Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavan3boefjes

mamavan3boefjes Actief lid

22 jan 2011
    115
    0
    0
    mamavansam, ik loop ook alleen door het huis, naar de auto en van de auto naar de poli één x per week, verder niks. Na de 35 wkn ben ik in huis wel wat meer gaan lopen en ik loop nu ook de trap op als ik iets nodig heb van boven en niet alleen die twee keer per dag wat ik eerst deed. Ik heb bij Femke geen last van mijn conditie gehad, heb het na haar geboorte langzaam opgebouwd, steeds langere stukjes wandelen met de kinderwagen. Ik denk dat je het best je eigen gevoel kunt volgen (zoals de hele zwangerschap), als je het straks een klein beetje aandurft, gewoon langzaamaan in huis wat meer mobiliseren. Dan is er niemand die loopt te pushen en als je het niet vertrouwd of het gaat niet kun je gelijk gaan zitten/liggen.

2. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Mijn conditie is ook tuk.. ik heb ook geen rolstoel maar loop heel minimaal ;) naar de koelkast en weer terug :)

3. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Berte, heel veel sterkte vandaag!! Die dag is zo moeilijk!!! Vond het ook zo raar om met 28 weken te horen dat dit kindje al het dubbele gewicht had van ons dochtertje...bijna niet voor te stellen (nu nog steeds niet eigenlijk)

Mamavansam, poeh, da's toch weer een kopzorg er bij! Wel fijn dat je sowieso extra onder controle staat en medicatie krijgt. Maar super dat je bmh verder t zelfde is gebleven (btw,heb de gedachte van die 4 mm al bijna helemaal uit mijn hoofd gezet ;) )
    Hier is conditie ook prut. Doe natuurlijk niet veel (soms wel paar keer trap lopen op een dag, vanaf woonkamer stukjes naar keuken/wc en soms nog kleine stukjes buiten huis) en merk ook dat doordat kind steeds meer minder ruimte over laat voor o.a. m'n longen, ik ook wat kortademig wordt (helemaal met warme weer)

Mamavan3boefjes, hoe zat dat toen ook al weer met Femke bij 32 weken. Hoe wisten jullie dat het niet ok was? Krijg nml. geen echo meer van cerclage omdat gyn er vanuit gaat dat het de komende tijd net zo stabiel zal blijven als de afgelopen weken (hoef me pas te melden bij het beruchte lijstje: bloed- en/of vochtverlies, weeën)

Leila, waar heb je de steken? Ik heb veel last (gehad) van steken rond cerclage. Aanhoudend menstruatie-achtig gevoel ook nog steeds, maar weet nu eigenlijk wel zeker dat het komt door groei baarmoeder. Vaak heb ik er 1 à 2 dagen per week wat last van. Maar laat je maar lekker gerust stellen morgen door gyn!

liefs Tijm

4. mamavan3boefjes

22 jan 2011
    115
    0
    0
    Tijm, ook bij Femke heeft de gyn alleen via mijn buik naar haar en de cerclage/baarmoeder gekeken. Mijn bmh is toen ook maar 1x gemeten geloof ik. Met 32 wkn was er ineens funneling te zien, vandaar dat ik gelijk opgenomen ben, bedrust, longrijpingsprikken en weeënremmers heb gekregen om het niet verder te laten gaan.

5. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanx!!De controles blijven gewoon staan, dus gyn kan dan naast babe ook altijd met uitwendige echo zien hoe het er van binnen aan toe gaat ;) Vind het nu trouwens wel heel spannend worden hoor, nu het einde nadert. Ongeloof overheerst nog steeds dat we al zo ver zijn gekomen....maar 'ineens' kan ik gaan aftellen naar verwijderen cerclage...

