Ik had vandaag een kleine checkup. Alles was goed, baby doet het goed en ligt met hoofdje naar beneden (hopelijk houden we het zo). De bmh is prima gesloten en zonder funneling. Hij is ietsje korter geworden maar dat is normaal op deze termijn. Ik behoud nog een kleine 3cm. Bloeddruk was ook goed. Over 3 weken heb ik de laatste echo, en dan een weekje later een eerste monitoring. Waarschijnlijk krijg ik dan ook mijn datum voor het verwijderen van de cerclage...
Nadine, bij mij zal de cerclage er ook hoogstwaarschijnlijk 10 of 11 juli uitgaan. Volgende woensdag opnieuw controle en dan zal er een definitieve datum afgesproken worden. Ik ben al serieus aan het aftellen. De zwangerschapskwaaltjes van het 3de trimester zijn in volle glorie aanwezig hier! Vooral 's nachts heb ik veel last, meerdere keren moeten plassen, jeukende voeten,... Echt om gek van te worden die voeten. Had er mijn vorige zwangerschap ook de laatste weken last van en geen enkel middeltje dat hielp... Veel slapen hoort er hier dus niet meer bij. Ondertussen ben ik op een week tijd weer meer dan een kilo bijgekomen. Is dat nu vocht dat ik vasthoud, vruchtwater, het kindje,...? 'k Weet het niet goed meer. 'k Heb nochtans de indruk dat de spanning op mijn buik iets verminderd is tov vorige week. Dubbelgeluk, hopelijk brengt het pessarium de nodige stevigheid! Heb je nu wekelijks controle? Mamamaya, nog enkele dagen en je zit ook aan de 30weken grens. Dat klinkt al zoveel beter hé! Je schrijft dat je beter wacht met borstvoedingsbh's te kopen tot na de eerste week ongeveer. Wat draag je dan tijdens de kraamtijd? Ik herinner me nog van de vorige keer dat ik enorme stuwing had. Is er eigenlijk een manier om deze wat te vermijden, of toch wat milder te maken? Vorige keer had ik proberen af te kolven manueel maar dat lukte gewoon niet, had ik dan al te lang gewacht?
IndigoGirl, dé datum komt echt in zicht. Dat maakt die kwaaltjes misschien iets beter te overzien, maar toch, zal niet makkelijk zijn om te genieten van de laatste weken. Ze zeggen altijd "geniet er nog maar wat van", maar zonder goeie nachtrust en met allerlei kwaaltjes is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Kaart het eens aan op controle, misschien zijn er tips. Ik herken de kwaaltjes niet, dus kan er weinig op zeggen. De gynaecoloog heeft gisteren nogmaals bevestigd dat we de 30 weken wel degelijk al voorbij zijn, maar ik blijf toch de andere datum maar aanhouden. 30 weken klinkt wel goed ja Met dat wachten bedoel ik voor de aankoop van degelijke (dure) bh's. Omdat je dan pas zicht hebt op hoe je boezem er de komende tijd gaat uitzien. Ik heb de fout de eerste keer gemaakt om te snel 2 bh's te kopen, 80 euro elk, zo'n zonde van het geld. Ik heb nu enkele Carriwell stretch bh's voor de kraamweek. Dat is interessant op 2 manieren: die zijn niet voorgevormd en dus passen ze altijd wel én ze knellen ook nergens wat beter is bij stuwing ter voorkoming van problemen (beugels en stuwing gaan niet goed samen). Niet mooi, niet sexy, maar prima voor het begin. Stuwing kan je niet helemaal voorkomen, het is een normale en gezonde reactie van je lichaam. Misschien wat extreem en onaangenaam, maar wel goed en normaal. Het is het vlugst voorbij als je goed samenwerkt met je kindje, vaak (en goed) aanlegt (vb. 12-15 keer per etmaal de eerste 48u), niet op schema voedt, niet bijvoedt en niet meteen aan het kolven slaat (tenzij het écht niet anders kan bijt je best even door). Neem af en toe een warme douche, masseer je boezem, laat ze wat bloot als het kan, en snoer ze zeker niet in (zo'n martelpraktijk van vroeger). Als ze