ik heb de eerste echo met 8 weken, can't wait! en vraag me eigenlijk af wanneer de tweede echo dan is..? weet iemand dat?
Ik had een echo met 8 weken, en krijg een tweede met 12 weken. Met 8 weken is het nog te vroeg om officieel je bevallings-datum te berekenen, dus waarschijnlijk krijg je er dan rond de 12 weken nog 1.
Een termijnecho kan voor zover ik weet tussen de 8 en 12 weken. De combinatietest (nekplooimeting en bloedtest) wordt vaak rond 12 weken gedaan. Als je dus niet korter bent dan 8 weken (dus een paar dagen minder lang zwanger als gedacht) en alles is goed en je geen combinatietest wil dan is je volgende echo pas de 20-weken echo. Ik heb bij de oudste de termijnecho gehad toen ik dacht dat 9 weken te zijn, maar ik bleek een week korter te zijn. Ik wilde geen combinatietest, maar ik vond het te lang wachten tot de 20-weken echo en ik heb met 14 weken een pretecho (voor eigen kosten) laten maken.
Wat gek, ik loop bij de gynaecoloog en hier zeiden ze dat het termijn nog niet betrouwbaar genoeg is. En het met 8 weken altijd een vroege termijn echo is. Lees ook bijna overal op internet dat 8 weken te vroeg is voor het bepalende termijn. Ze zag hier dat ik 3 dagen voor liep met 8 weken, maar heeft het nog niet officieel aangepast.
Ik had een afspraak gemaakt vanwege een eerdere MA ergens tussen mijn 8-9 weken. Ik bleek op de dag van de echo precies 9+0 te zijn, ze gaf aan dat ze dat niet overal/ bij iedere praktijk zo aangeven, maar als het duidelijk is ze wel een (mogelijke) datum geven. Ik moet volgende week weer terug voor mijn termijn echo (11+5) en bloedonderzoek. Dat is wel standaard. Dus ook als je vroeg een echo krijgt laten ze je (gelukkig) terugkomen.... (ik ben blij als maandag voorbij is en ik die kleine weer heb zien zwemmen )
Bij de oudste (hij is inmiddels ruim 5 jaar) was die echo met 8 weken de enige termijnecho en daarna pas de 20-weken echo dus. Nu liep ik gewoon bij een verloskundigenpraktijk en moest ik voor de echo's naar een diagnostisch centrum. De verzekering vergoedt in principe alleen een termijnecho en een 20-weken echo en alleen bij medische indicaties (bloedverlies, eerdere miskramen, groeiproblemen e.d.) nog andere echo's. Bij de gyn wordt er wat 'makkelijker' echo's gemaakt, omdat dit bij de consultprijs erin zit en je geen aanvraagformulieren van de verloskundige meer nodig hebt.
DotjePK, is dat bij jou niet de combinatietest dan? Dat ze een kansberekening maken voor chomosoomafwijkingen zoals o.a. Down? Daarbij heb jij dus al (helaas) een voorgeschiedenis, waardoor het al een ander verhaal is. Als je geen voorgeschiedenis hebt met miskramen en bloedverlies en cystes e.d. en deze zwangerschap ook geen klachten hebt dan gaan ze niet zomaar meerdere echo's maken.
Hoi Sassie Nee, geen combi test. Vanwege mijn MA hoefde ik niet te wachten tot 10-12 weken. Ik mocht eerder komen omdat ik onwijs onzeker was. Dat hadden ze me al na mijn vorige zwangerschap aangeboden, super fijn De eerste keer heb ik een echo gehad met 10 weken. Maar ik heb ook een verloskundige praktijk uitgezocht die zelf echo's maken, dan zit je ook niet met verwijzingen enzo. Ze maken bijna altijd een echo (helemaal als je ongerust bent). Maar eerlijk is eerlijk dat is niet standaard.... Maar als je vroeg een echo hebt moet je terug komen tussen je 10-13 weken omdat ze dan pas 'officieel' de termijn bepalen en bloedonderzoek doen.
Bij Eva had ik een echo met 7 weken en 1 dag geloof ik en daarna een echo met 8 weken en 3 dagen. Was bij de gynaecoloog in het ziekenhuis. Maar bij de verloskundige nog een termijnecho gehad met 11 weken om de termijn goed vast te kunnen stellen.
Verloskundigen en echo praktijk Heerhugowaard Een 8 weken word ook vergoed staat hier. Lees het ook op meerdere sites, je krijgt dan alsnog wel een echo tussen de 10 en 12 weken.
Hier 1 termijnbepalingsecho bij (wat ik dacht) 9w5d, ben teruggezet naar 9w3d. Eerstvolgende echo zal toch de 20 weken echo worden Tussendoor uiteraard bij de vk naar het hartje luisteren bij elke afspraak.