Preventieve cerclage DEEL 2

Discussie in 'Prematuur' gestart door Linske, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celle

Celle Actief lid

1 mei 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ergens gelezen dat premature kindjes 2 weken inhalen per jaar. Maar daar ben je natuurlijk niet mee geholpen nu... Ik kan nu ook niets meer dus kraamhulp zal al aan huis komen vanaf donderdag. Maar zo vroeg in zwangerschap kan dat niet denk ik... Heb je iemand die je in huis kan helpen? Heeft je man regelmatige uren? Ik heb enorm veel geluk dat mijn ma alle dagen kookt voor mijn man en zoontje. Wassen en strijken doet poetsvrouw. Ik had al een poetsvrouw die al mijn zwangerschappen heeft meegemaakt dus kan er echt op rekenen... Is er bij jou iemand die kan helpen? Anders kan je eens informeren bij Familiehulp (maar ik spreek nu voor belgie, ik weet niet hoe het in Nederland zit)
    X

2. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    Mijn dochter is bijna 3, dus al aardig zelfstandig. Ze gaat 2 hele dagen (van 9.00-18.00) naar de opvang, en meestal nog 2 dagen in de week een paar uur naar opa's en oma's om mij t ontlasten.
    Mijn man doet de grote boodschappen, de was, en ik heb een huishoudelijke hulp. Mijn man doet haar regelmatig in bad, of ikzelf, ze kan er zelf in en uit klimmen.
    Zelf doe ik koken, de was doe ik alleen opvouwen/strijken als ik maar niks til, en een kleine boodschap in de winkel halen. Voor de rest bivakkeer ik op de bank met de beentjes omhoog ;)

3. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Gefeliciteerd met je zwangerschap :D

Hier ging onze zoon al naar de dagopvang, die ene dag dat ik met hem alleen zou zijn, komt mijn moeder nu helpen. En het huishouden :), ik kook en doe een gedeelte van de afwas, verder komt het op mijn vriend neer.

Overleg anders eens met je huisarts, die heeft vast vaker te maken met ouders die door medische problemen met zichzelf tijdelijk hulp nodig hebben met hun kinderen. Die weet misschien wel een oplossingsrichting.

4. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    liefde88, proficiat met je zwangerschap!
    Ik kan je niet helpen aangezien ik nog geen levende kindjes heb :(
    Maar hopelijk ga ik ook ooit met jouw 'probleem' zitten, als we voor een tweede gaan! ;)
    Je eerste kindje is gekomen op een termijn van 30 weken he? Wat was er misgegaan dat je al op die termijn bevallen bent? Was dat met een cerclage? Noodcerclage of een preventieve?

Hoe gaat het met de andere dames hier? En dan vooral met de dames in het ziekenhuis? Wandena, nog steeds alles goed daar bij jou? Mag je nog blijven in het ziekenhuis?

Met mij alles goed, leuk om die babyboy zo te voelen bewegen en schoppen in mijn buik... Ik hoop zooo dat hij nog minstens 2 maandjes in mijn buik mag blijven en dat hij gezond op de wereld komt!
    Spannend... Het geeft wel een beetje gemoedsrust dat ik al de 26 weken gehaald heb, maar da's natuurlijk nog geen goeie termijn, dus we moeten er nog wat bijdoen! Fingers crossed!

5. Celle

Celle Actief lid

1 mei 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    @soeki: fijn dat je al 26 weken! Ik hoop mee dat hij nog eventjes mag blijven zitten!!'

Ik ben net thuis!!! Na bijna 5 weken doet dit wel deugd... Vraag is alleen hoelang... De cerclage staat onder druk en heb geen speling meer... Ik kan ook bijna niet stappen. 1 omdat ik geen fysiek meer heb en 2 omdat ik echt zwaarlijvig ben...
    Hoe gaat het met de rest?

Xx

6. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Meiden,

Bedankt voor alle reacties:) we gaan even rons vragen nu wie er kan oppassen op de dinsdag en vrijdag dst zijn mijn vrije dagen de rest heb ik wel opvang.

Soeki ik heb met 13 weken preventief een cerclage gekregen. Ik krijg vanaf week 20 constant weeen waardoor mijn baarmoeder verkort en opslot open gaan staan.. zelfs met bedrust was mijn buik de hele dag door onrustig. heb vanaf week 22 weeenremmers geslikt tot de dag van de.bevallinh. met 24 weken kreeg ik funneling. GElukkig heb ik de 30 weken nog gehaald. de dokters dachten dat ik al ging bevallen met 25 weken omdat t er toen heel slexht uitzag. met 29,6 moest ik op controle trap af en moest nog wat pakken weer van boven daarna wers mijn buik onrustig vervolgens kreeg ik darm klachten want kon ook heel moeilijk naar de wc zat al enige tijd aan de lactulose daar moest ik meteen mee stoppen wamt me.lichaam reageerde daar vergeedd op ofzo.. Maar van alles kreeg ik weeen ook als ik een dag niet had gepoept begon t weer.. uit eindelijk naar t ziekenhuis gegaan omdat ik veel slijm begon te verliezen dat was me slijmprop.. Toen bleek dat ik een cm ontsluiting had toen met spoed naar t vu amsterdam.. maar daar deden ze de eerste 3 dagen niks.. Toen de 3e dag gingen ze kijken want verging van de pijn... bleek dst ik al 4cm ontsluiting had ondanks de cerclage.. toen daxhten ze mis als ze de cerclage eruit hadden gehaald t weer rustig werd maar dat werd t niet

