Preventieve cerclage DEEL 2

Discussie in 'Prematuur' gestart door Linske, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tulpje85

tulpje85 Actief lid

6 apr 2011
    132
    0
    16
    NULL
    NULL
    Elin, gefeliciteerd met je 28 weken mijlpaal!! Dat er nog maar veel weken bij mogen komen!! Ik weet niet precies vanaf welk je minder druk op je bmh hebt, maar heb eens een plaatje opgezocht voor je en dit ziet er op zich wel logisch uit. Al gaat het hier om een kindje dat al ingedaald is.

2. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja Elin, bij mij klopte het (achteraf bezien) ook ! Heb zo nog een tijdje zelfs met verweekte baarmoederhals en opening rondgelopen. Straf, en zeker na al die maanden schrik hebben dat hij er zou uitvallen.

3. leila82

leila82 Actief lid

22 apr 2011
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,
    Heb net mn bevallingsverhaal hier getypt.
    Half uur bezig geweest, en ik druk ergens op en weg is hij:x.
    Ik lees hier nog steeds mee hoor en ben blij te zien dat het goed gaat met iedereen.
    Ik zal hem binnenkort nog eens plaatsen.
    Groetjes

4. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey dames,

Ik kom ook nog eventjes piepen ;)

Elin, proficiat met je mijlpaal van 28w en nu gaan voor die magische 3 hé :D Je doet het alvast goed :)

Tulpje, nog eventjes en ook jij kan al iets geruster de zwangerschap door als je cerclage word geplaatst. Weet je al welke cerclage je krijgt?

Leila, jammer dat je de verkeerde 'button' hebt ingeduwd, ik popel om je verhaal te lezen :D

Yokeke, het is inderdaad frustrerend om altijd te moeten rusten en plat te liggen maar uiteindelijk brengt het wel op hé, denk aan het mooie eindresultaat ;)

Hier nog altijd 2 zieke kinderen en ook ik moet er terug aan geloven, en het slaapgebrek begint me nu ook wel zwaar te worden :(
    Langs de ene kant wil ik graag al 2 maand verder zijn maar ook weer niet want 2 januari start ik terug met werken en het zal zwaar worden met 3 kids, ik voel het nu al :)

Liefs Linske

5. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kan ik geloven Linske, ook hier terug werken op 2 januari met één kindje lijkt het me al een hele opgave. Routine vinden zekerst hopelijk ? Ik kijk er wel een beetje terug naar uit, terug werken. Gummibeertje de professional, 't is al een dik jaar en half geleden ondertussen dat ik nog eens in die rol gekropen ben. Al zal mijn hartje wel breken als ik dat ventje moet achterlaten, dat weet ik nu al :)

Ik kijk er ook naar uit Leila, hopelijk vind je snel terug tijd (en geduld) om het nog eens te typen !

6. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier zaten er exact 53 weken tussen mijn laatste werkdag-voor-de-baby en mijn eerste-werkdag-met-baby... mja, het pikte, mag ik wel zeggen ;)

7. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jawadde, das wel een pak langer, kan geloven dat dat pikte :)
    Hoe was je eerste dag toen ?

8. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Om te beginnen geraakte ik al niet binnen, mijn badge werkte niet meer. Ik was mijn telefoon kwijt, had miserie met mijn computer, geen vaste werkplek meer (er is een interne verhuizing gepland hier, vanaf begin november krijg ik een groot individueel kantoor - jiehaaa :p)... Ik mocht ook zelf op zoek naar een bruikbaar kolflokaal (dat hadden ze niet, inmiddels gelukkig wel, de eerste weken kolfde ik in de kelder/archiefruimte). En dan waren er nog alle gedelegeerde verantwoordelijkheden die danig in de soep gedraaid waren (beetje logisch bij zo'n lange afwezigheid, maar toch... pfff...).

