Zoon wordt op school geslagen en geduwd.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Plopperdeplopperdeplop, 28 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    308
    485
    63
    Vrouw
    Hallo,

Mijn zoontje is 6 (juli) en gaat sinds dit jaar naar de basisschool. Sinds een paar weken wordt hij door een klasgenootje regelmatig geslagen en geduwd. Dit is ook bij de buitenschoolse opvang opgevallen en ook het feit dat mijn zoon weinig schuld heeft. Hij is regelmatig alleen of met een ander kindje aan het spelen en dan komt kindje naar hem toe en slaat/ duwt hem en zegt lelijke dingen. Bij de buitenschoolse opvang zijn ze er mee bezig.

Zoontje verteld echter dat dit ook in de pauze op school voor komt. Dat de juf het andere kindje dan toespreekt, maar ook dat er eigenlijk weinig toezicht is.

Ik heb aan zoontje uitgelegd dat dit gedrag niet ok is en dat hij zich mag verdedigen. Maar ja, ander kindje is al 8, heeft langer gekleutert en is een stuk groter en zwaarder dan zoon. Ik wil dat het stopt en vind het goed dat de buitenschoolse opvang ermee bezig is. School weet ik niet echt, maar ga ik achteraan.

Maar wat kan ik nog meer doen? Zoon weerbaarder maken? Ouders andere kind opbellen? Wat doe je in zo'n situatie? Ik wil natuurlijk dat het stopt.

Wat zouden jullie allemaal doen in deze situatie?

2. Prettykitty

Prettykitty Fanatiek lid

22 dec 2016
    4.773
    3.116
    113
    Vrouw
    Oeh dit is echt rot om te lezen, wat super sneu voor je zoontje.
    Ik ben in dit geval niet voor een pedagogisch verantwoord antwoord.

Eerst zou ik naar de ouders gaan, en als dat niet zou helpen zou ik mijn zoontje hem terug laten slaan, en het liefst hard zodat hij het nooit meer in zijn hoofd haalt om mijn kind te pesten.
    Is natuurlijk niet het beste voorbeeld, daar ben ik mij zeer van bewust maar ik vind het zo sneu vooral omdat dat andere kindje al 8 jaar is.

Mijn zoontje werd zijn 3e dag op school ook gelijk geslagen, geknepen en achterna gezeten zodat hij onder de tafel kroop.
    Nu bleek dit achteraf een klein misverstandje, maar toen ik dat hoorde brak mijn hart echt. De 3e dag, en hij ging al huilend naar school toe...
    Dus toen ik hoorde dat hij wat had terug gedaan vond ik dat prima.
    Dat heb ik hem niet gezegd, maar stiekem vond ik dit prima.

Ik heb hem wel duidelijk uitgelegd dat ik heb absoluut niet wil hebben dat hij begint met pesten, en dat als er wat is hij eerst naar de juf toe moet gaan hoor.
    Maar mijn zoontje is heel erg gevoelig, en ontzettend lief.
    Zo troost hij dus alle kindjes in de klas als die verdrietig zijn.

Ik hoorde trouwens pas na een week ofzo dat het dus een soort van misverstand was waarom mijn zoontje was geslagen, geknepen en door dat jongetje was achterna gezeten in de klas. Toen heb ik het er ook met hem over gehad dat het eigenlijk een foutje was, en er gewoon een miscommunicatie was.

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou zsm een gesprek met school aanvragen. Als dit regelmatig gebeurt, dan moet school in mijn ogen actie ondernemen. Dan zorgen ze maar voor meer toezicht in de pauze, ze moeten de veiligheid kunnen waarborgen (of daar op z’n minst alles aan proberen te doen). Doet de leerkracht niets of onvoldoende, dan zou ik het vrij snel hogerop zoeken (intern begeleider, directie, …).

Daarnaast kan de ouders van dat kind opbellen natuurlijk altijd. En je eigen kind bv. op judo doen, als hij dat wil (maar zonder melding van weerbaarder worden, zou de ‘schuld’ zeker niet bij hem leggen of hem dat gevoel geven, zeg maar). Maar ik vind dat een hele belangrijke taak en verantwoordelijkheid in dit soort situaties bij school ligt/zou moeten liggen. Zij kunnen (en moeten) handelen op het moment dat het gebeurt, dat is vaak toch het meest effectief.

4. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Een goed gesprek met school aangaan en je zoontje duidelijk maken als het nog een keer gebeurd dat hij hem op z’n allerhardst mag slaan

5. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Een gesprek op school en zo snel mogelijk. Hoe gaan ze dit oplossen, wat doen ze qua toezicht en qua groepsvorming?
    Dit is voor je kind geen veilige omgeving.

6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.231
    6.092
    113
    Met school contact opnemen. Daar gebeurt het, daar moeten ze er wat mee.

Ik zou niet zo snel op andere ouders afstappen als het op school gebeurt, want je was er niet bij, je weet niet wat er precies is gebeurd.
    Ik heb dat als zeer vervelend ervaren als ouder in ieder geval als iemand naar je toekomt met jouw kind doet dit etc.. terwijl het dus op school gebeurde.
    En helemaal toen achteraf bleek ook dat het andere kind net zo ‘schuldig’ was: hij treiterde met woorden, mijn zoon gaf hem dan een tik als ie het helemaal spuugzat was, heel gek:rolleyes:.
    Begrijp me niet verkeerd, het was en is absoluut niet ok dat ie sloeg, daar zijn ook de nodige gesprekken over geweest en afspraken over gemaakt. Maar ik had het graag eerst van degene gehoord die er daadwerkelijk bij was geweest, niet van een ouder die iets gehoord heeft van z’n eigen kind en even stoom komt afblazen bij mij.

owly, olleke en Athina vinden dit leuk.
  7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.157
    23.238
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Zo herkenbaar! Ik ben via de app vorig jaar aangesproken en bedreigd door een vader van klasgenootje van dochter. Hij had nooit iets gezegd op school, kwam enorm uit de lucht vallen. Dochter zat in dat geval wel fout hoor, met slaan, maar wat je zegt, daar gaat altijd wat aan vooraf. Nieuwe schooljaar bleek er met 2 andere meisjes ook hommeles te zijn, kreeg appjes van die moeders. Hadden ook niks op school aangegeven. Heb daar met school goed gesprek over gehad en die ouders zijn erop aangesproken dat ze het op school neer moeten leggen. En ook daar, tuurlijk zat dochter fout met slaan, maar vooral bij 2 meiden werd ze enorm uirltgedaagd, en ook gepest. Maar volgens die andere moeders lag het niet aan hun kinderen. School heeft er gelukkig enorm bovenop gezeten, ook dmv kanjertrainingen geloof dat het nu niet meer voorkomt. Zal er eens naar vragen volgende maand met portfoliogesprekken.
    Mijn advies dus: leg het bij school neer en vraag wat ze eraan gaan doen.

Oilell, olleke, Roanna en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben het volledig eens met alle mensen hierboven die zeggen dat je het gesprek moet aangaan met school. Daar moet geobserveerd worden wat er precies gebeurt en wat eraan vooraf gaat. Daar moet gezorgd worden voor toezicht, duidelijke regels, consequenties (voor zowel positief als negatief gedrag!) En als de ouders van het betreffende kind er wat mee moeten, ligt ook daar een taak voor de school!

olleke vindt dit leuk.
  9. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.502
    8.424
    113
    Bij school er bovenop zitten, zij moeten actie ondernemen.
    En contact opnemen met de ouders van dat jongetje lijkt me niet handig, ook die taak ligt bij school.

10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.866
    5.139
    113
    Home
    Maandag Juf aanspreken en de directeur
    Hoe ze dit gaan oplossen, wat hebben ze tot nu toe gedaan etc

Ook de ouders van het kind gelijk persoonlijk aanspreken dat je dit niet meer wilt zien
    Ik zou ze dus wel zelf aanspreken want dit duurt al een paar weken en er is dus niks veranderd

11. Plopperdeplopperdeplop

1 feb 2020
    308
    485
    63
    Vrouw
    Dank voor alle Feedback. Dit is voor mij nieuw dus ik ben blij met jullie ervaring en opmerkingen. Ik ga het bij de school neerleggen. Dat het op school gebeurt is echt iets van de laatste week, daarvoor was het wel bij de buitenschoolse opvang opgevallen. Die zijn idd het gesprek met de ouders aangegaan en hebben duidelijke regels gesteld voor het andere kind.

