Dankjewel! Jij ook gefeliciteerd! Ik herinner me je bericht nog wel ja, vond het heel fijn om hier zo goed begrepen te worden, maar ook heel overweldigend om zoveel berichtjes te krijgen. Ik merk dat ik me toch langzaam aan steeds meer aan dit beebje durf te hechten. Ik voel me helemaal verliefd worden als ik de echo foto's bekijk of het hartje hoor kloppen en geniet ook van mijn (nu al!) groeiende buik. Kan niet wachten tot ik de schopjes en bewegingen ook weer ga voelen. Dankjewel! Ze weten het niet helemaal zeker, maar omdat zowel ik als mijn kleine meisje helemaal gezond waren en er ook geen andere oorzaken zijn gevonden, gaan ze er van uit dat het door de cervixinsufficientie komt. Ik kom ook uit een familie van baarmoederellende, dus geheel onverwacht kwam het ook niet. Ik heb dit trimester ook weinig anders ervaren dan bij mijn vorige zwangerschap, al zit ik wel al de hele tijd tegen het plaatsen van de cerclage aan te hikken. Zo ontzettend bang dat het niet goed gaat en ik alsnog een miskraam krijg. Maar ik lees er hier en op andere websites ook zoveel positieve verhalen over dat ik steeds meer hoop krijg dat het allemaal wel goed zal gaan. Hoe gaat het plaatsen van die cerclage in zijn werk? A.s maandag het gesprek bij mijn gyn daar over, maar hoor het toch ook graag nog van mensen die er zelf ook 1 hebben.
Hey Babyloutattoo, Fijn dat je de weg naar dit topic ook gevonden hebt! Ik herken heel veel in je verhaal. Hoewel ik deze zwangerschap heel erg bang was heb ik ook ervaren dat ik op een bijzondere manier toch ook heel erg van deze zwangerschap genoot. Alsof het besef van het verliezen van de zwangerschap het genieten toch intenser maakt. Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent voor het plaatsen van de cerclage. Mijn gyneacoloog wond er geen doekjes om en was heel duidelijk over de risico's. Bijna had ik daardoor de cerclage niet laten plaatsen. Maar de kans dat er iets mis gaat is echt heel erg klein! Ik heb hier op het forum alleen maar positieve verhalen gehoord! Wat betreft het plaatsen houd ieder ziekenhuis er een eigen protocol op na. Bovendien zijn er verschillende soorten cerclages. Weet jij al welke cerclage je krijgt? Ik werd sochtends opgenomen voor een dagopname. Ik werd verdoofd met een ruggenprik. Met een eendenbek spreiden ze de vagina en leggen ze een hechting door de baarmoederhals in een lus eromheen. Door de ruggenprik voel je daar niets van. Je ziet er niets van en er is constant iemand bij je om je gerust te stellen en in de gaten te houden. Daarna moest ik op de uitslaapkamer wachten tot de ruggenprik uitgewerkt was, en mocht ik weer naar mijn kamer. Zodra ik geplast en gegeten had mocht ik weer naar huis. Met een cerclage mag je geen gemeenschap meer hebben en ook niet zwemmen. Sommige vrouwen word ook verboden om te baden (maar dat mocht ik wel). Daarnaast adviseren ze je voorzichtig te zijn met lichamelijke inspanningen en stress. Achteraf gezien is het me allemaal heel erg meegevallen. Ik heb na het plaatsen van de cerclage nauwelijks bloedverlies gehad en ben heel snel opgeknapt. Er zijn geen complicaties geweest. Iedere controle was perfect en onze dochter werd geboren met 39 weken zwangerschap. Ik had dus nergens bang voor hoeven zijn. Ik wens voor jullie allemaal een net zo voorspoedig traject! Succes en een dikke kus!