echt zo gespannen staan dat ze blokkeren dan is het al vrij ver gekomen, ja. Waarschijnlijk had je dan teveel op de klok gekeken en voedde je om de 3u zoals dat "volgens het boekje" zou moeten... Niet doen. Voel je behoefte om te voeden, biedt dan gerust aan aan je kindje. Hij of zij zal je het best van de stuwing kunnen verlossen. Borstvoeding is echt, meer dan wat dan ook, een intensieve samenwerking tussen mama en baby. Als je daar maximaal aan toegeeft, ga je een zalige, intieme periode tegemoet. Zo leer je mekaar het best kennen, vertrouwen op mekaar en zo krijg je als mama een enorme rust en zelfzekerheid over je. Kijk niet naar de klok, haal geen weegschaal in huis om voor en na te wegen, verlang niet naar maatstreepjes op je boezem. Volg gewoon je kindje en je instinct, en het komt goed. Ik ga er wel even vanuit dat jullie beiden gezond zijn hé. Maar laat je niet te snel gek maken met te trage groei, en dergelijke. En als je vragen hebt of twijfelt, wil ik heel graag helpen hoor. Maar dat kan eventueel ook via pb, want ik zou niet willen dat iemand aanstoot neemt aan mijn bevlogenheid. Want ik zie dat het weer een heel relaas is geworden
Bedankt voor de bemoedigende woorden Mamamaya! Ik denk dat te weinig aanleggen inderdaad een cruciale fout is geweest de vorige keer. Ondertussen is de grote vakantie begonnen, dus ben nu zoveel mogelijk opvang aan het zoeken voor mijn zoontje, zodat ik nog de nodige rust kan nemen. Ik moet en zal tot 36 weken geraken! Alles goed voor de rest met iedereen?
Dag mama's allemaal! Na het lezen van jullie verhalen wil ik me graag toevoegen omdat ik ongeveer in hetzelfde schuitje zit als jullie! Voorgeschiedenis: - 1ste zwangerschap bevallen op 31 weken van gezonde zoon (1900gr en 44cm) na 8 weken te hebben platgelegen in ZH omwille van korte bmh. - 2de zwangerschap (nu dus) preventieve cerclage gekregen op 12 weken - op 18 weken opgenomen met hevige buikpijn waar men geen oorzaak voor heeft, enkele dagen ZH, daarna nr huis en strikte bedrust aanhouden - elke 2 weken op controle + meting, bmh is nu +/- 1,3cm voor de cerclage, sinds kort ook funneling te zien. - afgelopen DI ZH-opname omwille van antibioticakuur ged. 5 dagen. Mag straks nr huis om verder te rusten. - redelijk veel last van harde buiken, ik steek 3X/dag Utrogestan vaginaal op. Ik ben nu 30weken en 4 dagen en hoop ontzettend hard dat ik de 34 weken kan halen!!!! Ik hoop voor jullie allemaal, wat jullie kwaaltjes/problemen ook mogen zijn, dat de zwangerschap vlot mag verlopen!
Dag JenF! Jij hebt er ook al een spannende zwangerschap tot nu toe opzitten. Hopelijk mag je nog een aantal weekjes erbij doen hé! Kan je voldoende rust nemen met je zoontje? Hoe oud is hij nu? Heb je je vorige zwangerschap ook een noodcerclage gekregen of heb je het enkel met bedrust nog 8 weken volgehouden?
Mama Maya dank je voor de bh's tips. De borstvoeding advies heb ik zeker ook veel aan. Ik moet deze week nog een afspraak maken met het ziekenhuis over borstvoeding en volgens mij ook geboorteplan. Ik wil het zo graag geven aan me baby. Dus alle tips die je geeft komt echt goed van pas. JenF welkom hier. Ook een heel spannende zwangerschap heb je. Heb je nu volledig bedrust? De cerclage houdt het toch goed dicht. Ik hoop dat je minimaal 34 weken haalt en nog veel verder mag komen. Indigo Girl niet fijn dat de harde buiken nog vasthouden. Zijn ze pijnlijk? Nog even doorbijten! 36 weken red je wel! Ik zal me niet verbazen als je over de 36 weken komt. Hoe gaat het met liefde88, dani86, dubbelgeluk en de rest van dames? Hoop dat het met iedereen stabiel en rustig verloopt.
