Zonder het hele topic te hebben gelezen, reageer ik even direct op ts: helemaal mee eens! Een bijzonder kwalijke zaak! Mensen die poezen niet steriliseren en maar buiten laten lopen... kittens die gedumpt worden en overvolle asielen... diep triest Het kán iedereen overkomen (één van mijn katten komt uit een slipnestje), maar wees wijs en probeer het te voorkomen. Alleen de dieren lijden hieronder! Mensen die een pretnestje nemen doen het alleen voor hun eigen lol en denken niet aan het belang van de dieren die toch vaak weer opduiken in asiels of op straat....:x
Saskia: Wat goed dat jullie haar wel hebben opgevangen Wij hebben ook ooit een kat opgevangen die uit een wild nestje kwam. De dierenarts zei altijd dat, als die kat een mens was geweest hij hem op had laten sluiten in een gesticht Maar goed, ook gewoon lief en net wat je zegt, altijd een uitgang in de buurt moeten hebben en op bepaalde plekken niet aaien.
Ik ben het met je eens, TS. Ik vind het eigenlijk gewoon heel egoïstisch om een nestje te nemen voor je eigen plezier als duizenden dieren niet eens geplaatst kunnen worden. (tenzij je alle dieren zelf houdt.) Ik vind dieren niet castreren of steriliseren vanwege de hoge kosten eerlijk gezegd geen goed excuus. Als je er het geld niet voor hebt, kun je beter een gecastreerd dier uit het asiel halen. Wij hebben nu twee kittens, allebei poezen. Ik heb het geld van de belastingteruggave opzij gezet om ze te kunnen steriliseren, tot die tijd mogen ze niet buiten (één van de twee vertoont krolsheid) Daar hebben we gewoon al rekening mee gehouden, dat weet je als je dieren in huis neemt. Ik vind overigens niets mis met asieldieren, hebben meerdere katten uit het asiel gehad en die waren prima in orde. Maar zelf bijdragen aan meer dieren in het asiel wil ik niet, en ik wil ook niet meer huisdieren dan nu (4), dus nee geen nestjes voor ons
@sterre: ze was een kadootje dat manlief ooit kreeg van een goede vriendin... ze had zn kat laten schrikken en die was weggerend en nooit meer teruggekomen en voelde zich daar erg schuldig over en toen kreeg hij dus dit "mormel" maar ze is echt heel lief hoor zijzelf heeft het zusje van onze kat gehouden.. daar kun je echt alles mee doen... desnoods op zn kop houden en rondjes draaien.. geen enkel probleem zo zie je maar.. het kan zo maar verschillen per kitten, zelfs binnen hetzelfde nest.
Toevallig hebben wij nu een prestnestje waarvan de pups morgen het nest verlaten en er 1 bij ons mag blijven. We hebben wel gekeken of het de juiste mensen zijn waar de pups terecht komen en zo hebben we wel 1 gezin geweigerd (die man zei ijskoud als die hond blaft hou ik hem met de kop onder water) We hebben nu 1x een nestje gehad en doen het ook niet weer hoor Onze hond was een wildebras en wilde nooit alleen zijn maar nu gelukkig wel (dat was voor ons de reden om het te doen)
Hier een bewust pretnestje. Van een geadopteerde verwaarloosde noorse boskat en mijn lapje. Mijn familie wilde graag een kitten van die van mij, dus zelf een paar gehouden en de rest binnen de familie. Tot 13 weken bij mamsje gebleven incl spuitjes enz alles en wel dat de kittens geholpen moesten worden als ze oud genoeg waren. Omdat er anders wel kans is op 'oeps' nestjes Alle geholpen behalve het vrouwtje (komt niet buiten). Ergens in het najaar wordt zij geholpen. Ik vind dat ieder het voor zich moet weten, wat ze doen. Ik stel alleen wel eisen aan mijn nestje en daar gaan ze mee akkoord. Ik zie het probleem niet. pretnestje of fokken er zijn ook genoeg raskittens en katten in het asiel. Alleen weet je niet altijd wat voor dier je in huis haalt (karakter verleden enz). Dus pret of fok, ik vind het belangrijk dat je van tevoren een goed huisje hebt voor de beestjes waar je ze met een fijn gevoel achter laat en niet op internet moet gaan bedelen om ze te slijten.
@meijtje: alleen raskatten vinden vaak snel genoeg wel weer een huisje.. omdat dan het gedl dat een asiel vraagt ineens wel weer een koopje is en hoop mensen gaat het uiteindelijk toch meer om het uiterlijk/karakter dan om het stamboompapiertje
@saskia, dat is wel zo, mijn boskat kwam uit een gezin met 13 honden (3 kamer bovenwoning) mocht ik ook voor een prikkie meenemen. Ze konden er niet meer voor zorgen, want ze waren met honden aan het fokken. Het is jammer, want juist ik ben juist een liefhebber, maar er zitten grenzen aan. Als diegene niet kan zorgen voor de kitten uit mijn nestje, dan is de afspraak dat ik zelf garant sta voor de kitten en dat ze bij mij in huis komen tot ik een nieuw baasje heb gevonden of ik hou ze zelf. Ik vind niet dat ze het zo hupla het asiel in moeten doen. Mijn zusje heeft er 1 van mij en die vond het zo leuk, dat ze er 1 uit het asiel erbij genomen heeft.