7. Wandena

Wandena Lid

25 jul 2013
    80
    0
    0
    koken
    Den Haag
    Hoi dames,, na een lange tijd reageer ik weer. Ben nogsteeds in het zieknhuis. Mag nu 2 wken blijven.. Weer een beetje opgelucht.Gyn zegt dat de cerclage het werk goed doet.ze willen niet vaak nr mijn baarmoedermond kijken omdat er dan prikkelingen ontstaan. Gister heb ik een groeiecho gehad en ukkie is nu ongeveer 825 gram. Elke dag is een dagje erbij..pffff...
    @all,, ik lees allemaal positieve berichten. Celle de laatste loodjes he... volhoude. Liefde88,, ik lees je laatste bericht en krijg rillingen van ... heftig zeg..Voor de rest van de dames heel veel succes met de onderzoekingen....Soeki, sunnysiri, we gaan nu de goeie kant op...
    gr,
    Wandena uit Sophia ziekenhuis

8. Verox

Verox Niet meer actief

Lieve Wandena, heel veel sterkte daar in het ziekenhuis. Houd je het een beetje vol? Heb je voldoende afleiding en ontspanning? Lig je alleen op een kamer? Kan je partner voldoende bij je zijn?
    Houd moed! Langzaam maar zeker gaan ook jullie richting de 30 weken!

9. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    Hoi dames,

Het is een tijdje terug sinds ik hier wat heb geschreven, ik kwam jammer genoeg telkens niet aan toe. :) Ik kan sinds de laatste 3-4 weken heel slecht tot weinig of helemaal niet slapen wat resulteert in overdag tot laat in bed blijven liggen en weinig kunnen doen. Ook heb ik meer last van maagzuuraanvallen vooral ‘s nachts en ik moet ’s nacht om grofweg de uur naar de wc. En ’s nachts tijdens mijn slapeloze uren op mijn mobiel of Ipad een bericht te typen is niet handig en “risicovol” want er is een kans dat ik mijn tekst kwijt raak als ik niet snel genoeg mijn bericht plaats. Maar ik heb wel geprobeerd om regelmatig te checken hoe het met jullie allemaal ging en ik ben blij te lezen dat veel van jullie nog zwanger zijn, enkele al bevallen zijn en de succesverhalen ter aanmoediging.

Ff een update en daarna zal ik op ieders vraag/bericht reageren.

Vrijdag 30 aug: de ctrl bij Gyn ging over het algemeen goed, mooi lage bloeddruk en mijn buik was nog steeds mooi compact. Alleen kregen we wel een beetje (te) veel informatie die we ff moesten laten inzinken en ik kreeg hierdoor daarna weer wat twijfels en angsten.:( Ik had nl de Gyn verteld dat ik de woensdag ervoor s ’nachts een beetje ongerust was omdat ik de kleine niet zo heftig voelde te keer gaan als normaal, al moest toegeven dat ik op een andere tijdstip dan normaal wakker was geworden; dus misschien lag ie gewoon te slapen. Wel had ik de kleine overdag wel goed gevoeld. De Gyn had een groei echo gemaakt en zag dat ie inderdaad (super) actief was, goede doorbloeding v/d navelstreng en nog genoeg ruimte/vruchtwater had om te draaien. De kleine lag toen in een stuit (verklaring voor verminderde leven aan de bovenkant van mijn buik waar de placenta ligt) wat geen probleem zou zijn, maar de navelstreng lag bij de uitgang. Bij de bevalling mag ie of met kopje naar beneden of in een stuit liggen, maar de navelstreng mag niet meer beneden liggen anders wordt een keizersnee. Verder vertelde de Gyn dat de baby bij vrouwen met mijn etnische achtergrond (“donker/gemengde”) pas later of zelfs net voor de bevalling met het hoofdje naar beneden zouden gaan liggen. Verder kon de Gyn via een inwendig controle constateren dat mijn cerclage goed zichtbaar was en makkelijk te verwijderen was; dus die kan gelukkig poliklinisch worden verwijderd (op zijn vroegst met 35 wkn). Alleen wilde de Gyn wachten totdat de kleine permanent ingedaald was en hoopte rond 37 wkn. Verder leek de kleine goed te groeien, alleen leek het dat ie nu op zijn eigen lijn net boven de onderste gemiddelde groeilijn (P10) ipv de middelste gemiddelde lijn (P20) lag en de Gyn wilde voor de zekerheid een CTG laten maken. Omdat ik ook had aangegeven dat ik ~1,5 kilo’s lichter was geworden sinds de afgelopen 2 weken had de Gyn besloten om de week erop een snelle echo te doen om naar de bloeddoorstroming te kijken en de groei echo 2 wkn daarop te herhalen. Ik was na de ctrl een beetje in dubio of alles inderdaad goed was; ik denk dat mijn angsten en doom scenario’s ff gingen opspelen aangezien bij de vorige zwangerschappen het ineens fout was gegaan. :(:(