Nadine 14 / Indigo Girl, tot nu toe kan ik goed mijn rust houden. Heb al bijna 13 weken een ziekenhuisbed in de living staan dus ik kan redelijk goed rusten! Mijn zoontje is nu 3 jaar en begrijpt goed dat ik moet rusten! Nu dat hij vakantie heeft wordt hij opgevangen door de grootouders. Vanaf week 34 ga ik mijn 'leven' terug opnemen en proberen zelf zoveel mogelijk te doen. De zwangerschap van Jef heb ik idd kunnen rekken door enkel platte rust te houden!
@JenF, welkom hier. Inderdaad al een spannende zwangerschap geweest, maar het gaat de goede kant op. Ik ga mijn ziekenhuisbed tot de 36 weken houden. En daarna zien we wel waar we uitkomen hè. @IndigoGirl en Nadine, borstvoeding is echt mijn ding, en ik vind het heel fijn om ervaringen te delen. Dus dat is graag gedaan. Je pikt ervan mee wat je zint, en anders laat je mij maar zeuren De aller-aller-allerbelangrijkste tip, dewelke het meeste kans geeft op slagen van de borstvoeding, is aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. En terwijl ik dit schrijf, krijg ik er alweer zo'n zin in om terug een kleintje te voeden...
Hallo iedereen! Hier begint alles stilletjes aan in orde te komen. 'k Heb gisteren nog een aantal aankopen gedaan voor mezelf en voor de baby en vandaag ga ik mijn valiesje klaar maken. Vanavond heb ik controle. 'k Moet zeggen dat sinds eergisteren mijn buik rustiger is geworden (haha, en terwijl ik dit schrijf komt er opnieuw een harde buik opzetten ). Ik ben nu toch wel benieuwd. Voor mij is het belangrijkste nu dat het kindje goed is aangekomen van gewicht! @Dani, jij had toch ook veel last van vocht vasthouden? Heb jij dan ook last van jeuk? 'k Heb soms de indruk dat die jeukende voeten door dat extra vocht veroorzaakt worden. @Nadine, laatste werkdag voor jou? Echt wel bewondering voor jou dat je het zo lang hebt volgehouden! Toen ik gisteren nadat ik naar de winkel was geweest thuiskwam, was ik echt doodop! Hoe is het nu met je buik? Nog pijn gevoeld of is je kindje rustig en koppig in stuit blijven liggen? Heb je nog een controle voor het verwijderen van de cerclage volgende week? @Mamamaya, ik vind het heel aanstekelijk hoe je over borstvoeding vertelt. Ik wou dat ik dat ook kon, maar helaas zijn mijn ervaringen van tijdens mijn vorige zwangerschap net iets negatiever. Hoe dan ook, ik geef het een nieuwe kans...
@IndigoGirl, ik denk dat je jeuk kan krijgen van de gespannen huid, ja. Een nichtje van mij had dat telkens enorm de laatste 2-3 maanden (en is 3 keer moeten bevallen in de zomer, ocharme). Op de duur kreeg die zelfs haar teenslippers niet meer aan... Na de bevalling was dat altijd wel rap opgelost. Hier (hout vasthouden) nog steeds geen last van vocht ophouden, mijn ring zit nog steeds heel los. Waar ik wel veel last van begin te krijgen nu: brandend maagzuur Ik heb tot nu toe dik 50 maanden borstvoeding achter de rug, maar de eerste 3 maanden daarvan waren werkelijk de hel. De enige reden dat ik doorzette, was omdat ik mij zo schuldig voelde dat ik mijn dochter geen betere start had kunnen geven, dat ik haar niet langer rustig kon laten groeien in mijn buik. Ik wilde iets terugdoen voor haar. Dat was mijn motivatie toen. Veel succes vanavond op controle! En alvast proficiat met je 35 weken morgen!
