Preventieve cerclage DEEL 2

Discussie in 'Prematuur' gestart door Linske, 16 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jomay, de laatste loodjes zijn sowieso al zwaar...maar voor jou zo helemaal! Sterkte meis! Heb je genoeg afleiding?

Hier van de week weer goede controle gehad. Met een kleine om me heen gaat deze zwangerschap echt veel sneller voorbij. Al merkt zoonlief ook dat ik niet alles meer kan en doet hiermee zijn voordeel ;)

2. Zomer71

Zomer71 Lid

6 nov 2012
    16
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Jomay, het zegt echt niet alles hoor. Ze weten vaak toch niet hoe een cervix zich zal ontwikkelen. 1.4 is niet heel weinig, en het is genoeg al het stabiel blijft.

Bij mij is het vanaf 25 weken ook redelijk stabiel gebleven. Toen zagen ze een opening en funneling. Vorige week was de lengte tot aan de cerclage 2.2 cm en vandaag 2.0. Nou ja, wordt dut wel korter, maar niet erg snel... Afwachten maar, net als iedereen hier!

Tijm, fijn dat het goed loopt met deze zwangerschap. Laat de tijd maar snel voorbij gaan!

Groetjes Zomer

3. jomay

jomay Bekend lid

5 sep 2012
    579
    316
    63
    Vrouw
    @tijm, ja heb hier thuis op zich wel afleiding, al moet ik zeggen dat ik wel ook de godsganse dag aan baarmoederhalslengtes aan t denken en de dagen aan t aftellen ben...,

@zomer, ja je hebt gelijk, zo'n lengte zegt ook niet alles en het is belangrijkste dat t stabiek blijft.bij mij vinden ze trouwens 2.2 of 2 cm hetzelfde, bij mij was ie soms een week later ook ineens 5 mm langer, dus dat wil bij jou niet zeggen dat ie korter wordt hoor...
    Maar bij jou meten ze dus de lengte tot de cerclage en niet van de totale bmh? Of ziet die helemaal aan t uiteinde? Bij mij meten ze totale bmh, wat ook nog best lastig is omdat het pessarium deels het zicht blokkeert. Maar stukje tot pessarium is nog maar heel klein denk ik. Voor mijn gevoel zit straks alle druk op dat pessarium, ik weet ook niet zo goed hoe dat houdt en wat er gebeurt als er te veel druk op komt. Vlgs mij weet de gyn het ook niet, .toen ik vroeg of ie dan er af ging zei ze monter: nee, dan denk ik eerder dat je vliezen breken! Fijn....

Afleiding moet ik hebben inderdaad, denk er veel te veel over na...

4. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

11 mei 2012
    834
    0
    16
    Verzorging, werk op een afd met dementerende ouder
    Rotterdam zuid
    Haai meiden

Hier alles goed kleine maakt het goed en is lekker gegroeit..
    Over drie weken krijg ik de cerclage erg spannend allemaal..
    Morgen moet ik naar de anastasie om de narcose te bespreken.. En dan krijg ik deze wk nog een telefoontje wanneer het definitief gebeurt moet rekening houden in de week vd kerst..fijne kerst hihiihh zal ikmaar zeggen..

5. Zomer71

Zomer71 Lid

6 nov 2012
    16
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Kaytjuh, ik kan oprecht zeggen dat het plaatsen van de cerclage mij heel erg is meegevallen. Ze gaven aan dat ik wellicht meteen naar huis mocht maar dat er ook een mogelijkheid was dat ik 2 nachtjes moest blijven als het zou blijven bloeden.
    Ik werd geholpen vroeg in de ochtend en ik ging om 12.30 al weer naar huis. Die dag merkte ik al iedere keer dat ik naar het toilet ging dat ik minder bloed verloor en die avond was het al gestopt. Ik voelde mij wel wat beurs van onderen, maar dat was ook snel weer weg.
    Ik hoop dat jij het ook zo zal ervaren en dat je een fijne kerst hebt, met die cerclage in je lijf!!!!

Jomay, eerst gingen ze altijd opmeten in het geheel maar sinds er een opening kwam en funneling... alleen nog maar tot aan de cerclage. Toevallig zei ik gisteren tegen mijn man dat ik maandag ga vragen of ze ook weer even het totaal willen opmeten, dan kan ik het wat beter vergelijken.
    Ik weet niet zo goed of het bandje en jouw pessarium hetzelfde proces zou kunnen volgen, maar bij werd ook aangegeven dat het zou kunnen dat:
    - de vliezen gaan breken
    - dat baby geheel gaat hangen op de cerclage
    - dat de cerclage kan gaan "knappen"
    Met andere woorden, ze hebben niet echt een idee hoe het gaat lopen, ik wacht het maar rustig af en denk iedere dag... weer een dagje meer gehaald. Over 4,5 weken gaat de cerclage weg. Ben benieuwd hoe dat gaat!