6. mamavansam2010

mamavansam2010 Actief lid

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Ok, als ik jullie verhalen lees, ga ik dus gewoon nog door zoals ik het nu doe.
    Werd een beetje onzeker van alle ´adviezen´ gister van collega´s op de verloskamers. De algemene mening was dat ik echt niet zoveel op bed moest liggen en onderhand moest gaan beginnen met mijn conditie opbouwen. Want dat heb ik anders nooit gedaan in een paar weken.
    Maar ik heb zoiets van, lukt het niet voor de bevalling om weer iets meer te mobiliseren, dan doe ik dat toch na de bevalling als ik met de kleine erop uit ga in de kinderwagen.

Ben een beetje van slag dat ik naast mijn bmh ineens nog iets heb waarover ik me zorgen maak.
    Ik had gister erg het gevoel dat mijn hoge bloeddruk ook te maken heeft met mijn slechte conditie. Ik lig heel de week op bed en dan op maandagochtend na het opstaan meteen douchen (normaal ga ik tussen ontbijt en douchen nog even liggen), dan een half uur in de auto, dan gemiddeld een half uur wachten in de wachtkamer en dan dus de bloeddruk meten. Tja, dan ben ik inmiddels wel moe/hoge hartslag.

Gisteravond heb ik van een vriendin haar elektrische bloeddrukmeter geleend, die zij tijdens haar zwangerschap van haar gyn had gehad.
    Ik wilde weten hoe mijn bloeddruk was als ik gewoon rustig op bed lag. En door de metingen ben ik een beetje van slag en weet ik het even niet meer.

Liggend op li-zij op bed: 100/50
    Zittend (meteen gemeten na rechtop komen): 135/75
    Na 2 minuten lopen: 165/105!!

Tussen de eerste en laatste meting zat dus nog geen 5 minuten.
    Heb gister dus niet mijn medicatie ingenomen, want ik lig voornamelijk en als mijn bloeddruk dan nog lager wordt, lijkt me niet goed.
    Heb mijn gyn gemaild, als ik vanmiddag nog geen antwoord heb, ga ik hem toch even bellen. Wil hier gewoon over overleggen, want weet het even niet.

7. beppiebaldee

13 feb 2011
    70
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai meiden,
    Er is zoveel geschreven, het lukt me niet om op alle stukjes te reageren... ik doe een beetje...
    Berte, hoe ben je deze moeilijke dag doorgekomen? Hoe gaat het nu met je?

Mamavan3, sinds ik las dat je met femke naar de pooh film bent geweest, kan ik aan niks anders meer denken... jayden is nog nooit naar de bios geweest omdat er nooit iets geschikts voor zijn leeftijd draait, ik heb hier al aan de arts gevraagd of na mijn ontslag een bioscoopje toegestaan is:)
    En wat een mooie mijlpaal heb je bereikt!!

Leila, mijn zoontje kwam met 32 wk en had (net als vele prematuren) 2 kleine hersenbloedinkjes. Bij het gros trekken deze bloedinkjes gewoon weg en die van onze knul leken ook af te breken. Na 6 weken kregen wij een zogezegd "gezond" kind mee naar huis. Na 13 mnd lag hij echter nog steeds plat op zijn rug en mijn moedergevoel schreeuwde van alle kanten dat er toch iets met hem was. Ik heb geëist dat ze hem uitgebreid onderzochten. Op de scan zagen ze dat 1 bloedinkje helaas wél degelijk een beschadigingetje had achter gelaten, in het gebied van de grove motoriek. Diagnose: cerebrale parese (hersenbeschadiging), spastische diplegie. Jayden heeft spasticiteit in zijn benen ( gelukkig alleen zijn beentjes) hij kan kleine stukjes met de rollator lopen en zit voor lange afstanden in een rolstoel.
    Hij loopt al 4 jaar in een intensief revalidatietraject in het ziekenhuis en zit op een mytylschool. Het blijft heftig allemaal...
    Hoe is het nu verder met jou?

