Nou, ik doe dat nooit meer, toen mijn hond zn poot brak viel dat niet onder de verzekering, toen hij last kreeg van allergie viel dat niet onder de verzekering, en zelfs het laatste spuitje kregen we niet vergoed. Echt, wat een bagger. Dus hier geen verzekeringen meer.
@foxter: tja die verhalen heb ik dus inmiddels iets te vaak gehoord om nog zo'n verzekering af te durven sluiten desnoods kun je nog beter zelf dat bedrag elke maand opzij zetten.
Ik heb onze hond verzekerd (bij Proteq) en ik ben er heel tevreden over, heb de kosten er al driedubbel uit met ons kneusje. Maar goed, hoe je het regelt, gewoon genoeg geld hebben, geld opzij zetten, verzekering etc., het is altijd goed om rekening te houden met onverwachte dierenartsrekeningen. Sowieso goed om je bij de aanschaf van een huisdier te beseffen dat zo'n beestje behoorlijk oud kan worden en je leven er ook anders uit kan zien (bijv. een kinderwens). Je kunt niet in een glazen bol kijken, maar met een hoop dingen kun je wel rekening houden.
Weetje wat ik nou niet snap dat moraalriddergedrag Dat mensen altijd alles voor elkaar willen bepalen. Omdat er andere domme mensen zijn die hun dieren om elk klein wissewasje in het asiel dumpen moeten andere mensen maar niet aan 'pretnestjes' beginnen? En moet iedereen die een dier aanschaft ze uit het asiel halen omdat andere het verkeerd aan hebben gepakt. Er zijn genoeg weesjes op de wereld die wegkwijnen zonder familie en verzorging.. Mogen we dan ook geen kinderen krijgen omdat die er zijn? Net als sommige mensen liever een pretnestje hebben of een jong dier wat niet uit het asiel komt. Willen wij mensen toch ook liever een eigen kind inplaats van een kind adopteren? Ondanks dat er genoeg kindjes zijn zonder ouders. Tis wat een extreme vergelijking maar het principe is hetzelfde.
@dreamcatcher: zou geen slecht idee zijn overigens... maarja dat mag je dan niet zeggen he.. (net als dat je eigenlijk niet mag zeggen dat mensen geen pretnestjes mogen nemen maar dat je je huisdier uit het asiel moet gaan halen)
Helemaal mee eens! Er zijn heel veel kittens zonder mama of met mama waarvoor een gastgezin gezocht word. Bij ons in Eindhoven is altijd een tekort aan gastgezinnen.
Die kittens worden niet alleen in het asiel gedumpt Moederpoes kan ook met de kittens aan de haal gaan en dan komen ze ook in het asiel. Mensen met een pretnestje geven de kittens aan weer iemand anders,die laat het kitten ook niet steriliseren en krijgt wéér kittens. Het is een cirkeltje. En waarom zou iemand geen kitten uit het asiel willen? Het is in ieder geval een stuk goedkoper dan als je de kosten zelf moet betalen. Oh nee sorry,ik vergat even dat je je kat niet laat sterliseren Dan ben je inderdaad goedkoper uit ja. Katten en mensen is appels met peren vergelijken,ik ga hier niet eens op in.
Lastig onderwerp. Een pretnesje op zich is niet erg, MITS je ook de verantwoording erover neemt en ook daadwerkelijk zorgt dat alle pups/kittens een goed huis krijgen en dit ook nacheckt. Mijn moeder heeft ooit met haar teef een nesje gehad en die pups zijn allemaal naar een heel goed huis gegaan (kennissen/familie). Daar hebben we ook nog af en toe contact mee, dus de honden zijn "in zicht". Ik erger me eraan dat mensen vaak zo'n nest willen fokken omdat ze bijv. geld tekort hebben. Vervolgens gaan die dieren veel te vroeg weg bij hun moeder of worden aan de eerste de beste meegegeven. Of inderdaad ongecastreerde katten/poezen naar buiten laten die vervolgens zwanger terugkomen en de kittens in het asiel gedumpt worden. Maar wat ik net zo erg vindt, is dat mensen niet nadenken voor ze uberhaupt aan een hond/kat beginnen! Ze zien een schattig pupje/kitten op MP, kopen dat zonder zich daadwerkelijk in het ras te verdiepen en prompt een jaar later zit zo'n dier in het asiel "omdat hij te druk is" of "niet alleen kan zijn" of weet ik veel wat voor reden. Asiels zitten vol, omdat mensen niet nadenken en zo min mogelijk moeite willen doen. Als je niet de volle 100% verantwoording wil nemen over een dier, begin er gewoon dan niet aan. Een dier neem je voor z'n hele leven en dump je niet wanneer het je niet meer bevalt. En ja, ze kosten (soms veel) geld. Mijn vorige hondje mankeerde het een na het ander en daar zijn letterlijk duizenden euro's ingestoken. Maar dat heb je voor je dier over, als je hem daarmee kan helpen. Helaas werd ze op een gegeven moment erg ziek en heb ik haar een half jaar geleden met veel verdriet in moeten laten slapen. Zo, heel verhaal
Ik kan mensen vertellen of ze wel of geen pretnestje mogen, ik werk er alleen niet aan mee. Dit omdat bij een pretnestje in deze definitie vaak de ouders niet getest zijn op diverse ziektes. Als men de ouderdieren zorgvuldig uitzoekt, met stamboom zodat er getest kan worden op erfelijke afwijkingen en er voldaan wordt aan de eisen van de rasclub en de rvb dan mag er wat mij betreft een pretnestje komen. Op voorwaarde dat er voldoende animo voor is. Op die manier kan je toch een enkel nestje hebben, maar.het verantwoord doen! En dat is wat er vaak aan schort.