@Babyloutattoo, ik heb nu voor de 2e keer een cerclage. Mijn 3e zwangerschap is succesvol geweest met een cerclage, en nu dus voor de 4e keer zwanger en voor de 2e keer een cerclage. Ik heb bij beide cerclage volledige narcose gehad. Ik had toen de keus, en omdat ik erg emotioneel was, heb ik voor volledige narcose gekozen, vond het zelf namelijk een prettiger idee dat ik niks mee kreeg. Ik heb (bij de vorige keer) namelijk alles bij elkaar gejankt van de zenuwen en was helemaal aan het trillen, was dus blij dat ik daarna 'onder zeil was'. Mijn herstel daarna is ook voorspoedig gegaan, klein beetje bloedverlies gehad. Meteen na de operatie kreeg ik een zetpil met weeën remmer (uit voorzorg). Ik ben bij deze en de vorige zwangerschap met 12 weken gestopt met werken, en doe het rustig aan. Idd geen gemeenschap, niet baden, en probeer zoveel mogelijk te rusten. Moet wel zeggen, nu ik een peuter van 3 jaar heb, ik nu minder rustig aan doe dan bij de zwangerschap van mijn dochter toen. Succes met je gesprek maandag!
@Soeki Hoe gaat het nu? Last van de cerclage of valt het mee? Heb je niet af en toe gewoon last van de indaling van de kleine of is hij al helemaal ingedaald? Mijn enige groeiecho was bij 30 weken, bij 33 weken hebben ze alleen gevoeld en geconcludeerd dat de kleine goed op groei ligt.. Jullie kleine is iid al flink zeg! Super fijn! @Weegschaaltje84 wat leuk weer even wat van je te horen! En wat super dat de kleine man het zo goed doet! En wauw slaapt gewoon al door, wat heerlijk! Ik denk dat de kleine in mijn buik ook een hongerlapje wordt, want elke keer als ik aan het eten ben gaat de kleine druk heen en weer alsof ie zegt 'jeee eten!' haha! @Wandena ik zet de datum van het doorknippen van de cerclage op de lijst erbij Wat leuk dat het bij jou en Soeki zo dicht op elkaar is! Ergens ben ik nu een beetje onzeker dat ze het bij mij eerder doen.. Maar aan de andere kant, bij mij verwachten ze eigenlijk niet dat het meteen komt.. Maar ja je weet het nooit! En ergens denk ik dat het misschien makkelijker gaat als er minder druk op staat.. Vinden jullie het doorknippen ook zo spannend? Ik laat het maar gewoon op me afkomen, maar ik hoop wel dat het net zo meevalt als het plaatsen Ik ben eigenlijk (nog) helemaal niet bang voor de bevalling. Weet natuurlijk door Mels wat ik ongeveer kan verwachten qua pijn, al wordt dit natuurlijk wel een veel groter kindje. Ik laat het allemaal maar op me af komen, we moeten er toch even doorheen! Ik heb trouwens wel veel pijn gehad toen, bij mij ging mijn baarmoedermond niet heel gemakkelijk in het aantal cm dat de kleine er zo doorheen kon.. Ik moest nu van het ziekenhuis een geboorteplan schrijven, dat heeft denk ik ook geholpen. Door ermee bezig te zijn en alvast te zeggen wat belangrijk is voor jou. Bij mij komt heel erg naar voren dat ik de hechting met de kleine erg belangrijk vind en ook dat ze ons continu op de hoogte houden van de conditie van de kleine tijdens de bevalling. Misschien ook een idee voor jou Wandena om wat op papier te zetten? Op internet vind je heel veel voorbeelden! @Babyloutattoo bij mij werd in het zkh helemaal niet gewezen op risico's.. Ze zeiden dat als het bandje tussen de 12 en 14 weken geplaatst wordt de risico's nihil waren.. Op internet las ik andere verhalen, maar ja zonder cerclage ging ik de zwangerschap waarschijnlijk ook niet uitdragen. Ik vond het iig ook heel spannend, maar het is me reuze mee gevallen. In het zkh waren ze allemaal goed op de hoogte van de situatie en waren ze allemaal heel lief voor me. Ook ging alles keurig netjes op tijd, dat was ook wel fijn voor de zenuwen! 's ochtends vroeg opgenomen, in de ochtend is de ingreep gedaan via een ruggenprik (voelde ik bijna niets van!) Je voelt daarna wat getrek, maar geen pijn. En idd er staat iemand bij je die je gerust stelt. Het was eigenlijk zo gebeurd. Ik hoorde meteen dat het goed gegaan was, maar dat ze mijn baarmoedermond wel al week vonden voelen, dus er werd meteen gezegd dat het maar goed was dat ze de ingreep gedaan hadden. Daarna idd even naar de uitslaapkamer, maar ja ik was klaar wakker, dus mocht al snel naar de afdeling waar m'n vriend weer was. Toen gewacht tot de verdoving was uitgewerkt, daarna moest ik plassen en mocht ik naar huis. Maar eerst kregen we nog een echo zodat we konden zien dat de kleine het nog goed deed. Herstel ging snel, ook weinig bloedverlies, al moest mijn lichaam wel wennen aan de cerclage. Op het begin voelde ik hem vaak zitten en soms kreeg ik daar ook echt een jeukaanval.. Door te gaan liggen verdween dit. Ik heb tot 24 weken thuis gewerkt (kantoorbaan) en daarna ben ik gestopt door nierstuwing, rugpijnen en doordat het mentaal te zwaar werd door het verlies van mijn zoontje in die periode (exact jaar eerder). Het lastigst is - naast de angst - dat je geen sex mag hebben, maar dus ook geen orgasme, je niet mag zwemmen of in bad mag. Maar goed dat hebben we er graag voor over, hopelijk geven onze verhalen jou vertrouwen! Succes alvast!