Aichaatje, ik kan me goed voorstellen dat je baalt van je verstoorde vakantieplannen zeg, wat een domper!! Hou goed in ogenschouw dat jouw volgende zomer er heel anders uit gaat zien (al heb je daar nu niets aan) het is afzien maar gelukkig voor een heel goed doel!! Je schoonzus die komt koken, kan zij goed door de bocht met yara? Jee, wat heeft yara lang vakantie zeg. Heb je geen leuke nederlandse vriendinnen die in de zomer even langs kunnen komen?

Mamavansam, wat een spanning hè? Ik had gehoopt dat het na die 32 weken wat minder spannend zou worden maar niets is minder waar. Ook bij mij kwam er steeds iets nieuws bij... koorts die niemand kan plaatsen, zeer hoge pols, gbs, bmh van 1,1 blehhhhhhh
    Mijn conditie is nu echt 0,00000 na 4 weken zkhuis, als ik naar het toilet ben geweest is mijn pols 120... als ik heb gedoucht, moet ik echt slapen, vreselijk!!!
    Maar ik zie het na de bevalling wel weer, ik ga nu niet het risico nemen dat mijn bmh het nu opgeeft omdat ik mijn conditie wil opbouwen...
    Over je bloeddruk kan ik niet mee praten, ik heb daar geen verstand van, ik weet wel dat ik mezelf veel te vaak ging tempen omdat ik angstig was en het wilde weten... en ik stelde al mijn vragen aan alle artsen dus kreeg ik heel veel wisselende antwoorden. Nu mag ik me van mezelf en de arts 3 x p. d. tempen en ik stel al mijn vragen aan 1 arts want ik werd er zo onzeker en verdrietig van. Goed dat je achter je gyn aan gaat, niet met vragen blijven zitten hoor!!!
    Mobieltje bijna leeg, kom later terug, even opladen. ( en uitrusten van het typen;) )

8. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    @Beppie, hoe gaat het nu met jou? Behalve moe van het typen ;)
    Daar doen we het voor volgende mooie zomer met 2 kindjes zwemmen :) Mijn vader komt volgende maand (alleen ivm scheiding) dus dat is wel leuk! Yara en mijn schoonzus is een drama samen.. daar denk ik liever maar niet aan ;) juli en aug worden eenzaam... niemand die komt! Ach ja komen we ook wel door! ML komt deze week niet.. veel zieken op het werk! grrr

9. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi

even over de bloeddruk: meet hij echt juist?? bij ons op werk mogen zo een bloeddrukmeters niet gebruikt worden omdat die te erg afwijken. heb ooit bij een egwone gemeten en dan zo ene as jij hebt en verschilde echt wel.

dat bloeddruk liggen laag is is normaal, maar inderdaad als hij juist meet is hij wel hoog as je rond wandemld. ik zou zeker gyne bellen. hoelang zou het duren voor medicatie moet aanslaan??? want ik veronderstel dat deze niet op 1 2 3 werken.

succes

10. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    mamavansam, heb je al contact gehad met de gyn. Heb er geen verstand van (jij door je beroep wel...maakt het er misschien nog lastiger op, doordat je weet wat het inhoud), maar heb altijd begrepen dat je onderdruk niet zo snel kan variëren als je bovendruk??? Sterkte meis!!

Claire, wat goed dat jij en babe nog steeds knus samen zijn ;) Hoe ver ben je nou? En wat jij met tempen hebt, heb ik nog steeds met het wc papiertje...misschien moet ik daar over een paar weken wel van afkicken haha

11. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.029
    3.841
    113
    Vrouw
    Thuis
    hoi allemaal,

hier ben ik gisteren de dag doorgekomen en nu ben ik dan 21 weken zwanger. Echt heel vreemd, ik ben blij dat ik in ieder geval nu die dag achter mij heb gelaten.

@Leila, hoe was je afspraak vandaag? Ik hoop dat je goed nieuws van de gynaecoloog mee gekregen hebt.

@mamavansam, is het een idee om dagelijks je bloeddruk te laten meten door je huisarts? Ik vind die elektrische apparaten niets, mijn vader heeft er ook een en daar heb ik vroeger veel mee gespeeld, bij juist gebruik fluctueerde het zo met 20 binnen de 5 minuten. Hij heeft er ook voor gekozen toen om af en toe alleen voor de bloeddruk langs de huisarts te gaan.