Groetjes Zomer

6. Trotter

Trotter Actief lid

26 okt 2011
    377
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Ik zou ook mee willen schrijven hier, lees al een aantal maanden wel eens mee, maar stel me toch maar eens voor.

Wij zijn afgelopen mei onverwacht onze tweeling meiden na 22,5 week zwangerschap kwijtgeraakt. We waren op vakantie in Spanje en ik had al wel veel harde buiken maar ineens vertrouwde ik het niet meer. In het ziekenhuis bleek ik 6 cm ontsluiting te hebben. Waarschijnlijk door een zwakke baarmoederhals.

Terug in nl alles met de gyn hier doorgenomen en tot de conclusie gekomen dat dat het meest 'logische' was. In Spanje hadden ze hetzelfde vermoeden bleek uit de papieren. Verschrikkelijk heftig allemaal, maar dat hoef ik de meesten van jullie niet uit te leggen geloof ik.

Nu ben ik opnieuw zwanger, gelukkig van een baby. En ga ik ook een cerclage krijgen, ik vind het allemaal heel spannend en heb 0 vertrouwen in mijn eigenlichaam.

Ik kreeg gister de uitnodiging voor de operatie, dit terwijl ik nog geeneens kennis heb gemaakt met de arts! Kortom, veel spanning hier....

Ik hoop hier wat positieve verhalen op te doen en m'n verhaal kwijt te kunnen bij mensen die me hopelijk snappen. Het is moeilijk te delen vind ik.

Liefs, trotter

7. Zomer71

Zomer71 Lid

6 nov 2012
    16
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Lieve Trotter,

welkom hier. Ik schrok even van je berichtje.... ik heb onze tweeling verloren na een zwangerschap van 22 weken en 2 dagen. Ook met dezelfde reden.... Ik weet hoe enorm zwaar het is! Afscheid moeten nemen op deze manier geeft inderdaad een gevoel van falen over je lijf en dat je er geen vertrouwen in hebt. Ik herken dat!

Maar dan een positief beeld, ik ben nu zwanger van 1 kindje, heb een cerclage gekregen en ben vandaag 32 weken en 4 dagen zwanger. Nou, dat moet je wellicht toch een beetje moed geven????
    Het is nu ook zo dat de baby nog niet op de cerclage "hangt", tot nu lijkt deze overbodig te zijn (maar dat is wat mij betreft geen enkel probleem!). Bij een tweeling is het nu eenmaal heel anders in je lijf dan met 1 kindje en daar komen wij steeds weer achter en ik denk dat jij dit ook zo zal gaan ervaren.

In het berichtje voor jou schreef ik al over hoe mijn cerclage ging, lees dat anders ook nog even door.
    Als je meer vragen hebt, voel je vrij om ze hier te stellen!

Nogmaals welkom hier! Liefs Zomer

8. Blessing

Blessing Lid

25 aug 2011
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Afgelopen dinsdag had ik mijn laatste bmh meting en het was stabiel is nu iets van 2.2 en een funneling. Groeiecho was goed, kleine groeit goed ze zeiden dat het een grote baby word, gewicht was dinsdag 2.3 kilo, maar volgens mij is toch normaal of niet?? Over 4 wkn krijg ik weer een groeiecho.

Jomay, bij mijn vorige zwangerschap ging ik vanaf 34wkn wat minder plat liggen want me gyn zei tegen me dat ik moet wat gaan bewegen en toen de cerclage werd verwijderd met 36wkn ging ik helemaal los ben ik niet meer hele dag gaan liggen, ik ging zelfs naar de stad, ik liep heel veel.

Trotter, wat erg dat je 2 kindjes had moeten
    verliezen, ik hoop dat ondanks de angst dat je toch van je zwangerschap kan genieten het is moeilijk dat weet ik. Heb je cerclage al of moet dat nog gebeuren?

Tijm wat goed dat het zo goed gaat, hoever ben je nu?

Nog een paar weken en dan wordt de cerclage verwijderd, ik hoop dat ik het gaat halen. Ik heb echt een megabuik dat sommige mensen denken dat er 2 baby's in zitten.

