Preventieve cerclage DEEL 2

Discussie in 'Prematuur' gestart door Linske, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb voor de zekerheid zkh nog naar even gebeld.. Morgen even een plasje inleveren voor het geval dat het een blaasontsteking is..

2. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    Geen blaasontsteking hier! De dienstdoende gyn dacht eerder dat de steken vanuit m'n bmm kwamen.. Gelukkig zijn de steken weer weg en ben ik - na een goede nacht slaap - weer wat positiever..

Fijn weekend voor iedereen!

3. Weegschaaltje84

Weegschaaltje84 Actief lid

4 nov 2011
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, fijn om te lezen dat alles nog steeds goed gaat met iedereen en jullie allemaal nog in blijde verwachting zijn! Dat lees ik graag!! Sunnysiri even geschrokken maar lees dat dat inmiddels ook weer lekker goed gaat. Gelukkig!

Hier gaat ook alles nog prima. Eergisteren controle gehad en alles leek prima. Geen bmh metingen meer dus geen idee hoe lang/kort deze is. Maar het zou met deze termijn ook niets meer zeggen. Beebje ligt nog in stuit. Waarschijnlijk wordt volgende week een draaipoging gedaan. Ben benieuwd!

Hebben jullie verder nog ergens last van? Ik wel helaas, bekkeninstabiliteit en veel rugpijn... Maar goed, wel weer 35 wk zwanger morgen, daar kan geen pijn tegen op :)

Liefs

4. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey lieve Sunnysiri,
    dat moet wel schrikken zijn, dat bloed!
    Je zei dat ze nog een beetje zagen zitten dus dat je nog wat bruinverlies zou kunnen hebben. Waar zagen ze dat zitten? In je vagina of op de echo onderin je baarmoeder?
    Ik herken wel dat je van een 'alles gaat goed, joepie!' gevoel meteen in een paniekaanval kan geraken. Dat was uiteindelijk ook zo bij mijn vorige zwangerschap: alles liep perfect en ik voelde me goed, en een uur later werd ik opgenomen in het ziekenhuis. :$
    Dus we hebben niet veel nodig om terug de moed te verliezen he. ;)

Ik heb ook bijna dagelijks klachten waarvan ik denk: hmmmz zou dat een wee zijn? Heb ik misschien een blaasontsteking?
    Ook af en toe steken hoog in mijn vagina bijvoorbeeld. Af en toe krampen (in mijn blaas of zo? of zouden dat mijn darmen zijn).
    Het is allemaal verwarrend, maar telkens als ik dan op controle ga ziet alles er goed uit, dus tot nu toe geen reden tot paniek. Daardoor lukt het me redelijk goed om niet te veel belang te hechten aan die klachtjes.
    Ze hebben nog geen erge dingen veroorzaakt dus dan verdraag ik die klachtjes wel!
    We zijn al aan week 27 trouwens, meid!! Goed toch?
    Nu is het nog véél te vroeg om te bevallen, maar het idee dat ze iéts kunnen doen als we nu bevallen, is al een ander verhaal dan onze vorige ervaring met zwangerschap he?

Ik heb het ook nog wel moeilijk met het verlies van de tweeling. Het gaat wel raar zijn denk ik, in hetzelfde ziekenhuis (op een gelijkaardige kamer, misschien dezelfde verpleegsters en zo) bevallen, maar dan hopelijk wel met een levend kindje in onze armen daarna!

Wat ik al gedaan heb, is een klein zakje gemaakt met spulletjes (tandenborstel, dagcrème, mascara, shampoo etc) voor als ik naar het ziekenhuis moet. Heel vroeg, maar vorige keer was het echt lastig voor mijn man toen ik opgenomen werd, dan moest ik hem aan de telefoon begeleiden om in de badkamer alle spulletjes te vinden die hij moest meebrengen (ok, ik heb dan ook heeel veel beautyspullen :D).

Nu maar hopen dat ik dat zakje pas binnen 2 of 2,5 maanden nodig heb!!