Wat ik dus niet begrijp is dat mensen zeggen dat ze een hond uit het asiel te duur vinden. Als ik ga kijken op een mp of zo, dan zie ik pups staan uit een pretnest waar ze gerust honderden euro's voor vragen. Ik heb mijn hond uit het asiel gehaald en ik doe het de volgende keer weer, ben erg blij dat ik m een goed huisje heb kunnen geven. Voor 145 heb ik een hele lieve hond die gechipt etc is. Ik heb toen ook gezocht naar pups en ook die zijn er genoeg hoor bij het asiel. Uiteindelijk is het er een van een jaar geworden, maar er zitten ook pups die maar een aantal weekjes oud zijn. OT ik ben het wel met TS eens. Als je nou zeker weet dat je er echt een goed huisje voor kan vinden en ze niet in het asiel of op straat zullen belanden, dan zeg ik oke. En anders gewoon lekker niet doen. Er zijn echt al genoeg dieren in het asiel of die op straat zwerven.
Waha, we zullen niet de enigen zijn die er zo over denken....hoeven niet eens een naam te noemen. Sorry off topic.
@meijtje: 2 is wel gezelliger he weet ook nog niet wat we doen qu volgende kat.. hebben nu een raskat met geniaal karakter.. (ja dat hoort bij het ras) maar onze htk is na een paar jaar opstarten ook heel lief. denk dat ik op dit moment eerder zou kiezen voor een asielkitten dan voor een raskitten maar kan best dat ik morgen denk "jeetje, die abessijnen zijn toch wel HEEL gaaf hoor" dat varieert per dag
Pff jeetje zeg, mag niemand dat zelf weten ofzo? Trouwens, een nestje is juist goed voor een teef zeggen ze op de hondenschool. Beter pretnesten dan broodfokkers.
@delight: een nestje met beleid wellicht... maar verder zou het natuurlijk mooi zijn als er gewoon evenveel dieren als potentiele eigenaren zouden zijn nu ligt die verhouding nogal scheef als ik zo het aantal asieldieren in NL hoor/zie.
@saskia dat heb ik ook. Ik liep toevallig tegen de de boskat aan, omdat zij hem anders wel naar het asiel zou doen (daar zijn ze snel weg) en ik vond hem koddig Ik wil heel graag al van kleins af aan een Bengaal en dat wil ik nog steeds. Maar dan zit ik wel te denken aan 1 die afgeschreven is bij een fokker (kan niet goed samen met veel katten, inkrimpen van de fokkerij enz) Dan wordt het wat oudere denk ik. Een kitten is wederom 18 jaar vast aan een hummeltje. De jongste is nu 2 en de oudste 7, dus tegen de tijd dat ik weer een andere wil, zijn we hopelijk dik 10 jaar verder en dan moet ik nog maar zien of ik achter een kleintje aan wil rennen hihi Bengalen kom je ook bijna niet tegen in het asiel.... dan moet je net op tijd zijn en toevallig tegenaan lopen
mja ik ging voor een herplaatsabessijn die niet in grote groepen kon.... uiteindelijk ging ik met een kitten dat de verkeerde kleur had en waar niet mee gefokt kon worden weer naar huis de herplaatser had blijkbaar een authoriteitsprobleempje.. en mijn huidige kater ook.. dus dat zou waarschijnlijk niet gaan werken. ben alleen bang dat mijn favoriete abessijntje geen 18 jaar oud gaat halen.. je ziet nu al dat ze wat ouder begint te worden en dat hebben abessijnen niet zo snel.. die blijven lang jong. toch is ze pas 7 jaar oud... maar ze wordt nogal mager en een beetje traag zegmaar... we'll see
Ben er absoluut tegen. De betere fokkers zorgen ook voor voldoende aanmeldingen voordat er uberhaupt een dekking gedaan zal worden. Zo zouden ze het allemaal moeten doen. Helaas denken mensen nog steeds dat het cadeautjes zijn en impulsinkopen best kunnen.. Honden halen we bij goede fokkers, daar ben ik dan echt ruim een jaar een voorbereiding aan kwijt en dan de wachtlijst nog. Katten haal ik uit het asiel.
@wachtende: tja meeste mensen doen gelukkig geen impulsaankopen van 100en euroos.. dus rashonden zijn daar wat minder "vatbaar" voor maar zo'n pretnestje dus wel..... want dat kost "niks". overigens.. nou ga ik er vanuit dat iedereen die met beleid zorgt dat alle kittens/pups goed terecht komen niet spontaan over me heen vallen want die moeten bovenstaande toch erkennen vrees ik