Preventieve cerclage DEEL 2

Discussie in 'Prematuur' gestart door Linske, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Weegschaaltje84

Weegschaaltje84 Actief lid

4 nov 2011
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Dank jullie wel Verox en Soeki!

Ik ben vandaag bij de gynaecoloog geweest, toevallig degene die eergisteren de draaipoging bij mij heeft gedaan. Eerste wat ie vroeg was: gaat het weer een beetje? Hhhh...
    Mooie echo gehad van de baby, loopt voor op schema, met zn hoofd en buik zit meneertje zelfs op 39 weken! Maar dat zijn allemaal schattingen natuurlijk. Ben vergeten naar het bijbehorende geschatte gewicht te vragen. Maar goed, dat zien we wel bij geboorte. Het gaat een geplande keizersnede worden. In het MMC is het beleid dat geplande keizersnedes niet bij 38 maar bij 39 weken zwangerschap worden gedaan. Over ruim 2 weken dus! Een exacte datum heb ik nog niet gehad, dat moet nog met de o.k. ingepland woeden en krijg ik vanzelf te horen. Ik heb volgende week de allerlaatste controle bij de gynaecoloog (ben dan bijna 38 wk) en aansluitend heb ik een gesprek bij de pre-operatieve screening om alles rondom de geplande keizersnede te gaan bespreken.

Ben erg benieuwd hoe en wat! Mocht de baby eerder zelf zich al aandienen dan wordt alles natuurlijk eerder gedaan (mits daar nog wel tijd voor is) maar het gaat i.i g niet meer langer duren dan ongeveer 2 weken vanaf nu. Spannend!

@verox: Gek he die baarmoederhalzen? Wat 1 van de gynaecologen mij trouwens een tijdje geleden eens vertelde was het volgende: eenmaal voorbij de 32 weken ongeveer heeft het kindje vaak een dusdanige grootte bereikt dat het niet meer volledig op de cervix rust maar voor een groot deel ook op het bekken. De cervix wordt na die termijn dus juist ook ontlast. Het zou me niet verbazen als wij hier veel profijt van hebben gehad!
    Je gaat stiekempjes richting de 38 weken meid, yihoe! Je dochter zal zich aandienen wanneer mevrouwtje daar zelf zin in heeft en er klaar voor is. Misschien moet je na 40 wk wel ingeleid gaan worden straks! Hoe bizar zou dat toch zijn he!

Zei gyn vanmiddag ook tegen mij: zo van, alles zit nog potdicht bij je, als je baby gewoon in hoofdligging had gelegen hadden we je misschien moeten gaan inleiden na 40 wk :) Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel best vind zo...

Soeki: thanks, het gaat vandaag overigens stukken beter. Gisteren was echt een zware dag, maar vandaag is het echt vele malen beter.

Wat je zegt klopt trouwens helemaal. Een keizersnede is een operatie en dus duidelijk lichamelijk zwaar om van te herstellen. Maar een stuitbevalling kan ook flink horror uitpakken! Vooral in mijn geval, want het is bij mij een onvolkomen stuitligging (kontje naar beneden en hoofdje boven en beentjes ook gestrekt omhoog). Bij bevallen komt dus eerst de kont en dan tegelijk zowel hoofd als benen. Baby is dan als het ware dubbelgevouwen. 9 van de 10 keer word je flink ingeknipt om de baby er op deze manier door te kunnen laten.
    Tsja, dus een knip in mn buik, of een knip down under, dat laatste is ook alles behalve fijn..

Nou meiden, hoop dat iedereen het goed maakt en dat jullie lekker liggen te slapen nu. Ik ga nu ook de oogjes dicht doen...

2. Verox

Verox Niet meer actief

Hey Weegschaaltje, fijn te horen dat de keizersnede binnenkort ingepland gaat worden. Dat moet toch ook weer een hoop rust geven.

Ja de dame gaat ons allemaal verrassen!
    Mijn moeder roept al weken dat onze dochter vast een pittige tante gaat worden :p. Met haar rare fratsen op de echo's en extreme activiteiten in mijn buik...

Ik lig nog even wakker. Zojuist de was opgehangen. Nu lig ik te wachten of er iets gebeurd in mijn lichaam, maar op mijn slaapgebrek na voel ik me nog steeds kiplekker.
    Deze hele situatie is ook onbegrijpelijk voor mijn partner. Die gaat dagelijks met lood in zijn schoenen naar zijn werk en verwacht ook dat ik ieder moment kan bevallen. Gisteren had ik hem per ongeluk erg ongerust gemaakt. Ik was een paar uur niet te bereiken, en hij had de buren al gealarmeerd en zat al bijna in zijn auto terug naar huis! De lieve schat... Wat voelde ik me schuldig! Alweer zoveel ophef om niets!

Het zou inderdaad echt bizar zijn om de 40 weken te halen en zelfs ingeleid te moeten worden. Hoewel dat het begin van deze zwangerschap een droom leek, lijkt me dat nu niet meer zo prettig. Laat de kleine maar komen hoor! Wij zijn er klaar voor!

