Kaytjuh, dankje, met ons is ook alles goed. Ik hoef als alles goed gaan vanaf nu ook niet meer naar de gyn omdat de afgelopen echo met 25 weken goed was. A.s donderdag heb ik een afspraak bij de vk in het ziekenhuis. Verox, ik heb nooit behoefte gehad aan zo'n pufklasje. Vind het zelf niet echt nodig en als je cervixinsufficiëntie hebt (zeg niet dat jij dat hebt hoor, althans dat hoop ik... maar had het meer over mezelf) dan beval je sowieso best snel. En ik heb ook niet echt behoefte aan contact met mede-zwangeren, hoe bot dat ook klinkt.
islah: wat fijn te horen meid dat alles goed was bij de echo, als dat kan gewn doen dan bij de vk... je ben al aardig op weg zie ik al 27 weekjes... heel veel su6 de laatste 13 weekjes!
Dankje! Het aftellen tot het verwijderen van de cerclage is al een beetje begonnen hihi, vind het wel spannend want ik vond dat vorige keer eigenlijk niet zo'n leuke ervaring... Volgens mij willen ze het met 34 weken al weghalen. Vind dat zelf wel een beetje aan de vroege kant. Ik ga het a.s afspraak nog even vragen wanneer ze dat precies van plan zijn, en of het ook niet wat later kan.
islah: maar jij had toch een ring? dacht ik hoor wat ik me kon herinneren.. want de cerclage gaat er meestal rond week 36 af en niet 34.. die 34 weken komen idd dichtbij zie ik meid, spannend allemaal he... Geniet nog maar ff van het zwanger zijn, voor je het weet is het voorbij...
Wat bedoel je precies met ring, is dat hetzelfde als cerclage? Tijdens mijn vorige zwangerschap zeiden ze dat ze het bij preventieve cerclages bij 34 weken verwijderen. Er is toen een afspraak met mij gemaakt om te gaan knippen bij 36 weken (iets later dus omdat het een noodcerclage betrof), alleen vanwege buikpijn bij 35 weken werd het toen met spoed eerder weggehaald. En ben 2 weken erna bevallen. Ik vind 34 weken ook erg vroeg, dus hoop dat ze inmiddels hun beleid hebben veranderd... Als het daadwerkelijk met 34 weken wordt weggehaald is de kans om te vroeg te bevallen nl. nog aanzienlijk lijkt mij.
Ik ben degene met een ring! Die wordt indd met 34 weggehaald zei de gyn maar vind het doodeng. 34+6 is ook nog 34 toch? Ik ben inmiddels 32+5. Eigenlijk een geweldig getal, maar het blijft 'vechten' om verder te komen... Nog 9 dagen, dan wordt het niet meer geremd en heeft ze geen longrijping meer nodig. Wat hoop ik dat ik dat haal! Ik lig dus nog steeds braaf plat 24/7, 3 maanden inmiddels... Maar ik wil toch eigenlijk de 35 wel halen...36...37?? Zeker met die enge mazelenepidemie wil ik haar liefst tot 42 zelfs binnenhouden, hahaha. Hoewel ik écht hartstikke op ben door al deze stress
Ik ken trouwens iemand die met 35 weken werd ingeleid en zelfs toen nog longrijping kreeg. Weet niet waarom, zal dan wel per ziekenhuis/arts/land (ze woont in Engeland) verschillen... Maar als je het niet hoeft te krijgen lijkt me dat beter, mijn dochter heeft er maandenlang na de geboorte nog last van gehad. Extreme hik-aanvallen die maar niet ophielden. Frustrerend he, die verplichte strenge rust. Pfff, als ik terugdenk aan mijn vorige zwangerschap...
oeps sorry, ja dat was pinklove hihihi, niet jou islah wat die ring betreft! ja dat was bij mij ook wat de gyn zij, als ik eerder krampen zou krijgen of teveel harde buiken hadden ze ook vanaf 34 wk het bandje moeten verwijderen, maar gelukkig heb ik een super zwangerschap gehad en nergens last van gehad tot na het verwijderen van het bandje op 36.2 wk...en kleine draakie is precies een week later 37.3 geboren... had toen ook al 2 cm ontsluiting tijdens het verwijderen van de cerclage.. op zich is alles klaar en af bij een baby met 34 weken maar zal het alleen nog moeten groeien... pinklove: wat een geweldig getal idd!!!, voor jou gaat het ook opschieten behoorlijk spannend zeker? Maar jij doet dus egt niks dan alleen maar op bed liggen? doe je dat vanuit je zelf of vanuit het zh? wbt die longrijping Gencay heeft die ook alsnog gehad in het Sophia toen die overgebracht werd naar de ICN daar, omdat ze toch op de foto konden zien dat het die longontsteking was icm onrijpe longetjes( wat de dokter erg raar vonden voor het termijn van 37.3 zw) Hij heeft daar een buisje gekregen in zijn keel en hebben ze dat twee maal gegeven, en daarna icm de antibioticum en zuurstof kelderde die weer omhoog en deed het super waarna die gelukkig na 5 dg ICN weer terug mocht naar het Ikazia om alles veder af te bouwen... met al resultaat na een weekje thuis, en kleine man doet het super goed! Vanmorgen trug geweest naar Sophia voor de gehoortest en daar is die voor geslaagd, en hij weegt nu 3150 gr en is 51.5 lang, ben een super troste mama!
