Wow Bloem, wat mooi dat de hechting eruit is... Wel spannend hoor, hoelang zou het nu nog duren? Nog een paar weekjes en dan mag het sowieso... Hoe loop je nu rond, met het idee dat het elk moment kan komen of valt dat mee? Mel, wat enorm balen van die diabetes! Dat kan er ook nog wel bij... Heb je er ook last van, veel drinken en misselijk/draaierig en zo? Kom je de dagen ook nog een beetje door? Ik merk dat ik vooral moe ben van het niets doen! Wat je beschrijft van het zitten en bewegen en dan "last" krijgen heb ik dus ook. Ik hang maar wat op de bank maar beweeg wel al veel meer dan eerst. De gynaecoloog heeft me gezegd dat ik wat mag proberen, maar zodra ik wat voel weer rust moet nemen. Lastig hoor, ik durf ook niet zo goed! Ach, de dagen gaan voorbij, de controle was goed: kindje ligt "in stuit", voelbaar ook, 't schopt tegen mijn hechting aan!, funneling niet meer zichtbaar, 23 mm bmm (jippie!), kleine wordt geschat op 1100 gram, volgende week een gesprek met mn gynaecoloog over de planning... Spannend! Vivian, wat fijn dat Binck zo groeit! Dat doet je vast goed, en wat Mel ook al zei, hij moet er waarschijnlijk zelf ook aan wennen! Heerlijk hoor, zo'n mannetje. Naadtje, doe rustig aan, dat is het enige wat ik je kan zeggen. Heb ook een spoedcerclage gehad met 17 weken, erg spannende zwangerschap geweest. Het rondlopen wordt geadviseerd voor de bloeddoorstroming, dat is voor jezelf en de kleine wel van belang! Ik mocht ook alleen voor het toilet rondlopen, moest toch wel een paar keer per dag. Tsja, het is heel lastig, weet nog precies hoe moeilijk en zwaar het is. Leef met je mee! Probeer wel je energie in de zwangerschap te steken en niet teveel in de negatieve gedachten over hoe je behandeld bent/wordt. Ik leefde in die tijd van controle tot controle, even checken hoe het met de hechting was... Sterkte ermee! Tot zover maar weer... Ajuus.
dat is ook wat de arts zei als ik helemaal niet meer loop heb ik kans op trombose en daar zit ik dus niet op te wachten. ik sta wel op voor wc bezoek en verder lig ik zo veel mogelijk.
krijg je dan zo ie zo al niet spuiten daarvoor ...ik moets me elke dag prikken ...fraxipadine was het wat ik prikje ....raar he dan het zo anders is in het ziekenhuis . heb je al een second opion aangevraagt
Vivian vandaag zit ik in mijn 30 te week..t is zo mooi zo ver te raken Mijn man was er wel bij..hij laat me nooit allen elke week zijn we in t ziekenhuis..gelukkig krijgt hij de ruimte voor van zijn werk..hij werkt veel thuis nu. Tinekes jij bent ook zo ver gekomen mooi gevoel he.. Spannend om over de planning te spreken straks leuk. ik wil ook zoveel dingen zelf doen maar t gaat dus niet.... hopelijk vanaf 34 weken ga ik meer mobileseren. Wat vervelend he die zwangerschapsdiabetes.. maar voel niet echt veel van..voel me ook niet draaierig..ik drink bewust veel water om blaasontsteking te voorkomen. Ik voel me ook erg moe en droge lippen..niet normaal.ik smeer om de minuut maar t blijft gewoon droog en ik maar plukken.
hoi iedereen, hier weer controle gehad en alles was nog in orde..rond 37w gaat mijn bandje er normaal uit duss das nog eventjes wachten (nu is men gyn op vakantie..en denk dat hij het ook liever zelf wil doen hehe) begint allemaal wel spannend te worden nu he..gaat allemaal heel snel nu maar vraagje: wordt de cerclage altijd met verdoving eruit gehaald of ni ??
@Bermel, je hebt de 30 weken gehaald, die 3 staat je goed . Balen van die diabetes. @tinekes, jij bent inmiddels ook al een heel eind opgeschoten, opdat je er nog een kleine 3 maanden bij mag krijgen. @naadtje, ik vond week 20 t/m 26 het zwaarst, daarna wordt het echt draaglijker. De periode waarin je nu zit is gewoon heel spannend. Doe alleen waar je je zelf goed bij voelt, de rest komt wel weer. @Yokeke, 35 weken , je kunt gaan aftellen naar het verwijderen van de cerclage . Bij mij hebben ze geprobeerd de cerclage zonder verdoving te verwijderen, dus ze doen het niet altijd met verdoving. @Bloem, vanaf nu ben je dan een 'normale' zwangere , hopelijk hou je dat nog een aantal weken vol. @mama G, hoe gaat het nu met je vader? En hoe gaat het nu met je harde buiken?