Bij de andere dames ook nog alles rustig? Geen nieuws is nog steeds goed nieuws?

3. letloa

letloa Actief lid

23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    @Weegschaaltje84: mijn dokter is Dr. Porath.. als zij niet er is, zie ik ook Dr. Runnard.. En een keizersnede is niet zo erg. Ik heb er al 2 gehad. Alles zou goed uitkomen.

Ik heb gisteren mijn eerste bmh echo en het is mooi dicht en 4.1cm.
    Volgende week, nog een echo.

@ verox: jij bent bijna daar. Ohh het lijkt me als een droom om 40 weken zwanger te zijn.

4. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    Hallo dames,

FF snel een update en op jullie post reageren; ben afgelopen dagen niet echt in de gelegenheid geweest om jullie post te lezen en op te reageren zoals ik het gewild heb :) Ik ben nog steeds zwanger; ik zat nl met mijn hoofd meer bij o.a. het herkennen en monitoren van al het gerommel in mijn buik en de harde buiken.

Gisteren bij de gyn geweest, een andere, want de mijne zit vandaag vol maar had wel in mijn dossier opgeschreven dat we een mogelijke datum voor inleiden moesten bespreken. De gyn van gisteren was wel best aardig en kundig en zei meteen dat ze begreep dat ik ingeleid wilde worden waarop ik antwoorde dat het afhankelijk is van hoe het ervoor staat en dat het meer is omdat mijn eigen gyn me niet al te lang over tijd wilde laten lopen. Bloeddruk, Hb, hartactiviteit van de kleine was goed en aangezien hij nog goed beweegt, nog niet helemaal ingedaald is en ik weer geen ontsluiting had, raadde ze me inleiden af. Ze is nl bang dat ik misschien niet goed genoeg zou reageren op de weeën opwekkers en misschien na een paar dgn toch een keizersnede moet krijgen. Ook omdat ik geen ontsluiting heb is dat een teken dat het nog niet klaar is voor een bevalling en aangezien er geen medische reden is om het toch te doen, wilt ze liever niet forceren en de natuur de kans te geven.

Eerlijk gezegd ben ik met haar eens en ik wilde sowieso niet voor de uitgerekende datum ingeleid worden en ik geef ook voorkeur aan een normale bevalling. Maar wat ik als een grote tegenslag vond was het feit dat ik nog geen ontsluiting heb gehad, vooral omdat mijn buik sinds vorige week zondag niet rustig is geweest en ik nieuwe pijntjes/krampjes heb gehad afgelopen dagen. De gyn wilde me pas na 41 wkn zien, maar heb aangegeven dat ik volgende week op controle wil komen en dan weer de e.e.a. bespreken want fysiek en mentaal heb ik het best zwaar. Heb gelukkig voor a.s dinsdag kunnen regelen bij een andere gyn want de mijn is blijkbaar volgende week op vakantie. De gyn van dinsdag is degene door wie ik de 2de keer dat het fout ging was opgenomen en aan wie ik een brief had gestuurd om mijn vragen en gevoelens voor te leggen, dus ik denk dat ik met hem een betere en begripvolle gesprek kan voeren want naast mijn eigen gyn is hij wel bekend met mijn voorgeschiedenis.

Het is best hoe ironisch of relatief het leven of moment(en) in het leven kan zijn, want als ik ongeveer 6 wkn te horen kreeg dat ik nog geen ontsluiting heb, was ik zielsgelukkig geweest dat ik geen ontsluiting had :p Maar nu vind ik het vreselijk, al weet ik dat het ineens snel kan gaan, heb ik het best moeilijk mee; want ik kan niet helemaal begrijpen wat al die signalen wat mijn lichaam de afgelopen dagen heeft gegeven betekenen. Maar grotendeels ben ik echt bang dat het alsnog fout kan gaan door iets fout in/van mijn lichaam. Ik weet dat het geweldig is dat ik bijna 40 wkn zwanger ben, maar zo lang, vooral v.a. de vroegtijdige weeën met 29, in spanning te leven is nu voor mij een beetje te veel van het goede. Vannacht is het volle maan, maar haar invloeden zijn al werkzaam v.a. 1 dag van te voren dus ik hoop dat de volle maan en een wandeling op de strand de bevalling eindelijk op gang kan zetten ;)

5. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    @ Celle: Trekt je het nog? En heeft de kinderarts al gezegd wanneer je 2 kleine kanjers naar huis mogen?