Terug van de controle... bmh nog ongeveer 1cm en staat open tot aan de cerclage. Geen marge meer met andere woorden. Het kindje ligt net zoals bij Nadine ook in stuit zonder dat ik het eigenlijk gemerkt had! De gyn was van plan de cerclage eruit te halen en een bevalling af te wachten, maar dat durft hij nu niet meer omdat het kindje in stuit ligt. Externe kering is geen mogelijkheid omdat de placenta aan de bovenkant ligt, en er zou een te groot risico zijn dat deze loskomt tijdens de kering. Plan is nu dus om nog een weekje de cerclage te laten zitten en ondertussen hopen dat het kindje terug draait. Als dat niet het geval is wordt het dus keizersnede. Gewicht van het kindje was nu geschat op 2580g dus dat was wel geruststellend! Wordt dus een spannende week!! 'k Had de afgelopen dagen waarschijnlijk wat te veel gedaan. Maar alles staat nu klaar, het wordt hier een week volledig platte rust!
@IndigoGirl, een weekje platte rust... da's te overzien hè. Mooi gewichtje trouwens. De stuitligging is niet zo fijn natuurlijk. Zet je af en toe op handen en knieën, en laat je dan zakken tot op je ellebogen. Dat zou baby extra ruimte geven om te keren. Proberen waard? Spannend... Hoe gaat het met de andere mama's hier?
Indigo Girl ik schrik van de stuitligging van de baby. Ze blijven ons verrassen. Ik hoop dat hij/ zij zelf terugdraait. Misschien helpt de tip die Mama Maya heeft gegeven. Ik ga het ook uitproberen. Je bent nu 35 weken dus nog even volhouden met platte rust gaat het je lukken. Wat betreft de jeuk aan je voeten dit had ik in het begin stadium van de zwangerschap een paar dagen en nu vaker last van jeuk over het hele lichaam, maar wordt steeds minder omdat ik me goed insmeer en alleen maar katoen draag. Misschien helpt het als je je voeten laat insmeren met een vette crème. Voor de rest heb ik ook veel last van maagzuur en vermoeidheid. Hierdoor heb ik een paar werkdagen overgeslagen dus ga ik op een hele rustige tempo tot en met week 36 werken. (nog een week te gaan) maar ik wil wel voor de verwijdering v/d cerclage goed voorbereiden voor de dichtbije komst van de baby tussendoor de weekend erbij pakken om alles af te ronden. Ik heb dinsdag nog controle, maar ik denk niet dat het inwendige echo zal zijn. Hoop wel te horen dat de baby dan in de juiste positie zit en het gewicht. Ik vind het echt spannend voor ons allemaal.
Even ego berichtje. Ik ben de laatste paar dagen down en heb een kort lontje. Bovendien begin ik me steeds meer zorgen te maken over de bevalling en de gezondheid van het kindje bij de geboorte. Dat er toch iets mis zal gaan als het niet de cervix of cerclage is dan zal het wel iets anders zijn. Dit zijn nu de dingen die in mijn hoofd spoken. Hoort dit gevoel bij de laatste termijn Wat kan ik doen om me gedachten positief te houden Zucht Ik moest het even kwijt sorry voor dit depri bericht.
@Nadine, die twijfels en paniek hoort er jammer genoeg bij. Je verlangt bevestiging, maar die krijg je nooit volledig. Zelfs al herhaalt de gynaecoloog nog duizend keer dat alles er goed uit ziet... Je bent nu een soort tikkende hormonentijdbom Probeer tot rust te komen, en vertrouwen te hebben in jezelf en je kindje. Maak af en toe je hoofd leeg zodat het piekeren even stopt. Hopelijk heeft je partner er begrip voor, en kan hij ermee omgaan. Ik heb er gelukkig eentje die dat goed kan relativeren. Hij weet dat hij niet moet afkomen met "alles komt goed, schat", maar me gewoon moet bevestigen en verder gelijk moet geven in alles Ik wens je alvast een spontane kering toe, en een vlotte bevalling. Oh ja, en verwacht je in de week na de bevalling ook aan zo'n down-periode. Bij mij was er weliswaar opluchting vorige keer, maar zeker geen euforie. Mijn kraamtranen van toen staan in deel 1 van dit topic trouwens.
