Preventieve cerclage DEEL 2

Discussie in 'Prematuur' gestart door Linske, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ellanoor

Ellanoor Lid

16 dec 2013
    15
    0
    0
    rotterdam
    Hoi dames hier gaat alles goed nu 38 weken en ze zit nog steeds in mama's buik!!! Heb veel voor weeën en harde buiken afgelopen weekend naar de spoed geweest omdat de harde buiken te lang aanhielden toen aan de ctg gelegen maar alles was goed, er is ook naar ontsluiting gekeken maar t was minimaal net geen 1 cm, woensdag m'n gewone controle gehad en toen zeiden ze dat haar hoofdje te klein was maar verder liep alles goed, maak me wel druk daarom maar aan de andere kant vind ik t niet kloppen want ze is helemaal ingedaald en ze konden haar hoofdje niet goed in beeld krijgen voor de meting, iemand hier ervaring mee????? Goed om te lezen dat t met iedereen goed gaat en ik weet hoe moeilijk en onzeker jullie zijn maar blijf positief dames ik had nooit durven dromen om deze termijn te halen en nu wil ik zsm bevallen hahaha!!! Tot snel dames en ik hoop de volgende keer met baby nieuws

2. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    @Liefde88, ik doe nog weinig sinds de dag dat ik bevestiging kreeg van mijn zwangerschap (relatief laat, ruim 10w was ik). Ik ga naar de wc, douche (boven), brievenbus (20m vanuit mijn bed), en schuifel wat rond in huis en in de tuin. Winkelen en uitstapjes doe ik in een rolstoel sinds de cerclage. Mijn cervix is inderdaad extreem dynamisch, en dus elke inspanning heeft effect. En ik wil echt koste wat het kost de 37w halen.

@IndigoGirl, ik ben vrij kort voor de cerclage zelfs nog op skivakantie geweest (en alle dagen stevig doorgeskied) :$ omdat ik nog 2 keer gemenstrueerd heb en dus niet wist dat ik zwanger was. Godzijdank liep het goed af.

@Ellanoor, fijn dat je je nog eens komt melden. En fantastisch dat je nog altijd met je bolle buikje rondloopt! De voorweeën en zorgen om het hoofdje zijn minder fijn natuurlijk. Nu, ik dacht toch ook dat ze een ingedaald hoofdje niet meer goed konden meten. En klein, wat is klein? Ik zou het maar even rustig afwachten. Veel succes met de bevalling!!!

3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.085
    12.043
    113
    Ellanoor, 38 weken, wat een droomtermijn. Ik snap dat je ongeduldig wordt... Ik hoop dat je niet te lang hoeft te wachten en je snel met goed nieuws komt! Hoofdje weet ik niet, wel weet ik dat ze bij mijn tweede zoontje niet eens konden zien hoe hij lag (hoofd, dwars of stuit) toen hij was ingedaald, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat ze een hoofdje ook niet meer goed kunnen meten.

Alle andere, wat ontzettend goed om te horen dat het allemaal nog goed gaat. Ik begrijp de stress omtrent de spannende termijnen maar al te goed. Ik kijk enorm uit om verder te zijn, maar tegelijkertijd ben ik mij zeker bewust dat het dan nog veel spannender wordt.

Mamamaya, vreemd om te beseffen dat je nog lekker had doorgeskied, wel fijn dat je toen nog die vakantie onbezorgd hebt kunnen doorbrengen. Ik kijk zo uit naar een vakantie, ik denk dat we volgend jaar minimaal 5x gaan :)

Bij mij zijn de metingen tot nu toe 5 cm. Dus dat is zeer positief te noemen, maar ik ben natuurlijk nog niet zo ver. Ik ben voor een 2nd opinion naar het ziekenhuis gegaan waar ik was bevallen en daar gaven ze hetzelfde behandeladvies. Ik ga erin mee, maar wel met de voorwaarde dat ik vanaf week 20 iedere week een meting krijg, anders durf ik echt het huis niet meer uit.