@ Dubbelgeluk: fijn te horen dat jullie al stappen hebben ondernomen om op mentale gebeid te werken. En ik denk dat jullie beter weten wanneer wel/niet verder te gaan en ik weet zeker dat jullie de beste beslissing hierover zullen nemen of hebben genomen ;)

@ Letloa: Gefeliciteerd met je nieuwe zwangerschap maar ook tegelijkertijd gecondoleerd met het verlies van vorig jaar. Naast de tips en adviezen van de andere dames, zou ik je adviseren om je te laten testen op groep B streptokokken (gbs). Veel vrouwen zijn soms zonder het te weten drager van deze over het algemeen onschadelijke bacterie, maar die kan wel voor complicatie zorgen tijdens of na de zwangerschap met name voor de baby. Bij mijn eerste zwangerschap liep het fout af toen mijn vliezen spontaan braken met 14+ wkn en achteraf bleek ik drager te zijn van gbs, maar de artsen kunnen nog steeds niet met zekerheid zeggen dat de gbs de boosdoener was. Het kan zijn dat gbs in combinatie met iets anders ervoor had kunnen zorgen dat mijn baarmoedermond geïrriteerd raakt en hierdoor een beetje open ging staan waardoor de infectie naar binnen kon gaan. Ik had ook last van een beetje bloedverlies in het begin van de zwangerschap. Waar je ook rekening moet houden is dat je baarmoedermond sowieso minder sterk kan zijn als je eerder bent bevallen, vandaar dat baarmoederinsufficiëntie voor de artsen moeilijk vast te stellen is.

@ Soekie: Bijna 29 wkn of inmiddels al bereikt, das super! Maar gewoon lekker rekenen dat jij ook minimaal 37 wkn of langer zwanger zal zijn. Zo te lezen zijn jullie lekker met de leuke dingen van de zwangerschap bezig, zijn jullie uit wat de geboortekaartjes betreft? Blijf genieten van de kleine en alles erom heen hoor ;)

@ Sunnyysiri: Vaker wezen wandelen om beetje bij beetje je conditie op te bouwen? Ik ben eergisteren weer begonnen met voorzichtig dansen thuis op de WII (Just Dance etc) wat ik voor de zwangerschap vaker deed en ik merkte ook dat ik straks weer flink aan de bak moet om mijn conditie weer te krijgen, maar dat was geen verrassing voor me. Voor de rest sinds 1,5 week ook beetje bij beetje wezen lopen en dingen in het huishouden weer opgepakt.

Gelukkig was de lengte van je bmm prima en dat de kleine en de rest goed was. Super van je om jezelf zo te verwennen met een zwangerschapsmassage :) Leuk dat jullie wat inkopen hebben gedaan voor de babykamer, veel succes en plezier morgen met het in orde maken ervan. En net als Soekie wens ik jou (ook de andere dames hier) dat je minimaal de 37 wkn grens haalt :)

6. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    @ Verox: wat vervelend dat het verwijderen van de cerclage zo tegen viel en zo pijnlijk was. Het is een beetje dubbel, maar gelukkig heeft de gyn baarmoederinsufficiëntie kunnen bevestigen en dat de cerclage zijn werk heeft gedaan. Maar zo zie je weer dat de bmm zelfs voor de artsen een onbegrijpelijk iets is, want zo had je 5 cm ontsluiting (misschien door het “geknoei” voor het verwijderen van de cerclage) en daarna steeds minder totdat je naar huis mag. Het was zeker echt onzeker en stressvol toen jullie te horen kregen dat je 5 cm ontsluiting had en dat de kleine snel zou komen, maar gelukkig is je bmm veerkrachtig en sterk net als jezelf ;) :) Wie weet, misschien raak je ook gewoon overtijd ;)

Wel vind ik het irritant en verwarrend wanneer je tegenstrijdige advies krijgt net als bij jouw zegt de gyn dat de kleine veilig ter wereld kan komen en de verloskundige zegt compleet iets anders. Maar aan de andere kant is dat verklaarbaar aan de feit dat de gyn meer kennis en bekwam is om voor een verloskundige “prematuurtje” te kunnen behandelen – al is een kindje van 37 gewoon a terme want je mag gewoon thuis bevallen. Zonder denigrerend te klinken, maar verloskundige weten niet alles over een zwangerschap en een bevalling, ze kunnen over het algemeen alleen over weg met een zwangerschap die volgens het boekje verloopt – anders moet je bij de artsen zijn. En zelf bij de artsen verschilt het afhankelijk van hun expertise en jaren van ervaring.

Het is inderdaad heel raar als je de 37-40 wkn grens nadert als je dat aan het begin van de zwangerschap niet verwacht. Ik denk dat het hierdoor, voor mij tenminste, moeilijker maakt als de kleine toch lang blijft zitten terwijl we al weken op zijn komst zitten te wachten, vooral na het verwijderen van de cerclage.

Hier gaat mijn man ook elke dag met tegenzin naar zijn werk en hij stuur bijna om de 30-60 min een WhatsApp om te vragen of ik al weeen heb of iets aan de hand is. Ik word af en toe niet goed van, maar ik begrijp hem wel want hij zou eerst naar huis moeten komen om vervolgens naar het Zh te moeten rijden. Maar nu zijn we beide iets relaxter sinds de cerclage eruit is, want dat geeft iets meer ademruimte ;)

@ Weegschaaltje84: Wat een leuke en droge opmerking van de gyn, wel een heel grappige: stuiterikje ;) Wel heel erg jammer dat de draaipoging mislukt is en zo vreselijk was :(

Gelukkig voor je wordt het een geplande keizersnede, wat voor je nu de beste oplossing is. En fijn dat de kleine het zo goed doet en zelf een beetje voorop op schema ligt ;) Ik ben echt benieuwd wanneer het wordt, dan kunnen jullie naar de datum leven. En vergeet niet, 2 weken kunnen heel snel voorbij vliegen.
    En voel je inmiddels wat beter of ben je nog steeds grieperig?