De nacht van maandag op dinsdag werd ik van een pijn in mijn rechterzij wakker. Ik had zondag nl mijn rechterzijbuikspier verrekt bij uit bed draaien. Maar de pijn was toen erger, naast de feit dat ik pas rond 1:30 in slaap kon vallen (de kleine is normaliter 23:00 – 2:00 super hyper), werd ik tot 3x aan toe wakker van pijnscheuten in zij gevolgd door harde buiken. :( De derde keer was het zo erg dat ik bijna echt door de grond ging en ik een had harde buik langer dan 30 min. En het leek alsof mijn buik gek werd want ik kreeg regelmatig pijnscheuten en pijnlijke harde buiken die telkens 15-10 min duurde. Op advies van mijn man had ik uiteindelijk het Zh te gebeld en ik mocht meteen komen. Maar toen schoot ik een beetje in de stress want ik dacht: 1) mijn vluchtkoffer is nog niet klaar, 2) de babykamer is nog niet klaar, 3) ik wil het huis nog grondig schoon (laten) maken en 4) zou ik weer met lege handen het Zh verlaten net als de laatste keren (al wist ik dat de situatie veel anders is – maar toch). Eenmaal in Zh bleek dat ik idd harde buiken had maar geen bevallingsweeën, terwijl de vreselijke pijnscheuten niet door de CTG geregistreerd konden worden. Dus hoogstwaarschijnlijk had ik oefen-/indalingsweeën (kleine lag keurig met hoofdje naar beneden) icm het schoppen en duwen van de kleine net in mijn zij toevallig op mijn beurse zere plek (de kleine heeft sinds het begin een voorkeur voor mijn rechterkant). Aangezien ik geen urineweginfectie had (urine ctrl), geen koorts, dezelfde bloeddruk en dat alles met de kleine goed was; mocht ik naar huis na ~2,5 uur. De funneling was niet groter geworden en mijn bmm was nog mooi lang (>3,5 cm) dus een extra bevestiging dat alles oké was – alleen die verschrikkelijke pijnscheuten bleven nog en ik mocht eventueel 1-2 parcetamol nemen.

Vrijdag 6 september (bijna 34 wkn) was bij de ctrl alles goed :) en de Gyn stelde me gerust door te vertellen dat elke ctrl een momentopname is en aangezien de kleine met het hoofdje naar beneden lag de dinsdag ervoor was dat een extra bevestiging dat als de bevalling zou beginnen de goede positie zou worden ingenomen (was ook zo toen ik met 29 wkn vroegtijdige weeën had). Ook de feit dat dit mijn 3de zwangerschap en bevalling zal zijn is het heel normaal dat de baby pas bij de bevalling de goede positie zou aannemen.

De ctrl en groei-echo op vrijdag 13 september ging heel goed en de kleine was goed te meten (mooi met koppie naar beneden – wel een beetje afgeweken) en bleek gewoon weer op de P20 groeilijn te zitten en was bijna 2500 gram :) De Gyn zei dat de vorige 2 metingen hoogstwaarschijnlijk afwijken door de niet optimale ligging (1ste dwars en 2de stuit) van de kleine en dat de metingen normaal een 14% meetfout/marge hebben. Maar voor de zekerheid liet ze mijn bloedprikken want de progesteron injecties kunnen ook voor een hoge bloedsuiker zorgen wat voor een snelle groei van de kleine zou kunnen zorgen. Maar mijn bloedwaarden waren perfect; dus alles was goed door mijn goede zorgen ;)

Ik had mijn allerlaatste Proluton injectie op vrijdag 20 september, toen was ik bijna 36 wkn zwanger. Ik had niet gedacht dat ik zo ver zou komen en alle 20 injecties zou krijgen. Het was ff dubbelfeest, de laatste injectie (mijn billen worden niet meer gepest ;)) en de volgende dag 36 wkn zwanger :D

Op vrijdag 27 september had ik weer een ctrl en Gyn zou de verwijdering van de cerclage inplannen. Maar omdat ik sinds 2-3 dgn last had rommelig gevoel in mijn onderbuik en misselijkheid (donderdagavond zelf overgegeven) had de Gyn besloten om meteen de cerclage te laten verwijderen. Ze wilde namelijk geen risico’s nemen dat de bevalling zou beginnen terwijl de cerclage nog aanwezig was en ze wilde mogelijke uitscheuren van mijn bmm vermijden en ik was toch bijna 37 wkn – dus voor haar ver genoeg en de cerclage heeft zijn diensten al bewezen. Al had ik in mijn achterhoofd dat de Gyn zo’n snelle beslissing zou nemen was ik ff overrompeld dat het zo snel ging. Nadat de Gyn naar de verloskamers had gebeld om te kijken of er een bed vrij was en mijn bloeddruk had gecheckt, mocht ik meteen door naar de verloskamers – nooit eerder hadden we (mijn man gaat altijd mee als ik naar de Gyn moet) zo’n korte consult; als we 5 minuten in haar kantoor hadden gezeten was dat erg lang ;). Maar ik moest eerst bij de balie de volgende afspraak bij de Gyn voor over 2 weken te maken (11 oktober) tenzij ik niet al bevallen ben natuurlijk. Maar ik dacht dat ik v.a. nu een beetje elke week op controle moest. Hoe zit het bij jullie?
    Iig, we moesten ff op de Gyn wachten en nadat ze had gecontroleerd dat de kleine nog steeds met koppie afgeweken beneden lag en voor de rest het goed deed, kon ze overgaan tot het verwijderen van de cerclage. Ze had ons eerst uitgelegd hoe dat in zijn werk zou gaan. Al was niet prettig en (erg) pijnlijk bij het doorknippen en eruit halen, was ik super blij dat het achter de rug was en dat ik niet naar de OK moest. Daarna ruim 1 uur aan de CTG gelegen om te kijken dat ik geen weeën zou krijgen en ik mocht gelukkig naar huis :D Man, wat was ik ineens super opgelucht – geen stress meer of we bij eventuele weeën op tijd in het Zh konden zijn en ik hoefde niet meer in spanning het weekend moeten doorbrengen in afwachting van de verwijdering ;) Ik ben nog zwanger en vreemd genoeg voelt het daarbeneden meer onstpannend; alsof de druk daar weg is en ik hoef ’s nacht minder vaak tot helemaal niet meer naar de wc :D Als het aan mijn man had gelegen, had de kleine afgelopen vrijdag moeten zijn geboren want dan zou het nog efficiënter zijn geweest – 3 vliegen in 1 klap (ctrl, cerclage verwijderen en de bevalling) en minder vaak naar het Zh moeten ;) Maar meer omdat hij al sinds afgelopen 2 wkn steeds ongeduldiger is geworden en de kleine graag voor zich wilt hebben.

