Volgende week moet ik voor het eerst naar de verloskundige. Ik ben dan 10 weken en 3 dagen zwanger. Het is mijn eerste zwangerschap en zoals de meesten van ons best nerveus en onzeker. Ik zou het liefst elke dag eventjes de baby willen zien maar ik krijg maar 2 echo's. De eerste heb ik vorige week gehad, de volgende pas met 20 weken. En er werd mij geadviseerd echt niet eerder dan de 20 weken te gaan omdat mijn baarmoeder nogal diep ligt en er dan dus minder te zien is. Maar wát doet de verloskundige nou precies? Luistert ze ook naar het hartje bijvoorbeeld? Want er zitten 12 weken tussen de 2 echo's en hoewel alles goed lijkt te gaan, wil ik toch graag weten natuurlijk of het hartje nog wel klopt! En wat doet de verloskundige nog meer?
Mijn bm ligt ook super diep (zo diep dat ik in het ziekenhuis moet bevallen deze keer) maar ik heb nu al veel echo's gehad, en ze zijn super mooi hoor! Ik zal onze 3 d echo van 11,5 weken erbij doen De vk meet je bloeddruk, kijkt naar je gewicht (maar dat schijnen ze niet allemaal te doen) luistert naar het hartje, maar dat is soms wel lastig met een gekantelde bm, dus niet schrikken als ze nog niks horen. Ze vragen hoe het gaat, en dat was het eigenlijk wel
Wat ik hieruit begrijp is dat je dus gen 12 weken echo krijgt? Dat vind ik wel een beetje vreemd aangezien ze aan de hand daarvan de precieze termijn en de uitgerekende datum vaststellen. Wat de vk doet is per vk verschillend. Volgens mij luisteren ze sowieso altijd naar het hartje. Ik heb heel erg geluk met mijn vk, ze is ook echoscopiste en heeft een echoapparaat op de praktijk staan. Bij iedere controlle word standaard een echo gemaakt en dat is bij hun standaard om de 2 weken. Ook als ik onzeker ben of het iet vertruow hoef ik maar te bellen en dan spieken we even. Vind ik een heel prettig idee.
Mijn vk is ook echoscopiste, maar krijg niet elke keer een echo, ik denk dat dat echt uitzonderlijk is in NL
Gewicht kijken ze bij mij inderdaad ook niet naar. Ze wegen me iig niet, ze vraagt me wel naar mijn gewicht. Ik ben nog nauwelijks bijgekomen en omdat ik verdre goed eet en de baby goed groeit vind ze dat ook geen probleem. Ik weet niet of ze bij anderen wel wegen als ze het nodig vind.
Het is inderdaad geen normale gang van zaken, maar bij hun wel. Ik heb in hetbegin zo'n fotomapje van de hema gekocht waar geloof ik iets van 40 foto's in kunnen en ik moet alweer een nieuwe bij gan halen omdat ie al vol zit
heeft je verloskundige geen website waar alle info op staat?? Misschie heb je dan wat aan die van de vlsk waar ik naar toe ging. Eerste controle van de zwangerschap
Dit staat er op de site van mijn vk, om je even een idee te geven: Eerste controle De eerste zwangerschapscontrole vindt plaats rond de 8/9e zwangerschapsweek en duurt +/- 60min. Lukt het door omstandigheden niet om te komen bel dan van te voren even af. Heb je bijvoorbeeld bloedverlies in deze zwangerschap (gehad), of is een eerdere zwangerschap geëindigd in een miskraam dan kun je al eerder een afspraak bij ons maken. Zo kunnen wij al vroeg kijken hoe het op dat moment met de zwangerschap gaat. Wat moet je meenemen: - Een geldig legitimatiebewijs - Je verzekeringspasje Wat wordt er gedaan: - We geven uitleg over de praktijk - We stellen vragen over de medische voorgeschiedenis van de client en de familie - We bespreken eventuele voorgaande zwangerschappen/ bevallingen. Mocht je in het bezit zijn van informatie over het verloop hiervan, neem deze dan mee - We geven veel uitleg en voorlichting, er worden ook bepaalde onderzoeken besproken - We stellen vragen over de leefwijze, medicatiegebruik e.d. Gebruik je in de zwangerschap medicijnen, neem deze dan mee of schrijf op om welk medicijn en welke dosering het gaat. - We berekenen de uitgetelde datum aan de hand van de eerste dag van de laatste menstruatie, de datum van de zwangerschapstest en de uitslagen van de echo. - Tijdens deze controle wordt een echo gemaakt op de praktijk. Zorg ervoor dat je blaas gevuld is voor de echo! - We geven je een formulier mee om bloedonderzoek te verrichten. Van iedere zwangere willen we graag weten wat de bloedgroep en Rhesusfactor is, daarnaast wordt gekeken of er antistoffen in het bloed aanwezig zijn die mogelijk schadelijk zijn voor je kindje. Ook wordt er getest op een aantal infectieziekten; Lues of syfilis (geslachtsziekte), Hepatitis B (leverziekte), HIV-antistoffen en Rubella-antistoffen (antistoffen tegen rode hond). Deze infectieziekten zijn behandelbaar tijdens de zwangerschap, waardoor de kans op overdracht naar de baby zo klein mogelijk wordt. Tevens worden het hemoglobinegehalte (i.v.m. bloedarmoede) en het glucosegehalte (bloedsuiker) bepaald. Deze laatste bloedonderzoeken worden herhaald rond de 28ste-30ste week van de zwangerschap - De groei van de baarmoeder wordt bekeken - De bloeddruk wordt gemeten
Heerlijk Helaas heb ik van dit kindje ook al rond de 30 foto's, alleen krijg ik die echo's omdat ze steeds denken dat er iets niet goed is. Ik heb nu met 16 weken al meer foto's dan an mijn eerste zwangerschap met 40 weken
Nou ik vond het dus ook vreemd dat ik geen 12wk. echo krijg. Want ik dacht ook dat ze dan kijken naar de groei e.d. maar toen ik mijn echo had met 8w5d zei ze toch echt dat ik terug kon komen met 20weken tenzij ik een doorverwijzing krijg voor een eerdere echo... @ Foxter, wat een prachtige 3D-echo! Ik wil ook! Denk dat ik zelf maar een pretecho laat maken rond de 14 weken ofzo? Mijn VK heeft wel een website maar ik kon daar niets vinden over het eerste bezoek. Maar bedankt voor de links en de tekst van andere websites! Maakt een hoop duidelijk
De termijnecho vindt plaats tussen de 10 en 13 weken, dus op zich wel apart dat je eerste echo zo vroeg is geweest dan. Maar blijkbaar heeft ze goed kunnen meten en was er dan verder geen tijwfel over de datum, dat zou kunnen natuurlijk!
Nouja, ik vraag bij de verloskundige anders nog wel of er niet een extra echo gemaakt kan worden bij 12 weken. We hebben inmiddels al een hele vragenlijst klaar liggen voor a.s. dinsdag bij de VK En mochten we geen extra echo krijgen rond de 12 weken, heeft mijn vader gezegd dat hij dan voor ons een extra echo betaald rond de 14 weken. Zodat we toch nog een keertje kunnen spieken naar de beeb! Op 1 voorwaarde: dat hij mee mocht Trotse opa...