@ Wandena: Fijn om weer van je te horen, maar jammer dat je bloedsuiker aan de hoge kant is. Wel goed dat je tot 32 wkn in het Zh kan blijven en dat ze leuke activiteiten organiseren ter afleiding. Hoe voel je zelf hierover? Ik heb thuis ook zo’n gipsbuik gemaakt en vond het echt leuk. Ook super leuk dat je een gratis fotoshoot heb gekregen, nog een leuke positieve aandenken van je zwangerschap al lig je in het Zh :)

Goed dat ze je bmm met rust laten en dat je over het algemeen goed voelt. Al is het moeilijk, probeer je niet al te veel zorgen te maken mbt het feit dat thuis niet veel is gedaan. Bekijk de positieve aspecten, babykamer is besteld en de kleertjes zullen gewassen worden en belangrijker nog, je nadert de 30 wkn :)

Een Zh opname kan je inderdaad (extra) nederig en dankbaar maken, want dan zie je hoe het anders ook minder goed tot fout kan lopen. Zo was ik met het plaatsen van de cerclage achteraf toch blij en dankbaar dat ik mijn kamer deelde met een zwangere vrouw die opgenomen was met een onverklaarbare infectie, want “toevallig” kwam een externe gyn die daar op een soort van landelijk seminar was achter dat zij net als alle andere artsen iets heel basaal over het oog had gezien. De vrouw lag nl met een onverklaarbare infectie i.c.m. onverklaarbare ontsluiting, harde buiken, weeën en bloeding; en wat blijkt is dat als je een infectie oploopt gaat je lichaam als zelfbescherming en herstelmechanisme o.a. prostaglandines aanmaken om je immuniteit op te krikken en de infectie te bestrijden. Maar je lichaam gaat voor het opstarten van de bevalling o.a. prostaglandines maken en dat is hetzelfde stofje wat ze chemisch namaken voor de gel die ze gebruiken om je bmm te verweken en weeën op te wekken. De vrouw had een soort van placenta previa waardoor ze een beetje bloedverlies kreeg als gevolg van de vroege ontsluiting. Dus haar lichaam kwam in een soort van voor de zwangerschap negatieve vicieuze cirkel want om de opgelopen infectie te kunnen bestrijden ging haar lichaam veel prostaglandines produceren, maar dit veroorzaakte de vroegtijdige weeën wat tot bloedverlies had geleid en het bloedverlies prikkelde de bmm nog verder waardoor ze elke keer weeën en harde buiken kreeg. Dit was voor mij een mogelijke verklaring van waarom het bij mijn eerste zwangerschap fout is gegaan, want ik was heel erg ziek en na het verlies lag ik 2 weken in het Zh met een heftige buikvliesontsteking. Dus hoogstwaarschijnlijk was het een samenloop van een opgelopen infectie (o.a. gbs) die voor de te vroege ontsluiting en gebroken vliezen; en omdat mijn zoontje door de gebroken vliezen een tijdje met zijn beentjes “buiten boord” was heeft dat misschien mijn bmm verzwakt.

7. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    @ mbt verkeerde dingen zeggen: Ik vind het soms schokkend wat mensen soms kunnen zeggen, ik vraag me af of het uit naïviteit komt of gewoon omdat ze niet in staat zijn om eerst na te denken of het wel kan wat ze zeggen :(. Ik kreeg bijv. van een kennis te horen bij het verlies van onze tweede kindje dat ik blij moest zijn want ze zou deze wereld niet mee hoeft te maken.
    Wat ik ook erg onder de gordel vind is wat een vriendin was overkomen. Nadat ze had gehoord dat het hartje van de baby gestopt was rond 13 wkn en 1 week moest wachten voor de curettage, had ze na ~2 dgn besloten om toch te gaan werken ter afleiding en toen ze op haar werk aankwam negeerde haar collega’s haar helemaal. Ze zeiden zelfs niet hallo of zo, gewoon omdraaien en doen alsof ze daar niet stond. Ik kan me bergrijpen datje niet weet wat of je überhaupt iets kan zeggen maar zo iets is gewoon onmenselijk.

Maar a.d.h.v. o.a. Soekie’s bericht is het fijn om te weten dat er wel mensen zijn met gevoel voor begrip en dat op een passend manier weten te uiten.
    En zoals Dubbelgeluk zegt, raar genoeg komt het ook voor dat je in een soort van omgekeerde wereld beland waar jij de troostende persoon moet zijn ipv andersom.