Op aanraden van de gyn heb ik alle afspraken al gepland voor de rest van de zwangerschap. Ook het verwijderen van de cerclage: als alles goed blijft gaan, gaan ze die verwijderen op 18 december... :)

In het begin van de zwangerschap heb ik in het ziekenhuis een boekje gekregen, waarin ook een leeg geboorteplan zit, dat je kan invullen en meebrengen naar de bevalling. Wel handig, je kan kiezen of je wil dat iedereen rondom je zo stil mogelijk is en je een beetje met rust laat (voor mij is dat niet nodig denk ik, een beetje aanmoediging vind ik niet erg). En of je voorkeuren hebt qua pijnstilling en zo. :)

5. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    78RLS1, bedankt voor je reactie :)
    Goed dat je nog steeds zwanger bent! Veel succes nog met de laatste voorbereidingen, en doe dat goed met de bevalling he meid! You can do it!!

Wandena, alles nog ok bij jou?
    En Weegschaaltje, bij jou ook?

Verox, niet leuk, die vraag tijdens je cerclage. Een verpleegster zou beter moeten weten (en moeten begrijpen waar een cerclage voor dient). Tja, ze bedoelen het niet slecht hoor... Maar daar hebben we natuurlijk niks aan. ;)

6. Celle

Celle Actief lid

1 mei 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Mag ik eventjes zagen? Ik ben het kotsbeu! Ik ben nu 34 weken en 5 dagen. Niemand dacht dat ik zover zou geraken, ik ook niet... Mijn lichaam is superzwaar, ik kan niets meer en ben het beu levende couveuse te zijn. Ja, ik weet dat hoe langer hoe beter is. En als ik aan kindjes denk, wil ik gerust verderdoen maar iedereen zei me dat 34 voldoende was en krijg ik elke dag striemen bij, kan met niet alleen draaien of uit zetel heffen. Ik weet dat dit enorm egoïstisch klinkt! Mar moest eventjes van het hart! Hebben jullie geen moment dat het genoeg is geweest? Dat je het allemaal beu bent?
    Xx

7. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weegschaaltje, ik zie nu pas, dat je boven mijn reactie al gereageerd had, en ik heb dan in mijn reactie gevraagd hoe het met je ging. :D Oops... Ik ben wel blij dat het zo goed met je gaat (buiten de bekkenproblemen :()

Celle, ik was me vanochtend nog aan het afvragen hoe het met jou gaat!
    Ja bijna 35 weken, wel super he! Maar je draagt 2 beebjes, dus ik kan me voorstellen dat het zwaar moet zijn! Zit de cerclage er nog in? Wanneer gaan ze die weghalen?

8. Verox

Verox Niet meer actief

Hey Celle, klaag maar even lekker raak hoor! Ik kan me alleen maar voorstellen hoe zwaar het moet zijn om 35 weken zwanger te zijn van een tweeling!
    Stiekem vind ik het ook best al zwaar worden, hoewel ik me prima besef dat ik niets te klagen heb. En hoewel ik het me voorheen niet in kon denken, ik begin me er bijna op te verheugen wanneer ze vroeger geboren zou worden. Ik ben gewoon zo benieuwd naar ons meisje en er zo ontzettend aan toe om haar in mijn armen te kunnen sluiten!

9. Weegschaaltje84

4 nov 2011
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hihihi Soeki geeft niet hoor! Dank je wel :)
    Jij fijn aan de 27 weken alweer meid, stiekem komt er steeds weer een weekje bij he! Ik herken wat je zegt over de pijntjes en dat je overal zo alert op bent en dat vervolgens bij de gyn alles gewoon steeds goed is. Logisch hoor, we zijn nu eenmaal 'besmet' door onze eerdere ervaringen.
    Haha ik moest wel lachen om je vriend die je telefonisch door de badkamer moest begeleiden om je spullen bij elkaar te zoeken. Haha ik heb precies hetzelfde gehad met mijn man toen ik werd opgenomen een paar weken geleden. Direct toen ik thuis kwam heb ik mn vluchttas dus maar klaargemaakt. Dus die staat klaar om mee te nemen, hopelijk over enkele weekjes. Inmiddels voor mij nu sowieso geen overbodige luxe meer met deze termijn.
    En goed dat je alle afspraken vooruit hebt gepland en ook nadenkt over je geboorteplan. Zo weet je de komende tijd waar je aan toe bent.

