@Daan04: Is dit je tweede zwangerschap met cerclage? Wat goed dat je zo ver gevorderd bent J. Hield jij het ook bij platte rust sinds plaatsing van cerclage? Heb laatste dagen enorm veel rugpijn, pijn in bekken, benen.. denk van het vele liggen. Ik durf gewoon niets doen, voel me soms al schuldig als ik aan tafel zit om te eten. Mijn man wil graag dat ik eens mee buiten in de frisse lucht ga, al is het maar eens tot in de tuin en terug... en toch durf ik niet :s. @liefde 88: Wij lopen idd gelijk J, ons ventje is voorzien voor 16 november. De mijlpaal die ik heel graag wil halen is minstens 28 weken zwanger zijn, ik weet nog uit de gesprekken van onze eerdere vroeggeboorte dan ze zeiden dat kindjes vanaf 28 weken uit de zwarte zone zijn. Toch is een zwangerschap voldragen een droom. Overdag lees ik, laptop, filmpje zien, regelmatig bezoek, dutjes doen in namiddag... Veel meer kunnen we niet doen hé als rustend J. @PinkieNL: Ik was opnieuw zwanger van een tweeling L. We zijn deze zwangerschap in 3 ziekenhuizen ten rade geweest en hun mening was unaniem: in 2009 kon mijn lichaam geen tweeling aan en ook nu zou dit niet lukken. De grootste kans was voor ons een éénling, en zelfs hierbij konden ze mij geen voldragen zwangerschap garanderen. Met veel pijn en tranen in het hart hebben ze op 13 weken een embryoreductie uitgevoerd. We beseffen dat het de beste keuze is die we konden maken om 1 kindje een grotere kans te geven, we willen niet nog eens de strijd van 2 kleine babytjes meemaken. In 2009 hebben we op 3 dagen tijd 2 meisjes verloren, verschrikkelijk... De gynaecologen zeggen wel dat we het niet mogen aanzien als abortus, maar als een kindje laten inslapen... Heb hier nog veel verdriet om. Voelen jullie de cerclage soms nog zitten? Sinds de plaatsing kan ik nog steeds niet op mijn rechterzij gaan liggen zonder krampjes of steekjes te krijgen. Eens ik erop lig is het wel voorbij, vraag me toch af of dit normaal is. Groetjes, Kaat
@ Pinkie: Mijn controle was goed. Wel is mijn bmm aan het verkorten. Hij is nu nog 2,8cm. De gyn zei dat dit normaal was voor mn termijn en we ons geen zorgen hoeven te maken. Ze zijn erg tevreden. @ Kaat: Tijdens de vorige zwangerschap hebben ze bij mij een noodcerclage moeten plaatsen. Gelukkig heeft mijn lichaam hier goed op gereageerd en mocht ons zoontje tot 34 weken blijven zitten. Dus het is soort van mijn tweede zwangerschap. Deze is wel totaal anders. Ik heb het na de plaatsing een paar weken rustig aan gedaan. Maar nu doe ik bijna alles weer als voorheen.
Kaat: Ik kom ook alleen maar buiten als ik op controle moet, nu is het weer buiten ook niet je van het. Volgende week donderdag krijgt mijn man vakantie en die zal in de tuin aan het werk moeten. Nu hebben wij een lounge set die in een soort van serre staat. Als het lekker weer is wil mijn man die buiten neerzetten zodat ik bij hem kan zijn en toch kan liggen. Wat een verschrikkelijke keuze hebben jullie moeten maken met die embryo reductie. Lijkt mij verschrikkelijke zwaar. Meestal voel ik mijn cerclage niet zitten alleen af en toe als ik bijvoorbeeld inwendig onderzoek heb gehad dan prikt er wat binnenin. Ik denk dat het uiteinde van het draadje dan irriteert tegen mijn vagina wand, dit gaat dan vanzelf weer over en ik voel het ook niet constant. Op welke afstand zit jullie cerclage vanaf de bmm? De mijne zit maar op 13 mm vanaf de achterlip bmm (mijn voorlip is langer) en zat op 28w5d nog 22mm dicht, dus 13 mm vanaf bmm tot cerclage en 9 mm vanaf cerclage tot funnel. Bij het plaatsen hadden ze hem graag op 25 mm geplaatst maar dat ging niet, ze zijn in totaal bijna 2 uur bezig geweest terwijl de operatie normaal 1 uur duurt. Groeten, Inge
hoi kaat het is niet meer als normaal hoor hoe jij je voelt nu, je heb al twee meisjes verloren dan is het een logische reactie dat zodra je tegen dat termijn aan loop dat je angsten omhoog gaan, maar zoals ik lees krijg je hier genoeg begeleiding bij gn gelukkig ook maar. maar meid probeer wel te genieten van deze zwangerschap want ook deze doe je maar 1 keer! ik ben zelf nog niet zwanger, maar je mag best weten dat ik precies hetzelfde denk als jij en dan nu al, laat staan als ik zwanger ben hoe dat gaat lopen, gelukkig heb ik ook veel begeleiding nu( na de vroegeboorte van mijn zoon met 19 wk op 2 mei 2012), en die begeleiding zal doorgaan in mijn volgende zwangerschap... geniet van je zwangerschap en het gaat best goed komen! en als je het even niet meer weet lekker komen kletsen hier...
