Geslachtsbepaling 14 weken onbetrouwbaar?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Evi88, 30 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Ik had een echo met geslachtsbepaling gepland voor wanneer ik 14+4 weken zwanger ben.

Nu zegt een kennis (verloskundige) dat dit geen goed idee is omdat het zo vroeg te onbetrouwbaar is en pas echt vanaf 16 weken kan. Volgens haar komt het te vaak voor dat het geslacht anders blijkt te zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb dit namelijk nog niet eerder gehoord/gelezen.

2. FoxyDiamond

FoxyDiamond Bekend lid

23 jan 2017
    637
    231
    43
    Hi, ja ik.

14,5 weken geslachtsbepaling gehad, kon zogenaamd 80% zeker zeggen dat het een meisje zou zijn.. met 16 of 17 weken mocht ik daarom gratis terugkomen. Weer werd er gezegd dat het een meisje was, nu was het echt heeeel erg duidelijk.. volgens haar collega dan. En tijdens de 20 weken toch echt een piemeltje te zien :D

Springboon vindt dit leuk.
  3. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    hoewel je nu de meeste antwoorden gaat krijgen dat dat onzin is...het klopt wel.De meeste fouten omtrent het geslacht worden gemaakt onder de 16 weken.Compleet onbetrouwbaar zou ik niet meteen zeggen,maar zou nog even een slag om de arm houden...

4. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Dit idd.

5. Bloempje01

Bloempje01 Fanatiek lid

10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    2x rond de 13 weken geslachtsbepaling laten doen. 2x gelijk overduidelijk zichtbaar. Heb er bij ze allebei na de echo ook eigenlijk geen seconde over getwijfeld of het wel juist zou zijn, juist omdat het zo zichtbaar was.

6. mutskuh

mutskuh Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.397
    1.175
    113
    Wij hebben bij 14+5 een geslachtsecho laten maken. Was wel duidelijk te zien, alhoewel ik wel een "slag" om de arm hou en de 20 weken echo afwacht.

7. TigerAngel7

TigerAngel7 Fanatiek lid

2 jan 2015
    1.898
    1.277
    113
    Vrouw
    Bij m'n vorige zwangerschap precies met 15wkn een geslachtsbepaling gehad en ze lag lag letterlijk met de beentjes wijd open zodat je duidelijk kon zien dat het een dame werd. Ondanks die duidelijkheid alsnog wel even gevraagd bij de 20wkn echo en ze liet zich zelf ook weer erg goed zien haha. Ik denk dat het ook te maken heeft met de ligging van het kindje

8. megamutsje

megamutsje Bekend lid

14 feb 2017
    521
    166
    43
    Vrouw
    Wij met 14+4
    Super duidelijk te zien.
    En al meerdere keren bevestigd.
    Ligt ook echt aan het apparatuur

9. Niveah

Niveah Fanatiek lid

4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Hier met 14+5 gehad en ze zei direct overduidelijk jongetje. Kon niet missen. Zag t zelf ook.
    Bij 20 weken echo weer overduidelijk jongetje. Kon niet missen zei ze. Dus hier wel goed.

10. LovePoison

LovePoison Actief lid

12 jun 2011
    352
    74
    28
    Vrouw
    Trambestuurder
    Rotterdam
    Hier ook met 14.4 was duidelijk een meisje. Maar hield wel in me achterhoofd dat het met de 20 weken opeens een jongen kon zijn, maar het bleef een meisje haha. Ze zeggen idd dat het zo vroeg nog niet betrouwbaar is. Maar ik kon niet wachten.

11. Evi88

Evi88 Niet meer actief

Thanks voor het delen van jullie ervaringen. Ik weet nu dat ik de echo wel vroeger dan 20 weken kan doen, maar het niet als 100% aan kan nemen :thumup:

12. beebj

beebj Niet meer actief

2x geslachtbepaling bij 13 weken en beide keren klopten. Zoonlief zit nog wel in m’n buik, maar vrijdag bij 22+2 was hij nog steeds een jongen!

