Islah succes! Wandena ja ik had ook funneling met vanaf week 22. Eerst sloot t nog. maar met 24 weken bleef t opn staan tot de cerclage. Maar daaronder had ik gelukkig nog ruim 2 cm. Ik dnap niet dat je.ziekenhuus niet wilt dat je word opgenomeb. ik heb vanaf week 22 in t ziekemhuis gelegen met weeenremmers
@ islah,, wat spannend !! hopen dat alles goed zal gaan. @liefde88, ik heb pas volgende week donderdag een afspraak. Zal aan de gyn vragen of ik opgenomen kan worden. @ weegsch,, ik kon niet afzeggen,, dus zijn we toch gegaan.. Het was een controle.. binnen 5 min was ik al klaar. Ben nu thuis, gedoucht en lekker in bed..
@wandena, als je opgenomen wilt worden, hoef je echt die afspraak niet af te wachten. Gewoon bellen voor een extra afspraak. Maar als ik het goed begrijp zullen ze je over anderhalve week sowieso gaan opnemen? Ik bedoel, omdat je ook longrijpers gaat krijgen op de 14e
Wandena, goed dat je je zo goed voelt! Blijf maar lekker rustig, gezellig in bed. Ik begrijp de dames hierboven, maar als je je goed voelt kan je even goed thuis in bed liggen, dan in het ziekenhuis. Het resultaat is hetzelfde. Maar als je klachten krijgt (harde buiken, pijn aan de cerclage, bloedverlies of zo), dan zou ik wel meteen naar het ziekenhuis gaan. Gewoon vertrouwen hebben! Want stressen heeft toch geen enkel nut, het gaat niet helpen of zo. Ik voel me vrij goed ook, het is emotioneel nu (binnen een week zit ik op de termijn dat ik de tweeling ben verloren) maar zolang alles goed blijft gaan met deze ukkie, ben ik heel gelukkig!! Islah, als je dit leest: veel succes meid!! We denken aan je! Weegschaaltje en Celle, hoe doen jullie het daar in het ziekenhuis? Alles goed met de buik en de baby(s)? Is het niet te saai? Krijgen jullie wat bezoek af en toe?
@Islah spannend! Heel veel succes! Fijn dat het wegknippen weer mee viel iig, de bevalling komt ook vast goed
@islah: ooooh spannend! Bijna je boeleke in je handen! ( of al nu ) Veel veel succes! @wandena: inderdaad thuis kan je ook rusten maar in het ziekenhuis toch net meer. Alles brengen ze op schoot... Hier deze morgen controle gehad en als alles zo blijft mag ik op 34 weken nr huis. Eerst zover geraken... Maar ik kan dus aftellen. Nog 3 weken en 6 dagen Xxx
@Weegschaaltje, Celle en Wandena: ik hoop dat bij jullie alles rustig blijft. Hier positief nieuws, mijn controle was vandaag goed en de bmh zat goed dicht, 20 september mag ik weer.
@berte,, super !!! Soms ook fijn om positieve berichten te lezen. @all.. het gaat goed met mij,, lig veel in bed. Heeft iemand ervaring met longrijpingsinjecties? Hoevaak wordt het gegeven? pijnlijk? Maandag heb ik een GTT( glucose tolerantie test) .. ochtend bloedafgenomen daarna glucuse toedienen en na 2 uren weer prikken.. Ben benieuwd hoe het zal gaan.. Wil dit heel graag omdat mijn moeder en zusje zwangerschapsuiker hadden ...