@ Celle: je mag zeker even zagen hoor!!! We zijn allemaal mensen en we hoeven echt niet bang te zijn om bepaalde klachten te ervaren en uit te spreken, puur omdat we een hoop hebben meegemaakt en daarom maar ons altijd maar tevreden moeten voelen. Dat doen we namelijk sowieso wel, we zijn als geen ander dankbaar voor onze zwangerschappen en we vinden niets vanzelfsprekend. Maar daarom mogen we best af en toe even 'zeuren' over onze klachtjes. Kan me enorm voorstellen dat je het nu steeds zwaarder krijgt met 2 beebjes in je buik! Even volhouden nog meissie!! Straks ben je t allemaal vergeten als je je kleintjes op beide armen hebt :)

@ Verox: bijna 36 wk he! Jihoe!

Liefs

10. Verox

Verox Niet meer actief

Jaaah! Heerlijk gevoel...
    Aanstaande woensdag word de cerclage verwijderd. En hoewel ik geen idee heb wat ik me daarbij voor moet stellen, kijk ik er eigenlijk best wel naar uit...
    Weer een stapje verder!

11. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    Hoi Dames,

Ff reageren nu het nog kan ;)

@ Berte: Het gevoel ken ik, ik kan me nog heel goed herinneren toen we op de termijnen van onze eerste 2 kindjes waren gekomen en ook toen we nu een termijn hadden bereikt dat de som is van de beide kindjes. Maar hoe gaat het inmiddels, heb je het gevoel een plekje kunnen geven?

@ Celle: Je mag hier zeker je hart luchten en je bent zeker niet de enige hoor. Ik moet toegeven dat ik soms zelfs schaam om erover met mijn man of moeder over te hebben, maar ik heb het echt gehad dat ik slecht tot weinig kan slapen – ben echt op. Ik weet dat wanneer de kleine der is dat ik geen lange schoonheidsslaapjes kan maken, maar het lijk me na zoveel maanden wel lekker om eens een keer fatsoenlijk in bed te kunnen liggen en slapen – als is het 2 uurtjes. Ik ben de harde buiken en pijnschueten ’s nachts in mijn zij ook zo beu en niet te vergeten het moeilijk kunnen draaien in bed ;) Maar sinds het verwijderen van de cerclage ben ik iets meer in staat om de pijntjes te relativeren ipv elke keer me afvragen of het de cerclage is of iets mis met mijn bmm.
    Dus gewoon lekker hier je hart luchten, het helpt echt :)

@ Soekie: Ik hoop ook van harte dat je je spullen pas over 2-2.5 maanden nodig hebt. Maar ik weet precies wat je bedoeld met je man moeten begeleiden om je spullen bij elkaar te zoeken ;) Mijn vlucht koffer is sinds 1-1,5 wkn klaar; vandaag voor de zekerheid een goedkope tandenborstel en een extra lenzenbakje met kleine flesje lenzenvloeistof gehaald zodat ik die niet op de laatste moment nog in de koffer moet gooien.

@ Sunnyysiri: Wat erg dat je zo’n schrikmoment hebt gehad en gelukkig gaat het nu beter. Ik vraag me ook best vaak af hoe fijn zou zijn als ik/we een mindere gespannen zwangerschap zou hebben. Ik denk dat voor ons heel moeilijk of bijna onmogelijk is om een onbezorgd zwanerschap te hebben. Af en toe ben ik wel een beetje jaloers op de andere vrouwen die dit wel hebben.