Nou, nu zijn jullie van mij op de hoogte – ik ga zo alle berichten en vragen doorlezen om op te kunnen reageren.

10. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    Wow @78RLs1 wat een verhaal! Wat fijn dat je cerclage er nu uit is en je gewoon nog steeds zwanger bent en de kleine het zo goed doet! Ben erg benieuwd wanneer je gaat bevallen!

@Wandena wat fijn dat je nog 2 weken in het zkh mag blijven, lijkt me een erg geruststellend en veilig gevoel.. Maar ben net als Verox wel erg benieuwd hoe je erbij ligt en of je genoeg bezoek van je man mag ontvangen..

@Celle fijn dat je weer thuis bent!

@liefde88 gefeliciteerd met je zwangerschap! En wat een heftig verhaal rondom je zwangerschap van Jayce. Heb je er nu wel weer vertrouwen in?

@Verox super dat het allemaal zo goed gaat bij jou en dat de cerclage verwijdering staat ingepland. Het komt nu echt steeds dichterbij! Lijkt me heel spannend allemaal.

@Soeki fijn dat het bij jou ook nog steeds allemaal goed gaat!

Hier gaat het ook goed. Ik had gister weer een controle en de bmm was nog ruim 4 cm, de kleine ligt in een stuit en we hebben even een echo gekregen van z'n mooie koppie! De gyn is erg positief en we hebben afgesproken dat we - als alles goed blijft gaan - de cerclage rond 37 weken gaan verwijderen (half december) Voordeel is dat als je dan bevalt je de kleine meteen mee naar huis mag nemen: inpakken en wegwezen ;) 29 oktober krijg ik een groeiecho.. Ben daar wel erg benieuwd naar! Vraag me af hoe groot en zwaar de kleine is. Verder heb ik de afgelopen week aardig wat stress gehad door een verbouwing in huis en een ziek huisdier (die gelukkig lijkt op te knappen) dus ik was erg blij om te zien dat dit geen effect heeft gehad op m'n bmm. Ik merk dat ik steeds meer ga genieten van mijn zwangerschap, ik nu ook trots mijn buik kan laten zien als ik even de deur uit ga en dat ik er steeds meer in durf te geloven. Ik moet zeggen dat ik daar erg blij mee ben en dat het me echt goed doet! Over 2 weken gaan we aan de kinderkamer beginnen :) Van de nierstuwing heb ik de afgelopen week een stuk minder last gehad, komt denk ik ook dat ik ben gestopt met werken en ik dus nu meer verschillende houdingen aan kan nemen (meer kan rusten) merk wel dat ik echt minder slaap.. om de 2 uur wakker.. Hebben jullie dat ook? De gyn zei dat ik iets moest zoeken om te kunnen ontspannen, ze noemde zwangerschapsyoga of haptonomie met partner.. Ik dacht zelf aan zwangerschapsmassages.. Doen jullie iets buitenhuis om lekker te ontspannen? Hebben jullie nog tips?

Liefs

11. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    Zo, alle berichten sinds mijn laatste reactie doorgelezen. Ik zal proberen om voortaan regelmatiger te lezen en reageren ;)

@ Berte: Gefeliciteerd, weer een zoontje :D Dus het wordt weer blauw of wordt het een andere kleur zoals groen of zo? En super dat alles goed was bij de 20 wkn SEO :) Trouwens, hoe gaat het met naar je werk reizen of mag je inmiddels thuis werken?

@ Celle: Super dat het nog steeds goed gaat en dat je inmiddels 34 wkn zwanger bent :D Wel vreemd dat ze je zo vaak weeënremmers hebben geven, maar aan de andere kant heeft het wel ervoor gezorgd dat je de 2 kleine langer bij je te houden. Mijn moeder kreeg bij de derde, mijn jongste broertjes, met 28/29 wkn eerst weeënremmers via infuus en daarna moest ze thuis voor ruim 5 wkn tabletten weeënremmers gebruiken.

@ Islah: Alsnog gefeliciteerd met je dochtertje, top! :D Trouwens, wat een prachtige naam heeft ze, heeft het een betekenis? Fijn om te lezen dat ze niet tot de uitgerekende datum in het ziekenhuis moest blijven. Jammer dat de borstvoeding weer niet wilde lukken en dat de bevalling zo zwaar was. Maar zoals je zegt, gelukkig is ze gezond en het gaat goed met haar.
    Trouwens, ik weet niet waar je woont, maar bij de geboortekliniek Den Haag hebben ze een Slaap-mama-slaap-arrangement waar je volgens mij €150 betaald voor o.a. een overnachting waar je kan uitrusten en uitslapen terwijl een professionele verpleegkundige voor je kindje zorgt en haar naar je brengt als je zelf de voeding wilt geven. Misschien is dat een optie (link: Slaap-mama-slaap-arrangement - Geboortekliniek).

@ Florida13: gefeliciteerd met je zwangerschap en we gaan vanuit dat je weer tot minimaal 38 wkn zwanger blijft.:D Leuk zo’n “geslacht cupcakes”, heb van gehoord dat het echt populair is in USA en dat ze dat gebruiken om o.a. bij een baby shower het geslacht bekend te maken, die soms voor de aanstaande ouders ook geheim is tot aan het aansnijden of eten van de taart. Ben benieuwd hoe de familie erop gaat reageren.