Liefs,

Blessing

9. Kaat82

Kaat82 Lid

30 mei 2012
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ trotter, zomer 71

Ik heb de voorbije maanden veel steun gevonden op dit forum.
    Graag wil ik jullie nog steunen en hoop geven!

Ikzelf ben in 2009 onze tweeling verloren op 24 weken en 5 dagen (het volledige verhaal is terug te vinden op een vroegere pagina in dit onderwerp).

Dit jaar kreeg ik tijdens de zwangerschap op 16 weken een cerclage geplaatst, die verwijderd werd op 35 weken.
    Op 38 weken en 3 dagen werd ons zoontje geboren.

De hele zwangerschap was stressvol en altijd voelde ik wel iets.
    Hou de moed erin mijden! Geloof in de kracht van wat een draadje kan doen.

@Katjuh:
    Wat fijn dat jullie beeb het zo goed doet!
    Ik denk aan je! Hou het rustig op kerstmis, geniet van je kindje in je buik! Tot gauw,

Kaat

10. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

11 mei 2012
    834
    0
    16
    Rotterdam zuid
    Hay meiden

Welkom hier:) nieuwe meiden en trotter heel veel su6 over een weekie je zietveel positieve verhalen en dat zal ook een hou vast hebben,ik denk iedere moeder die een kindje heb verloren heb bij de volgende zw 0,0 vertrouwen maar dat groeit:)...

Ikzit nu op 11.3 en heb donderdag te horen gekregem dat ik vrijd 28 ste de cerclage krijg erg spannend:)..

Zomer: ben blij te lezen dat het zo goed ging met jou cerclage en derna en wat een vertrouwen moet dat. Geven nu al 34wk:)..wanneer wordt bij jou de cerclage verwijderd? En hoegaan ze dat doen heb je daar al info over?
    Ik hoop dat alles goed en wel verloopt bij deze zw en dat ik ook meer rust krijgt na de cerclage.

Watik og wilde vragen aan jullie hebben jullie het gedaan omder narcose of ruggenprik?

11. Trotter

Trotter Actief lid

26 okt 2011
    377
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks voor jullie lieve reacties dames, het is inderdaad fijn om te lezen dat ik niet de enige ben en dat er (genoeg!) positieve verhalen zijn. Wat fijn kaat en zomer dat jullie zover gekomen zijn. Dat geeft hoop!

Ik hoop ook dat dat voor mij gaat gelden, het is volgens de gyn al heel positief dat maar 1 baby is en geen 2 nu. Al voelt dat soms wel dubbel hoor, t was zo bijzonder!

Ik sluit me aan bij de vraag van kaytjuh, ruggeprik of narcose, neig inmiddels meer naar dat eerste. Heb woensdag kennismakingsgesprek met de gyn die mij gaat opereren en gelijk aansluitend pre operatieve screening, dus moet gelijk beslissen. Mijn cerclage wordt 18 dec geplaatst.

Kregen jullie ook allemaal prolutonprikken, daar begin ik woensdag al mee.

Fijn weekend!

12. Blessing

Blessing Lid

25 aug 2011
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1312 Blessing, 8 dec 2012
    Laatst bewerkt: 8 dec 2012
    Kaytjuh, ik heb beide keren narcose gehad, eerste x hadden ze me 3x fout gedaan ruggenprik dan en toen uiteindelijk een narcose en bij de tweede keer ook narcose had geen zin in dat ruggenprik meer. Bij mijn vorige zw had ik een keizersnee en de ruggenprik was in 1x goed gelukt.

Trotter, ik kreeg vanaf week 16 de prolutonprik.

13. pegece

pegece Niet meer actief

ik heb volledige narcose gehad.

14. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

11 mei 2012
    834
    0
    16
    Rotterdam zuid
    Fijn te horen dat jullie ook een narcose hebbe gehad ik ben afg. Donderdag naar de anastsie geweest heb gekozen voor narcose maar was toch benieuwt naar jullie ervaringen, maar kan dit ook geen kwaad voor kindje dan is dat jullie vermeld? Omdat het narcose spul ook bij t kindje komt.. Ik moet vrijdag as nog een keer voor een echo en wat uitslagen en dan zal ik het met me gyn bespreken kijken wat hij zeg...

Prulutonprik hoeso krijgen jullie die? Daar heb ik mijn gyn niet over gehoord????

15. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Trotter, helaas welkom hier! Afschuwelijk dat je afscheid hebt moeten nemen van je twee meisjes*. Hopelijk gaat deze zwangerschap met hulp van de cerclage helemaal goed, maar er zijn hier ontzettend veel positieve verhalen te lezen (gelukkig!!!). Dit is mijn 2e zwangerschap met cerclage. Had ik de vorige keer totaal geen vertrouwen in mijn lijf en wist ik bij elk pijntje niet hoe het te plaatsen, bij deze zwangerschap verloopt dat zo veel beter en herken ik veel van de vorige zwangerschap. Dit stelt me vaak gerust.

Kaatjuh, ik heb een volledige narcose gehad (of een roesje eigenlijk). Vond dat een veel fijner idee, dan zien wat ze allemaal aan het doen zijn. Maar kan me ook voorstellen dat sommige dat juist weer anders ervaren.

Ondertussen trouwens ruim 27 weken zwanger. Heel gek om ineens de 30 weken te naderen, maar dat zal me nog meer rust geven.

16. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lees nu je berichtje...Het schijnt geloof ik dat een ruggenprik nóg minder kwaad kan, maar vanaf het 2e trimester kan een narcose volgens mij ook zonder problemen.

Proluton krijg ik vanaf 15 weken. Dit is een soort weeënremmer (hormoon progesteron) om je baarmoeder rustig te houden.

17. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

11 mei 2012
    834
    0
    16
    Rotterdam zuid
    hay meiden

Oke, ik zal het as vrijdag meenemen bij me gyn kijken wat hij ervan zegt wat beste is, en ook over die prikken.
    fijne zondag allemaal..

Tijm: ja gaat snel he je ben nu bij de 27 wk en zal zker maar zeer meer vertrouwen gaan krijgen... ik wens je nog een paar goeie weken en een wolk van een baby straks!

xx

18. Kaat82

Kaat82 Lid

30 mei 2012
    40
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

De cerclage werd bij mij geplaatst met een epidurale verdoving.
    Ik mocht dezelfde dag nog naar huis.

Prolutonprikken heb ik niet gekregen, wel nam ik dagelijks een pil met het progersteronhormoon in. Toen de harde buiken toenamen mocht ik deze pil opdrijven tot maximum 3 per dag.

Groetjes,
    Kaat

19. Blessing

Blessing Lid

25 aug 2011
    29
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames!

Ik werd vanochtend wakker en ik schrok. mijn grote toeter is ineens kleiner geworden, zelfs denk ik dat ik vocht vasthield want gisteren moest ik heel veel plassen of dat de baby aan het indalen is, maar heb geen druk gevoel in me vagina. Ik dacht dat bij een tweede of derde zwangerschap dat de baby pas later indaald. Iemand hier ervaring mee??

20. Zomer71

Zomer71 Lid

6 nov 2012
    16
    0
    0
    Provincie Utrecht
    Hoi Blessing, ik heb soms ook dat mijn buik anders is. Onze zoon is al aan het indalen sinds week 31, ligt nog niet met zijn hoofd "vast" in mijn bekken, maar het indalen kan zeker nu bij jou bezig zijn.

Kaat, dank voor je bericht, geeft de burger weer moed!

Kaytjuh, we hebben de afspraak gemaakt dat als ik op 7-1-2012 nog niet ben bevallen, dan de cerclage weggehaald zal worden. Ik ben dan precies 37 weken zwanger en ze gaan het op de poli weghalen. Schijnt dat het meestal niet al te veel gedoe is en ook niet al te pijnlijk.... Wacht ik dus maar af....

Ik kreeg mijn cerclage bij 14 weken en toen was de boodschap om een ruggeprik te doen. Reden is dat er bij 14 weken stoffen van de algehele narcose bij het kindje kunnen komen die je er niet wilt hebben. Ik geloof dat ze bij 16 weken in ons ziekenhuis mensen de keuze geven. Ik vond het niet heel vervelend, het is wel raar om erbij te zijn en te horen wat mensen zeggen... Maar het valt wel mee. Ik heb meerdere malen voor IVF een punctie gehad op de OK en dat was met algehele narcose, dus kan het goed vergelijken. Heb nu niet echt een voorkeur of iets wat ik je aan kan raden...

Trotter, ik krijg de proluton vanaf week 16. vandaag weer en dan volgende week (week 34) de laatste keer. (weer een mijlpaal!)

Groetjes Zomer

Deel Deze Pagina