Fijn dat je partner de kleine goed heeft kunnen voelen. Van wat je beschrijft lijkt het misschien een enkeltje of knietje of zo, mijn kleine heeft dat heel vaak onder mijn rechterrib ;)

We hebben een zwarte Labrador Retriever en ze is pas 12 jaar geworden. Toen ik mijn man leerder kennen had hij haar, dus misschien had dat invloed op mijn keuze voor hem aangezien ik helemaal weg ben van honden ;) :p Ik heb heel mijn leven honden gehad (meestal meer dan 1) en andere huisdieren. Ik stond vorig jaar heel vaak op de punt om een konijn of baby parkiet/papegaai te kopen, vooral tijdens de verwerkingsperiode had ik een sterkte behoefte dat ik iets kleins, schattig en knuffellig moest hebben waarvoor ik moest zorgen. Maar mijn man wees me telkens erop dat het met mijn lange werkdagen het niet handig of helemaal ideaal is – ik wil altijd goed voor mijn huisdieren zorgen. Mijn man mag v.a. het begin onze hond naar zijn werk meenemen, dus dat zit goed alleen nu sinds ik thuis zit v.a. augustus is ze vaker bij me thuis gebleven dan ze met mijn man is geweest. Al gaat het goed met haar, hebben we gemerkt dat ze echt oud begint te worden en ik heb sterk het gevoel dat ze aan het wachten is dat de kleine er is zodat ze vredig over kan gaan, ze heeft namelijk last van artrose, steeds vaker stijve achterpoten en aan elkaar groeiende wervelbruggen. Ze heeft over het algemeen geen tot weinig pijn, zodra we vermoeden dat ze pijn heeft geven we haar een kuurtje speciale pijnstiller. Maar heel vaak vergeet ze dat ze een oude dame en dat kan soms niet prettig zijn voor haar en voor haar om dat te zien.

In principe zou ik een geboorteplan willen hebben of een met de Gyn bespreken, maar aangezien het toch anders kan verlopen en tot nu niet aan toe zijn gekomen om het met de Gyn te bespreken, heb ik het maar laten zitten. Wel heb ik de belangrijke dingen met de Gyn en mijn besproken, zoals dat de kleine zsm op mijn buik/borst wordt gelegd en mocht het door een of andere reden niet mogelijk zijn dan zsm bij mijn man. Mijn wensen mbt de andere zaken heb ik met mijn man besproken zodat hij dat voor mij kenbaar kan maken als ik zelf niet in staat voor zou kunnen zijn. Maar een ding ben ik nu super :D om, is dat we nu met 38 voorbij de verplichte NICU/MC/HC periode voorbij zijn.

@Verox: Hoe was het bij je zusje, ik hoop dat jullie een gezellige dagje hebben gehad :)
    Mbt de cursussen, wilde ik naast zw-yoga ook hypnobirthing en mind fullnes zw doen en ook meer boeken lezen. Maar heb me daarbij neer gelegd en ga maar op de oerinstinct vertrouwen – tenslotte hebben heel veel vrouwen niet anders gedaan ;)

Ik ben nog niet aan toe gekomen om een defenitieve keuze te maken mbt de geboortekaartjes, ik zit nog te twijfelen of ik zelf iets moet ontwerpen of zo. Een soort van collage van foto’s/impressie van de kamer of echo’s van de kleine of zo. Als ik geen tijd meer voor heb, zal ik maar voor een standard kaart gaan die we beiden leuk vonden.
    Maak je geen zorgen wat de KZ betreft, hoer zou ik bijv. een bad standaard moeten aanschaffen maar dat doe ik niet. Ik ben best praktisch ingesteld en heb zo’n vouwbaar badje van Stokke want het leek me handig om dat te kunnen opbergen en tzt mee nemen op vakantie of buiten gebruiken. De klossen zijn gehaald, alleen passen ze niet onder de bed frame, dus mijn man wil nu wat voor gaan bedenken. Anders hoop ik dat ik een niet al te lange kraamverzorgsters krijgt ;)

Het is soms vaak vreemd dat de verpleegsters die je verzorgen je van die stomme vragen stellen ;) Ik bedoel, lees ff mijn dossier. Maar ik denk dat ik een beetje immuun voor bent geworden inmiddels, ik weet niet meer hoe vaak me dat gevraagd is.