Hoi lieve dames, Dank voor alle berichtjes! @ Berte: wat fijn een goede controle! Heerlijk is dat als je weet dat je goed zit en dat je er voorlopig weer even tegen aan kunt. Houden zo meis! @ Celle: jij ook houden zo he! Gelukkig lig je in deze situatie in het ziekenhuis (mag ik vragen welk ziekenhuis je ligt?) en kun je op die manier ECHT aan je rust komen. Thuis gaat dat toch echt een stuk moeilijker. En bovendien is het voor de gemoedsrust ook goed te weten dat je in goede handen bent en er direct ingegrepen kan worden mocht dat nodig zijn. Ik ondervind het nu ook aanderlijve en ben erg dankbaar dat ik hier lig ipv thuis (lig in MMC Veldhoven). Hou vol meid en hopelijk halen we samen die 34 weken of gaan we er hopelijk zelfs overheen!! @ Wandena: blij om te horen dat je je goed voelt. Gelukkig maar! Hou je maar lekker rustig en hopelijk blijft de boel lekker stabiel en kun je zo je tijd uitzitten. Ik heb ervaring met longrijpingsprikken, zowel bij mijn vorige zwangerschap als nu bij deze. Eerlijk is eerlijk, het zijn best gemene rotprikken die je in je bovenbeen of bil krijgt toegediend. Maar zoals het uiteindelijk met iedere injectie gaat: even kiezen op elkaar en dan is het voorbij. Ze moeten het spul heel langzaam inspuiten dan doet het minder pijn, scheelt echt. Voor 1 kuur longrijping krijg je 2 prikken waar 24 uur tussen zit. Elke prik heeft namelijk 24 uur nodig om zn werk te doen. Een totale kuur duurt dus 48 uur, waarna beide prikken volledig zijn ingewerkt. Die 48 uur word je wat vaker gecontroleerd op bloeddruk en polsslag. Je bloeddruk kan er namelijk flink laag van worden dus dat wordt goed in de gaten gehouden. De GTT heb ik ook gehad een paar weekjes geleden. Je moet er nuchter naartoe en dan wordt je bloed geprikt. Vervolgens krijg je 2 bekers super gore glucosedrank te drinken (mierzoet en echt zo'n iew medicijnsmaak). Vervolgens moet je 2 uur lang wachten in de wachtkamer en dan wordt er weer bloedgeprikt. Uitslag is vaak dezelfde dag nog bekend. Succes meissie!! @ Soeki: het gaat wel hoor, uiteraard zijn er saaie momenten maar gelukkig komt er regelmatig bezoek en dat breekt de dag dan ook weer meteen. Ik lig hier wel heerlijk op een prive kamer, met prive douche en toilet. Dus het rijk voor me alleen en dat is wel echt heel waardevol. Op zo'n zaal had ik het vast een stuk moeilijker gehad (rekening houden met tv, licht aan/uit, voortdurend anderen in je aura, rekening houden met bezoek, snurkers etc etc, haha) Maar wat dat betreft is het MMC in Veldhoven echt wel een hele luxe plek om te liggen gelukkig. Lief dat je aan ons denkt ! @ all: hier nog steeds zwanger en wel. Soms lijkt mn buik wat onrustig maar de ctg is iedere dag toch weer heel mooi. Het is ook met vlagen op de dag dat ik die zeurende buik heb. Ik weet nu al een paar dagen niet wat mijn cervix doet. Maandag laatste meting gehad, ze willen ook niet teveel meten en prikkelen. Vooralsnog zijn ze 'positief' en mits de boel niet ineens omslaat en toch doorzet zou ik het zomaar nog lang kunnen volhouden. Nou ik hoop het maar zeg, graag!! Liefs
@ Berte: super! Zo volhouden! @wandena: dit is 2e zwangerschap dat ik longrijping gekregen heb. Spuitjes zijn eventjes pittig maar valt goed mee. Eigenlijk vind ik fraxiparine ambetanter omdat die zo een blauwe plekken achterlaten. Het kindje in je buik kan er eventjes rustiger van worden maar mijn baby's niet. Waren even hevig als anders... Bij mijn zoontje dat binnenkort 2 is, hij heeft een reutel op zijn longen. Kinderarts noemt hem een "happy reutelaar" hij vindt dit zelf niet lastig dus geef geen medicatie meer, hij zou eruit groeien. Vraag me gewoon soms af of dit van longrijping komt. Heb het nog nooit gevraagd want er kan toch niets aan veranderd worden. Het verhoogt hun kansen enorm bij vroeggeboorte dus vind ik het waard... Als je nog vragen hebt, laat maar weten!