@Liefde88: Gefeliciteerd met je zwangerschap :D en op naar een voorspoedig voldragen zwangerschap ;)

@ Lieske82: Hartstikke bedankt voor je succesverhaal en gefeliciteerd met je mooie dochtertje, het gaf me hoop toen ik het las. Ik moet bekennen dat ik nog steeds niet kan geloven of voorstellen dat ik de kleine straks in mijn handen zal hebben. Heb me af en toe wel afgevraagd hoe het zou zijn om een onbezorgde zwangerschap te hebben of hoe het zou zijn geweest als ik me minder zorgen had gemaakt. Maar de tijd is niet terug te draaien en ik ben nu gewoon blij dat ik zover ben gekomen. Ik heb ook veel spelletjes zoals Candy Crush, Ruzzle, Wordfeud e.d. gespeeld, vooral tijdens de slapeloze uurtjes ’s nachts, vermoedelijk om niet het piekeren en me zorgen maken te vermijden. Inderdaad raar dat ze nog vanuit gaan dat ze denken dat zwakke bmm niet erfelijk is, mijn moeder heeft weliswaar geen cerclage gekregen maar mijn broertjen na mij is met ~32 wkn geboren en bij de derde kreeg ze rond 29 wkn weeënremmer tot ongeveer 34 wkn en mijn jongste broertje was met 40+ wkn geboren.

12. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    @ Soekie: Gaat alles nog steeds goed met je kleine manneke? Super dat je inmiddels 26 wkn zwanger bent en op naar minimaal 34, beter nog 37 wkn ;)
    Trouwens, ik heb sinds vorig jaar en zeker v.a. het begin de zwangerschap de homeopathische tabletten van Dr. Schüssler Nr. 2 Calcium phosphoricum genomen ipv magnesium. Calcium phosphoricum is een celzout en helpt o.a. tegen kuitkrampen en het zou de uterus en bmm versterken. Ik kan alleen met zekerheid zeggen dat ik sinds zijn gebruik geen kuitkrampen heb gehad als in het verleden buiten en tijdens de vorige zwangerschappen.

@ Sunnyysiri: heeft je partner al de kleine inmiddels kunnen voelen? Bij mij kon mijn man dat v.a. ongeveer 20/21 een klein beetje voelen maar v.a. 24 weken wel goed. Maar alles hangt af van waar je placenta zich bevindt, als het aan de voorkant (naar buiten gericht) is dan wordt het heel moeilijk voor hem om de beweging van de kleine te kunnen voelen. In zo’n geval kan je aan de zijkanten proberen.
    En kan je wachten tot half oktober om met de babykamer te beginnen? :p
    Gelukkig gaat alles goed en dat je naar half december kan uitkijken wanneer de cerclage verwijderd wordt :) Wel vervellend van de stress ivm de verbouwing en jullie zieke huisdier. Is de verbouwing bijna af en hopelijk is jullie huisdier snel beter.

Ik mocht van de gyn v.a. 28 wkn iets meer gaan doen zoals zwangerschapsyoga vooral omdat het je helpt/leert te ontspannen, maar aangezien ik daarna met 29 wkn opgenomen was, raadde ze me aan om eventueel alleen mee te doen met de ademhalingsoefeningen bij zo’n yoga of cursus. Maar omdat ik geen zin had om alleen voor dat me naar een cursus te gaan en ik zoveel mogelijk het rustig wilde houden, had ik besloten om te laten zitten. Ik heb besloten om een paar van de ontspanningstechnieken die ik tijdens mijn health coach opleiding heb geleerd vorig jaar eens een keer te gaan gebruiken; dan heb ik toch wat gedaan voor de bevalling :p

@Verox: Zoals je had kunnen lezen, gaat het nog goed met me – wel lief van je dat je naar me had gevraagd. :) En ik herken de voortdurende angst hoor, als ik nu ook terugkijk naar begin augustus toen ik met 29 wkn in het Zh opgenomen was ivm de vroegtijdige weeen, vind ik het nog steeds wonderbaarlijk en onvoorstelbaar dat ik voorbij 37 wkn ben gekomen. Misschien beval ik ook na 40 wkn en dan kunnen de dames mij ook uitlachen ;) Een ding heb ik me laatst gerealiseerd, namelijk dat het geen nut heeft om me voor mijn angsten te schamen of ze te onderdrukken. Hoe meer ik ze onderdruk, hoe harder ze soms terugkomen, dus ik zal proberen ze een keer op de “koffie uitnodigen” en ze vervolgens te bedanken (angsten zijn tenslotte zelfbescherming mechanisme) en ze daarna te vertellen ze weg niet nodig zijn ;) [tip/techniek wat ik vorig jaar heb geleerd].
    Geweldig nieuws dat ze met 36 wkn de cerclage gaan verwijderen :D, kan het poliklinisch gedaan worden? En is de babykamer en de rest inmiddels klaar voor de komst van de kleine?

Trouwens, iets voor je overzicht: mijn ziekenhuisopname ivm vroegtijdige weeën was exclusief in week 29 (29+2 t/m 29+6) en vrijdag bleek dat mijn cerclage gecategoriseerd wordt als een afwijkende Mc Donald.

@ Wandena: Gelukkig mag je 2 wkn in het Zh blijven en dat de cerclage zijn werk doet.:) Het is beter dat ze niet inwendig kijken naar je bmm, mijn Gyn had dat na de plaatsing van de cerclage niet meer gedaan want ze wilde het zo min mogelijk prikkelen. Succes en op naar 2 voorspoedige weken.