@ andere dames: alles oké met jullie? Ik denk net als Verox dat geen nieuws goed nieuws is ;)

8. letloa

letloa Actief lid

23 aug 2013
    261
    0
    16
    Eersel
    @78RLs1: ook gecondoleerd met je kleintjes, en succes met je bevalling ( over een paar dagen/ weken??). we doen het eerste gbs controle met 12 weken en daarna als ik het nodig heb. ( Mijn dokter is echt super aardig. Als ik iets vraag, doet ze meteen super graag, als dat kan natuurlijk. Zij weet het dat ik mij beste probeer om normaal te zijn, maar sommige dagen heb ik het gevoel dat iets zal zeker misgaan!!)

9. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    78RSL1, het klopt dat het zo dubbel is he, als ze je een aantal weken geleden hadden gezegd dat je nog zwanger zou zijn op deze termijn, dan was je suuupergelukkig geweest! Maar nu het zover is, kan je bijna niet wachten en mag die ukkie wel gaan komen!
    Ik zit nog in de fase van 'Blijf maar zo lang mogelijk in mijn buik, kleintje!'. Maar als ik aan 38 weken geraak ga ik ook ongeduldig worden misschien!

Hoe gaat het verder met iedereen?
    Verox, Weegschaaltje, Berte, Florida, Sunnysiri, Wandena? Het is hier stil...
    Celle, alles ok met jou en de jongens?

Bij mij alles ok, behalve dat ik de cerclage voel trekken af en toe, denk ik... en omdat ik 2 weken geleden bijna geen baarmoederhals meer over had baart het me een beetje zorgen. :(
    Heeft er nog iemand dat? Wandena, voel jij ook een trekkerig gevoel onderaan?

Vandaag heb ik een buik-fotoshoot gehad, was wel leuk! Ben benieuwd naar de resultaten!

10. Verox

Verox Niet meer actief

Hier lijkt alles nog rustig. Ik zit gewoon te wachten tot onze kleine meid van plan is om te komen. Dat kan vannacht zijn, maar ook pas over drie weken.

Sinds het verwijderen van de cerclage afgelopen dinsdag voelt mijn buik erg gespannen aan. Alsof ik constant harde buiken heb, maar verder voel ik me kiplekker! Er is geen enkele reden aan te nemen dat de kleine van plan is om snel te komen.

Morgenochtend weer controle bij de gynaecoloog. Ik ben benieuwd wat die te zeggen heeft.

Ik ben ook benieuwd naar je buik-fotoshoot!
    Ik heb vorige week zelf een amateuristische shoot gedaan, maar ben er best blij mee!

11. Verox

Verox Niet meer actief

Controle vanochtend was eigenlijk wel wat ik verwacht had.
    Ik ben nu 38 weken zwanger, en er zijn na het plaatsen van de preventieve cerclage gedurende de hele zwangerschap geen complicaties geweest, er is geen sprake meer van een dreigende vroeggeboorte, dus de begeleiding van de gynaecoloog houd nu op.
    Ik word nu verder begeleid door een verloskundige.

De controle was algemeen. Alles was goed. Onze kleine meid groeit goed, er is voldoende vruchtwater, er is niets wat erop wijst dat ze snel geboren gaat worden. Naar ontsluiting word niet meer gekeken ivm infectiegevaar. Het is dus gewoon afwachten, en als ze zichzelf niet aandient zullen we met 41 weken gaan inleiden.

Hardstikke goed nieuws dus. Dit hadden we nooit durven dromen.
    Ik hoor ook niet meer in dit topic thuis nu. ;)

Zo bizar... De hele zwangerschap gaan we ervan uit dat onze kleine meid te vroeg geboren zal worden, iedere controle verwachten we complicaties, maar we rollen er zonder problemen doorheen, en dan loop je ineens met een volgroeit, voldragen, gezond mensje in je buik en kun je alleen maar wachten tot de bevalling inzet.

12. 78RLs1

78RLs1 Lid

19 feb 2011
    57
    0
    0
    Wetenschap
    Randstad
    Hoi dames,

Controle bij de gyn vanmiddag ging goed, het was een prettig en fijn gesprek. Hij wist nog wie ik was, nam de tijd om alles te controleren, uit te leggen en mijn vragen te beantwoorden. Alles was goed met de kleine en wordt geschat op 3300 gram; vruchtwater, placenta en navelstreng zagen en er ook goed uit :) We hebben afgesproken dat ik volgende week maandag weer terug moet, als de kleine der nog niet is, om een datum in te plannen voor de inleiden; hoogstwaarschijnlijk wordt het volgende week dinsdag of woensdag. Dus hopen dat de kleine gewoon uit zichzelf komt deze week ;)