Hoi dames, Vandaag zitten we hier aan de 17w, het gaat traag maar zeker vooruit. Mijn harde buiken zijn in het weekend veel lastiger geweest, maar nu gelukkig al een dag of 2 verdwenen. Terug ene rustig buikje zoals eerst, dat stelt gerust. Heb nog tijd genoeg om harde buiken te krijgen als ik verder ben . Met mijn vader gaat het ook goed, vandaag mag hij naar huis om daar verder te revalideren. Dat hadden we 3 weken geleden nooit gedacht! Goh, er zijn intussen een aantal meiden die echt op het einde aan't lopen zijn, super!!! Zo zie je maar dat een cerclage echt zijn nut heeft he! Dat stelt gerust! Naadtje, probeer je ondanks alles niet te veel druk te maken in hoe je behandeld wordt. Volg zo veel mogelijk je gevoel. Ook mentale rust is belangrijk nu, naast de o zo belangrijke gewone platte rust! En zoals Berte zegt zijn dit nu de moeilijkste weken he. Je zit bijna aan de grens van levensvatbaarheid, maar bent er nog net niet en dat maakt het zo spannend. Je zal merken dat eens aan de 25-26w je beetje bij beetje iets geruster zal worden. En hoe verder je dan raakt, hoe beter voor de baby! Je komt er wel, kijk maar naar alle andere positieve verhalen!
Hoi allemaal Ben vandaag 24 jan weer opgenomen in ziekenhuis, ben gisternacht naar de verlos kamer geweest en pas na 3 u geholpen omdat de artsen een spoed operatie hadden. m urine is in tussentijd getest dat was goed na 3,5 u kwam de gyno en toen was m bmh 1,2mm volgens hem was dat goed maar ik ging helemaal tekeer heb duidelijk gemaakt dat ik er niet blij mee ben elke mm telt en dat als ik niet opgenomen wordt tot mijn kindje levensvatbaar is dat ik naar ander ziekenhuis zou gaan de dienstdoende arts heeft mijn gynaecoloog ingelicht zei is toen met mij komen praten, ik heb haar alles duidelijk uitgelegd en dat ik geen risico s wil nemen en dat ik opgenomen wil worden tot baby levens vatbaar is ze was er mee eens en ben gisteravond weer opgenomen. heb wel hele nacht buikpijn gehad en m baarmoeder is gevoelig en het is alsof ik de hechtingen voel
Hi allemaal, even een korte update... Gisteren een super controle gehad! Ik kan over drie weken bij de verloskundige terecht voor het bevallingsplan. De hechting doet (of deed) zijn werk perfect, gelukkig. Rond de 36 weken wordt de cerclage verwijderd door de gynaecoloog tijdens een poli afspraak, zonder verdoving... Hmm, ben heel benieuwd. Tot zover even, mijn zoontje komt net thuis! Ajuus.
Tinekes, normaal houdt dat verwijderen niets in hoor, is letterlijk in een knip geklaard. Het meest vervelende is alweer die eendebek... . Ik heb er alvast 2 keer niets van gevoeld! En super dat de controle zo goed was!!! Je kan stilletjes aan beginnen aftellen naar die 36w!
Hey naadtje ....1,2 mm blijft die nu dus krimpen ...tot wanneer moet je nu in het ziekenhuis blijven ...meid je moet ook echt goed om je rust denken ...vooral in je hoofd . stress is niet goed voor je ...wat klote dat hij weer gekrompen is ...hoe voel je je nu Als ik jou was zou ik vragen om adalet in combinatie met indocid ..dat zijn tabletten die ik kreeg en het kan positieve effect hebben op de baarmoeder .. @ bermel hoe gaat het met je ...nog eventjes volhouden meid
Hoi Vivian met mij gaat t gelukkig goed..weinig klachten.. Slapen gaat nu wat moeilijker maar t hoort erij. gisteren had ik afspraak met de dietiste, moest haar vertellen wat ik allemaal eet etc..mijn probleem is dus dat ik 2x grote maaltijden neem en weining tussendoortjes dus nu moet ik mijn maaltijden verspreiden..omdat ik heel slecht slaap soms 4 uur in de ochtend val ik pas in slaap, word ik ook laat wakker om een uur of 12.30..en dan pas eet ik dus ontbijt+lunch samen en avond om een uur of 18.00.. vanaf vandaag ben ik begonnen om vroeg op te staan t s wel gelukt was om 10 uut wakker ontbeten en lunch om 13.30 dus hopen dat ik dit volhou. @Berte 3 staat me zeker heel goed dank je..ik ben erg blij dat ik zover ben gekomen ..ik weet nog dat ik vanaf 16 weken tot 26 weken in paniek was angstig bang onzeker was..heel vaak naar de eerste hulp geweest..maar (effe afkloppen) na mijn onstlag van 29 dec ben ik niet naar de eerste hulp geweest..ik krijg meer vertrouwen in mijn cerclage en mijn lichaam Naadtje geel veel succes meid..en hoop dat je rust krijgt zowel mentaal als lichamelijk.en hoop dat je heel ver komt met weken.