Haha, dit is heel herkenbaar. Iedereen die tegen mij zegt dat het allemaal dit keer echt wel goed gaat en dat ik mij niet zoveel zorgen moet maken die hoef ik voorlopig niet meer te zien... Het is goed bedoeld, maar ik ben geen klein kind meer die gerustgesteld moet worden, juist als je je in de risico's verdiept weet je dat ze reeel zijn. (Ik heb ook een man die hier super mee om gaat) @Indigo girl en Nadine14: hopelijk draaien jullie kindjes nog. Zouden jullie tegen een keizersnee op zien als dat het wordt? @Indigo Girl: een week platte bedrust is idd te overzien. Spannend dat je al zo ver bent gekomen! @Nadine14: denk aan jezelf he, ook al is het je eigen bedrijf, gezondheid gaat voor. En ik kan mij je angsten zo goed voorstellen... Ik zie nu al op tegen de bevalling en ik mag nog even (hoop ik dan). Hou je taai en rustig aan! Ik zit bijna op de termijn dat tijdens mijn vorige zwangerschap mijn vliezen braken... Pff wat een spanning, ik ben zo blij als ik die periode voorbij ben.
Hallo dames Even 3 pagina's bijlezen haha! @Indigo girl een weekje rust is nog te overzien. Hopelijk draait de kleine zich nog zodat je gewoon normaal kan bevallen. Kleine heeft een mooi gewicht en met die extra week zal dat ook weer wat hoger zijn. Rust lekker uit en ga meeduimen dat nog 1 week mag duren. Wat betreft het vocht ik heb oedeem en houd daarom vocht vast. Helaas nu al zo erg dat mijn enkel niet meer te zien is en ik mijn steunkousen niet meer aanrkijg. Doordat ik ze niet meer aankrijg heb ik vooral savonds onrustige/jeukende benen. Echter kunnen de volgende dingen verlichting geven: Benen afspoelen onder de douche en dan koud/warm afwisselen, zorgt voor betere bloedsomloop . Overdag/snachts kussen onder de benen leggen zodat ze hoger liggen, zo stroomt het vocht terug naar de lymfknopen in je lies en zo verder het lichaam in en plas je het uit. Je man/vriend of zelf (wel wat moeilijker) 10 min masseren per been. Je maakt eerst in je lies de lymfknopen actie door ze even te masseren daarna ga je vanuit je voet naar je knie toe stevig masseren (vooral kuit) en zo gaat het vocht terug naar de lyfklierknopen. Probeer zout te vermijden door zout te eten houdt je nog meer vocht vast (geen zout ergens toevoegen) Hoop dat je wat aan de tips hebt. Succes! @Nadine ik denk dat het wel normaal is de gedachtes die je hebt. Hier ook nog steeds die gevoelens en gedachtes en weet dat mensen om me heen het goed bedoelen maar kan het niet altijd hebben. Misschien helpt het om het van je af te schrijven ofzo......!Dikke knuffel van hieruit! @MamaMaya 3 cm bmhl is toch nog een mooie lengte! De 30 weken grens is ook bereikt en nu op naar de 34?36? Ga iig meeduimen!! @Dubbelgeluk dat pessarium hebben ze bij de vorige keer ook geplaatst echter na 3/4 weken toch moeten verwijderen omdat de vruchtzak erdoorheen puilde, toen cerclage geplaats. Hoop dat het je helpt. @Jenf pfffff......dat is geen gemakkelijke zwangerschap tot nu toe.....Ik ga voor je duimen dat de kleine tot 36 weken blijft zitten!! Houd lekker die rust (naja lekker.....) en knuffel. @Hier de 20 weken ben ik voorbij :d dat was mijn 2e mijlpaal. mijn 3e mijlpaal is de 24 weken. Heb tussendoor veel controles in het zh en vk gehad. Last van harde buiken gehad door stress vanuit school. zit nu in laatste toetsweek en daarna vakantie dus het is even tandenbijten. Daarbij ook soms iets teveel gedaan dus nu afwisselend rusten en actief iets doen. Daarbij nog een