Lijst Plaatsen cerclage + uitgerekend Januari 04-01-2014 Sunnysiri 32 jaar - verwacht een verassing - preventieve cerclage geplaatst 01-07-2013 (13+2wk) 05-01-2014 Wandena 34 jaar - verwacht een jongen - preventieve Shirodkar cerclage geplaatst 31-05-2013 (8wk) - 1x daags Lutinus 100 mg progesteron vaginaal tablet * ziekenhuisopname (23wk + 4 dg) verkorte cervix, diepe funneling. Longrijpingsprikjes. - ontslagen na 32 weken 05-01-2014 Soeki 31 Jaar - verwacht een jongen - preventieve Mc Donald cerclage geplaatst 02-07-2013 (13wk) - 1x daags utrogestan 200 progesteron vaginaal tablet Februari 12-02-2014 Berte 37 Jaar - verwacht een jongen - preventieve cerclage geplaatst 13-08-2013 (14wk) 26-02-2014 Florida13 32 jaar - verwacht een meisje - preventieve Mc Donald cerclage geplaatst 15-08-2013 (12wk) - 2 x daags vaginaal Utrogestan Mei 05-05-2014 Letloa 28 Jaar - verwacht een meisje - geen cerclage - 1 x daags utragestan 200mg Afspraken gynaecoloog/VK - 09-12-2013 doorknippen cerclage bij Sunnysiri - 16-12-2013 doorknippen cerclage bij Wandena - 18-12-2013 doorknippen cerclage bij Soeki Bevallen Aichaatje: 17-02-2013 bevallen van zoon Z.eyad Milan: 05-05-2013 bevallen van dochter Fabienne Kaytjuh: 08-06-2013 bevallen van zoon Gencay Pinklove: 08-08-2013 bevallen van een dochter Pegece: 28-08-2013 bevallen van dochter Linsey (35+3wk) Islah: 08-09-2013 bevallen van een dochtertje (37+1wk) Celle: 07-10-2013 bevallen van een tweeling, twee zoontjes (34+6wk) Verox: 29-10-2013 bevallen van een dochter (39 weken) 78RL1s: 30-10-2013 bevallen van een zoon (ruim 41 weken) Weegschaaltje84: 03-11-2013 bevallen van een zoon (39 weken via keizersnede)
Bedankt voor jullie uitgebreide uitleg! M'n gyn had me de vorige keer al wel verteld dat ik 's ochtends opgenomen zal worden en dat er na afloop nog een echo gemaakt word om te kijken of alles goed is, maar hij wees me zo duidelijk op de risico's die er aan vast zitten dat ik me er behoorlijk over zat op te winden.
Gisterenavond moest ik naar de ziekenhuis. Weeën en rugpijn. Baarmoedermond dicht maar de lengte was van 4,8 naar 3 cm afgenomen. Ze denken aan een cerclage nu, maar we wachten tot ik nog pijn heb of donderdag om met mijn eigen gynn over t e leggen. Ik heb ook een blaasonstekening, helemaal zonder klachten!!!. Het kan de rugpijn verklaren, maar niet de verkorte van mijn bmh of de weeen. Ik neem nu dagelijks progesteron maar se denken ook om een weeklijks progesteron prik daarbij.
