Huisarts/assistente/gynaecoloog/verpleegkundige help!!

Discussie in 'Gezondheid' gestart door loesje6, 22 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Hi dames,

is er hier toevallig iemand die huisarts/assistente of verpleegkundige is oid? Heb echt een vraag en zit al hele dag in de stress!!!

Om een lang verhaal kort te houden:
    Vorige week een lisexcisie gehad vanwege Cin3. Gyn adviseerde hpv vaccin ivm opruimen virus.
    Deze gehaald bij apotheek en vandaag laten zetten bij de huisartsassistente. Nu komt het: ze is vergeten het vaccin te schudden! In de bijsluiter staat duidelijk dat dit moet gebeuren bij dit vaccin. Er liggen namelijk witte stukjes op de bodem met een heldere vloeistof en na schudden is het dan wit troebel.
    Ze heeft niet geschud en toen het ingespoten werd zag ik ook dat het gewoon als water was en niet wit. Want ik keek de hele tijd.
    Ik las toevallig toen ik thuis was de bijsluiter. Toen zag ik dat dus. Heb meteen gebeld naar de huisarts, maar die was met vakantie en de vervanger heeft me net pas teruggebeld na het spreekuur. Ik wil dus weten of ik nu een nieuw vaccin moet of dat het 2e vaccin (ik moet er 3 krijgen met 0-2-6 mnd) naar voren gehaald moet. Of wat?!
    Ze zei ik bel maandag wel naar de gyn (want ze is morgen en overmorgen vrij) maar mijn gyn gaat zelf met vakantie vrijdag. Heb zelf geprobeerd de gyn te bellen, maar die assistente zegt dat ik bij de huisarts moet zijn en die wilde me niet doorverbinden.
    Heb toen in alle paniek ook nog de fabrikant gebeld. Die zeggen dat er geen informatie bekend is over de werking als er niet geschud is, want dat dat wel belangrijk is.
    Help!!
    Wil heel graag van dat hpv virus af en mijn lichaam heeft moeite met opruimen. Moest ook 170 euro per vaccin betalen, dus 510 euro bij elkaar! Dus hoop graag dat ik het dan ook echt heb gekregen in mijn arm of dat ik een nieuwe kan krijgen. maar wil dus graag advies hierover en of dat niet gevaarlijk is een dubbele dosis al er misschien toch wel wat binnen is gekomen (ookal lag dat witte op de bodem)
    Iemand met medische kennis die hier iets zinnigs over kan zeggen??!
    Ik maak me er al de hele dag druk over en heb geen fut om tot maandag te wachten...

Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal!

2. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

4 jan 2010
    3.916
    3.396
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het niet goed is op deze manier.

Het vaccin is een suspensie, een vaste stof opgelost in een vloeistof wat kan uitzakken. Daarvoor is het heel belangrijk dat het eerst geschud wordt voor toediening.

Ik heb zelf medicatie bereidt in het ZH, en het omzwenken is wel degelijk belangrijk omdat het witte wat je ziet bezinksel is en het eerst goed door elkaar gemengd moet worden om de juiste werking te krijgen.

Bijgevoegde bestanden:

3. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Geen medicus maar ik denk niet dat de gyn hier antwoord op heeft. Het moet geschud worden om het idd 1 kleur te laten zijn. Dan wordt de vloeistof stabieler.

Ooit een keer niet geschud met een bepaalde vloeistof voor injectie en ipv slow release (12u afgifte) kwam het meer neer op dat het met horten en stoten werd afgegeven en de 12u bij lange na niet haalde

4. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Bedankt voor de reactie!!
    Inmiddels contact gehad met huisarts en fabrikant.
    Komt er nu op neer dat idd de werking niet voldoende is. Dus moet nu zelf bepalen of ik nog een vaccin wil. De fabrikant zegt dat het nooit onderzocht is om dit vaccin opnieuw te geven mocht er toch al veel in mijn lichaam gekomen zijn.
    Dus ja... gewoon dosis 2 en 3 nemen? Of dosis 1 opnieuw?! Lastig!!
    Wil niks schadelijks doen natuurlijk!

5. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Bedankt voor de reactie. Ja idd werkt het dan niet het vaccin dat is inmiddels bevestigd. Maar wat moet ik nu? Extra dosis met risico dat het nooit onderzocht is wat gevolgen zijn. Of gewoon 2e en 3e dosis met risico dat het minder werkzaam is....

6. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.253
    12.629
    113
    Vrouw
    Wat zijn de risico’s bij een extra dosis?

7. Cindy1977

Cindy1977 VIP lid

12 mei 2017
    7.933
    12.187
    113
    Mss een zkh apotheker contacteren? Wat er schadelijk is aan een extra dosis?

Wat ongelooflijk balen zeg, ik hoop dat je er snel achter komt wat wijsheid is.

Indiana vindt dit leuk.
  8. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Ja dat is dus de vraag. Het is nooit onderzocht of daar risico’s zijn. Als dat bekend was dan kon ik het makkelijk bepalen. Maar nu is het dus een gok. Lastig hè?

9. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Ja idd ik kan nog een apotheker vragen. Goed idee.
    Idd heel lastig. En erg vervelend dat dit zo is gelopen!!

Cindy1977 vindt dit leuk.
  10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Vervelend, heb je de assistente die het vaccin heeft gezet zelf hierover gesproken?
    Ik maak nooit vaccinaties klaar als er een patient in de onderzoeksruimte is. Sommige vaccins komen uit de koelkast en die laat ik nadat die is klaargemaakt even liggen om wat meer op kamertemperatuur te komen.
    Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de kuur opnieuw volgen maar dan pas starten over 2 maanden en dan weer het schema 0-2-6.
    Je kan het ook zien als een booster. Kan me echt niet voorstellen dat het schadelijk zou kunnen zijn.
    Ik zou wel met de praktijk overleggen hoe het zit met de kosten.
    Zo hebben wij tijdens een reisadvies iemand weleens een gele koorts vaccinatie gegeven die achteraf helemaal niet nodig was en deze hebben we terugbetaald aan de patient. Vonden we wel zo netjes ;)
    Ik zou er niet teveel stress van hebben. Dit soort dingen kunnen nu eenmaal weleens gebeuren. Heel vervelend maar wel te herstellen.
    Succes!!

11. mum2be2

mum2be2 Fanatiek lid

4 jan 2010
    3.916
    3.396
    113
    Vrouw
    Ik zou ook het hele schema opnieuw doen, maar de assistente heeft een fout gemaakt dus eigenlijk moet je 1 vaccin van hun krijgen.
    Ik denk dat ikzelf de risico’s zou nemen wat betreft de eventuele overdosering. (Lijkt me minder erg dan waar het vaccin voor bedoelt is)

12. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Ja heb haar gesproken. Ze gaf toe dat ze het niet geschud had. En na overleg met huisarts blijkt het idd niet voldoende te werken dan. Helaas.
    Ze hebben al aangeboden om het vaccin te vergoeden. Dus dat is netjes opgelost!
    Het gaat mij er alleen nog om wat eventuele risico’s zijn van een extra vaccin. Want ik kan niet wachten tot over 2 maanden, omdat de gyn zei dat het heel belangrijk was dat ik het eerste vaccin vlak na de lisexcisie zou krijgen. Mijn lichaam is nu de wond aan het herstellen en moet dus nu (of binnen een week ofzo) die dosis hebben. En niet over 2 maanden. Dus dan zou ik in het ergste geval een dubbele dosis hebben. En dan vraag ik mij dus af of iemand weet of daar risico’s aan zitten of wat eventuele gevolgen daarvan kunnen zijn. Of dat dat gewoon veilig is. De huisarts zegt dat het nooit onderzocht is bij dit vaccin. Maar dat hij denkt dat het wel kan. Maar heb heel weinig vertrouwen in hem door dingen die zijn voorgevallen. Vandaar dat ik hier nog hoop reacties te krijgen van iemand die er wat van kan zeggen. bedankt voor het meedenken!! Erg lief!

13. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Ja ze hebben aangeboden te betalen ervoor. Dus dat is fijn.

mum2be2 vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Maar ben je dan drager van Hpv?

15. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Ja

16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dan zou ik hem laten zetten. Ik kan me niet voorstellen dat het kwaad kan. Staat er ook niks in de bijsluiter van wanneer er teveel wordt gegeven. Is het Gardasil die je krijgt?

17. loesje6

loesje6 Bekend lid

4 mei 2012
    891
    199
    43
    Nee er staat niks in de bijsluiter over een dubbele dosis of iets dergelijks.
    Ja klopt gardasil 9

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou het wel aandurven temeer je nu ook niet het volledige vaccin heb gekregen.

Deel Deze Pagina