blaasontsteking gehad en abkuur gekregen. Nu 2 wekelijks kweek en urine afgeven voor controle. Vanaf week 16 heb ik wekelijks een preluton spuit die de huisarts me zet en dit moet ik zeker tot week 26 doen. (Ze zijn beetje pijnlijk door de dikte van de vloeistof maar alles voor onze kleine man) De bmh is afgelopen donderdag nog gemeten en was toen 5,3 cm OMG viel bijna uit de stoel........zo vreemd dat hij alleen maar langer wordt tegenover de vorige keer. Dus dat zit gelukkig goed, neemt mijn onzekerheid een klein beetje weg echter heb ik pas meer rust na de 24 weken. Voel de kleine iedere dag al goed en de 20 weken echo afgelopen dinsdag was ook super. hij ligt 5 dagen voor op schema qua groei en alles zag er goed/netjes uit. Kinderkamer gaan we over 4 weken aan beginnen. Eerst rotzooi uitzoeken en wegbrengen en dan kamer in orde maken. Vl komt per 1 augustus thuis te zitten omdat het bedrijf waar hij voor werkt het magazijn vanuit maastricht naar waddinxveen terughaalt en hij en 6 collega's niet mee willen verhuizen. Krijgt tot einde contract doorbetaald (23 september) en dan heeft hij naar jaren werkervaring nog eens daarna recht op 30 maanden ww. Hij wil kijken voor cursus te gaan doen en ik hoop dat hij nog "thuis" zit tijden de komst van de kleine en we echt even samen kunnen genieten. Na volgende week woensdag heb ik vakantie (YES) en dan gaan we donderdag een weekendje weg naar de Eifel. Even een relax weekendje samen. heerlijk. Verheug me er op. Jullie nog plannen? Ik ga voor de dames duimen die nu in de spannende weken zitten! Succes alvast
@Nadine, ik hoop toch ook dat onze kleintjes zich nog zullen draaien. Nu ja, mocht het toch op een keizersnede uitdraaien, dan is dat maar zo. Als dat de manier is waarop het kindje het minst risico loopt, dan hoef ik daar niet lang over te twijfelen... Die negatieve gedachten waarover je spreekt zijn perfect normaal hoor. Hier steken die ook af en toe de kop op. Het is de kunst om wat evenwicht te zoeken tussen die negatieve gedachten en het vertrouwen dat het ook goed kan gaan. Steeds doemdenken weegt enorm op het gemoed, maar langs de andere kant vind ik het ook niet slecht om eens stil te staan bij het feit dat een zwangerschap toch een groot wonder is! Hou de moed er nog in deze laatste week/weken... het einde komt steeds meer in zicht hé! @Dubbelgeluk, pfff, lastige periode voor jou nu! Eens die lastige weken voorbij zijn gaat de tijd echt weer sneller voorbij gaan! @Mamamaya, die tip ga ik zeker uitproberen. Wat je schrijft over de kraamperiode herken ik ook zeer goed. Ik voelde ook vooral opluchting, maar die roze wolk waar iedereen het over had, was soms toch ver te zoeken. @Dani, enkele van je tips had ik inderdaad al uitgeprobeerd. s Nachts slaap ik nu met mijn voeten omhoog en de laatste nachten heb ik toch wat minder last gehad. Moet echt niet leuk zijn om dat al zo vroeg in de zwangerschap te hebben! Wel zalig nog zo'n weekendje weg! Dat geeft toch wat afleiding hé! Geniet er maar van. Ik zou graag in september nog een weekendje Ardennen willen plannen. Liefde88, JenF, hoe gaat het met jullie? Alles ok? ps: hopelijk winnen zowel Oranje als de rode duivels morgen hun match, dan krijgen we volgende week een mooi duel tussen de lage landen!
Nadine, laat dan eens weten hoe je controle vandaag geweest is en of je kleintje ondertussen toch nog gedraaid is... ben wel benieuwd! Hier voorlopig alles rustig en ondertussen weer bijna een weekje erbij!