@weegschaaltje: jij ligt in Nederlands ziekenhuis? Ik ben Belgisch en lig in een lokaal ziekenhuis in Aalst, vind het wel fijn dat we samen in zelfde periode zitten en dat alles voorlopig goed gaat... Kunnen we ervaringen uitwisselen ben toch aan het aftellen tot 34 weken! Maar thuis zou ik inderdaad niet zo kunnen rusten als hier en alles voor de baby's. Het is ook mijn allerlaatste keer. Hierna wil ik aan mijn lichaam werken en genieten van mijn (hopelijk) gezonde kindjes
@ Celle, in een Nederlands ziekenhuis inderdaad, het Maxima Medisch Centrum in Veldhoven (vlakbij Eindhoven). Dat is tevens 1 van de 10 NICU-ziekenhuizen in Nederland. Dus dat is wel heel fijn, ben hier meteen op de goede plek. Ik vind het ook fijn dat we gelijk op lopen! Tis natuurlijk niet leuk dat we lotgenootjes zijn maar het helpt inderdaad enorm om ervaringen uit te wisselen. Ik heb net een gesprek gehad met de artsen. Pffff soms is het niet helemaal een voordeel hoor dat je in een ziekenhuis ligt met OHC/Nicu. Ze zijn hier natuurlijk heel veel 'gewend' en ik merk dat ze echt wat luchtig doen over mijn situatie. Zo van je bent 'al' voorbij de 30 wk, longrijping en weeenremming heb je al gehad, meer gaan we vanaf nu toch niet meer doen. Dus ze willen me langzaam aan wat meer laten mobiliseren om vervolgens naar ontslag toe te werken. En dat alles is afhankelijk van MIJN vertrouwen. M.a.w. van hen mag ik langzaamaan naar huis, maar ik ben degene die nog het vertrouwen moet krijgen. Ik dacht echt bij mezelf: ehhhh excuse me? Ik vind 30 wk + 4dg natuurlijk al een heel mooie termijn maar om nou te zeggen van laat de baby maar komen? Pfff frustrerend.. Ik heb toch het idee dat ze in plaatselijke ziekenhuizen daarin wat voorzichtiger zijn. Als ik dan bij jou lees dat ze jou sowieso wilen houden tot minimaal 34 weken, tsja..... Hier zijn ze trouwens ook geen voorstander van het geven van een tweede kuur weeenremmers na de 30 weken. Eerste kuur oke, maar ze zeggen dat gewoonweg niet goed bekend is wat de effecten van een 2e kuur zijn. En dat risico wordt na 30 wk dan liever niet meer genomen. Al met al ben ik een beetje teleurgesteld en lijkt het alsof ik me vooral geen zorgen moet maken en het een vertrouwenskwestie is. Hoe bedoel je vertrouwen? Heb een cervix van nog maar 1,3 cm met enorme funneling erboven. Welk vertrouwen moet ik hebben dan? Of ben ik nou gek? Pff moest t even kwijt hoor....
ishla heel veel sterkte hoor. vandaag ben ik met Linsey op controle geweest bij de kinderarts en die was heel tevreden alles gaat heel erg goed en we moeten 10 oktober nog een keer terug voor een controle. we zijn lekker aan het genieten van onze kleine meid.