@ Weegschaaltje84: alles nog goed en lekker thuis rustig aan het doen? Ben bij voor je dat alles goed was bij je ctrl. :) Bij mij was mijn cervix 2 wkn terug >4.5 cm en ik zit inmiddels thuis zonder cerclage zonder dat ik meteen ontsluiting heb gekregen na de verwijdering van de cerclage. Misschien heeft mijn cervix zo iets, je wilde me dicht hebben en blijf ik lekker lag potdicht ;) Ik hoop dat de kleine nog omdraait.

@ All: Hoe gaat het met jullie?
    Hoe staat het met de voorbereidingen bij jullie? Is/zijn jullie huisdier(en) ook aanhankelijker?

Ik bevind nu in een andere stemming; ipv dag op dag en controle op controle te leven, ben ik sinds de succesvolle verwijdering van de cerclage van afgelopen vrijdag meer in staat om te ontspannen en van de zwangerschap te genieten. Elk moment dat ik nog zwanger ben probeer ik van te genieten want het kan, want de kleine zou elke moment kunnen komen. Ik hoop voor jullie allemaal dat jullie dit (binnenkort) ook kunnen ervaren. :)

Verder is het kamertje hier zo goed als af, alleen moet ik de laatste puntjes op de i’s zetten zoals de sluier maken, wat lijsten of muurdecoratie plaatsen en de laatste schoonmaakbeurt doen. Ben net achter gekomen dat ik nog een afvalemmer en luieremmer moet halen, dus dat wordt morgen. Voor de rest heeft mijn man alle kleertjes van de kleine gewassen en mijn moeder en broertje hebben de kleertjes gestreken. Schoonouders zijn ook goed bezig geweest door de schoonmaak van het huis bij te houden en mijn schoonmoeder zorgt dat onze kleren gestreken zijn. Afgelopen zaterdag heeft mijn moeder de badkamer en de wc grondig schoongemaakt zoals ik dat wilde. Dus morgen de klossen ophalen, samen met mijn man onze slaapkamer grondig schoonmaken (kast al uitgespekt) en dan is het huis klaar voor de komst van de kleine. Ik hoop nog tijd te hebben om wat maaltijden klaar te maken voor in de kraamperiode. Hopelijk is de kleine over enkele dagen, onze voorkeur gaat naar 7 oktober want dan zijn we 11 jaar bij elkaar. Ik hoop dat ik niet overtijd raak en op 29 oktober beval want dat is de geboorte van onze 2de kindje, Isabella. Oh ja, moet de geboortekaarten nog regelen.

Gr + liefs

13. Wandena

Wandena Lid

25 jul 2013
    80
    0
    0
    koken
    Den Haag
    Hoi dames,
    78rls1,, nog even dat hebben jullie je wonder in jullie armen..
    De bezoektijden voor de partners is 9.00-12.00u en 15.00 - 21.00. Mijn man kan pas na zijn werk komen en dat staat hij nog in de file. Hij komt wel elke dag.. Mijn laptop ligt hier naast op een tafel dus ben hele dag aan het skypen..fb.. Ik vermaak me wel, alleen het eten bevalt mij niet.. Ik moet trouwens een dieet volgen omdat mijn bloedsuiker aan de hoge kant is.. Straks komt de dietiste dan zal ik een lijst krijgen... verder gaat het goed , voel hem steeds meer bewegen.

14. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    @ Sunnyysiri: heeft je partner al de kleine inmiddels kunnen voelen? Bij mij kon mijn man dat v.a. ongeveer 20/21 een klein beetje voelen maar v.a. 24 weken wel goed. Maar alles hangt af van waar je placenta zich bevindt, als het aan de voorkant (naar buiten gericht) is dan wordt het heel moeilijk voor hem om de beweging van de kleine te kunnen voelen. In zo’n geval kan je aan de zijkanten proberen.
    En kan je wachten tot half oktober om met de babykamer te beginnen? :p
    Gelukkig gaat alles goed en dat je naar half december kan uitkijken wanneer de cerclage verwijderd wordt :) Wel vervellend van de stress ivm de verbouwing en jullie zieke huisdier. Is de verbouwing bijna af en hopelijk is jullie huisdier snel beter.

Ja bij 24 weken kon hij het aan de zijkant voelen en sinds gister (26,4) ook aan de voorkant door de placenta heen (die ligt dus vooraan) Ik vind het echt super bijzonder en speciaal! Eergisteren dacht ik zelf even een voetje of iets beet te hebben gehad die ineens werd weggetrokken :)

De verbouwing zit er gelukkig weer op! En ik heb echt zin om straks aan de babykamer te beginnen! Maar ik kan me best nog even 1,5 week inhouden hoor! Haha M'n huisdier gaat gelukkig ook vooruit.. Ik was erg ongerust, maar het lijkt erop dat het allemaal goed gaat komen en gelukkig maar want ik hou hartstikke veel van dat beestje! (Is trouwens een konijntje..) sommige snappen niet dat ik daar zo mee bezig kan zijn maar ik vind dat als je een huisdier hebt je daar heel goed voor moet zorgen en dit lieve konijntje heeft me de afgelopen 2 jaar veel troost gegeven. Dus de afgelopen dagen druk in de weer geweest met dwangvoer en medicijnen..

@all zijn jullie trouwens bezig met een geboorteplan? Daar de meeste van ons eerder een kindje verloren hebben en wellicht een klein trauma hebben opgelopen bij de bevalling? Mij is het wel aangeraden.. Ik wil voornamelijk aangeven dat ze rustig, eerlijk en duidelijk moeten communiceren en ik vind het heel belangrijk om goed op de hoogte te worden gehouden over de conditie van deze kleine tijdens de bevalling en er meteen na.. Hoop maar dat ze meteen na de geboorte gaat huilen, zodat we meteen gerust zijn!