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Dan hebben ze de nub aangezien voor piemeltje ;);) en dus een goede "gok" gemaakt :)

Pipo30 vindt dit leuk.
  14. papillons

papillons Fanatiek lid

6 aug 2014
    1.022
    159
    63
    Met 15+0 heel duidelijk een balzak gezien met een piemeltje na heel lang zoeken. Hij wou het niet echt laten zien.

En gisteren met 16+1 zagen we een piemeltje zwaaien.

Bij ons doen ze het niet onder de 15 weken.

15. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Hier bij 13 weken heel duidelijk een meid te zien. Ik zie het zelf normaal eigenlijk niet zo op echo’s maar het was zo duidelijk dat zelfs ik het kon zien. Daarna nog meerdere malen bevestigd.
    Wel nog een slag om de arm gehouden tot het nog bevestigd werd verderop in de zwangerschap.

16. Baloo

Baloo Actief lid

23 okt 2012
    430
    672
    93
    Vrouw
    Bij mij zeiden ze ook: we zeggen het alleen als we er heel zeker van zijn. Anders zouden wij dit ook aangeven.
    Het is natuurlijk gewoon uiteindelijk een soort product die zij verkopen. Dat moeten zij wel goed blijven doen. Dit stelde mij enigsinds gerust maar heb met 16wkn nog een keer een echo gedaan om gewoon nog eens te spieken :roflmao: inmiddels 10 echo’s gehad ivm groei en nog steeds een meisje.. over max 4 weken weten we het echt echt 100% zeker haha

17. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Zelf heb ik nooit een vroege geslachtsbepaling laten doen (hebben gewacht tot de 20-wekenecho) maar bij mijn vorige zwangerschap kwamen we wel een stel tegen bij wie het dus verkeerd was gezien. We zaten in de wachtkamer van het echocentrum voor de liggingsecho en we hoorden een hoop gegiebel uit de spreekkamer komen. Toen die mensen naar buiten kwamen zeiden ze: “nou, die blauwe kleren kunnen we terugbrengen”. Dat was na de 20-wekenecho. Oeps! Ik heb wel gehoord dat het het meeste mis gaat als ze denken een meisje te zien. Als ze zeggen dat het een jongen is is dat meestal ook zo. Dat stel in het echocentrum was dus een uitzondering.

Joanne123 vindt dit leuk.
  18. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    met 15,2 een echo laten doen bij een mevrouw in Belgie. Ze zei dat ze het ook alleen maar zou zeggen als ze het echt zeker wist. Ze zei een meisje en dat was ook zo.

Het ligt aan de apparatuur die ze hebben.

19. Chocoladetaart

Chocoladetaart Niet meer actief

Toen ik 13/14 weken zwanger was, een tussentijdse echo gehad wegens bloedverlies en toen dacht ze een jongetje te zien. Bij 15+4 weken pretecho was het nog steeds een knul en bij de 20 weken echo ook. Je kunt het natuurlijk proberen maar het is nog aardig vroeg. Zou nog wel een flinke slag om de arm houden en nog niet teveel roze of blauwe kleertjes gaan shoppen. ;)

20. Lana1986

Lana1986 Fanatiek lid

2 okt 2014
    1.194
    400
    83
    Vrouw
    Deze zwangerschap met 14+6 geslachtsbepaling laten doen en was overduidelijk een jongen. Zag het zelf ook super duidelijk. De echoscopist zei dat ze in principe nooit 100% zekerheid geeft, maar bij mijn echo was er absoluut geen twijfel mogelijk en kon ze die zekerheid wel geven. Ze zei dat dit onmogelijk een meisje kan zijn haha.

Bij mijn dochter met 15 weken geslachtsbepaling laten doen en was ook overduidelijk :).

Deel Deze Pagina