@weegschaaltje: ja hier zijn ze heel voorzichtig met me. Mijn gyn zegt dat ze maar 2 keer een kuur weeënremmers geven in universitair ziekenhuis omdat ze toch de mogelijkheid hebben om prematuur op te vangen. In principe mag zelfs een derde keer maar mijn gyn zei dat als ze bij mij 2e kuur moeten opstarten ik toch nr universitair ziekenhuis ga, dus komt het op hetzelfde neer. Ik voel wel de schrik van het behandeld personeel omdat ze het niet aankunnen als ik hier beval... Maar dat is ook omdat ik al mijn bevallingen hier waren denk ik. Ze leven enorm mee. Het is niet fijn dat ze zeggen dat het van jouw vertrouwen afhangt, hoe kan je nu vertrouwen hebben? Je lichaam heeft je al eens in de steek gelaten en nu doet het weer zo raar... Hoop dat je toch nog eventjes mag blijven! @pegece: fijn dat alles zo goed gaat! Geniet er maar met volle teugen van! Xx
Hoi Dames, Het was een beetje bewogen en drukke week voor me en van wat ik gelezen heb is er al heel veel gebeurd. Ik heb geprobeerd voor iedereen een berichtje achter te laten en ik hoop dat ik geen fouten heb gemaakt of iets over het oog heb gezien. Maar voor het geval dat het wel zo is, alvast mijn excuses. Ik zal daarna/later een verslag van mijn week posten. @ Berte: Mooi dat je controle van vandaag goed was! Toppie. Wel ballen zeg, dat het zo is gelopen met de bedrijfsarts. Het ergste vind ik persoonlijk zijn opmerking dat het tussen je oren zit. Nadat ik met mijn leidinggevende had verteld dat ik zwanger ben (na 18 wkn ) had ik regelmatig aanvaringen met haar, ik had verwacht dat ze meer begrip zou hebben aangezien ze eerst 2 vroege mk had meegemaakt voordat ze bevallen was van een kleine maar niks is minder waar. Al werkte ik gewoon 100% en maakte gewoon mijn uren alleen zonder de zware werkzaamheden, ging ze altijd uit haar eigen ervaringen; van ik had dat niet of ik had dat alleen in het begin en niet later, bla bla bla. Ik heb gelukkig tot eind van mijn contract kunnen werken (28 wkn) maar ik word soms nog pissig over als ik over nadenkt hoe ze mijn zwangerschap gebruikte om me bijv. te kleineren of te chanteren om meer dan nodig is te komen werken of overwerken; ze stelde vaak zelfs voor om na de eind van mijn dienstverband onbetaald een paar uurtjes per dag te komen werken. Iets anders, had je trouwens ook bij H&M gekeken naar hun unisex baby kleertjes? @ Celle: Sterkte en ik blijf duimen voor je; geef aub de hoop niet op. Toen ik naar huis mocht was ik bijna 30 wkn en ben vandaag ruim 33.5 wkn en ik hoop dat ik tenminste de 34/35 wkn haal al is de gyn al lang blij dat ik de 33 heb gehaald. Maar de gyn zegt dat het ook mogelijk is dat ze me met 38 wkn moeten gaan inleiden; ik zal de gyn morgen bij de controle vragen waarom die 38 wkn en niet later. Maar iig, ik leef nu uur tot uur, dag tot dag. Ik weet inmiddels dat volgens de protocol van het academisch zh is waar ik zit dat voor 32 wkn NICU is, 32-34 high care, 34-36 wkn medium care en dat de kleine daarna tot uitgerekende datum in het zh moet blijven. Maar alles is uiteraard afhankelijk van de conditie van de kleine. Gezien de ervaring van Pegece kan het ook zo zijn dat ie het goed doet en toch naar huis mag. @ Islah: Spannend zeg! Zeker niet verwacht dat je vliezen gebroken zouden zijn. Hoe is het nu? @Pegece: van harte gefeliciteerd met jullie prachtig dochtertje Linsey Wel verrassend dat je naar het zh gaat voor het knippen van de cerclage wat in de bevalling uitloopt. Maar gelukkig mochten jullie beide snel naar huis; geniet ervan! Had je eerder in de zwangerschap longrijpers gehad? @ Soekie: knap van je dat je zon geen-nieuws-goed-nieuws-filosofie hebt. Mij lukt dat de laatste tijd niet echt, vooral als ik de kleine niet boven voelt trappen