Ja dat zei de gyn ook toen hij het verwijderde met 35 weken, dat het gewoon geboren kon worden en dat het 'alleen' nog een beetje moest groeien. Ik ben wel benieuwd met hoeveel weken ze van plan zijn het te gaan verwijderen.
Bedrust nog altijd op advies vanuit het zkh...geen druk 'down there'! Vind het daarom ook wel heel eng als ik strakjes met 34 weken weer wat in beweging mag komen. Bang dat ukje er dan meteen uitvalt ofzo, hahaha. Lig nu ook al zo lang plat (12 weeks and counting...) dat mijn lijf die zware buik amper kan dragen. Sowieso is er weinig van me over... Ik vind zelf die 34 dus ook wel héél vroeg als ze dan ineens zou komen; longetjes zijn toch vaak nog niet helemaal klaar dan, net als de darmpjes enzo. Vanaf 35-36 is een kindje er toch een stuk meer klaar voor! Daarom wil ik dat minimaal gaan halen, of zelfs 37
bij mij word de cerclage rond de 38 weken verwijderd, ik vind 35 weken wel vroeg. maar dat zal ook weer in ieder zh anders zijn.
Gister is de cerclage geplaatst. Ik vond het vooraf erg spannend, maar het is me allemaal meegevallen. Ze waren erg lief voor me in het ziekenhuis en ze liepen goed op schema. Ik was om half 8 in het ziekenhuis, om half 9 lag ik in de 'Holding' voor infuus etc en om 9.20 uur werd ik geopereerd. Ik zag erg tegen de ruggenprik op, maar dat voelde ik amper! Daarna wel raar om je zo invalide te voelen.. Cerclage aanbrengen is allemaal goed gegaan, wel zeiden ze dat mijn baarmoedermond nu al aan de zachte kant was en dat het dus erg verstandig was dat ze deze weg zijn ingeslagen.. pfieuw! De cerclage zit op 2 cm.. Daarna nog heel de dag in het ziekenhuis gelegen, ik mocht naar huis zodra al mijn gevoel terug was, de katheter was verwijderd en ik zelf kon plassen.. Dat was rond 18.00 uur het geval. Ik moet nu de eerste dagen rustig aan doen. Ik mag wel de trap op en af, maar niet te vaak. Ik ga hem gewoon 's morgens af en 's avonds op en verder lig ik lekker op de bank. Ik pak wel gewoon eten en drinken en geef onze diertjes eten. Maar even geen getil en huishoudelijk werk. Ik wacht ook gewoon tot het bloeden volledig gestopt is. Na die paar dagen zou ik alles weer mogen oppakken... Maar ik vind dat stiekem doodeng. Vind het erg moeilijk om de angst los te laten en te vertrouwen in het bandje, Ik geef mezelf iig 2 weken rustig aan doen en ga dan kijken hoe het gaat.. Jullie zullen die angst vast begrijpen.. Hoe gaan jullie daarmee om? Ik wou echt zo graag dat ik al minimaal op 24 weken zat! Bij mij willen ze het bandje trouwens - mits het allemaal goed gaat - bij 37 weken verwijderen. @Katjuh Jeetje wat een lief, schattig mannetje zeg!
Sunnyserie: nou super dat het allemaal is meegevallen en dat je nu lkkr thuis ben... Dat vertrouwen op het bandje kom vanzelf als je zelf ziet hoe snel de weken gaan en dalijk op een gegeven termijn er vertrouwen in krijg... Pegece: zo laat pas :-0.. Zijn ze niet bang dat het inscheurt? Dat zij mijn gyn toen die tijd en als dat gebeurt dat dat je niet blij moet zjjn... Maar zo zie je maar elke zh heeft een ander beleid daarin..