Alvast heel veel sucs10 met het verwijderen van de cerclage, ik ga van uit dat het ook zo’n snelle en voorspoedige ingreep wordt – bij mij duurde alles bij elkaar max 10 min. Wel vreemd als je aan denkt dat het plaatsen zoveel tijd en gedoe kost ;)

@ Wandena: Hoe gaat het met je? En wat had de dietiste te vertellen? Bij de LUMC hadden ze een patiëntenkoelkast en magnetron, hebben ze dat ook daar want misschien heb je iemand die 1-2 maaltijden voor je kan klaarmaken zodat je niet alleen het eten van het Zh moet eten.

@ Weegschaaltje84: Hopelijk draai de kleine vanuit zich zelf. Maar hoe ver ben je wanneer ze de draaipoging gaan proberen en wat zijn de prognose mbt de stuitligging?

Ik heb eerlijk gezegd weinig (ernstige) klachten, alleen kan ik weinig tot niet slapen ’s avonds en overdag lukt het niet. Voor de rest een zeer blauwe beurse rechter zij en rib. De laatste 1,5 week ook last van maagzuur, maar gelukkig is dat ook inmiddels minder als ik halfzittend gaat slapen.

@ All: Hier sinds vannacht ~3:00 weer last gehad van harde buiken met af en toe weeën, soms waren die regelmatig en soms weer niet. Ook waren een paar als gevolg van het hevig schoppen en draaien van de kleine. Af en toe lopen of in een schommelstoel zitten gaf niet altijd verlichting, het douchen wel een beetje en sinds ~11:00 heb ik iets meer “rustpauze”. Maar aangezien ik sindsdien niet pijnvrij ben en toch af en toe wat weeën onder of in geheel mijn buik heb (al zijn ze niet echt regelmatig), denk ik dat het voorwerk is. Ik heb amper kunnen slapen van de pijn en als ik het vannacht weer zo’n periode hebt van (hevige) weeën die weer regelmatig zijn ga ik het Zh bellen zodat ik nu wel ga want ik denk niet dat het overgaat. Dus, misschien zet het vannacht weer door – stiekem hoop ik het wel want ik kan zo niet nog een dag/nacht doorbrengen. Ik zal proberen jullie morgen op de hoogte te houden als er nieuws is ;)

12. ProudMom

ProudMom Niet meer actief

Hey meiden,

Wat fantastisch dat jullie in deze zwangerschap allemaal al zover gekomen zijn dankzij een cerclage! :D Wat zullen jullie nu voorzichtig aan toch al heel blij zijn!!

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven op een paar vragen. Zelf ben ik 2 jaar geleden bevallen bij 24 weken, een oorzaak hiervan is uiteindelijk nooit gevonden.
    Nu ben ik inmiddels weer zwanger en krijg ik wel standaard iedere keer controles van de bmh-lengte. Maar deze week wil ik het toch eens met de gyn erover hebben of ik niet ook in 'aanmerking' kom voor een cerclage. Weten jullie of je dan aan eisen moet voldoen, of je die alleen krijgt na meerdere vroeggeboortes of ook zoals bij mij na 1 keer? En tot wanneer kan deze dan het beste geplaatst worden?
    De vorige keer werd ik opgenomen bij 23 weken en toen bleek ik zonder klachten nog maar een bmh van 15mm te hebben (en ook lichte weeen), die na een dag of 4 ook echt helemaal verstreken was... Ik hoop met een preventieve cerclage dan ook te voorkomen dat ze er weer te laat achterkomen. Want als het net zo snel gaat als toen, zullen ze er ook met metingen nooit optijd bij zijn lijkt mij... en een noodcerclage doet dan ook niet altijd zijn werk meer toch?
    Toen had ik ook veel last van harde buiken al vanaf 13 weken zwangerschap, en nu dus sinds vorige week ook weer... :(

Liefs

13. Verox

Verox Niet meer actief

Lieve proudmom, wat goed dat je zelf over een preventieve cerclage gaat beginnen!
    Ik zie namelijk geen enkele reden waarom jij daarvoor niet in aanmerking zou komen.

Ik heb een dochtertje verloren na een zwangerschap van 23 weken. Ik kwam met een bloeding in het ziekenhuis en had al 4cm ontsluiting, zonder pijn, symptomen of klachten. Ook bij mij is er nooit een oorzaak voor de vroeggeboorte gevonden.

