Preventieve cerclage DEEL 2

Discussie in 'Prematuur' gestart door Linske, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    @ liefde88 en dries:
    Leuk dat we zo gelijk lopen. Als je nog maar 12 weken bent, dan lijken de verhalen over cerclage knippen, keizersnede en inleiden nog zooooo ver weg. Het is fijn om samen dit te beleven en mekaar te steunen.

Zelf ben ik nu veel minder gestresseerd en nerveus voor de cerclage. De dag zelf wil ik uiteraard wel dat het zo snel mogelijk achter de rug is. Maar vorige keer liep het zo goed dat ik rustiger ben en meer vertrouwen heb nu.

De cerclage wordt in Jette geplaatst. Vorige keer ook.

@ liefde88:
    Bij mijn 1ste kon men niks meer doen. Na autopsie vond men infecties in vruchtwater, vliezen en kindje. Maar wat was er eerst? De infectie, waardoor de bevalling op gang kwam? Of braken de vliezen door vroegtijdige ontsluiting en kwam er door die opening een infectie? In het eerste geval mag je geen cerclage. Dus bij de 2de gekozen om af te wachten. Ik werkte gewoon, rustige bureaujob, en rustte thuis veel op de bank. Na 23w was er verweking, moest ik thuis bedrust houden. Op 24w had ik bij controle 3cm opening. Men remde, testte op infectie, en legde een noodcerclage. Er bleef wel 1cm opening maar met 100% bedrust in het ziekenhuis hield de cerclage 9 ipv de verhoopte 3 weken. Bij mijn 3de had ik een preventieve cerclage en bedrust thuis tot 36w.

Nog vragen? Vraag gerust.

2. dries

dries Lid

3 jun 2013
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Nadine: fijn dat de controle goed was, en dat de infectie nu weg was

MamaMaya, scheelt natuurlijk dat je al een zwangerschap heb gehad met een preventieve cerclage. Dan weet je al een beetje wat je kan verwachten. Mag ik vragen waarom je toch ook nog bedrust heb gehad tot 36 weken? Snap wel dat je minder mag, maar echt bedrust raad mijn arts eigenlijk af. Hij zegt wel dat het na de 20 weken spannend wordt maar daarvoor eigenlijk geen reden is om extra te rusten. Al doe ik dat nu toch al wel, omdat dit voor mij gevoel gewoon toch wat meer rust geef als ik minder doe.

3. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Dries wat leuk wij schelen maar 4 dagen!! Indd erg vroeg maar wel blij dat ze er nu al achter komen hopelijk redden we nu de 37 weken.

Bedankt mama maya voor je antwoorden.
    Ben je na het zetten van de cerclage bij de 2e zwangerschap gelijk bedrust gaan houden? Deed je bv nog wel wat met je 2e kindje? En lag je op bed of liep je ook na beneden en dan op de bank liggen..
    Ik heb mij mijn 2e zwangerschap veel gerommel gehad met 22 weken in t ziekenhuis met weeen en met 30 weken bevallen al 4 cm ontsluiting ondanks cerclage en ik deed echt niks ik lag op bed en nog steeds weeen pfff was zo bang.
    Ik weet ook niet hoe ik dat straks met mijn zoontje ga doen we hebben oppas enzo maar kan ik hem geen 1 keer meer optillen?

4. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Hoe gaat iedereen dat nu doen gelijk rustig aan na de cerclage. . Ik ga proberen te werken tot week 18 en kijken hoe t gaat.. maar in mijn achterhoofd weet ik t wel vorige x al harde buiken bij week 17

5. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    @ dries:
    Ik red het nooit zonder vrij strikte bedrust, want ik heb bijna geen bmh. Meting vorige week was 8mm. Dus de cerclage heeft weinig nodig om het te begeven.

Ik huur een ziekhuisbed (elektrisch verstelbaar) en een rolstoel (voor uitstapjes, winkel...). We hebben een grote living en daar staat het bed, dus ik beleef alles mee van het gezin. Mijn dochter was 3,5 toen ik plat moest, ze kon al veel zelf (aankleden, eten... uiteraard als papa het klaarlegde). Oma kwam 's morgens even om haar naar school te brengen, en ving haar op na school tot papa ze mee naar huis nam. Nu zijn mijn dochters net 7 en bijna 3. Samen kunnen ze al veel zelf, en ze zijn ook trots dat ze kunnen helpen. Ik doe wat ik kan vanuit bed: spelletjes, voorlezen, knuffelen natuurlijk, en de jongste krijgt ook nog borstvoeding. Ze blijft nog even mijn kleinste...