en alleen onderin maar ja, blijkbaar ligt het aan mijn placenta die voor en bovenin zit. Maar sterkte met de komende dagen (termijn van vorige zwangerschapsverlies) en denk eraan je kan hier altijd je gevoelens kwijt. @ Sunnysiri: Super goed bericht en ik kan het me goed voorstellen dat je het van de daken wilt schreeuwen. Dat heb ik namelijk ook, weet wat het wordt maar we willen het ook voor de omgeving een verrassing houden al weten de grootouders en de close familie het wel. Ik heb trouwens na het plaatsen van de cerclage geen bloedafscheiding gehad, maar ik moest het zh meteen bellen als het wel gebeurt. @Wandena: Sterkte en ik duim ook voor je dat je kleine minimaal een aantal weken blijft zitten en dat de funneling en bmm stabiel blijven. Probeer rustig te blijven, als is het makkelijker gezegd dan gedaan, vooral nu dat je ver bent gekomen en al heel veel hebt doorstaan. Ik hoop echt van harte voor je dat je tenminste de 23,5 a 24 wkn haalt en de longrijpers krijgt zodat je eindelijk met een kleintje naar huis mag. Uit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat de injectie van de longrijpers in je bovenbeen worden gezet, maximaal 2 met een tussenperiode van 24 uur. Pijn bij de injectie is afhankelijk van hoe en wie het geeft, dat is mijn ervaring tenminste. Je krijgt maximaal 2 injecties per zwangerschap, daarna niet meer (hetzelfde geldt voor de weeënremmers) . Het is gemaakt van dezelfde stof wat je lichaam zelf gaat produceren in week 38/39 vlak voor de bevalling op de trigger van je kindje. Dus de longrijpers is gewoon om de longblaasjes voor te bereiden op het ademen. En zoals Weegschaaltje zegt, je wordt vaker gecontroleerd op je bloeddruk, hartslag en temperatuur en 1x per dag aan de CTG. @Weegschaaltje: het is inderdaad schrikken; ik moet bekennen dat ik bij elke controle mijn hart vasthoud want ik ben dat ik opgenomen moet worden al weet ik dat het de beste is. Iig, sterkte en weet dat je op de beste plek bent nu voor je kindje en jezelf. Ik hoop dat de alles goed gaat net als bij mij 4 weken terug of tenminste voor de volledige longrijperskuur. Sterkte en blijf positief. @ Verox: Geweldig dat alles nog goed gaat, uit de spoedcontrole van afgelopen dinsdagochtend ivm vreselijk pijnscheuten en aanhoudende harde buiken, blijkt mijn bmm nog mooi lang te zijn >3,5 cm ondanks de funneling (ontsluiting van ~1cm) aan de boven die overigens niet groter is geworden. Van wat ik van de artsen begrepen heb is dat met een cerclage een ontsluiting van ~1-2 cm kan geen kwaad, maar geen volledige ontsluiting want dan zou de boel scheuren en dan ben je verder van huis af. Dus mocht ik weeën krijgen vóór ze de cerclage hebben verwijderd, moet ik z.s.m. naar het zh zodat ze die ter plaatsen door kunnen knippen. Trouwens, hier is de babykamer bijna klaar, de rest van de spullen zijn uiteindelijk en gelukkig vorige week woensdag geleverd, als was het wel een gedoe voordat het zover was. Desbetreffende winkel had bij de levering 2 wkn ervoor niet gemeld dat er spullen miste en bij de nalevering de week erop, zijn ze niet komen opdagen omdat ik volgens hun de nalevering niet had bevestigd; wat compleet flauwekul is want ik had het 2x telefonisch bevestigd en een extra keer via mail. De meubilair staat er, mijn man en mijn schoonvader hebben alles mooi snel in elkaar gezet, maar de afwerking (grote schoonmaakbeurt, wassen en strijken van alle kleertjes en de rest van de decoratie) moet nog. Ik vind het jammer dat ik niet zelf dat alles kan doen, dan was alles nu al klaar maar ik kan en wil mijn man en familie niet pressen dus ik moet gewoon geduld hebben Ik durfde pas laat in de zwangerschap aan de kamer beginnen en nu kan ik niet wachten dat het af is.