Kortom, veel is er die eerste dag (week eigenlijk) niet gewerkt ;)
    Veel administratie, opzoekwerk, geregel, vergaderingen, catching-up met jan-en-alleman (zowel privé als professioneel)... Nu, na een week of 8/9, staan we stilaan weer behoorlijk op de rails. Maar baby achterlaten pikt nog net zo hard als eerst, ik wen er écht niet aan :(

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.028
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    Hier nog iemand die op 2 januari weer gaat werken (eigenlijk 30 november, maar ik neem een maand vakantie op).

Wij hebben inmiddels een fusie gehad, ik ben benieuwd hoeveel mensen ik straks nog ken ;).

Weer werken = leuk
    Zoon achterlaten op kinderdagverblijf = :(:(:(

10. Daan04

Daan04 Fanatiek lid

30 jan 2008
    1.985
    20
    38
    Leerkracht
    Drenthe
    Hoi dames!

Ik wil eventjes kort inbreken en heb een vraag voor de dames met een preventieve cerclage:
    Wat mag je allemaal wel en niet tijdens de zwangerschap? Werken jullie nog gewoon? En hoe gaat het met andere kindjes?

Ik vraag dit omdat ik tijdens mij vorige zwangerschap met 20wk een noodcerclage heb gehad en daarna volledige bedrust gehad. Uiteindelijk met 34 weken bevallen. En nu kriebelt het wel weer. Maar de schrik zit er goed in! Vandaar eerst de oriëntatie ;).

*** Breekt uit ***

11. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Daan,

Een noodcerclage valt natuurlijk niet te vergelijken met een preventieve cerclage, hetgeen je mag en niet mag doen hangt af van je situatie denk ik. Als je bij het plaatsen vd cerclage (op 15w) een bmh hebt van maar 2 cm meer dan zal je waarschijnlijk platte rust toegeschreven krijgen, maar als je een bmh zou hebben van 4 cm dan heb je natuurlijk een beetje marge speling hé.

Ik heb mijn cerclage gehad op 15w en had toen een bmh van 4cm, ik moest GEEN platte rust houden maar moest wel opletten dat ik geen zware voorwerpen tilde, geen zware inspanningen meer, geen lange wandelingen, geen seks, alles dus beperken in het mate vh mogelijke.

Er zijn hier dames die wel degelijk bijna een volledige zwangerschap platte rust hebben gehouden, dus het hangt echt wel af van hoe je ervoor staat.

De periode dat ik hier meeschrijf zijn alle dames voorbij de 36 weken geraakt zonder al teveel problemen, zelfs enkele tot 39w, zoals ik!

Informeer je best ook op voorhand eens bij je gyn, hoe hij het allemaal ziet en wat zijn werkzijze is betreft een preventieve cerclage.

Alvast veel geluk bij een evt volgende zwangerschap!:D

Liefs Linske

12. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Hier ook noodcerclage eerste keer (bevallen op 33w na 10w volledige bedrust in een UZ) en nu preventieve (bevallen na 37w)... Toen de preventieve cerclage werd geplaatst (op 12w) had ik nog maar 7mm bmh.

Niets tillen, niet staan, niet te lang stappen, niet fietsen, trappen mijden, niet meer zelf autorijden, geen bad, geen bedsport, enkel wat licht huishoudelijk werk (ik kookte zittend, plooide wat was of zo, niet veel meer dan dat),... Zoveel mogelijk rusten (halfzit of lig) en stress mijden. Ik huurde een rolstoel en daarmee ging ik elke week 1 keer de hort op (naar oudercontact, winkelen, op bezoek bij iemand, eens op restaurant gaan...)

Nee, thuis vanaf kloppend hartje op echo dit keer.

Ze was 3,5 bij de positieve test, ging al een jaar naar school. Mijn moeder bracht en haalde haar, voor de rest trok ze al goed haar plan (zelf naar de wc, zelf aan- en uitkleden, zelfstandig spelen...).

We denken aan nog een kindje, maar dan wel ook weer met minstens 3 jaar ertussen.