Dat dacht ik ook van dat de kleine er uit zou floepen als bandje weg was hahah, maar hij is tog netjes anderhalve week blijven zitten.. Kan het begrijpen dat je lichaam j buik nie zo meer kan dragen..zeker als je rust 24/7... Gaat best goed komen hoor je zal er nog versteld van staan dalijk draag je je zw geheel uit dat zou nog is mooi zijn
Fijn dat het goed is gegaan! Ik mocht pas naar huis toen het gestopt was. Vreemd dat ze je zo snel naar huis hebben gestuurd..? Tsja over die angsten, heb ik eigenlijk niet echt omdat het vorige keer ook uiteindelijk goed is gegaan.
@Islah ja ik vind het sowieso vreemd dat ze overal een ander beleid hanteren.. Maar gelukkig was het bloeden eigenlijk gister al grotendeels gestopt, alleen vandaag nog een klein beetje bruin verlies. Ik vind het ook lastig dat ze in het zkh hebben gezegd even paar dagen rustig aan en dan kan je alles weer, terwijl ik daar zoveel tegenstrijdige verhalen over hoor. Ik voel me inmiddels goed genoeg om alles weer te doen, maar ik durf het niet. Ik zou mezelf nooit vergeven als ik nu te veel doe en dat het daardoor of later mis gaat.. Ook zit het bandje op 2cm zeiden ze.. Is dat niet aan de lage kant? pff ben gewoon heel onzeker over alles. @Katjuh ik hoop idd dat het vertrouwen met de weken toe gaat nemen! Ben iig blij om jullie positieve ervaringen te lezen, dat helpt wel!
sunnysiri wat een mooi onderschrift heb jij zeg. ik mocht ook diezelfde dag naar huis. na het plaatsen van de cerclage heb ik alleen die dag zelf bloedverlies gehad daarna niet meer. hier word het vertrouwen ook wel sterker gelukkig.
Hey Islah, fijn dat de plaatsing van de cerclage voorspoedig verlopen is. Maar inderdaad daarmee komt niet meteen de geruststelling die ze je in het ziekenhuis beloven. Ook ik werd op dezelfde dag van de ingreep op een vreemde manier naar huis gestuurd, geen arts die me juiste instructies kon geven. Ik heb nauwelijks bloedverlies gehad. De volgende dag nog minimaal bloedverlies. Ik was na een dag gewoon alweer op de been. Stukjes wandelen, wat boodschapjes, en lichte huishoudelijke taken. Voor mijn eigen geruststelling houd ik het daar voorlopig ook nog bij. Ik houd ieder uur pauze, ga daarbij regelmatig op bed liggen, en slaap soms overdag nog even een uurtje. Mijn conditie is momenteel echt belabberd, maar dit is ook niet het moment om daaraan te gaan werken. Zoals jij ook al zegt, ik zou het mezelf niet vergeven als later toch blijkt dat ik rustiger aan had moeten doen. Hoe hoog ze het bandje bij mij geplaatst hebben weet ik niet. Dus die 2cm zegt mij niets. De afgelopen weken na het plaatsen van het bandje was ik eigenlijk erg gerustgesteld. Nu ik tegen de termijn aan loop waarop ik het de vorige keer mis ging merk ik dat ik weer bezorgd word.
verox dat is wel herkenbaar hoor dat het tegen die termijn moeilijker word heb ik ook gehad toen was mijn bloeddruk ook best wel hoog maar die is nu heel erg netjes. gisteren 110/75 maar met de weken voel ik me wel zekerder worden.
Ik kon sowieso 2 weken na de operatie haast niks omdat ik nogal heftig reageerde op de narcose. Maar Sunnysiri, ik zou het advies van het ziekenhuis 'even rustig aandoen en daarna mag je weer alles' toch niet echt in acht nemen... Dat zou meer zijn voor mijn eigen gemoedsrust denk ik, maar tegen mij zeggen ze wel dat ik het rustig aan moet doen hoor. Ik hoef niet heel de dag op de bank te zitten of in bed te liggen, maar doe zeker niet alles wat ik voor de operatie wel deed. En dat mag ik ook niet van de gyn. Lijkt me dat ze dat niet voor niets adviseren... Ik ga soms een stukje wandelen/lopen, doe dingen in het huishouden etc. maar ook niet echt veel. Ik ga bv. niet eens iedere dag naar buiten (maar dat doe ik nu liever ook niet vanwege hooikoorts) en ik werk ook niet, als ik dat wel had gedaan had ik daar ook mee moeten stoppen. Dingen als mijn dochter tillen (uit/in bed en stoel, op wc etc) doe ik ook niet, gelukkig is ze al redelijk zelfstandig. Frustrerend dat overal een ander beleid is he. Zelfs hier zijn sommige gynaecologen het niet met elkaar eens trouwens, de ene is veel strenger dan de ander.