@ 78RLs1: wauw wat een lieve uitgebreide post! Dank je wel meid, ik hoop ook dat het rustig en stabiel blijft en dat het nog even mag duren allemaal. Super fijn dat jij ook de ervaring hebt gehad van het weer naar huis mogen (natuurlijk niet leuk dat je in het ziekenhuis terechtkwam he)... Wat leuk dat jullie zo lekker bezig zijn met het kamertje van de baby in orde maken. Dan gaat het echt leven he?? Hihi en dan komt het stiekempjes steeds dichterbij, realiseer je je het al? Ik snap dat je het jammer vindt dat je voor de kleine dingetjes en details ook afhankelijk bent van anderen, terwijl je dat soort dingen nu graag zelf had willen doen. Maar ja, tis niet anders meissie, beetje improviseren en je gedachten verzetten en ach, uiteindelijk draait het erom dat je je kindje gezond voldragen op de wereld zet! Xxxx Ik heb trouwens vandaag te horen gekregen dat ze hier positief over mijn situatie zijn en dat als het zo rustig en stabiel blijft ik lekker naar huis mag. Voor nu is afgesproken dat we het weekend nog even aankijken (meer voor mezelf om weer het vertrouwen te krijgen om naar huis re durven) en dat ik dan maandag naar huis mag. Maandag zal ik voor ontslag dan jog een laatste cervixmeting en echo krijgen, puur om even vast te stellen hoe het ervoor staat dan.
Hoi dames, Hebben jullie iets over Islah gehoord? Ze zal waarschijlijk bevallen zijn. Vraagje aan iedereen.. hebben jullie wel eens gehoord/meegemaakt als de cervix verstreken wat er dan gaat gebeuren? Onder mijn cercl heb ik maar 7 mm over en daar boven funneling... ik maak me zo zorgen over...ik hb gelukkig 1-2 keer per dag een harde buik..Dames dank je voor de info van de GTT test. Heb maandag, vind wel spannend en donderdag echo en wordt gelijk besproken voor de longrijpingsprikjes. Zal waarschijnlijk in ht weekend krijgen...Ik heb net mijn badkamer schoongemaakt en woonkamer gestofzuigd.. Heb wel heel voorzichtig gedaan omdat man door zijn rug is gegaan lig hij sinds een paar dagen plat pfffff... @ weegsch, hoe gaat het nu met je? en ook de andere dames?
Hey Wandena, zolang je cerclage niet echt onder druk zit is het nog ok, maar je zal wel zoveel mogelijk moeten platliggen denk ik. Als het echt trekt dan zou het weefsel kunnen scheuren, maar dan zal je dat wel echt aanvoelen (dat moet pijnlijk zijn denk ik). Mijn dokter zei dat de risico's die we hebben, zijn: scheuren van het weefsel (dat merk je door pijn en bloedverlies), ontsteking van het weefsel rond de cerclage (pijn en harde buiken denk ik), vroegtijdige weeën (harde buiken en buikpijn). Ik heb zelf vorige zwangerschap 2,5 weken nog verdergeraakt, mét ontsluiting (3,5 cm) en toen was er dus NIKS meer over van baarmoederhals. DUS zelfs al heb je opening, dan wil dat nog niet zeggen dat je meteen bevalt. (soms wel, soms niet). Ze hebben me de laatste dagen wel weeenremmers gegeven, maar na een paar dagen hielp dat niet meer Dus Wandena, ik zou in jouw plaats niks meer doen van poetsen en huishouden! Zo lastig nu je man door zijn rug is gegaan, maar kan je niemand vragen (familie of vrienden) om te komen helpen? Of een poetshulp zoeken? Pegece, ik ben blij dat Linsey het zo goed doet!! Islah, we zijn benieuwd meid, hoe het met je gaat!! Met mij alles redelijk ok, ik heb wel weer af en toe een harde buik en maak me dan belachelijk snel zorgen. Dus ik probeer echt héél rustig te doen, bijna heel de dagen te liggen en te zitten. Ik hoop zoooo dat ik minstens nog 8 weken bij kan doen!! Woensdag heb ik echo + ook de glusocetest! Spannend...