Het bed en de rolstoel worden door mijn hospitalisatieverzekering vergoed. Daarnaast heb ik een aanvullende verzekering die een deel van mijn gederfde inkomen compenseert. Dat geeft me de luxe meteen te kunnen stoppen zonder grote geldzorgen. Mijn huidige job zou ook echt niet lukken, veel te druk en stressvol. Nu ga ik naar toilet (bij de noodcerclage moest ik op de bedpan, bah), douche (is boven), soms boven slapen, aan tafel eten en sporadisch uitstapje met de rolstoel. Verder bestaat mijn dag uit liggen en halfzit.

6. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    Yeetje maar 8 mm! Dat is echt heel kort. Hoe kan dat?

wat fijn dat je een ziekenhuisbed heb! Wij gaan alles boven instaleren ook alle speeltjes en misschien red ik t dan zonder hulp. Mijn kleintje is pas 1,5 en begint net met lopen. Ik ben hem nu de trap op en af aan het leren het gaat aardig goed.
    Heb je helemaal geen complicaties verder gehad? En is je baarmoederhals 8mm gebleven of nog verkort?

7. dries

dries Lid

3 jun 2013
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dan snap ik het wel MamaMaya dat je bedrust moet houden. als je bmh nu 8mm is.

liefde88 ik wil eigenlijk gewoon werken tot aan het verlof. Heb zittend werk. We zullen wel zien of dat lukt, lukt het niet dan stoppen we eerder. Voor mij de eerste zwangerschap met cerclage dus kan het niet zeggen.

8. Frederique1

3 feb 2010
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Dries,

Ik lees zelden nog maar hier want mijn jongste is alweer 1 jaar, maar wilde nu toch even reageren.

Ik heb 2 zwangerschappen met cerclage gehad: de eerste een noodcerclage bij een bmh van 1,4 cm op 24 weken, bij de 2e preventief. Al met al heb ik ruim 10 gynaecologen gesproken (bij een academisch ziekenhuis; WKZ, een plek dus waar de laatste wetenschappelijke informatie goed bijgehouden wordt) en allemaal zeiden ze me dat rust houden geen bewezen risicoverlager is. Ook op internet kon ik hier geen indicaties voor vinden. De enige restricties die ik 2x meekreeg waren: geen interne echo's meer, geen gemeenschap en geen (zwem)bad. Sterker nog: ze adviseerden juist een beetje in beweging te blijven omdat de bevalling en de tijd erna veel energie kost.

Ik heb bij beide zwangerschappen gewoon tot verlof (36 weken) gewerkt, gewoon gefietst, trappen gelopen, boodschappen gehaald en bij de 2e heb ik tot zo'n 30 weken mijn zoon nog gewoon kunnen tillen. Na zo'n 30 weken merkte ik wel dat ik sneller harde buiken kreeg en deed toen dus ook iets rustiger aan. Ik heb stiekem de zwangerschap/cerclage wel gebruikt om wat sneller de auto te nemen of even lekker op bed te gaan liggen luieren in het weekend ;).

Wel had ik die prolutonspuiten. Als je daarvoor gaat adviseer ik je je partner te laten leren spuiten. Ik ben 3x naar het ziekenhuis of huisarts hiervoor gegaan maar dat is wel gedoe: je moet er op je werk de hele tijd rekening mee houden. Het spuiten door mijn man was wel een soort klucht elke week, zeker bij de 2e: toen keek mijn zoon ook elke week geamuseerd toe, maar we hebben het gered (wel rot-spuiten trouwens….).

Ik heb mijn zwangerschappen als betrekkelijk normale beschouwd, na het plaatsen en verwijderen van de cerclage kan je na 2-3 dagen weer aan het werk dus daar ben ik ook niet veel voor afwezig geweest. Veel collega's, familie en kennissen weten niet eens van de cerclage of prolutonspuiten.

Mijn kinderen zijn 2,5 week en 1 week na verwijderen van de cerclage geboren. En bij beiden was ik snel weer op de been (en ik ben verder erg a-sportief).

Heel veel geluk deze zwangerschap en met je baby straks!

9. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    Waauw Frederique, toch een positief verhaal. Ben jij na die noodcerclage die eerste keer dan toch nog terug beginnen werken? Hielpen die proluton spuiten dan om de harde buiken volledig weg te nemen? Zo zie je maar dat elk verhaal weer anders is...
    Ik vind het zo lastig nu om te bepalen hoe ver ik kan gaan. Sommige mensen zeggen me dat ik al te veel rust neem van bij het begin en dat wat bewegen beter zou zijn... Langs de andere kant zegt mijn gynae dat de preventieve cerclage echt wel nodig was en dat hij al voelde tijdens het plaatsen ervan dat het weefsel alweer heel zwak was.
    In verband met die inwendige echo's... mijn gynae doet dat gewoon verder. Hij zegt dat hij anders de lengte van mijn bmh niet kan controleren...?

10. Nadine14

Nadine14 Actief lid

5 feb 2014
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Frederique wat een super boost krijg ik van je verhaal. Goed om te horen dat het ook op z'n manier kan gaan als je een cerclage hebt. Ik durf alleen niet z'n stap met deze zwangerschap te nemen. Misschien na een succes verhaal zoals bij jou, dan zou ik meer vertrouwen in hebben en wat actiever zijn ( hier ook een sportieve type). Ik denk als je een of meerdere kinderen hebt verloren doe je het toch bewust en onbewust rustiger aan.

Wel goed om te horen dat volledige (bed)rust zelf niet bij een nood cerclage nodig is geweest bij jou. Ik hoor altijd dat met cerclage veel moet rusten en bijna niks meer mag doen. Zelf wil ik wel werken tot juni, maar gelukkig veel vanuit huis. Zodra het eerder zwaar word en ik het niet meer mentaal aan kan ( vooral in week 20 -26), dan houdt het op! Uiteindelijk is het altijd goed om naar je lichaam te luisteren en ik denk dat jij dat ook hebt gedaan de mijne geeft toch andere signalen aan waar ik niet altijd op kan bouwen. Dus wordt het naar mijn gevoel luisteren. Goede doses van vertrouwen dat het allemaal goed gaat komen, mag zeker niet ontbreken. Dat probeer ik vooral op te bouwen.

Had je trouwens last van bijwerkingen van de Proluton? Ik wil er volgende week mee beginnen.

11. dries

dries Lid

3 jun 2013
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Frederique1 wat ben ik blij dat je hierop hebt gereageerd. Ik ga dat ook gewoon proberen om te blijven werken tot aan me verlof :). Erg fijn om zo een positief bericht te lezen.
    Ook ik ga naar een academisch ziekenhuis en daar zegt de arts ook dat rust niet bewezen is. De progesteron injecties worden ook voorgeschreven.

Alleen om deze zwangerschap als normaal te beschouwen zal wel wat moeilijk worden, omdat we onze eerste kindje zijn verloren ik vrees dat de angst toch zal blijven tot aan de 24 a 26 weken.

12. Frederique1

3 feb 2010
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh Dries, dat was ik nog vergeten te zeggen: ik heb geen kindje verloren (althans niet op zo'n 'late' termijn), dus voor mij was het makkelijker om de zwangerschap als 'gewoon' te blijven zien. En we hebben ook pas na 32 weken een paar babyspullen gekocht, dus ergens in mijn achterhoofd zat er kennelijk ook nog wel een reserve.

Ik schrok na het lezen op dit forum ook heel erg omdat hier voornamelijk over rust houden gesproken wordt. Ik vond het ook fijn dat ik van mijn schoonzus hoorde dat zij een collega had die ook gewoon haar gehele zwangerschap is blijven werken. En daarom schreef ik ook mijn reactie aan jou. Natuurlijk kan het alsnog mis gaan, maar dan nog zal het niet door niet genomen rust komen. Die cerclage zit en houdt de boel in principe dicht, daarmee is het probleem dat geconstateerd was opgelost en daar heeft rust verder niets mee van doen. Daar had ik in elk geval 100% vertrouwen in dankzij de artsen en langdurig zoeken op internet. En dat was ook precies de reden geen inwendige echo's meer te doen. Wel goed luisteren naar je lichaam: harde buiken enzo zijn natuurlijk wel een teken waar je naar moet luisteren: even pas op de plaats, maar zelfs dat hoeft (zittend) werk niet in de weg te zitten. Dan ga je met de bus ipv fiets en 's avonds op tijd op de bank/bed ipv afspreken met vrienden.