Spannend hoor Bermel , op den duur krijg je een bepaalde druk he met lopen ? tenminste dat had ik ...ze raden je ook aan op de linker zij te liggen he . Je bent nu bijna 31 weken he ...Welke cerclage had jij ...een buik toch of niet Heel veel sterkte en hoop dat je zo ie zo de 34 weken mag halen ...heb je voor de zekerheid wel longrijpers gehad ? Kus Vivian
volgens artsen is het niet dat het krimpt maar omdat ze elke keer met ander apparaat meten en elk apparaat geeft weer andere meting geloof er niks van maar goed. ik blijf hier nu tot week 26 in elk geval en dan nog verder kijken. volgens de gynaecoloog zijn daar geen medicijnen voor ik had ook al die injecties voorgesteld maar ze zegt dat die niet wetenschappelijke bewezen zijn dat ze ook echt helpen
het was toch een van de beste artsen ...het ligt niet aan het apparaat maar als je steeds een andere dokter heb die het meet kan het daar aan liggen ...Ze moeten het elke recht meten en soms gaat de ene net iets schijner als de ander ...daar kan het inderdaad aan liggen ...Maar dat hoef natuurlijk niet .. Ik slikte adalat en indocid ...zoek maar op google op ...adalat en indocid bij zwangerschap ...en dan moet je dat maar aan der laten lezen ...en die injecties kloppen ook hoor , ze zijn er echt wel ..heb je internet in het ziekenhuis . hopelijk kom je nu tot rust en behandelen ze je goed ...doe rustig aan meid
ja ze is een van de beste gynaecoloog van nederland als ik internet moet geloven. Ik heb morgen gesprek en ga aangeven dat ik info wil over de medicijnen. bedankt voor de info
Hallo ik kom denk ik even meepraten. Ik ben bijna 5 weken zwanger en de vroeggeboorte van mijn dochter is onverklaard. Volgende week ga ik de huisarts bellen en overleggen wat te doen. Aan de ene kant denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen, aan de andere kant durf ik ook niet helemaal meer te vertrouwen dat mijn lichaam dit wel kan, aangezien het al eens 'mis' is gegaan. Maar de eerste 12 weken moet ik toch zonder problemen kunnen doorkomen, of is dat heel naief gedacht? Het is een beetje veel werk om dit en het andere topic helemaal te lezen dus ik hoop dat jullie me een samenvatting kunnen geven van jullie situaties!
Als het in de eerste 12 weken al mis gaat, heeft dat meestal een heel andere oorzaak dan wanneer het later misgaat. Eerder dan 12 weken is heel vaak een fout in de aanleg van het vruchtje, en soms ook een hormonale stoornis, dus meer dan wat ondersteunende medicatie kan men voor die tijd ook niet geven. Echter in mijn specifiek geval (extreme vorm van cervix insufficiëntie) ging het op 10 weken al serieus de verkeerde kant uit (bmh van 7-8mm)... Geef dus vooral toe aan je bezorgdheid en laat liever een keer te vaak controleren dan dat je te laat komt. Ik ben op 10 weken radicaal plat gegaan (na reeds 4 weken rusten) en zo is de bmh stabiel gebleven tot de cerclage. Mijn historiek in een notedop: 1ste zwangerschap eindigde in onverklaarde, plotse, pijnloze vroeggeboorte op 20w - 2de zwangerschap werd vroege miskraam - 3de zwangerschap eindigde nèt niet in vroeggeboorte op 24w (3cm opening en geen bmh meer, uitpuilende vliezen, alweer pijnloos), de vliezen werden teruggedduwd en met noodcerclage haalde ik omzeggens ondersteboven hangend in ziekenhuis de 33w (bijna pijnloze stortbevalling) - 4de zwangerschap haalde ik met véél rust en preventieve cerclage op 12w relatief vlot de 37w. En met die laatste zwangerschap in het achterhoofd, durf ik nog te dromen van nog een kindje... Mijn initieel onverklaarde vroeggeboorte staat te boek als een "vermoeden van infectie in utero met spontane abortus tot gevolg"... Alleen dat "pijnloze" aspect vond men verdacht... Vandaar dat ik wel strenger werd opgevolgd de volgende zwangerschap, en zelfs dan liep het nog bijna mis! Het enige wat ik nu achteraf vreemd vond: mijn bmh werd niet opgemeten via echo, iets wat nu de laatste keer telkens hét belangrijkste onderdeel van elke controle was. Vorige keer werd enkel om de 3 weken getoucheerd, en de bmh ging toen van 20w naar 23w van keihard naar volledig verweekt. Ik ben toen nog een week thuis gezet (ik werkte tot dan nog voltijds, zittend werk wel) met veel rust, maar in die week had ik zonder het te weten plots 3cm opening en uitpuilende vliezen. Misschien moet je wat meer detail geven over het verloop van de laatste weken/dagen/uren van je zwangerschap, opdat wij er dingen uit herkennen? Last but not least: van harte proficiat met je zwangerschap!!!
En dan voor de huidige cerclage-mama's: ik hoor veel spannende, maar toch ook vooral hoopgevende berichten. Doe zo voort! Laat je niet afwimpelen als je bezorgd bent, laat je goed omringen - thuis of in het ziekenhuis, en maximaliseer je kansen en die van de kindjes. Ik wens jullie allemaal nog veel succes!