13. Yokeke

Yokeke Lid

12 okt 2011
    62
    0
    0
    hier ook preventieve cerclage op 12w en ook nimeer gaan werken
    maar ik ben zowieso al thuis vanaf ik weet dat ik zwanger ben omdat ik in kinderopvang werk en ik ni al mijn antistoffen heb!

ook ik heb platte rust!! ik mag wel eens iets doen maar ook ni teveel, en als ik wegga is het ook met de rolstoel..!
    maar da hangt idd af van iedere situatie en persoon..

14. Elin08

Elin08 Actief lid

14 apr 2011
    110
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ziekenhuis opname.

Vanmorgen heel vroeg naar t ziekenhuis gegaan omdat ik hele nacht al harde buiken had.
    Ben aan t CTG gegaan en baby maakte het goed.
    Gyn wilde inwendige echo om naar de baarmoedermond te kijken.
    Deze was nu 1 1.5.. dus weer korter.
    Omdat deze weer korter was wilde ze me graag voor 48 uur opnemen om longrijping te geven preventief in combinatie met weeenremmers.
    De longrijping heeft 48 uur nodig om in te werken.
    Buik is nu weer rustig! Hopelijk blijft t zo en mag ik vrijdag naar huis...
    Maar voor nu bedrust!
    Elke dag dat kleintje blijft zitten is er 1!!! We moeten per dag maar kijken hoe het komt!
    Spannend weer!

15. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Daan

Hier preventieve cerclage op 13 weken en aangezien ik al voor de dokter met advies kon afkomen zei 'dat ik werkelijk geen vin zou verroeren' heb ik niet echt advies gekregen over wat ik wel mocht en wat niet. Alleen dat ik niet té streng voor mezelf mocht zijn.

Ik ben zwanger geworden nog in de periode dat ik thuisgezet ben om de doodgeboorte van de tweeling te verwerken...en ben gewoon van dan extra thuisgezet voor mijn eigen gemoedsrust. Na de cerclage (bmh 3 cm) ben ik volledig plat gegaan, maar ondanks dat heb ik toch nog vier weken in het ziekenhuis doorgebracht met vroegtijdige weeen. Uiteindelijk heb ik nog het einde van de rit gehaald (ben zelfs ingeleid !!!) met een baarmoederhals de laatste vijf (!!!) weken van 0.05-0.8. De laatste twee weken, na het verwijderen van de cerclage, ben ik bijna elke dag op restaurant gegaan en uiteindelijk heeft die cerclage dus supergoed zijn werk gedaan. Waarschijnlijk had ik er tijdens de rest van de zwangerschap ook kunnen op vertrouwen en iets minder streng voor mezelf kunnen zijn... Maar bon, ik voelde me er zelf rustiger door te blijven liggen, en das vooral het belangrijkste. Gewoon doen waar JIJ je goed bij voelt.

Elin, veel goei moed !!!!!! Goed dat ze in je ziekenhuis aan die longrijpers nu al denken, toch weer een extra zekerheid erbij. Ik hoop dat je vrijdag terug naar huis mag ! Moet je straks nog eens aan de monitoring ?

16. tulpje85

tulpje85 Actief lid

6 apr 2011
    132
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Daan,
    Ik moet mijn cerclage nog krijgen, maar de gynaecoloog heeft mij verteld dat ik alles mag blijven doen m.u.v. zwaar tillen en sex. Ik heb voor mezelf bedacht dat ik het echt wel rustiger aan ga doen dan er voorgeschreven wordt. Liever dat ik net als Gummibeertje achteraf kan zeggen dat ik meer had kunnen doen, dan er halverwege achterkomen dat ik teveel heb gedaan!

Elin, poeh dat zal even schrikken zijn geweest die harde buiken!! Goed om te horen dat je buik nu weer rustig is! Het is natuurlijk ontzettend shit dat het nodig is, die longrijping... maar anderzijds misschien wel fijn dat je beebje deze in ieder geval al binnen heeft gehad. Ik ga keihard voor je duimen en hoop dat je buik rustig blijft!!!