@ Letloa: Fijn dat je een begripvolle arts hebt die bereid is alles te doen wat mogelijk is :) Ik hoop dat de GBS test negatief is, maar mocht het positief zijn weet dat er goede behandelingsmogelijkheden zijn. Ik heb de laatste keer een gbs specifieke antibiotica gekregen die goed heeft gewerkt waardoor het schijnt dat ik de gbs zo goed als kwijt ben (niet meer aanwezig in de opvolgende kweekjes); maar ik krijg voor de zekerheid antibiotica tijdens de bevalling en de kleine ook.
    Ik weet dat het moeilijk is, ik heb ook heel vaak het gevoel gehad dat het zeker mis zou gaan. Enige wat ik je kan adviseren is je ervoor niet te schamen of slecht over te voelen en gewoon dat te uiten door bijv. over te praten of over te schrijven. Verstoppen of ontkennen werkt niet, hoe vaker je over hebt hoe makkelijker het wordt op den duur om te kunnen relativeren. Je mag hier of via een pb over praten als je er behoefte hebt. Maar in de tussentijd, veel succes en probeer toch een beetje van te genieten en positief te blijven.

@ Soekie: Ja, inderdaad ;) Ik hoop ook dat je voorbij de 38 wkn komt en dat je minder last hebt van het trekken van de cerclage. Ben zeer benieuwd naar je buikfoto’s

@ Verox: Mooi dat je je kiplekker voelt en dat de controle vandaag goed is gegaan. Wel bijzonder dat je alsnog een de laatste weken net als bij een normale zwangerschap kan ervaren. Bizar hoe alles kan lopen, van een hoog risico zwangerschap naar een normale zwangerschapservaring ;) Zijn jullie oke met de beslissing van het ziekenhuis dat je nu verder met een vk gaat?

13. Verox

Verox Niet meer actief

Oooow 78RLs1!!! De kleine laat jullie dus ook nog lang in onzekerheid!
    Ik word echt gek van het wachten. Hoe doe jij dat? Ik doe echt mijn best om afleiding te zoeken, maar dat word steeds moeilijker.
    Gelukkig zijn jullie al bijna bij de datum van het inleiden. Hoe voel je je daaronder?

Voor ons veranderd er door de switch van gynaecoloog naar verloskundige bijna niets. Het is een verloskundige van het ziekenhuis en die zit op dezelfde afdeling als de gynaecoloog. Ik ga er van uit dat de gynaecoloog op de hoogte word gehouden en benaderd wanneer er zich toch nog complicaties voordoen. En zodra ik ga bevallen ga ik toch naar het ziekenhuis.
    Wel vind ik het een naar idee dat de nieuwe verloskundige onze geschiedenis niet kent, en ik daar misschien weer meer over moet praten. Daar zie ik tegenop want ik ben de laatste tijd weer erg emotioneel bij de herinnering aan onze Vlinder.
    Toen de cerclage verwijderd werd en ik in die houding op de verloskamer lag en zoveel pijn had, moest ik denken aan de bevalling van Vlinder. Ik werd heel emotioneel, en had het er erg moeilijk mee.
    Gelukkig had ik de verpleegster die ochtend nog over Vlinder verteld. Dus ze wist waar ik doorheen moest.

14. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey meisjes,
    Ik heb af en toe voorweeen denk ik :(
    Het is een soort kramp die om de paar minuten komt, en telkens een 40-tal seconden duurt. Het is niet extreem pijnlijk maar ik voel het wel en werd er wakker van. Nu is het bijna over (na een uurtje).
    Ik heb het de afgelopen week nog 2 of 3 keer gehad, telkens een uurtje.
    Straks heb ik controle bij de gyn (in de namiddag).

Heeft er hier iemand hetzelfde gehad? Wat moesten jullie dan doen?
    Weeenremmers? Kunnen voorweeen kwaad voor de cerclage?
    :(

15. Weegschaaltje84

Weegschaaltje84 Actief lid

4 nov 2011
    373
    0
    16
    NULL
    NULL
    #2315 Weegschaaltje84, 23 okt 2013
    Laatst bewerkt: 23 okt 2013
    Hey meiden,

@ 78RLs1: wat een spanning zeg!! Volgens mij tel je de uren af op dit moment! Heel fijn dat de gynaecologen zo met je meedenken, als de baby de komende dagen dus niet geboren wordt gaan ze je niet kwellen door nog langer te moeten wachten maar word je ingeleid. Ik denk dat dat een heel goed plan is voor jou! Vooral omdat je aangeeft dat je er echt een beetje klaar mee bent en het als zwaar ervaart op dit moment. Nog even volhouden meis, bijjjna!

@ letloa: dr Porath en dr Runnard zijn allebei zeer goede perinatologen, heel ervaren en fijne mensen ook vind ik. Toevallig moet ik aanstaande vrijdag bij Runnard zijn voor mijn laatste controle. Succes meid, en wees positief he!

@ Verox: Bij jou ook nog steeds superspannend he!! Stiekem ben je lekker over de 38wk grens heen gegaan! En wie weet welk aantal weken je nog meer zult bereiken hihihi, want als ik je zo hoor dan lijkt het er nog niet op alsof je elk moment kunt bevallen. De toenemende harde buiken zijn heel normaal. Volgens mij zijn harde buiken met onze termijn ook niet doorslaggevend, we zullen het echt moeten hebben van pijnlijke regelmatige weeen nu, anders gebeurt er helemaal niets. Nog even afwachten dus meissie!! Ik zou zeggen geniet nog even van het feit dat nu lekker normaal zwanger bent! Ik ervaar dat ook zo hoor, al moet ik wel bekennen dat ik natuurlijk nooit een cerclage gehad heb, maar wel de andere toeters en bellen en het geraken op deze 'voldragen' termijn geeft echt een heerlijk gevoel!