@ Wandena: aub niet meer poetsen etc lieverd. Het is echt voor je eigen bestwil en voor het kindje in je buik. Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed dat jouw gynaecoloog jou hier niet wat nadrukkelijker op wijst. Ik heb zelf een verkorte bmh waarbij sprake is van funneling die opent en sluit, in t ergste geval als funneling helemaal open staat is mn bmh 1,3 cm. Als ie gesloten is bedraagt ie minstens 2,6 cm. Ik heb geen cerclage dus er valt niets te scheuren o.i.d en ook ben ik bijna 31 weken zwanger. En zelfs ik krijg hier te horen dat ik NIKS mag doen in het huishouden (nu sowieso ziekenhuisopname maar toen ik nog thuis was bedoel ik, en dit is ookk weer gezegd als advies voor als ik weer naar huis ga). Zoveel mogelijk liggen dus, enkel toilet/douche en 3 keer per dag een klein rondje in huis lopen om een beetje de benen te strekken. En dit is het MMC in Veldhoven he, waar ze veel minder paniekerig en voorzichtig zijn omdat ze veel gewend zijn en een Nicu hebben om het kind op te vangen mocht het toch doorzetten . Ik wil je hiermee duidelijk maken lieve Wandena dat je echt voorzichtig moet zijn in jouw geval. Je hebt maar 7 mm over onder de cerclage en boven de cerclage staat alles open. Nu staat er misschien geen druk op de cerclage maar dit kan veranderen lieverd. Ik bedoel, je baarmoeder eb je kindje worden ook steeds groter en zwaarder he. De minste of geringste verkeerde druk kan van het ene op het andere moment al voor een omslag zorgen. Ik wil je echt geen angst aanjagen maar ik wilde dit heel graag gezegd hebben. Kijk maar naar mij he, werd plotseling opgenomen terwijl ik daarvoor niet eens wat gemerkt heb qua verandering. Nogmaals ik wil je echt echt echt niet bang maken en ook niet belerend overkomen ofzo, maar ik maak me gewoon zorgen als ik lees dat je je badkamer hebt schoongemaakt en hebt gestofzuigd enzo snap je.. Wat betreft je vraag over het verstrijken van de bmm: na het verstrijken is de volgende stap dat er ontsluiting ontstaat. Dit kan heel langzaam gaan, maar ook pijlsnel, dat weet je niet. En ook hierom dus weer: doe aub heel voorzichtig. Sterker nog, als ik je een advies mag geven zou ik in jouw geval echt aan platte bedrust doen. Dus de hele dag plat en alleen eruit om te plassen en wassen, misschien tussendoor eens een kopje thee pakken o.i.d. Maar meer niet. Het is indd heel vervelend en balen dat je man door zn rug is gegaan zeg want het huishouden gaat natuurlijk gewoon door dat begrijp ik heel goed. Maar wat Soeki al zei: kun je hier iemand voor in huis halen misschien? Of wat lieve familieleden/vrienden/buren die af en toe wat zouden kunnen doen. Het is maar tijdelijk, zo moet je t zien meis. Ik heb zelf ook een poetsvrouw 'ingehuurd' via via die bij mij komt schoobmaken en alle belangrijke dingen doet. Qua details knijp ik lekker een oogje dicht, het is tijdelijk en voor een goed doel. Ik probeer maar zo te denken: later zal ik me niet herinneren dat ik een schoon smetloos huis had in deze periode. Wat ik me wel zal herinnerej is dat ik mn kindje zo lang mogelijk binnenboord heb weten te houden door er alles aan te doen wat in mn macht lag. Wat buiten je macht ligt kun je natuurlijk verder niet veel aan veranderen. Want als het echt wil doorzetten dan gebeurt dat sowieso wel. Maar dan kun je jezelf in ieder geval niets verwijten. Ik hoop dat je mn advies waardeert lieve Wandena, ik bedoel het echt goed (juist voor jou). Succes meid!! Liefs
@ iedereen: had ik al gezegd dat ik maandag naar huis mag? Als alles zo blijft zoals het nu is mag ik vanaf maandag thuis mn tijd zolang mogelijk uit proberen te gaan zitten. Het geeft een goed gevoel dat de artsen er vertrouwen in hebben. Ik hoop dat mijn lichaam dat vertrouwen waarmaakt, i.i.g. voor nog 2 of 3 weekjes, daar zou ik al heel dankbaar voor zijn! Hoe is het jullie allemaal?? Liefs