15. Verox

Verox Niet meer actief

78RLs1 !!! Wat fijn om weer wat van je te horen! Jeetje wat hebben jullie een hoop meegemaakt de afgelopen tijd! Goed te horen dat de cerclage succesvol verwijderd is en alles nu in orde is...

Ik heb de afspraak voor het verwijderen van de cerclage een dagje verzet. Mijn partner kon moeilijk vrij krijgen op zijn werk, en het lijkt me belangrijk dat hij in de buurt is wanneer de cerclage verwijderd word.
    Ik heb geen idee wat ik me erbij voor moet stellen. Net als bij het plaatsen van de cerclage. In principe een kleine ingreep, maar met complicaties kan het weer een heel verhaal worden!

Ik heb besloten dat ik morgen wel in mijn eentje met de trein 1,5 uur naar mijn zusje reis. Wellicht is dat de laatste mogelijkheid om er lekker op uit te trekken. Ik doe het gewoon rustig aan en maak het me gemakkelijk in de trein.

Aan cursussen doe ik helemaal niets. Ik was de vorige zwangerschap heel fanatiek, zou hypnobirthing, zwangerschapsyoga en zwangerschapszwemmen gaan doen, en misschien nog een borstvoedingscursus.
    Ik ben bevallen voordat ik daaraan kon beginnen, en deze zwangerschap staat mijn hoofd er echt niet naar. Zelfs het lezen over zwangerschappen staat me tegen, terwijl ik eerder boeken verslond.
    Ik hoop dat ik er geen spijt van krijg.

Ook ik ben bezig met de geboortekaartjes. We hadden iets uitgezocht, maar de leverancier kan ze niet leveren, en wat is het moeilijk om dan iets anders te vinden!
    Nu kijken we naar de mogelijkheid ze zelf te maken en uit besteden aan een drukker, maar dat valt nog tegen voor een amateur!

De babykamer is hier in orde, het huis is ook zo goed als klaar. Deuren en trap moeten nog geschilderd worden, maar daar merkt de kleine vast niets van, dus dat mag van mij blijven liggen.
    Ik ben wel bang voor de kraamzorg. Zou zij ons huis ook goed vinden? zal zij zich kunnen redden met alles wat we in huis hebben?

We zijn minimalistisch ingestelde mensen. Houden er niet van teveel spullen in huis te hebben. Wij houden van improviseren met de dingen die we hebben, en als we echt iets missen dan is het snel genoeg in huis gehaald. Maar straks word de kraamzorg kwaad om deze instelling...

De bevalling zelf was vorige keer niet traumatisch. Het was zwaar en pijnlijk, maar volgens het boekje en verliep voorspoedig. Onze dochter was volmaakt, en leefde toen ze ter wereld kwam. Helaas is ze binnen het uur overleden. Ik zeg weleens dat het net een droom was waaruit ik te vroeg wakker werd. Want onze kleine meid is op mijn arm ingeslapen en die droom hebben we dus nooit af mogen maken...
    Toch ben ik wel bang voor flashbacks de komende bevalling.
    Ik weet dat ik zodra de bevalling begint alle betrokken verpleegsters MOET vertellen over Vlinder. Zelfs bij het plaatsen van de cerclage wisten de dienstdoende assistenten en verpleegsters niets van mijn voorgeschiedenis en dat leverde toen ook al ernstig confronterende en emotionele momenten op. Als ik hevig emotioneel word, zou ik in paniek kunnen raken, maar ik probeer erop te vertrouwen dat ze daar in het ziekenhuis wel een oplossing voor weten.

16. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    @78RLs1, fijn dat je zo ver bent gekomen in je zwangerschap! Succes met de geboortekaartjes.

@Sunnysiri, wij hebben ook konijnen. Ons rammetje heeft er een handje van om om een uur of 10 's avonds niet lekker te worden. Mijn vriend is er dus weer acuut mee naar de noodarts geweest, wat zegt die man: kan het niet tot morgenochtend wachten :$? Wat denk je zelf met een konijn :x. Eind van het liedje was dat hij al gasvorming had in zijn maag, maar voor de rest gelukkig nog gezond was. Inmiddels is het beestje er ook weer bovenop (hier worden de konijntjes dus ook goed verzorgd).

Een geboorteplan klinkt goed, maar staar je er niet te blind op. Wij hadden onverwacht een sterrenkijker die uitwendig niet te meten was (zenuwachtige gynaecoloog, etc.). Het is uiteindelijk allemaal goed gekomen, maar die bevalling liep dus niet zoals ik dat in gedachten had.

@Verox, dat de verpleegsters niet eens van je voorgeschiedenis weten klinkt zo bekend! Hoe vaak ik de vorige keer niet de vraag heb gekregen of het mijn eerste zwangerschap was, nadat ik verteld had dat ik een preventieve cerclage had. Ik had dan echt zoiets van denk zelf nou eerst eens eventjes na voordat je domme vragen stelt.

Die kraamzorg redt zich wel. Je zult bij de intake een lijst krijgen met wat je minimaal in huis moet hebben en als ze meer hadden willen hebben, hadden ze dat maar moeten zeggen.

@Ego, hier is onze 'zoon op komst' vandaag ouder dan onze dochter* ooit geweest is, toch weer een vreemde gedachte.