hay meiden tis weer even geleden, maar er wordt weer genoeg afgekletst gezellig zo houden hihi! @ kaat jeetje meid dat is nog al niet wat zo embryo reductie:-0 wat zullen jullie een moeilijke tijd hebben gehad snap ook dat dat verdriet er nog steeds is... Maar wat was nou de precieze reden als ik vragen mag dat ze de embryo hebben weg gehaalt?( misschien dat je het al verteld heb hoor dan lees ik erover heen sorry).. vraagje van de cerclage verwijdering: mijn gyn zij dat dat gebeurt op de daycare in het zh, tis zo gebeurt met de eendenbek een knipje in de hechting en los is die, maar het hoef dan niet zo te zijn dat je gelijk een paar uur daarna weeen krijgt, het kan/ maar hoef niet, je kan makkelijk doorlopen tot 41 wk zei ze toen iedere vrouw reageert er ander op... Wel leuk om te lezen dat alles goed met jullie gaat allemaal zwanger en tegen de mijlpalen aan of er al overheen, het zal best goed gaan komen met jullie en allemaal bevallen van gezonde kindjes;-D... @ hier hellaas ik topte wat met mijn ongi wel of niet worden maar helaas de duiveltjes hebben zich aangekondigd cyclus van 37 dg:-0 vindt zelf best lang maar voorheen cyclussen gehad van 32/34... dus deze maand gaan we ovutesten gebruiken kijken of ik me 'ei' tegen kom hoop van wel en dan aan de klus:-D... ik probeer me er eght niet zo veel mee bezig te houden maar onbewust doe je dat tog... vindt erg hoor als je iets zo graag wil en je moet daar op wachten totdat de natuur zijn werk doet... Momenteel zit ik eght in een dip steentje van de kleine is bezorgd en die gaan mijn man en ik morgen op zijn grafje plaatsen... dus best een erge emotionele week... tis allemaal dan ineens zo definitief krijg nu ook eght pas de klap in me gezicht en realiseer ik me dat hij er eght niet meer is dan alleen hierboven* gelukkig heb ik en krijg ik veel steun vanuit zh hierin want voel ook dat dit nodig is de komende periode... meiden heel veel su6 in de loop van jullie zwangerschappen ik verwacht dat het allemaal goed ga komen met jullie daarlijk bevallen van een wolk van een baby! liefs kay
Hallo! Ik ben Frederique en bijna 9 weken zwanger van een 2e kindje. Bij ons eerste kindje is met 25 weken een noodcerclage geplaatst toen mijn baarmoederhals 14mm lang was. Ik moest 2 dagen rustig aan doen en daarna kon en mocht ik weer alles als voorheen (al heb ik het zelf wel als excuus gebruikt om op mijn werk de lift te namen en vaker de auto te pakken ipv in de winter tegen de wind in te moeten fietsen, haha). Oja, geen sex en niet zwemmen. Er werden vanaf toen ook geen inwendige echo's meer gemaakt om het gebied met rust te laten ivm infectiegevaar, dus ik had eigenlijk geen idee van de lengte van mijn baarmoederhals vanaf dat moment. De cerclage is operatief verwijderd met 37 weken (het lukte niet poliklinisch) en met 39w4d is onze zoon geboren. Over 3 weken heb ik mijn eerste afspraak bij de gynaecoloog, ik ben benieuwd of ik deze zwangerschap een preventieve cerclage krijg en of de protocollen mbt rust gewijzigd zijn.