Ik vind het psychisch enorm zwaar, ik kijk zo uit naar mijzelf weer zijn, maar ik ben mijzelf een beetje kwijt... Al die hormonen, het verdriet, de spanning en op sommige momenten de hoop en het gevoel van geluk als ik besef dat er weer een wonder in mij groeit... Als ik dit wonder in oktober in de maxi cosi mee naar huis mag nemen dan ben ik zoveel gelukkiger, het komt nooit meer helemaal goed, maar ik hoop de gebeurtenissen in mijn leven verder mee te kunnen nemen en er iets waardevols mee te doen. Overigens loop ik bij een psycholoog, dus ik krijg hulp, dat vind ik wel prettig.

Sorry... Even een emo berichtje...

4. Nadine14

Nadine14 Actief lid

5 feb 2014
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn cervix is 34 cm. Eerste meting was 46 cm. Sinds week 18 is het 34 cm gebleven. Ik hoop dat die lengte hetzelfde blijft of langer wordt. In ieder geval niet onder de 30 cm komt!

Na mijn cerclage heb ik 2 weken heel rustig aan gedaan. Daarna had ik zakelijke afspraken buiten de deur (ik ben zzp'er) en heb eigenlijk wel meer dingen opgepakt, dan ik me had voorgenomen. Waar ik wel heel streng mee ben is tillen (2-5 kg), dweilen, stofzuigen, lange wandelingen en fietsen. Dat doe ik niet meer. Alles doe ik met de auto. En hou het niet langer vol dan een uur buiten te zijn met veel zitpauzes ( meer mentaal, dan fysiek). Grote boodschappen laat ik doen en kleine dingen tot 5 kg, liefst 2 kg hou ik aan, doe ik zelf. Koken en afwassen doe ik ook meestal zelf. Af en toe uitgebreid koken maar dat gebeurt 1 x in de 2 weken. Voor de rest hou ik vaak middagdutjes en na het wakker worden lig ik vaak een paar uren nog plat op bed. Ik ben van persoon heel actief en deze routine en bezigheden is echt op een laag pitje. Voor een ander klinkt het heel veel voor mij is het heel minimaal in deze zwangerschap. Mijn arts heeft ook gezegd dat ik eigenlijk alles mag doen behalve seks, tenzij ik last begin te krijgen of iets dergelijks.

Vooral luisteren naar je gevoel en lichaam, als jij je prettig voelt om zo min mogelijk te doen en platte rust te houden moet je het vooral doen. Rolstoel huren om van het buitenweer te genieten gewoon doen. Iedereen kan zoveel zeggen hoe of wat maar jij weet hoe je voelt lichamelijk en geestelijk, dus doe vooral waar je je het meest 'prettig' bij voelt.

5. Nadine14

Nadine14 Actief lid

5 feb 2014
    127
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ellanoor wat een geweldig nieuws. Wauw nog steeds zwanger en 38 weken! Op naar een voorspoedige bevalling en een gezonde baby in je armen. Komt helemaal goed. Dank je voor de bemoedigende woorden.

Dubbelgeluk je mag altijd emo berichten sturen. Dat is waarvoor dit forum is. Je uiten en verhalen delen en vragen stellen. Voel je niet schuldig dat je dat doet. Het is echt normaal dat je zo voelt ik ken het. Ene moment voel ik me super geweldig en ander moment een wrak. Ik ben bang dat het niet weg zal gaan die verschillende gevoelens. Sinds kort heb ik weer schuldgevoelens erbij gekregen naar mijn engeltjes toe.

Ik vind het goed van je dat je erop staat om vanaf week 20 elke week een meting te doen. Totdat je er meer vertrouwen in gaat hebben is dat heel goed dat je het aangeeft. Ik heb dat ook wekelijks en voel me prettiger bij. Ze hebben wel aangegeven dat het binnenkort wekelijkse metingen geen zin meer heeft bij mij. Dat zie ik dan wel ik wil iig tot 28ste week elke week gemeten worden. Hoe ver ben je nu?

6. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    @Ellanoor, waauw 38 weken! Ik duim voor je mee voor een vlotte bevalling. In verband met die metingen, meen ik mij te herinneren dat mijn gyn ook aangaf dat dit steeds moeilijker wordt om correcte metingen te doen naar het einde van de zwangerschap toe wanneer het kindje is ingedaald.

@Dubbelgeluk. Het forum dient hier voor het kunnen neerschrijven van je gevoelens en ervaringen die je anders moeilijker kwijt kunt.

Hier gaat alles zijn gangetje. Woensdag terug controle na 4 weken, dus ben nu toch wel benieuwd. Het kindje begint stilletjes aan wat meer gewicht te krijgen dus de bmh komt ook wat meer onder druk te staan veronderstel ik.
    Verder zit ik met een klein 'probleem'. Ik heb al hele tijd in gedachten om als doopsuiker zelf zakjes te maken met daarop het figuurtje van het geboortekaartje. Ik had aan een kennis gevraagd (een grafisch vormgeefster) om ons kaartje te ontwerpen. Eigenlijk wist ik al redelijk goed wat ik wou en moest zij dus gewoon uitwerken wat ik in gedachten had. Gezien het leveren van de stof voor de zakjes 6 weken duurt had ik al van bij het begin aangegeven dat ik snel een proefdruk van het kaartje wou krijgen. Nu zijn we 11 weken later en heb ik nog niets ontvangen. Elke 2 weken ongeveer krijg ik wel een mailtje dat ze nog geen tijd heeft kunnen vrijmaken en dat de weken zo snel voorbij vliegen. Vind de situatie enorm vervelend. Hoe verder in de zwangerschap, hoe lastiger het voor mij zal worden om die zakjes nog te maken. 'k Heb ondertussen wel al van de leverancier van die stofjes te horen gekregen dat een levering ook op 2 weken kan (mits extra betaling uiteraard). Wat moet ik hiermee nu doen? We betalen haar voor het ontwerp... 't is niet dat ze het gratis en voor niets moet doen.

7. Ellanoor

Ellanoor Lid

16 dec 2013
    15
    0
    0
    rotterdam
    Daar ben ik even snel en nog steeds zwanger morgen 39 weken!!! Maar heel veel voor weeen en harde buiken, aan slapen kom ik ook bijna niet toe ben zo n Beetje op asn t raken, vanmiddag afspraak en ga denk ik toch vragen of ik ingeleid kan worden want dit trek ik niet lang meer, heeft er iemand ervaring met dit??? Liefs Ella

8. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    Hey Ellanoor! 39 weken al...! Wie had dat op voorhand gedacht ;) Ik hoop dat je controle vanmiddag positief is en dat er toch wat schot in de zaak gekomen is ondertussen ;) 'k Denk dat ik in jouw plaats ook wel stilletjes aan mijn geduld zou verliezen. Hopelijk hebben de voorweeën en harde buiken wat effect gehad.
    Ervaring met inleiden heb ik niet. Mijn zoontje is vorige keer 5 uur na het uithalen van de cerclage geboren.

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ellanoor, wow nog steeds zwanger! Maar ik begrijp heel goed dat je op raakt.

Hier kwam er geen schot in de zaak na verwijderen van de cerclage, toch niet qua voorweeën. Wel kwam er ontsluiting, eerst 3cm vlak na verwijdering en dan bij de laatste controle (1w na verwijderen cerclage) was dat al 6cm met uitpuilende vruchtzak, maar nog steeds geen weeën. Omdat het risico op infecties te groot werd en ik ver van het ziekenhuis woon, moest ik toen blijven. Eerst zijn mijn vliezen geprikkeld, deed niks. Dan vliezen gebroken, deed nog niks. Toen kreeg ik een infuusje om de weeën op te wekken, en toen ben ik binnen recordtijd (45min of zo) probleemloos naar volledige ontsluiting en een vlotte bevalling gegaan. Mijn ervaringen met inleiden in combinatie met een incompetente cervix zijn dus goed. De weeën zouden heftiger zijn, maar daar heb ik geen last van gehad. Ik had geen epidurale nodig, noch enige andere pijnstilling. Dat was zeer goed te doen vond ik.