De situatie wordt door zoon en buitenschoolse ongeveer als volgt weergegeven. Zoon en kindje waren vriendjes. Andere kind werd steeds dwingender in de vriendschap en zoontje had steeds vaker geen zin om te doen wat andere kindje zei. Andere kind ging dan wel eens duwen of slaan. Zoon had steeds minder zin om met kindje te spelen en ging steeds vaker alleen of met andere kinderen spelen. Vriendje ging dan achter hem aan lopen, lelijke dingen zeggen. Sinds de afgelopen week is hij begonnen bewust op zoon af te lopen als hij alleen of met iemand anders speelt om hem te duwen of slaan.

Ik merk dus dat ondanks dat de buitenschoolse opvang erop reageert en er grenzen gesteld worden/ gesprek met ouders andere kind dat het steeds verder escaleert. Zoontje kan er gelukkig goed over praten en lijkt er nog ontspannen onder, maar dit is natuurlijk niet goed.

Ik ga trouwens echt geen mensen lopen bedreigen, maar vroeg me toch af of ik zelf iets kon veranderen als ik met de ouders in gesprek ga. Ik heb ze al wel een paar keer gesproken en ben er zelfs eens thuis geweest,onze kinderen waren tot voor kort vriendjes.

12. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Inderdaad zoals hierboven al genoemd is; zo spoedig mogelijk met school bespreekbaar maken. Er moet duidelijk meer toezicht zijn, want dit kan toch niet zomaar ongemerkt gebeuren ....

Met ouders van desbetreffende kind zou ik niet spreken, zij zullen zich vast ook heel ongemakkelijk voelen. Ouders hebben ook niet altijd grip op zulk gedrag, daarom belangrijk dat school (als neutrale partij) dit aan de ouders vermeld.

13. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.843
    4.103
    113
    Via school en via BSO laten lopen. Weet niet of school en BSO samenwerken, anders kunnen zij hierin samen een plan maken.
    Zeker niet de ouders erop aanspreken, maar het overlaten aan de deskundigen van de plekken waar het gebeurt. Zij kennen de situatie en het kind het beste. Misschien is er met dit kindje wel meer aan de hand? Wat het gedrag niet goedpraat, maar wel kan verklaren misschien.

Ik zou wel goed blijven overleggen/informeren bij school en BSO hoe het gaat.
    Gebeurt het in de speeltuin om de hoek, dan zou je wel als ouders er iets mee kunnen.

14. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.064
    3.859
    113
    Ja, ik zou dit ook aan school overlaten, het is hun verantwoordelijkheid om voor een veilige omgeving te zorgen. Dan gaan zij dat maar eventueel met de ouders van dat jongetje bespreken.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    hier loopt t via school en bso. Ik ben slecht met namen maar ik ken er twee en dat is een slecht teken.

Ze moet zelf roepen dat ze moeten ophouden, werkt dat niet dan bij de juf aangeven, doet die er niks mee en gaat t alsnog door heeft ze carte blanche zo hard mogelijk te meppen (of te krijsen, dat werkt ook best aardig ben ik achter na een fluittoon in mn oren).

Ze kan heel hard meppen, is ook helemaal niet spelenderwijs geoefend ofzo (zit bij ons in t stukje voor naar slapen gaan: " high five, boks en hamerslaaaaaag!"). Ze weet ook de regels, op de grond is stoppen.

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.275
    113
    Wat andere ook schrijven alles via school laten lopen. Je schrijft klasgenoot. Dat jongetje zit dus al 4 jaar bij de kleuters of is het een andere combigroep?

Na het weekend de juf aanspreken dat je zo snel mogelijk en gesprek wil. Uitleggen wat er aan de hand is en wat ze voor jullie knul kunnen doen.

Weerbaar maken kan wel maar het gaat wel om een kind dat 2 jaar ouder is dus dat is gelijk ook een mega stap.

(Hier hielp judo)

Het blijft wel een ding dat het jongetje en de school wat moeten doen. Als je kind niet zelf uitdaagt moeten ze het niet kunnen. Gooien bij jullie knul

Deel Deze Pagina