Indigo Girl: Ja, 2 dagen na de noodcerclage kon ik weer aan het werk, eerst nog een weekje met de lift daar en niet fietsen, maar dat kon daarna ook gewoon weer.

Nadine14: correctie: ik ben gèèn sportief type, integendeel zelfs, maar vond het wel belangrijk een beetje mobiel te blijven, maar die 2 trappen op mijn werk waren wel 2x per dag een hel, en mijn zoon achterop de fiets, pfoehe… haha.

Voor Proluton was bij mij eigenlijk ook niet echt een indicatie (en ook geen bewezen werking), bij de 2e zwangerschap ben ik er dan ook eerder mee gestopt. Omdat ik mijn zwangerschappen als gewoon wilde ervaren vergaten we het regelmatig. Het geeft geen bijwerking maar zijn gewoon venijnige spuiten. De vloeistof is erg dik dus je moet het langzaam inspuiten en geluk hebben. Soms had ik een week een dikke blauwe bult, soms voelde ik er de volgende ochtend alweer niets van.

Succes dames, het zijn ook zulke bijzondere maanden, vergeet dat niet ondanks de ellende die jullie hebben gehad!

13. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Het is fijn dat er ook vlotte cerclage zwangerschappen kunnen zijn. Mij is het niet gegund, en ik verloor elke zwangerschap zonder rust. Zelf rustig zittend werk, vervoer met auto en verder thuis rusten (nog geen kindjes om voor te zorgen toen, en mijn man kookte - waste - poetste...) was niet voldoende. Rust werkt voor mij wèl, en dat is ook het advies dat ik van 4 verschillende gynaecologen kreeg (waarvan er 2 eerst voor beweging waren). Bij mijn noodcerclage (geen bmh meer, 3cm opening en ging naar 1cm met cerclage dus constant infectiegevaar) moest ik zelfs zoveel mogelijk in positie van Trendelenburg. Enfin, zeg dus nooit zomaar dat rust niet nodig is zonder de exacte situatie en omstandigheden te kennen. We zijn geen arts, we kennen mekaars (medische) situatie niet. Ik hou het bij ervaringen delen, geef geen adviezen. Ik zou niet willen dat iemand hier slecht nieuws moet komen melden.

Zelf heb ik dus een extreem korte en bovendien dynamische cervix. Met cerclage en strikte bedrust "groeide" hij tot een goeie 2cm. Maar de gynaecoloog doorprikte die illusie snel door zachtjes op mijn buik te duwen tijdens een echo. De cervix opende zich meteen en zonder dat ik er wat van voelde tot aan de cerclage :$
    Ik zeg dit niet om iemand schrik aan te jagen, maar zo kan het dus ook zijn. En toch kan je ook dan nog gezonde kindjes hebben, gelukkig, mits de juiste behandeling en adviezen. Zelf had ik wel nooit contracties, alleen op het eind zeer zelden een harde buik. Gelukkig maar.

Groetjes aan iedereen!

14. dries

dries Lid

3 jun 2013
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Het is heel erg fijn om een positief verhaal te lezen. Maar je leest ook weer veel verhalen dat rust wel soms echt nodig is met een goed resultaat.
    Moet zeggen dat ik me nu al veel rustiger hou dan bij de vorige zwangerschap. Was toen heel actief. Nu hou ik me wel erg rustig eigenlijk. Ik probeer de trap zoveel mogelijk te vermijden en til niks zwaars meer. De vorige keer zag ik hoe snel het ging met de bevalling, dus zal toch zeker extra voorzichtig zijn. En werken is ook niet het belangrijkste. Dit kindje is het belangrijkste, en daar wil ik zeker alles aan doen want ik wil het niet meer mee maken om nog een keer een kindje te verliezen. De vorige zwangerschap heb ik ook geen harde buiken gehad, achteraf 1 dag voor de bevalling maar verder niet. Dus dit hoeft ook niet altijd wat te zeggen.

Hier ga ik er toch steeds meer tegen op zien tegen het plaatsen van de cerclage. Aan de ene kant zal ik ook wel weer opgelucht zijn als het is gebeurt geeft denk ik een soort veilig gevoel dat er dit keer wel echt iets aan gedaan wordt.