@ frederique welkom meid! wat goed dat ze de noodcerclage bij jou konden doen en dat je nu een zoon heb... waar het bandje al niet goed voor is zou je zeggen:-D... Hoe oud is je zoontje nu? was je al snel zwanger van je tweede erna? Wat was jou reden dat je een cerclage kreeg eigenlijk met je zoon toen die tijd? En nog van harte met je nieuwe zwangerschap, met de vertrouwen in de gyn gaat je zw helemaal goed komen:-D
Hoi Kaytjuh, Ik heb een aantal jaren geleden een conisatie gehad: vanwege terugkomend slechte uitslag uitstrijkje is er een stuk van mijn baarmoederhals afgesneden. Hierdoor is hij dus sowieso al korter dan bij anderen. Dit was een reden om de lengte van de baarmoederhals regelmatig te meten. Dat ging een tijd goed maar hij werd wel steeds korter. Met 24 weken was hij 19 mm, een week later 14 mm. Omdat ik 'al' 25 weken was werd getwijfeld om een cerclage te plaatsen. De reden om het toch te doen was omdat ik anders tot het eind van de zwangerschap rust zou moeten nemen, met een cerclage hoefde dat (toen) niet. Gelukkig heb ik die dus wel gekregen en heb ik verder een probleemloze zwangerschap gehad. Mijn zoon is nu 2j2m. Het heeft met mijn zoon ruim 1,5 jaar geduurd voordat ik zwanger was, en deze keer een kleine 1,5 jaar (met 1 miskraam tussendoor). Dit kan komen door de conisatie van toen (al zijn artsen er steeds meer van overtuigd dat dat de zwangerschapskansen niet erg verlaagd), het kan komen omdat ik al wat ouder ben of gewoon vette pech, we weten het niet. Jij heel veel sterkte met het verwerken van het verlies van je kindje (godzijdank heb ik dat niet zo hoeven mee te maken, mijn miskraam was met 8 weken en dat is verdrietig maar toch een heel ander verhaal) en succes (en plezier) met zwanger worden.
@Kaytjuh: In 2009 was ik zwanger van een tweeling. Tijdens de controle op 24 weken merkte de gynaecoloog dat mijn baarmoederhals maar enkele milimeters meer gesloten was. Een cerclage kon niet meer geplaatst worden, ik werd wel onmiddellijk opgenomen met verplichte bedrust. Helaas kreeg ik na enkele dagen weëen die ze niet meer konden tegenhouden en kwamen onze meisje ter wereld (30 cm en 500 gram). Ons eerste dochtertje leefde enkele uren en ons tweede dochtertje heeft 2 dagen gevochten. Deze zwangerschap was het opnieuw een tweeling (zit langs beide kanten in de familie). We zijn ten rade geweest in 3 ziekenhuizen en hun mening was unaniem: zelfs met cerclage en rust konden ze me geen goede zwangerschap garanderen. De beste kans zou één kindje zijn en er werd ons een embryoreductie aangeraden. Het was en is moeilijke keuze waar we op ingegaan zijn. Wat als het opnieuw zou mislopen met tweeling??? Ik wilde het risico niet nemen, kende de gevaren van meerlingzwangerschap, hadden ons er genoeg op gewezen. Is jouw zoontje ook geboren door baarmoederhalsverzwakking? Veel sterkte in deze moeilijke periode, weet dat je er niet alleen voor staat, schrijf je gevoelens van je af, we zijn er hier voor jou! @frederique: welkom hier. Wat goed dat ze je zoontje hebben kunnen redden door een cerclage plaatsen. Het is altijd fijn om een positief verhaal te lezen met cerclage. groetjes, Kaat