Ik was erg verbaasd toen de gynaecoloog bij deze zwangerschap een preventieve cerclage adviseerde. Maar zoals je zelf al schrijft, een noodcerclage is later in de zwangerschap niet altijd meer mogelijk, en brengt meer risico's met zich mee. De cerclage word meestal al met 12 weken geplaatst (bij mij door omstandigheden met 14 weken).

De plaatsing zelf stelt niet veel voor. In de meeste gevallen word hey verdoofd dmv een ruggenprik en mag je na een korte ziekenhuisopname dezelfde dag weer naar huis.

Daarnaast krijgen veel vrouwen extra hormonen om de baarmoederhals te versterken en de baarmoeder rustig te houden. Hiermee voorkom je onder andere de harde buiken zo vroeg in de zwsngerschap. Je krijgt dan wekelijks een Proluton/Progesteron-injectie of brengt dagelijks een vaginaal tablet in.

Inmiddels ben ik bijna 36 weken zwanger en word binnenkort de cerclage verwijderd, waarna ik een gewone natuurlijke bevalling af kan wachten. Ik zal waarschijnlijk nooit weten of de cerclage daadwerkelijk noodzakelijk was, maar bij een eventuele volgende zwangerschap krijg ik zeker weer een preventieve cerclage.

Heel veel succes met het gesprek met de gynaecoloog.

14. Weegschaaltje84

4 nov 2011
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Proudmom,

Wij hebben zo'n beetje dezelfde achtergrond!! Ik ben vorig jaar ook met exact (op de dag af) 24 weken bevallen. Ik werd opgenomen met 23 wk + 3 dg en heb het met weeenremmers nog 4 dagen weten uit te houden (met volledige ontsluiting en uitpuilende vliezen). Ook bij mij ging het pijlsnel, er was eigenlijk geen houden meer aan.

Mag ik jou vragen of je kindje het overleefd heeft? Of lees ik ergens overheen?

Ik ben nu dus ook weer zwanger maar ik heb bij deze zwangerschap geen preventieve cerclage gekregen. Ik heb er toen ook baar gevraagd, maar het is me uit mijn hoofd gepraat door de gynaecoloog. Ook bij mij was er namelijk geen enkele oorzaak gevonden voor de vroeggeboorte (ook niet dat ik bmh insufficientie zou hebben want dan zou ik het volgens hen nooit nog 4 dagen met weeenremmers uitgehouden hebben). Hormonen (progesteron) en regelmatige controles zouden genoeg zijn. Zo gezegd zo gedaan..... Ik ben inmiddels ruim 35 weken zwanger zonder cerclage.

Achteraf heb ik m dus inderdaad niet nodig gehad zoals de gynaecoloog al voorspelde. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik eerder in deze zwangerschap regelmatig er spijt van heb gehad dat ik er destijds niet uitdrukkelijk op had gestaan om m toch te krijgen. Ben namelijk vaak in paniek geweest als de cervix meting ietsje minder was dan eerder.

Praat er heel goed over met je gynaecoloog. Leg je angsten uit en leg ze nog eens voor dat je graag een cerclage zou willen hebben. Laat het ze dan nog eens goed uitleggen waarom wel/niet.

Succes! En oja, van harte gefeliciteerd met je zwangerschap!

Liefs

15. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    78RLs1, hoe gaat het ondertussen met je, hebben de weëen zich doorgezet?

Proudmom, het zal afhankelijk zijn van je gyn, of je wel of niet een cerclage zal krijgen. Sommige doen het makkelijker dan anderen...

16. ProudMom

ProudMom Niet meer actief

Lieve meiden, bedankt voor jullie snelle reacties. Wat zullen jullie een alles behalve ontspannen zwangerschap gehad hebben... Maar wat heerlijk dat jullie nu al zover gekomen zijn :)
    Ik zal het ook zeker eens met de gyn over die progesteron hebben. En een cerclage wil ik eigenlijk zowiezo ook wel krijgen, al is het maar om inderdaad die stress te voorkomen, wat betreft die wisselende metingen. Ik hoop dat mijn gyn me daarvoor ook wil doorverwijzen.
    Succes allemaal met de laatste loodjes!

