werden liever niet toegelaten i.v.m. de donkere ruimte, de lange wachttijd en concentratie van de echoscopist. We hebben ook wel bijna een uur gezeten en dat is best lang voor een klein kind om stil te zitten.
hoi! het duurt meestal erg lang voor een kindje van 5 en dan gaan ze zich vervelen. tuurlijk ga je ervan uit dat alles goed is maar als het niet zo is... dan kan de echoscopiste dit beter uitleggen als je dochtertje niet aanwezig is. misschien een optie om een pretecho te laten maken? in 3d/4d ziet je dochtertje het veel beter en is ook veel leuker zonder een medische uitslag maar gewoon voor de lol!
Ik weet niet hoor maar als ik bij een echo zit en de echoscopist wil gaan vertellen dat er iets ernstigs aan de hand is dan zou ik er toch voor zorgen dat alle kleintjes weg zijn......mee met metgezel of anders een nieuwe afspraak waar je zonder kind(eren) komt. Op een pretecho kan ook vanalles te zien zijn omdat het steeds vaker voorkomt dat vrouwen deze eerder hebben dan de screeningsecho.
Ik heb een zoon van 7, maar die is ook niet mee geweest, om dezelfde reden, stel dat er wat fout is, dan zou ik neit willen dat hij er op zon manier mee geconfronteerd word. Ik vertel het hem dan liever gewoon thuis. Maar goed ik ben misschien ook pessimistisch? al vind ik het zelf meer realistisch.(omdat er een kans bestaat dat er wat mis is, niet omdat ik er al vanuit ging dat er wat fout zou zijn )
Mijn zoon van 11 gaat wel mee...maar of hij ook daadwerkelijk mee naar binnen gaat...weet ik nog niet zo net. Bij de combi test waren ze wel aanwezig en dat vond de echoscopiste ook geen probleem. Nu kijken we t even aan of de echoscopiste er geen problemen mee heeft en hoe mn zoontje zelf op die dag is. Hij is al wat ouder en heb hem altijd voor gehouden dat t niet zeker is dat alles goed gaat. Kan hij natuurlijk ook beter begrijpen als n kind van 5 of 7 gezien zn leeftijd. Misschien mag hij net als bij de vorige keer even op de gang wachten en als er geen grote dingen verkeerd zijn of t een inwendige echo wordt (zal deze keer wel niet maar vorige keer was t nog niet zeker) dat hij dan als nog binnen mag komen. Heb iig niet op de papieren gelezen dat t niet mag.
Ik heb een dochtertje van 7 en ook ik wilde niet dat ze meeging naar de 20-weken echo. En achteraf ben ik heel blij dat ze niet mee was; de vk kon het allemaal niet goed zien en we zijn bijna een uur binnen geweest, was echt niet leuk geweest voor d'r. Vanmiddag moet ik naar de gyn en dan gaat ze lekker bij oma spelen. En als vanmiddag alles goed is gaan we een afspraak maken voor een pretecho en dan mag ze natuurlijk wel mee. Groetjes Bessy
die van mij gaat ook gewoon mee naar alle echo's. Hij is 16 maanden en begrijpt zo ie zo nog niet wat een broertje of zusje is. Stel dat het mis is : of je thuis verdrietig bent of al bij het echo centrum, je zal het je kindje toch moeten uitleggen, kinderen kunnen op zo'n moment ook heel veel steun geven.
Wij kregen tijdens de 20-weken echo slecht nieuws: ons kindje heeft een ernstige hartafwijking. Wanneer je zo'n boodschap krijgt, herken je jezelf even niet meer hoor. Ik zou niet willen dat onze dochter van toen 14 maanden er bij was geweest....
Alsof ik de keuze had wanneer zij mij het slechte nieuws zou gaan vertellen. Het was nog niet eens de 20-weken echo, maar een routine echo. En aangezien ik al 2 goede echo had gehad, rekenden wij niet op slecht nieuws op dat moment. Ennuh als je hoort dat er iets ernstigs aan de hand is, dan ga je echt niet vragen: oh 1 moment, kunnen we later een afspraak maken?
Heb je het wel eens meegemaakt dan/ Je kan van tevoren wel bedenken hoe je gaat reageren. Maar als het je overkomt.. Dan ben je echt even van de wereld!