@ Soeki: Dat trekkerige gevoel zal waarschijnlijk je cerclage zijn inderdaad. Heb je je gynaecoloog er al eens eerder naar gevraagd of nog geen kans gehad om het te vragen? Straks heb je een controle staan toch? Ik zou het dan even aangeven. Ook uiteraard het feit dat je contracties van je baarmoeder voelt op bepaalde momenten. Misschien kunnen ze je even aan het ctg leggen. Hoe voel je je verder? Heb je het idee dat er iets gaande is?
    Ik denk dat je nu nog even helemaal niets moet denken hoor meissie, want wat je beschrijft hoeft echt nog helemaal niets te betekenen. Kijk maar naar hoe het bij mij is gegaan gedurende de zwangerschap. Zo vaak vals alarm gehad. De zorgen zijn echt niet leuk en die kun je ook niet uitschakelen i know, maar probeer toch van het positieve uit te gaan. Het is zo zonde als je je achteraf om niets zo druk hebt gemaakt. Bovendien zit je gelukkig al bijna op 30 weken, dat is echt super goed! De kop is er echt wel af nu, ik hoop dat dat ook wat geruststelling biedt! Komt goed meissie, laat ons weten hoe je controle is gegaan straks!

@ alle andere dames: hoe maken jullie het?

@ Hier: mijn geplande keizersnede staat vooralsnog ingepland op 6 november. Dat is 4 dagen voor mn uitgerekende datum, best late plannning dus maar het kon even niet anders qua planning o.k.-dagen. Maar aanstaande vrijdag heb ik controle toevallig bij de gyn die ook de keizersnede zou gaan uitvoeren op die dag. Met hem kan ik vrijdag eventueel nog afspreken dat de keizersnede toch nog eerder gaat plaatsvinden. De enige optie daarvoor zou zijn geweest 31 oktober maar die zat helemaal vol. Tenzij hij dus zelf beslist of hij mij er op die dag nog extra bij wil nemen. Maar dat kon de assistente aan de telefoon natuurlijk niet voor hem beslissen dus ik zal dat vrijdag met hem persoonlijk moeten bespreken of dat mogelijk (en gewenst) is. Ben benieuwd wat ie zegt vrijdag :) Verder voel ik me helemaal prima!

Liefs

16. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    @Soeki hoe was je controle? Nog last van je buik? Ben heel erg benieuwd hoe het met je gaat, schrik toch altijd even van zo'n berichtje en zeker als je niet meer reageert.. Hopelijk was er niks aan de hand en gaat het super goed met je!

@Verox heerlijk he meis dat het ook zo kan gaan! Gewoon geen complicaties gehad en inmiddels al ruim 38 weken zwanger! Baarmoederinsufficiëntie of niet, je hebt het maar mooi geflikt! Ondanks dat ik begrijp dat je het nu wel zat begint te worden en gewoon de kleine meid in je armen wilt houden, is het toch zo bijzonder hoe goed het kan gaan!

En voor @78RLs1 en @weegschaaltje84 voor jullie geldt hetzelfde alleen hebben jullie wel even een complicatie gekend, maar nu zitten jullie maar te wachten tot de kleine eindelijk komt! Via keizersnede (weegschaaltje84) of wie weet tot je ingeleid wordt! (78RLs1)! Wie had dat verwacht! Ik ben echt blij met dit forum en met jullie positieve verhalen en opbeurende teksten! Jullie zijn stuk voor stuk mijn voorbeelden geworden van hoe het ook kan.

@Verox, Weegschaaltje84 en 78RLs1 heel veel succes en heel veel plezier straks met de kleine! Ik duim voor jullie allemaal op een voorspoedige bevalling en kijk elke dag wel even of er al een nieuwtje is :)

@Berte, Florida, Wandena Hoe is het met jullie?

@Hier Ik merk dat ik steeds beter in mijn vel kom. Morgen bereiken we de mijlpaal van 30 weken en ik had eerlijk gezegd nooit durven dromen daar te komen. Maar nu ik er ben geeft het mij zoveel vertrouwen en ook al jullie positieve verhalen helpen enorm! Ik ben veel actiever, wandel nu elke dag een stuk en het gaat steeds beter. Ik voel de cerclage niet meer zitten en ik voel me steeds zekerder worden, heerlijk! Alleen blijf ik wel veel last van mijn rug houden.. Ik kan niet langer dan 30 min rechtop zitten.. Dan moet ik of lopen of liggen.. Maar goed als dat het enige is! Afgelopen week zijn we druk bezig geweest met de babykamer en het is echt super mooi geworden! Zijn helemaal blij met het resultaat! Nu is het nog een kwestie van de laatste dingen op de checklist kopen, kleertjes wassen en de kamer verder aankleden met accessoires. Merk dat het mij ontzettend veel positieve energie geeft.