Leila, ook stom van je verhaal...... ben wel heeel benieuwd ;)

Mijn cerclage staat over twee weken gepland. Krijg dan een hoogvaginale volgens de 4steps methode. Ik weet eigenlijk nog maar weinig van de leefregels na de plaatsing. Hoe hebben jullie de eerste week/weken aangepakt?

17. Celle

Celle Actief lid

1 mei 2011
    164
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Elin: hopelijk blijft buik rustig en doen longrijping hun werk! Uiteindelijk passeert de tijd wel vrij snel in ziekenhuis vond ik.
    @ gummi: hoe lopen de voedingssessies?

Vandaag nog eens op controle geweest. Alles is goed, mag stilletjes aan meer beginnen doen. Alleen ligt hij nog altijd in stuit. De keizersnede is ook al ingepland, als ik zo ver geraak. Ga de datum nu niet zeggen want je weet nooit wie er meeleest en willen het toch nog als verrassing houden. Is ong binnen 3 weken pas. Wel fijn te weten dat ik ten laatste dan mijn zoontje in mijn handen heb.

Groetjes!!

18. Yokeke

Yokeke Lid

12 okt 2011
    62
    0
    0
    @Tulpje : ik heb de 1ste dagen/weken na mijn cerclage het heel rustig aangedaan, eigenlijk niks gedaan..veeeellll rust!! eigenlijk niveel verschil me nu dan :p ik heb wel geen hoogvaginale cerclage maar een gewone.. mocht ook een paar uur later gwn weer naar huis en de gyn zei toen alleen dat ik het heel rustig aan moest doen. en ik wil liever ook achteraf zeggen van *pftt khad wel weer kunnen/mogen doen* maar neem nu liever het zekere voor het onzekere...!! in ieder geval succes!

@elin: hopelijk blijft het allemaal wat rustig nu bij jou, en die longrijping is ook wel goed dat je die dan toch al gekregen hebt!!

@celle: goed dat alles ok is! je bent er bijna :) geniet er nog van en in ieder geval al veel succes!!

19. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn dat alles goed gaat !!!! Hopelijk draait hij nog ! Beetje raar om te beseffen dat je sowieso binnen drie weken je zoontje in je armen gaat hebben eh ?

Voedingssessies: wel, ik heb het wat losgelaten. Niet meer wanhopig elke druppel er proberen uit te persen, hem duizend keer per dag aanleggen zelfs wanneer hij hysterisch is...en wonderbaarlijk sinds ik dit beslist heb, gaat het iéts beter. 't Is nog steeds gene vette, maar als je minder gewend bent, ben je al wat sneller tevreden eh :). Het is hier dus een combinatie van borstvoeding en flessenvoeding. Dankzij personal coach mamamaya leer ik ook nog steeds bij :D (dubbel afkolven rocks :p)

20. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi daan

hier twee miskramen voor 12w
    bevallen op 24 w van men zoontje jente en helaas overleden , bevallingsverlof moeten nemen
    en dan drie dagen gaan werken , was direct terug zwanger en thuis gebleven van aan de hartslag.cerclage op 14w
    en 20 uur van de 24 per dag lag ik in ziekenhuisbed in de living.
    ik deed nog zittend koken en afdrogen.

had nog geen andere levende kindjes. nu mijn neefke word volgende maand 6 en is vaak hier, die lag gewoon bij me in bed. had hem ook alles eerlijk uitgelegd. hij had zolang uitgekeken naar zijn neefke enzo. dus alles verteld van cerclagen plat liggen.... en hijw as super. als ik nog maar drinken wou gaan halen was het tante julie liggen blijven ik haal het wel.
    ik weet niet hoe oud je kindje is, maar kinderen begrijpen meer as je denkt. eig is het mijn neefke die me er heeft door gehaald, samen werkboeken en plakboeken doen in bed....., hij hielp koken.

ik wens je veel succes

gummi: welke melk geef je???

hier is ze verkouden en slaapt dus snachts al een week slecht. tips????

gr

Deel Deze Pagina