Oh Letloa, niet leuk! Ik zou toch ook een cerclage vragen dan... Ik had net herzelfde als jij: op 18 weken was mijn baarmoederhals ook 3cm (ik heb wel een cerclage gehad op 13 weken) en ik heb ook al maanden voorweeen en harde buiken... Ik neem magnesium en vaginale progesteron en rust heeeel veel (ik lig bijna heel de dag op de bank). Ondertussen zijn de voorweeen beter, maar mijn baarmoederhals is bijna helemaal weg, baby hangt op de cerclage (doet af en toe pijn) maar ik ben wel al aan 35 weken geraakt!! Een cerclage werkt echt heel goed meestal... Niet stressen meid, komt goed! Knuffel
@Letloa wat een vervelend bericht! Voel je je nu beter? Zijn de weeën gestopt? Hopelijk geven ze je snel een cerclage! Sterkte en succes!
hoi meiden, ik voel me een stuk beter, heb geen pijn meer alleen maar als ik veel doen (veel= > 5 min lopen, > 1 kg tillen, > 15 min opstaan!...) Ik probeer tot donderdag te wachten, dan heb ik een afspraak met mijn eigen gyno. Ik weet het niet of ze een cerclage wil geven maar ik vraag gewoon. Op mijn basis bmh meten, met 12 weken, was het 4,8cm (en dat was 'recht' gemeten). Op zaterdag kreeg de gyno 3 cm maar ze moesten elke beetje van de bmh meten (het is niet recht, maar gebogen). Ik heb het gevoel dat het niet helemaal normaal gaat. Ik laat jullie weten. Helaas was nog een baby een vlinder geworden door cervixinsufcientie. Een vriendin met hetzelfde termijn als ik, haar eerst kindje. De verloskundige stuurde ze naar de ziekenhuis te laat, ze was al met 4 cm onsluiting. Maar hij speelt in hemel met onze vlindertjes.. En hoe gaat het met jullie?
@Letloa; fijn dat het beter gaat! Ik zou het inderdaad gewoon vragen, ook voor je eigen gemoedsrust. Maar wat vreselijk voor je vriendin.. Het is zo oneerlijk. Heel veel sterkte! Vandaag gesprek bij mijn gyn gehad over het plaatsen van de cerclage. Kwamen al snel tot de conclusie dat volgende week het beste zou zijn maar helaas heeft mijn eigen gyn geen plek tot eind December, en dat is veel te laat. Nu heel snel geregeld dat ik a.s vrijdag al terecht kan bij een andere gyn. Daardoor moest er heel snel van alles geregeld worden en verliep de rest van het gesprek een beetje chaotisch. Er is verder eigenlijk niks besproken terwijl ik toch wel graag duidelijk had willen hebben hoe die dag er precies uit gaat zien. Oh well. Morgenochtend een afspraak bij de anesthesist en dan hoop ik in ieder geval te horen hoe laat ik er moet zijn, want dat weet ik nu ook nog niet. Het wordt zo niet echt minder spannend.
@babyloutattoo: fijn dat je al a.s vrijdag mag. Beter nu dan eind december! Veel succes ermee! Ik heb ondertussen nog pijn gehad. Heb de ziekenhuis gebeld en die zeiden dat het normaal is 3 dagen na de eerste antibiotica... volgens mij hoef de pijn niet erger te worden?!! Maar goed, het is erger na 3 uur 'smiddag, dus probeer ik rond 4 naar huis te gaan e op donderdag heb ik mijn afspraak..
@Letloa balen meid dat je nog pijn hebt, hopelijk wordt het snel minder! Ben erg benieuwd wat je gyn donderdag zegt. En wat vreselijk voor je vriendin! Heel veel sterkte voor haar. @babyloutattoo wat fijn dat je vrijdag de cerclage krijgt! Ik kreeg hem zelf ook rond de 13 weken. Hoe was het vandaag bij de anesthesist? Mijn ervaring is dat die ook weinig over de ingreep kan zeggen.. Meid ik had ook weinig informatie vooraf, je moet het maar gewoon over je heen laten komen, het komt goed! En als het bandje straks zit kan de kleine er iig niet meer zomaar uit. Sterkte en succes vrijdag! @Hier net m'n laatste tweewekelijkse controle gehad. We hebben het hartje geluisterd met de doppler en ze heeft gevoeld (dus geen echo o.i.d.). Aankomende maandag gaan ze de cerclage doorknippen, maar de gyn zei dat ze echt niet verwachtte dat de kleine dan al komt. Als ze hard duwt op mijn buik krijgt ze geen enkele reactie of contractie, m'n buikspieren zijn heel stevig en laten lekker alles op z'n plek zitten. Ik heb sowieso weinig last van harde buiken.. Wel super spannend maandag hoor, ben heel benieuwd hoe het allemaal zal zijn, hoop maar dat ik van het doorknippen weinig voel en ik hoop dat de kleine na het doorknippen nog een week of 2 blijft zitten, zo net voor de kerst bevallen, op 38 weken, lijkt me wel mooi! Moest alleen nog even m'n HB waarde prikken, omdat ik erg moe ben en snel kortademig. @Soeki en @Wandena hebben jullie daar ook last van?