17. Verox

Verox Niet meer actief

Ik moet even lachen, ook wij hebben konijnen. Ik weet dus wat jullie doormaken! Kwetsbare ondergewaardeerde huisdieren zijn het.
    We hebben ook twee katten. Vlak na de geboorte en het overlijden van onze eerste dochter werd een van onze katten ernstig ziek. Ik was hysterisch, want dat kon ik op dat moment echt niet aan. We waren ook totaal niet in staat om belangrijke beslissingen te nemen op dat moment. Het heeft ons honderden euro's gekost en mijn schoonmoeder heeft ons geld geleend, maar gelukkig is hij er weer bovenop gekomen.

Dieptepunt bij het plaatsen van de cerclage was een verpleegster die me aan de praat wilde houden tijdens het zetten van de ruggeprik...
    "Is dit je eerste zwangerschap?
    Nee mijn tweede.
    Wat heb je nu thuis zitten dan?
    ..... niets...."
    Ik ben in tranen uitgebarsten, en heb zwaar emotioneel uitgelegd waar deze cerclage nu eigenlijk voor was.

18. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    @Berte en @Verox wat leuk dat jullie ook konijnen hebben en idd ze zijn echt het ondergewaardeerde huisdier.. Hij had last van gas en harde stukjes in zijn darmen.. Eten en drinken pakte hij gelukkig al vrij snel zelf weer op, maar ik vind hem nog niet zo actief als gebruikelijk.. Ben vandaag bij wijze van test met z'n medicijnen gestopt, omdat hij gewoon eet, drinkt, poept en plast maar ik houd hem nog maar even nauwlettend in de gaten!

Ik ga me ook maar niet te erg vasthouden aan het geboorteplan, maar is miss wel voor ons allemaal handig om over na te denken.. Als je - zoals Verox al zegt - wil voorkomen dat ze allemaal dezelfde pijnlijk en confronterende vragen gaan stellen, is het miss een idee om het daar kort en bondig op te hebben geschreven en te zorgen dat dit in je reistas voor het zkh zit. Dan kunnen ze het lezen ipv jou ermee lastig te vallen.

@Verox jeetje wat heftig zeg wat er gebeurt is tijdens het plaatsen van de cerclage..

@Berte lastig he als de kleine in je buik je dochter inhaalt, ik vond het heel dubbel. Super fijn natuurlijk, maar je staat er wel weer extra bij stil. Sterkte!

Hier gisteravond me weer is kapot geschrokken. Ik kwam uit de douche stond m'n buik in te smeren en ineens voelde ik onderin wat lopen.. Was het bloed! Wel donker bordeaux/paars achtig, dus iig niet helder en niet super veel ofzo, maar ik was volledig in paniek. Meteen het zkh gebeld en ik mocht langs komen. Daar een echo gehad van de kleine (die prinsheerlijk lag te bewegen, zich gelukkig totaal niet bewust van mijn angst) verder nog een inwendige echo gehad om naar m'n bmm te kijken, maar die zat nog voor 3,9 cm dicht en bleef dat ook als ik druk uitoefende, dus alweer een hele opluchting.. En ze heeft met een eendenbek gekeken naar de cerclage en kon ook niet zien dat er bloed uit mijn bmm kwam en de cerclage zat nog goed.. pfff.. Daarna hebben ze mij nog een half uur aan de CTG gelegd, het hartje van de kleine was allemaal goed en ik vertoonde in die 30 min ook geen harde buiken.. Naar aanleiding hiervan mocht ik weer naar huis.. Ik heb amper een oog dicht gedaan vannacht, voel me moe en heb eerlijk gezegd ook medelijden met mezelf.. Waarom kan het bij ons nou niet normaal gaan? Waarom moeten we toch steeds zo schrikken? Begrijp me goed ik ben super blij dat ze niks hebben kunnen vinden en alles er goed uitziet en het belangrijkste dat de kleine het goed doet.. En ik weet dat het allemaal veel erger kan.. Maar het beetje vertrouwen die ik eindelijk had en de blijdschap is weer even helemaal weg.. Hopelijk doet vannacht een goede nachtrust me goed en zie ik het morgen weer wat zonniger in. Owh ja ik heb trouwens wel sinds vanmorgen af en toe ineens een enorme steek bovenin mijn vagina.. Ergens rond de plasbuis denk ik.. Hebben jullie dat wel eens gehad? Ik haal me nu natuurlijk weer van alles in mijn hoofd..

19. Verox

Verox Niet meer actief

He bah Sunnisiri! Ik zou me ook wezenloos schrikken!
    Wat naar dat ze geen oorzaak hebben kunnen vinden. Is het bloeden inmiddels wel gestopt? Ik kan me voorstellen dat je ongerust blijft. Wanneer is je volgende controle?
    Een dikke knuffel voor de schrik!

Wat betreft die steken in je vagina/plasbuis, dat vond ik ook enorm beangstigend. Totdat bij een echo bleek dat de kleine met hoofd en handjes beneden lag. Als ze dan iets beweegt kan dat schuren en die steken veroorzaken. Nu ben ik een stuk geruster.

20. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    Dank je wel Verox! Nou ik heb nu nog af en toe een spoortje bruinverlies, maar daar hadden ze al voor gewaarschuwd omdat ze nog wat hadden zien zitten.. Dus hopelijk is dat morgen helemaal weg. De volgende controle is pas 14 oktober..

Dus als de kleine met z'n armpjes of beentjes naar beneden schopt kan je steken krijgen bovenin de vagina? Dat zou idd een geruststelling zijn! Onze kleine beweegt nog alle kanten op, maar op de echo's ligt ie steeds in een stuit.. Maar soms voel ik m wel laagschoppen dus dan is ie weer gedraaid. Het zou dan dus kunnen..

Deel Deze Pagina