@ Weegschaaltje: ik ben met 24 weken bevallen van een tweeling. Er hebben echt heel veel engeltjes over ons gewaakt in de daarop volgende maanden. Na heel veel complicaties mocht ik mijn meisjes na ruim 4 maanden ziekenhuis, alletwee gezond mee naar huis nemen. Inmiddels zijn het twee eigenwijze peutertjes.
    En jouw kleintje?

Liefs xx

17. Weegschaaltje84

4 nov 2011
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    ProudMom: wauw een overlevingsverhaal!!! Wat geweldig om te lezen zeg. Meestal stuit ik namelijk op mensen van wie het kindje (of kindjes) bij 24 weken het helaas niet gered hebben ondanks de levensvatbare termijn. Ook bij ons hebben er heel veel engeltjes over ons zoontje gewaakt. Na 4,5 maand mochten wij hem meenemen naar huis. Hij is 2 weken geleden 1 jaar geworden, maar voor zn ontwikkeling wordt hij uiteraard nog gecorrigeerd, dus 8 mnd oud. En daar doet hij het best heel goed op!

Hebben jouw dochtertjes helemaal niets overgehouden aan de vroeggeboorte? Als ik te persoonlijk word moet je dat gewoon zeggen hoor, dat zou ik heel goed begrijpen :)

Tegen mij werd overigens door gynaecoloog als argumenten (om geen prev. cerclage te plaatsen na 1 vroeggeboorte zonder aanwijsbare reden) gebruikt dat: een cerclage eigenlijk alleen nuttig is bij vrouwen van wie de cervix 'uit het niets' inkort en ontsluit, dus zonder dat dit gepaard gaat met weeen. Op het moment dat er namelijk sprake is van weeen biedt een cerclage geen bescherming, sterker nog dan moet ie er meteen uit omdat de boel erdoorheen kan scheuren. Verder gaf hij aan dat een cerclage ook weer voor zn eigen complicaties kan zorgen, denk aan infecties (niet lichaamseigen) etc. Dit waren zo'n beetje de argumenten en ik heb me daar toen bij neergelegd uiteindelijk... Ik heb trouwens het idee dat hierin geen algemeen beleid is, iedere gynaecoloog denkt er anders over. Kijk naar Verox, die heeft weer wél een preventieve cerclage gehad met 1 eerdere vroeggeboorte zonder aanwijsbare reden. Het is maar net wie je treft waarschijnlijk. Bij welk ziekenhuis zit je?

18. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    @ ProudMom: Het klopt wat de andere dames zeggen, het is afhankelijk van je Gyn, de protocol van het ziekenhuis en of het een regionaal of academisch ziekenhuis is. Ik zou inderdaad heel goed navragen wat de policy van je ziekenhuis en Gyn is en als het mogelijk is zoveel mogelijk bij hetzelfde ziekenhuis te blijven voor alle zorg, ingreep en controles. Ik was onze eerste zoon verloren rond 14.5 wkn door spontane gebroken vliezen en oorzaak daarvoor nooit gevonden en aangezien in toen bij een regionaal ziekenhuis was, werd ik doorgestuurd naar een MC. Daar werd ik bij de MC verloskundige gezet omdat ze vanuit gingen dat de eerste keer gewoon een (standaard) miskraam was, dus gewoon pech. Jammer genoeg ging het met ~18 wkn mis; uitpuilende vliezen en diagnose was barmoeder incompetentie waar ze eerder wat aan hadden kunnen doen. Deels van de “incorrecte” inschatting kwam omdat ik in een andere Zh was bij de eerste. Ik was aan het overwegen om naar een andere Zh te gaan, maar ik had geen zin in foute prognose/behandelingsplan omdat ze niet echt bekend zijn met mijn casus. Voordat ik een mogelijke zwangerschap zou overwegen, had ik voorgenomen om de beste specialist van het Zh in gesprek te gaan en alles wat mogelijk is te onderzoeken en een persoonlijke behandelingsplan op te stellen. Nu ben ik 38 wkn zwanger, rond 13,5 wkn kreeg ik een cerclage en die is net voor 37 wkn verwijderd. Tot ~16 wkn moest ik dagelijks progesteron tabletten en daarna wekelijks injecties voor 20 wkn. Mijn gyn heeft vaak gezegd dat ze moeilijk iemand een cerclage adviseren zonder “duidelijke” reden – baarmoeder incompetentie is nog niet aantoonbaar of er is geen test voor. Ook hebben ze de policy dat je 2 vroeggeboorte zonder onverklaarbare reden moet hebben gehad.