Ik wens je hoe dan ook een vlotte bevalling toe. Veel succes!

Verder hier weinig te melden. Voorbije paasweekend was druk, met veel bezoek en ook een familiefeestje op locatie (daar heb ik wel enkel gezeten en gegeten). Maar het was een welkome afwisseling. Nog een weekje en ik heb 20w echo, ik kijk ernaar uit. Maar ik ben momenteel heel rustig, voel me goed en heb geen klachten. Wel slaap ik af en toe slecht omdat baby erg actief is in mijn buik. Ik dacht een keer een rustiger kind te hebben, maar dat gaat dus niet door. Ach, ergens is het ook fijn en geruststellend, die beweging, dus ik probeer er ook van te genieten. Het is ook de laatste zwangerschap hier, dus ik probeer dat gevoel nu wat bij te houden. Want het blijft toch zo bijzonder...

@Dubbelgeluk, je moet je niet excuseren voor je verdriet. En jezelf ook niet raar of zwak vinden. Het is allemaal zo herkenbaar en menselijk. Toen ik mijn eerste kindje verloor, was ik echt jarenlang een emotioneel wrak. Mijn man heeft ook echt serieus afgezien met mij, het spreekt voor hem dat hij me bleef steunen. Verder wilde ik geen hulp, dus geen psychologen en zo, maar misschien had ik dat beter wel gedaan. Want het kostte me jaren om weer een beetje normaal te functioneren. D.w.z. om zover te komen dat ik het verdriet enigzins onder controle had. Ik zeg enigzins omdat het nooit weggaat, het slijt hoogstens een beetje. Maar het hoeft nu voor mij ook niet meer weg, het hoort gewoon bij mijn leven, bij ons leven. Sterkte nog.

@IndigoGirl: je bent dus betalend opdrachtgever, dan zou ik de opdracht herhalen met een duidelijke deadline erbij. Wordt die niet gehaald, dan kan je kosteloos uitwijken zondr dat je verdere planning in het gedrang komt. Goeie afspraken maken goeie vrienden...

10. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    Kleine update hier: gisteravond controle gehad en bmh is nog steeds langer dan 3cm! :D Kindje weegt ondertussen 650g. Daar mogen nog minstens 2 kilootjes bijkomen hé!
    Gyn heeft wel aangegeven dat ik geen suiker meer mag eten. Blijkbaar heb ik al wat te veel vruchtwater dan gemiddeld en om de druk op de cerclage zoveel mogelijk te beperken ben ik dus op een suikervrij dieet gezet... Het zal dus even zonder paaseitjes, taartjes en koekjes moeten ;)

Ellanoor, hoe was jouw afspraak bij de gyn? Is er gesproken over inleiden?

11. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    indogirl wauw wat fijn dat je cervix nog zo lang is!!
    maar jeetje suiker arm dieet? in bijna alles zit toch suiker of mag je niet meer snoepen? en al 25 weken! jullie gaan zo snel kan niet wachten tot ik daar ben!

Hier gister ook controle gehad en mijn cervix is nog steeds 4cm is geloofde t bijna niet, veel harde en baak gespannen buik. Maar het doet gelukkig nog niks. Hij ging kijken bij me vorige zw en die was bij 20 weken 3 cm dus nu een cm langer. Ik hoop zo dat ik t eind ga halen net als iedereen:) begin er wel langzaam in te geloven. Heb vanaf nu iedere week een afspraak.. en hoe hebben jullie dat?

12. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    Volledig alle suiker bannen zal inderdaad bijna onmogelijk worden denk ik... het zal vooral het snoepen zijn dat ik moet laten. 'k Moet zeggen dat ik al zo geen grote snoeper ben geweest tijdens mijn zwangerschap (mede door de misselijkheid van de eerste maanden), maar 'k moet wel toegeven dat ik rond de paasperiode wel wat te veel gezondigd heb ;) Volgende controle moet ik dan een uitgebreide suikertest doen.

Ik heb elke 3 weken controle ongeveer. Mijn cervix blijft mooi stabiel en het aantal harde buiken blijft ook beperkt tot een 5-tal per dag, dus meer controle is volgens de gyn voorlopig niet nodig. Hij sprak woensdag zelf al over overtijd gaan... ;) Laten we eerst maar eens proberen tot week 36 of 37 te geraken...!

13. Ellanoor

Ellanoor Lid

16 dec 2013
    15
    0
    0
    rotterdam
    Ben zaterdag mama geworden van mijn prinsesje we maken het allebij goed, ik vertel later de hele verhaal wou het jullue snel vertellen tot snel xxx van ons

14. Indigo Girl

Indigo Girl Actief lid

1 jun 2011
    269
    0
    0
    Super super Ellanoor! Een dikke proficiat!! Ik was al aan het wachten op een berichtje van jou! Blij om te lezen dat alles goed gaat met jullie! :) 'k Ben al benieuwd om het hele verhaal te lezen ;)

Hoe gaat het met de andere dames hier?? Nog steeds alles onder controle?

15. dries

dries Lid

3 jun 2013
    33
    0
    6
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd Ellanoor, wat een goed nieuws. Ben benieuwd naar de rest van je verhaal. Geniet maar lekker van jullie meisje.

Hier vandaag de 20 weken echo gehad, en ons kleintje is helemaal goedgekeurd. Hierna de controle gehad en de bmh is nog mooi het zelfde als 2 weken geleden. Over 2 weken gaan we weer op controle.
    De komende weken zijn wel weer erg spannend. Vorig jaar ging het fout bij 21,6. Ook is het volgende week een jaar geleden dat ons zoontje ter wereld kwam. Het geeft wel rust dat de controles tot nu toe goed zijn.

16. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.085
    12.043
    113
    Van harte gefeliciteerd!

17. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    wauww gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!!

18. liefde88

liefde88 Bekend lid

21 jun 2011
    984
    14
    18
    Nederland
    dries gefeliciteerd met de goede 20 weken echo!!! wat toevallig ik had mijn 20 weken echo ook vandaag! Onze uk maakt het ook helemaal goed. Hoe lang is jou bmh? ik heb morgen ochtend weer controle ben benieuwd😊

dubbelgeluk hoe gaat t met jou en hoe ver ben je?

19. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.085
    12.043
    113
    @Indigo girl; je zit bijna op 26 weken! Ik hoop voor je dat je geen zwangerschapssuiker hebt. Ik zit in de risicogroep, mijn moeder heeft het tijdens mijn zwangerschap gehad (ik woog 11 pond!), dus ik krijg ook controles hierop.

@Dries; Wat fijn, een mooie 20 weken echo, en dat je bmh stabiel is gebleven is ook goed nieuws! Ik snap dat je spannende weken in gaat, emotioneel en spannend. Veel sterkte toegewenst.

@hier; vorige week woensdag hadden we de 12 weken echo, (met 13.3 ;)) en alles zag er goed uit. Toen ze het hartje liet horen werd ik emotioneel... Die hoorden we regelmatig van de jongens toen ik in het ziekenhuis lag, was even confronterend.
    Vanmorgen met 14,2 weken een meting van de bmh gehad en die is nog steeds bijna 5 cm! Echt fijn, en de kleine uk lag ook er ook weer goed bij. 22 mei volgende controle.

20. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Gefeliciteerd met jullie dochter! Ik wens jullie alle geluk toe, een vlot herstel en een fijne thuiskomst. Geniet ervan, het is dik verdiend ;)

Deel Deze Pagina