Wie heeft het over 2000 tot 5000 eueo? Ik niet. Al vindt ik wel dat iemand met een huisdier een spaarpotje achter de hand moet hebben voor hun dieren. Iig om een operatie te kunnen betalen. Ik heb een spaarpotje waar ik ook echt vanaf blijf. Alleen voor de dieren. Moet er niet aan denken dat ik een dier een behandeling moet weigeren omdat ik het niet kan betalen. Dan had ik dus een hond,paard en 2 katten in moeten laten slapen. De bedragen waar ik het over hebt zijn gelukkig wel een beetje verspreid over de jaren. Nou ja, de kat niet en 14 dagen opname van paard was ook bijna 2000 euro ineens. De rest allemaal van losse dingen. Maar ook dat kan aardig oplopen. En die kosten zijn van te voren moeilijk in te schatten. Paardlief moest geopereerd worden en zou 500 euro kosten. Dnk je, ok. Dat is te doen. Tja, dan bellen ze op dat er een ct scan gemaakt moet worden omdat ze twijfelen en dat het anders zn doodnkan worden. Weer 500 erbij. Stallingskostaen a 10 euro per dag, in de tussentijd vinden ze nog van alles waar je toestemming voor geeft. "Want, hij is al zover gekomen" en aan het eind van de rit krijg je de rekening gepresenteerd en kan je niet meer terug. Tja, je kan geluk hebben of pech. Heb ook een shet die ik 15 jaar heb en die heeft me tot nog toe 400 euro gekost (buiten enten en tandarts en dergelijke)
Dat mensen hun kat jongen laten krijgen (uitgezonderd raskatten waar een wachtlijst voor geldt), dat snap ik niet. Er zijn al zo veel katten. Pretnestjes bij honden ben ik op zich niet op tegen, mits de ouderdieren onderzocht zijn op erfelijke afwijkingen. Zoals de ogen, de knieën en de heupen. Dat ontbreekt vaak en worden twee hondjes maar bij elkaar gezet voor de pups. Verder komen een heleboel hondjes bij broodfokkers vandaan en daar ben ik ook op tegen. Wanneer mijn hondje een nestje krijgt, zal dat ook een 'pretnestje' zijn, maar wel eentje waarvan de ouderdieren onderzocht zijn en ik vele generaties aan voorouders ken. Een zeer met zorg uitgezochte fok combinatie. Mijn teefje zelf is dan ook uitgezocht op haar afstamming. Zij heeft een 'lijn' waar ik graag mee verder wil en waar ik honden al 20 jaar uit ken.
nou ALS ik al een huisdier zou willen zou ik echt geen dier uit het asiel halen , maar idd uit een (pret) nestje!
Even om wat beschuldigen uit de wereld te helpen: voor mijn hond heb in 350 euro betaald. Beestje heeft alle spuitjes gehad, is een keer gevallen en heeft toen ook alle spuitjes gekregen en noem het op. Keertje verkouden, antibiotica gekregen. Kat idem, alle spuitjes gehad. Gecastreerd, want ik wil niet dat alle buurtkatten z'n nakomelingen baren. Komen beide uit een oeps nestje.. Ik heb 5 euro gegeven voor de kat en geen 100, vertel me nu eens wat ik hier niet goed doe?
Ik ga er niet over. Denk bij sommige mensen ook wel eens dat ze pretnestjes hebben (waarbij ze zelf de fokkende dieren zijn), waarbij ik me ook afvraag of dat wel verstandig was. Maar het is niet mijn zaak.
In wezen zijn t toch allemaal pretnestjes? Iedereen doet t toch als.belangrijkste reden, omdat ze t leuk vinden? Wat ik belangrijk vind is of t verantwoord is hóe je t doet. En die definitie.van verantwoord verschild nogal onderling..
Wat jammer dat er zo negatief over asieldieren gedaan wordt Ik denk dat de meeste dieren ook ooit pretnestdiertjes waren maar door omstandigheden daar terecht zijn gekomen. Wij hebben een kat uit het asiel gehaald. Was van de overbuurman die overleden is en we vonden het zielig om hem daar te laten zitten. Het is een hartstikke lief dier. Ondanks dat hij eigenlijk geen kindjes gewend was gaat het heel goed. Ik ben trouwens niet tegen een keer een pretnestjes hoor, tis hartstikke lief maar wel tegen mensen die hun dieren niet laten helpen en ze maar keer op keer zwanger laten worden. Dat is gewoon zielig.
@sterre: onze asielpoes komt uit een "desinteresse-nestje" vrees ik maar die is karaktertechnisch toch een heel ander verhaal dan onze gefokte raspoes. we noemen dr niet voor niets auti-poes neemt niet weg dat het een superlief beestje is en ik dr voor geen goud zou inruilen. had ik vantevoren geweten dat het 2 jaar zou duren voordat ze op schoot zou durven weet ik niet precies wat ik gedaan zou hebben... inmiddels is ze bijna 8 jaar oud.. en verschrikkelijk klef en plakkerig en niet van schoot te slaan. maar ik weet nog.. dat we ooit complimenten kregen van de dierenarts dat we uberhaupt voor dr wilden zorgen die zei dat meeste katten met haar karakter hun hele leven wegkwijnen in het asiel. enige is dat ze altijd een vluchtroute wil hebben en je dr op 1 plek nooit mag aaien. (dan loop je het risico op een slagaderlijke bloeding.. want ze valt je aan met zowel tanden als nagels en waarschuwt niet)