Dus ik zou zoveel mogelijk vragen en je sterk maken van wat je wilt want achteraf komt het op jou en jouw gevoel je gevoel af. Ik heb gemerkt dat het handig is als je mee kan denken en praten over de mogelijkheden zodat je de beste wat medisch mogelijk is te krijgen voor een betere kans op een voorspoedig zwangerschap.

@ Soekie & all: Ik had tot vannacht nog last van harde buiken en weeën, maar het werd vanochtend iets minder frequent. Ik had het Zh gebeld om te vragen of ik bij mijn gyn op controle kon komen aangezien ik ruim 30 uur last had. Mijn Gyn had me verrast door me door te sturen naar de verloskamer, maar jammer genoeg toen ik daar aankwam waren de harde buiken vrijwel verdwenen en de pijn en de weinige contracties was niet te registreren op de CTG. :( Iig, ik mocht naar huis aangezien ik geen ontsluiting had en alles leek op voorweeën, dus niet de echte werk. Hier balde ik wel van wamt, al de pijn en weeën van gisteren was voor niks. :( Gelukkig was alles goed met de kleine, maar ik kijk een beetje tegenop de komende dgn, want naast de vreselijke slaaptekort ben ik helemaal op door de (aanhoudende) pijn van de afgelopen dgn.

19. Weegschaaltje84

4 nov 2011
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ 78RLs1: je hebt echt een hoop meegemaakt meissie, zoals je t uitgebreid beschrijft leef ik helemaal mee.
    Je beebje houdt je nog lekker even in spanning he!! Spannend hoor, kan me overigens erg goed voorstellen dat je er doorheen zit. Vooral als je pijn hebt, daar is gewoon erg moeilijk doorheen te bijten. Ik heb dat nu ook met mn bekken en rug, letterlijk elke beweging doet zeer. En dan is geduld wel een schone zaak, maar ook een moeilijke zaak hoor! Meid, je zit op een prachtige termijn nu dus de kleine mag lekker komen. Ik hoop voor je dat ie zich snel zal aandienen! Dan ben je ook verlost... Nog even door de zure appel heen bijten en voor je het weet heb je je wondertje in je armen en ben je alles vergeten!

Knuffel

20. Celle

Celle Actief lid

1 mei 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo iedereen!

@ proudmom: er goed met je gyn over praten en voel je je niet begrepen, aarzel niet te veranderen! Sommige onderschatten echt impact van vroeggeboorte... Wat een super verhaal van je tweeling! Mijn eerste zoontje is geboren op 25 weken en heeft het niet gehaald. Zo zie je maar dat elk verhaal anders is...

Hier komt een ego berichtje waar ik wel heel fier op ben!
    Het is precies of ik erom gevraagd heb maar ik ben deze namiddag door keizersnede opnieuw mama geworden door keizersnede! Met de jongens gaat alles goed! Liggen in couveuse maar hoop niet lang. Hebben geen zuurstof nodig en hebben beide flesje flink uitgedronken. Gewichtjes zijn 2,3 en 2,7 kg, dus serieus flinke ventjes!!!
    De cerclage zit er jammer genoeg nog in. Hebben voor en na keizersnede geprobeerd maar omdat er zoveel druk omstond begon het teveel te bloeden, dus dokter laat het nog paar weken zitten... Heb wel schrik voor het eruit te halen dan maar kom, zorgen voor morgen! Nu genieten :)

Deel Deze Pagina