15. Nadine14

Nadine14 Actief lid

5 feb 2014
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Frederique dank je voor de info over Proluton injecties. Als het goed is begin ik volgende week ermee. Ik kijk hoe het gaat voor een paar weken. Hoop dat ik geen rare reactie ervan krijg. Ik zeg dat omdat ik best wel gevoelig ben voor medicaties en een bloedhekel heb aan spuitjes. Maar goed voor me baby heb ik het zeker wel over. Ik wil het iig tot week 25/26 uitproberen. Ik hou jullie op de hoogte!

Wat betreft rust of geen rust houden tijdens zwangerschap moet ieder voor zich kijken wat eigen situatie is en doen wat het beste voelt, denk ik. Bij de een is rust zeker wel noodzakelijk en bij de ander speelt toch andere factoren. Ik kies er ook voor om het veel rustiger aan te doen dan bij mijn vorige zwangerschappen ( ik voelde me net superwoman) en waakzamer te zijn voor infecties. Bij mij ziet het eruit dat vooral die de boosdoeners zijn, daardoor verkleint mijn cervix heel snel. Mijn cervix schijnt rond de 44 mm te zijn eerste en tweede meting. Ik ben best een actief persoon dus was het moeilijk voor mij om van versnelling 7 naar 0 te gaan. Ik zit nu wel echt op 2 en daar wen ik nu best goed aan en hou ik me voorlopig bij.

Vooral doen wat goed voelt sterke meiden. Een goed advies/tip neem je mee en daar kan je iets mee doen of niet. Er is geen identieke verhaal. Ieder heeft haar verhaal ook al lijken ze op elkaar het is toch anders. Volg je hart en verstand.

Sterkte meiden ❤️ en heb vertrouwen.

16. Nadine14

Nadine14 Actief lid

5 feb 2014
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ladies, wat is het rustig hier. Hoop dat het met iedereen goed gaat! Geniet van jullie zondag.

17. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier in huis is het anders niet zo rustig, met die twee energievretertjes van ons. Maar wel leuk hoor, want vanaf morgenavond zal ik ze enkele dagen moeten missen. Ze gaan enkele nachtjes logeren zodat ik wat kan bekomen van plaatsing van de cerclage.

Voorbije week hadden we de 12w echo en nekplooimeting, en alles was prima. Kindje groeit goed, beweegt goed, hartje klopt stevig, blaasje en maagje waren goed, hersentjes... alles is gecheckt. Minder leuk waren de 12 buisjes bloed die ik moest geven (alles in 1 keer: triple test, preop, immuniteit, alg. bloedcheck...). Maar dit keer zeer goed geprikt, had er een dag later al niks last meer van. Dat was weleens anders.

Dinsdag is hier dus D day, ik kijk er ergens wel naar uit. Ik zal blij zijn als alles stevig dicht zit.

Groetjes!

18. Nadine14

Nadine14 Actief lid

5 feb 2014
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat lijkt me zo gezellig en ver van rustig. Zo spannend voor je die cerclage. Ook al weet je wat je te wachten staat. Het komt vast goed en stevig dicht te zitten.

Woensdag krijg ik me eerste proluton spuitje. Ik vind het best spannend. Gisteren dacht ik een harde buik te hebben, maar weet het niet zeker. Dus enerzijds ben ik toch blij dat ik aan de proluton begin. Ik hoop dat het de harde buiken zal voorkomen.

Hoe gaat het met de andere ladies?

19. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    Mamamaya, succes vandaag met je cerclage! Ik duim mee dat alles goed loopt!

Dries, hoe ging het bij jou gisteren? Alles goed verlopen?

Hier is het ook verre van rustig de laatste dagen :) We zijn bezig met een kamer vrij te maken voor mijn zoontje. Hij maakt dan plaats voor de nieuwe spruit... :) Woensdag heb ik weer controle, dus toch weer spannend.
    De harde buiken blijven voorlopig wel nog uit denk ik. Mijn buik staat soms wel wat gespannen, maar trekt nog niet zo samen tot een harde bal zoals dat mijn vorige zwangerschap steeds het geval was. Ik voel het kindje stilletjes aan wel bewegen :p

20. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    liefde88, wanneer krijg jij je cerclage? Jij loopt toch ongeveer gelijk met Mamamaya en Dries hé?
    Met je zoontje van 1,5 zal het inderdaad niet evident zijn. Heb je veel hulp van buitenaf? Mijn zoontje is nu 2,5, dus die kan al alleen de trap op, alleen in zijn bed,... en ondertussen heeft hij ook wel al wat begrepen dat ik hem niet meer kan optillen.

Deel Deze Pagina