@ frederique jeetje meid het is al niet wat, wat je mee heb gemaakt, en gelukkig is het bij jou goed gegaan ook al was je baarmoederhals zo erg verkort.. wat ik al eerder zei waar een bandje al niet goed voor is.. denk als ik de verhalen lees van moeder of aanstaande moeders dat het een wondermiddel is om gewn een goeie zwangerschap te doorlopen. gelukkig dat je ook gewn nog kinderen kan krijgen en dat zo'n bandje er dan doorheen helpt.. hellaas is zo'n zwangerschap dan geen pretje omdat je door de mmm heen gaat, en iedereen had liever een huis tuin en keuken zwangerschap/bevalling willen hebben, maar dat heb je niet voor het zegen... Wat je zeg over je miskraam is even erg als wat ik heb meegemaakt zodra je weet dat je zwanger ben leeft er al iets in jou buik en dat wil je voor geen goud kwijt alleen de natuur bepaalt of dat het afkomt of niet...tis verschrikkelijk het enige wat jij dan niet gevoelt zou hebben is het schoppen bewegen in je buik, en dat is iets wat ik zooooo erg mis..ik genoot hier eght ontzettend van...Ik hoop en ik geloof daar wel in dat ik dat snel weer mee mag maken... in die tussentijd gaan we hier ons best ervoor doen... @ kaat jeetje meid, als ik dan nog lees dat na de geboorte van je dochters ze nog hebben geleefd wat moeten dat verschrikkelijke uren zijn geweest. Hadden ze daar gezegt dat het ook nog mogelijk zou zijn dat ze het wel haalde of dat de kans nihil was? Aan de ene kant is het een zegen dat je zwanger mag worden van een meerling, maar in jou situatie was dat niet zo, wat zal je in een strijd hebben geleeft tijdens de reductie en dan ook nog genieten van ja andere kindje in je buik lijkt me behoorlijk moeilijk.. Weet jij dan misschien omdat het bij jou ter sprake is geweest in het zh dat je wel een meerlingzwangerschap uit kan dragen met een bandje als je eerder niet in verwachting was geweest van een meerling? Bij mijn man en ik zit het ook in de familie meerlingen, altijd spannend wat daar uit komt als je voor het eerst de echo krijgt... Ja mijn zoontje is door een te zwakke baarmoedermond en uitpuilende vliezen, zijn wij hem verloren.. ze wouden een noodcerclage zetten bij 19 wk en 2 dg alleen op de OK ging het mis ik verloor veel vruchtwater en mijn zoon had geen kans meer die is ook in mijn buik overleden, de dag erna ben ik bevallen op een natuurlijke wijze... Tis allemaal niet niks maar het is fijn om te lezen dat ook moeders/ aanstaande moeder die weer zwanger zijn geworden na een bijna miskraam/ vroegeboorte of toch een goeie bevalling het volle vertrouwen hebben in zo'n bandje, en als ik dat hier dan mee leest zie ik dat het ook wel goed kan gaan, al blijf je altijd wel je angsten houden in een volgende zwangerschap... liefs kay
Welkom frederique en gefeliciteerd met je zwangershap! Meiden met een cerclage of 1 gehad, opeens heb ik veel meer last van afscheiding hebben of hadden jullie dit ook? Gyn heeft er al na gekeken vorigr werk en alled zag er goed uit. en zei ook dat je met een cerclage meer kans heb op afscheiding en rond dit termijn dat t meer toeneemt! Nou ik vertrouw t nog steeds niet helemaal..ben benieuwd of jullie dit ook herkennen???
__Meiden slecht nieuws ben opgenomen in t ziekenhuis en krijg zo mijn eerste lading weeen remmers.. Ik ben echt zo bang! Ik hoop echt dat hij nog een tijd blijft zitten en dat zoiezo de weeenremmers aan slaan. Ik hou jullie op de hoogte x
@Liefde, meid toch, wat verschrikkelijk spannend voor je. Ik hoop heel erg dat je nog heel lang zwanger zult zijn.