Wat leuk dat sommige dames een buiken shoot hebben gedaan! Ik heb hem ook ingepland voor als ik 32 weken zwanger ben.. Ik had ergens gelezen dat je buik tussen week 32 en 34 het mooist zou zijn voor een shoot.. 34 weken vond ik nog wel erg ver weg (stel je voor dat ik t niet haal, dus op 32 weken gepland). Zijn jullie blij met het resultaat? En hebben jullie nog leuke tips?

Ik heb aankomend dinsdag weer controle en de eerste groeiecho! Ben erg benieuwd hoe groot en zwaar ons kleintje is. Ik laat het dinsdag wel weten! Voor nu fijn weekend allemaal!

Liefs

17. Wandena

Wandena Lid

25 jul 2013
    80
    0
    0
    koken
    Den Haag
    Hoi dames,

Ik ben nogsteeds zwanger bijna 30 wekn..
    Soeki, sunnysiri hoe gaat ht nu met jullie?
    Weegsch, 78.., verox, hou nog even vol!!!

18. Sunnysiri

Sunnysiri Actief lid

22 jan 2013
    131
    0
    0
    Zuid Holland
    Super Wandena!! Bijna 30 weken! Wat heerlijk dat je die kleine zo lekker lang in je buik kan houden! Hopelijk houd je het nog een tijdje vol!

19. Soeki

Soeki Actief lid

4 mrt 2013
    195
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey ladies,

ja hoor, bijna 30 weken en we zijn nog zwanger, goed he??
    Wandena, ben je nog in het ziekenhuis? Hoe voel je je? Voel jij je cerclage zitten soms? Doen ze regelmatig controles bij jou? Hoe gaat het met je suiker?

Sunnysiri, zo lief dat je naar me vroeg en dat je bezorgd bent, ik wilde niemand ongerust maken met mijn vraag hierboven over voorweëen... ;)

Mijn controle was ok, de gyn zegt dat het normaal is dat ik af en toe eens een soort voorwee of oefenwee heb. Ik moet er wel op letten dat ze niet regelmatig komen, en dat de pijn niet in de volledige buik is (ik had vooral aan één zijkant last). Maar zolang het heel af en toe is, en het niet doorzet, moet ik me nog niet te veel zorgen maken zegt hij.
    Als ze wel doorzetten kunnen ze me nog wel weeënremmers geven.

Het is allemaal zo dubbel: ik ben al veel relaxer omdat we 'al' bijna 30 weken ver zijn geraakt, maar besef heel goed dat het nu écht nog niet goed zou zijn om al te bevallen... Ik wil hem zooo graag lang genoeg in mijn buik houden zodat hij een perfecte start kan maken in het leven, zonder complicaties...
    Ach, we zien wel hoe het loopt.
    Ik zit emotioneel niet echt heel goed in m'n vel (het besef dat we toch een heel zwaar jaar hebben gehad, eerst het verlies van de tweeling, en dan zo'n stressy spannende zwangerschap, en dan nu die voorweëen)... en nu de onzekerheid wat er ons nog te wachten staat... hopelijk een vlotte a-terme bevalling en een helemaal gezond en vrolijk zoontje! Spannend allemaal... :)
    Het is ook een beetje alsof ik de knop niet kan omschakelen... normaal gezien zou ik nu moeten beginnen genieten: spulletjes voor hem kopen, koffertje maken, kleertjes wassen, babylijst leggen etc... maar het is zo moeilijk voor mij omdat er nog steeds een beetje angst in m'n achterhoofd zit dat het toch nog mis gaat... ;)
    Sommige dingen zijn wel al heel leuk, zoals de buikenshoot, de doopsuiker en het geboortekaartje voorbereiden.
    De volgende weken zal ik hopelijk wel stilaan meer en meer vertrouwen krijgen. :)

Weegschaaltje, Verox, 78rls1, zo een leuke spannende tijd staat jullie te wachten!! Ik denk aan jullie en duim dat alles hééél vlotjes gaat!
    Laat iets weten als het zover is!!

20. Wandena

Wandena Lid

25 jul 2013
    80
    0
    0
    koken
    Den Haag
    hoi ,, ik bn nog steeds in het ziekenhuis. Komende vrijdag zal ik verplaats worden naar een dichtbij zijnde ziekenhuis. Met mijn suiker gaat nu goed. Ik moet 2 dagen in de week een 5 punt curve doen.. Morgen weer 30 weken. Krijg er meer vertrouwen in!!!.. Ik voel cerclage af en toe , vooral als ik in me bed moet instappen... Zo een pijnlijke trek gevoel... Trouwens , zijn er dames bevallen? Verox , ik kan de lijst van ons allen niet terug vinden.. Fijn weekend allemaal!!!

Deel Deze Pagina