Gesprek bij de anesthesist was gelukkig erg fijn! Hij kon me heel veel vertellen over de ingreep zelf en vroeg ook naar Neva*. Hij zal ook degene zijn die de hele ingreep bij me blijft. Ik mocht in principe zelf kiezen of ik onder narcose wil of een ruggenprik, maar hij wees me er wel op dat zo'n narcosemiddel natuurlijk niet echt goed is voor zo'n 13 weken oud mini baby'tje, zeker als het niet persé hoeft. Dus mijn keuze was snel gemaakt. Daarna nog een gesprek bij de verpleegkundige maar dat was helemaal geen vriendelijk mens. Vroeg me of ik de cerclage krijg vanwege een eerdere vroeggeboorte en dat bevestigde ik, vroeg ze of dat goed is afgelopen, zeg ik nee.. Zegt ze 'oh, jammer'. Jammer is nou niet bepaald het eerste woord dat er bij mij op komt bij het verlies van een kind. Maargoed. De anesthesist was wel top. Moet er morgen al om kwart over 7 zijn en met een beetje geluk ook redelijk op tijd aan de beurt. Vind het afwisselend heel spannend en soms ook gewoon vreselijk eng. Hopelijk morgen avond een positief berichtje vanaf mijn kant.
@ babyloutattoo: Ik wens jou veel succes en duim heel hard voor jou, maar weet het zeker dat het goed gaat Ik had hetzelde op zaterdag: een verpleegkundige die vraag: oh jou baby was vroeg geboren bij 25 weken, hoe gaat het met hem? (ik zei, hij is overleden) Nee, dat kan niet want met 25 weken zijn heel veel baby's te reden. JAAAAAAAAAA ik weet het en mijn baby moest overleden zijn, dus zeg dat niet want dan vrrag me af: waarom mijn baby?!!!!!! Wat een onvriendelijkvrouw! Sommige mensen weten het niet hoe ze moeten gaan met zo'n vreselijk onderwerp....
@Letloa; Wat een enooooorm lompe opmerking van de verpleegkundige zeg! Dan ga je je toch serieus afvragen hoe het in godsnaam kan dat die mensen voor een beroep hebben gekozen waarbij ze zoveel contact hebben met mensen. Bizar. Niet weten hoe je er op moet reageren oké, maar sommige mensen maken het wel heel bont.. Dankjewel!
@ babyloutattoo: Hoe gaat het met jou? Heb jij je cerclage al gehad? Was het spannend? Ik duim voor je!!
Hoi allemaal! Even een korte update want ik ben aardig brak. Alles is helemaal goed gegaan! Ruggenprik en de ingreep zelf vielen me heel erg mee. Na afloop nog kort een echo gehad en alles zag er helemaal goed uit. yay! Eerste hindernis overwonnen. En nu lekker een paar dagen uitbrakken.
Fijn dat alles goed gegaan is babyloutattoo! En ook fijn dat het jou ook meegevallen is! Nu even lekker rustig aan doen! Je zal zien dat je hartstikke snel hersteld zal zijn!
babyloutattoo, ik ben heeeel blij dat alles goed gegaan is!! Krijg je progesteron? letloa, wat zei je eigen gyn? gaan ze nog even afwachten? heb je noh weeën? Hier alles nog ok! Wel regelmatig pijn aan de cerclage... Wandena, hoe gaat het met jou? Sunnysiri, binnen een paar dagen halen ze je cerclage weg! spannend!