@ liefde neeee dat meen je niet, aggg meid ik duim zooo voor je dat je beebje bij je blijft!!!!... heeeel veel sterkte en blijf hoop houden..... xx
@Kaytjuh: van tijdens de bevalling werd ons al duidelijk gezegd dat er een heel kleine kans was dat ze het zouden halen. Bij ons 1ste dochtertje werd de reanimatie al snel stopgezet omdat ze niet reageerde. Haar zusje daarentegen toonde dat ze wilde leven, ze werd overgeplaatst naar ziekenhuis voor extreem-prematuurtjes. Helaas werden haar longetjes steeds slechter.. Er zijn zeker vrouwen die met cerclage een meerlingzwngerschap tot een goed einde kunnen brengen hoor! Één van de argumenten die wij kregen was dat 1 kindje meer plaats zou hebben, en dat door ons eerdere verlies steeds de ongerustheid en het vergelijk met 1ste zwangerschap aanwezig zou zijn. Met 1 kindje zou ik niet kunnen vergelijken en rustiger zijn. Dat ik niet kan vergelijken is waar, maar de ongerustheid is ieder moment van de dag aanwezig hoor.. @liefde: goh meid, was dit verschieten. Kwamen je weeën regelmatig? Had je veel pijn? Hoop dat ze intussen onder controle zijn en dat dit geen effect gehad heeft op je baarmoederhals. Probeer zeker rustig te blijven en niet te veel te stressen. Makkelijk gezegd en moeilijk gedaan, ik weet het... Ik kreeg raad van gynae, hoe rustiger ik bleef, hoe beter voor kindje. Groetjes, Kaat
@Liefde, ik hoop dat alles goed gaat en de kleine nog steeds veilig in je buik zit! Wat een heftige verhalen hier allemaal weer. Wat moet dat moeilijk zijn voor jullie. @hier: Hier gaat alles nog steeds goed. Ik denk van alles te voelen en ik voel van alles, maar het is meer van hetzelfde dus bel ik het ziekenhuis niet. Pas als ik weeën, krampen, veranderde afscheiding of bloeding krijg ga ik bellen. Morgen een groei echo. Ben echt benieuwd. Dames doe het rustig aan. Groeten, Inge
@kaat jeetje zeg dit lijkt me erg moeilijk te zijn geweest dat je daar bij jou de reanimatie van je dochter die nog zoo klein was en dat je haar hebben moeten zien vechten echt ik krijg er een brok van in me keel, vindt dat zoo verschrikkelijk( gelukkig heb ik dat niet mee hoefde te maken, en was me kindje in mijn buik overleden)... en dan snap ik ok jullie keuze eruit, dat 1 kindje meer kans zou hebben, en denk dat ik het ook niet weet waar je het zoeken moet als je idd weer een meerling verliest???? maar het heeft dus daadwerkelijk een kans dat is dan weer fijn om te weten dat het ook wel goed kan gaan met een meerling @pinkie wat je zelf al zeg rustig aan blijven doen en zeker met zo'n dag als vandaag poeh wat is warm' en bnij niet iets vertrouwen beter bellen niet afwachten hoor, voor hun een kleine moeite om even een echotje te maken... zou je er twee hebben vandaag en morgen hihih @liefde meis hoe is het nou??? is je beebje nog dicht bij jou, ik heb eght veel aan je gedacht heeft me vanacht echt wakker gehouden zeg..... ik hoop zo op positief nieuws!!!! @ hier vandaag ff kijken wat we gaan doen ook wel genieten van de zon, voordat we de kerstboom weer op kunnen tuigen hier hihih
Nou meiden me buik is rustiger alleen me rug niet. gelukkig is me buik rustig want door een harde buik zag je gelijk me hals krimpen.. ben nu ook erg bang als ik er al een hrb pfff rot dingen! ben blij dat ze me weeenremmers geven normaal doen ze dit pas vanaf week 24 maar gezien me voor geschiedenis nu wel.. We weten niet hoe t gaat aflopen alleen maar hopen hopen en nog is hopen
@liefde: Gelukkig dat het wat afgezakt is, ik hoop met je mee. @kaytjuh: Hier in de woonkamer is het eigenlijk nog gewoon koud, 19,5 graad. Ik lig dus nog met een t-shirt met lange mouw hier op bed. Vanaf nu wordt het langzaam warmer in de woonkamer en ik vermoed dat het donderdag/vrijdag het in de woonkamer 23 graden zal zijn en wat benauwd. Gelukkig wordt het volgende week weer koeler weer. Groeten, Inge
@liefde: blij dat je buik rustiger geworden is. Krijg jij magnesium of progesteron-capsules om je buik wat rustiger te houden? gr