@Aichaatje veel sterkte zo zonder je man, wat vervelend voor je dat je hem deze week niet zult zien.

@Tijm, ach ja dat wc-papiertje, ik ruik er zelfs aan. Heel herkenbaar voor iedereen hier, toch?

@Beppie, goed te horen dat je baby nog steeds knus in je buik zit, hoe gaat het verder nu met je?

12. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    @Berte, fijn dat die dag maar voorbij is!! Gefeliciteerd met je 21 weken meis!

WC papier.. ja bekijken, ruiken en soms zelfs nog een keer extra vegen! :(

13. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    :Dheel herkenbaar...zien, ruiken, voelen..en voor de zekerheid nog een keer hahaha:p

14. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mamavansam, ik heb net hetzelfde voor ! Al van in het begin van de zwangerschap steeds te hoge bloeddruk (160-100). De eerste weken (ik ging van week 5 op echo) was het advies dat we het nog allemaal even gingen afwachten omdat 'het nu nog zeker geen kwaad kon en ik mij waarschijnlijk toch maar opwond in het ziekenhuis'. Ik was er echter 100% zeker van dat het eerder aan mijn conditie lag gezien het feit dat van de moment dat ik maar tien meter doe, nen ongelofelijken hartslag heb.
    Soit, keer op keer een té hoge hartslag en vanaf week 12 heb ik de instructie gekregen de bloeddruk driemaal daags te meten. De resultaten waren absoluut niet wat ik verwachtte: in bed heb ik ook een véél te lage bloeddruk (100-50/60), van de moment dat ik maar tien seconden rondloopt is ie al terug te hoog !
    Ik heb er niet veel commentaar op gekregen toen ik dit vertelde, behalve dat het 'ok' was. Van de moment dat ik in bed m'n bloeddruk voel zakken, beweeg ik gewoon een beetje.
    Ik ben heel erg benieuwd wat jij als raadgeving gaat krijgen. Ik heb er best wel vertrouwen in dat m'n dokters wel weten wat goed is, maar een second opinion is altijd interessant

15. leila82

leila82 Actief lid

22 apr 2011
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Inderdaad goed nieuws gekregen vandaag.
    Baarmoedermond was mooi geheeld, niet korter geworden.
    De cerclage zat goed op z'n plaats en het kindje groeide ook goed.
    De pijn die ik had kon ze niet plaatsen.
    Ben daarna wel in de lift flauwgevallen.
    Misschien dat het door de spanning kwam maar m'n bloeddruk was ook 70/50.
    Gelukkig meteen een verpleegster aanwezig en het nodige publiek natuurlijk.
    De volgende afspraak pas over een maand en dan krijg ik meteen de 20 weken echo.

Beppie wat een ontzettend heftig verhaal.
    Dat artsen je niet meteen serieus nemen herken ik.
    Alles wordt afgeschuifd op de vroeggeboorte.
    Hoe is zijn geestelijke ontwikkeling verder?

16. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    @Leila goed nieuws!! Jeetje flauw gevallen, voel je je nu wel beter?

17. mamavan3boefjes

22 jan 2011
    115
    0
    0
    mamavansam, het klinkt idd dat het aan je conditie ligt, maar daar helpt de aldomet niet voor. Ben benieuwd wat je gyn zegt.

Beppie zou heerlijk zijn als je toestemming krijgt om naar de bios te gaan. Het was echt zo'n schattige winnie the pooh film en hij duurt iets meer dan een uur, dus ze hoeven ook niet zo heel lang stil te blijven zitten ;)

Aichaatje wat zul jij je vaak alleen voelen meis. Ik heb dat al regelmatig als Femke een dag naar opa en oma is en ik geen bezoek krijg dat ik soms tegen de muren opvlieg. Hoe vermaak je je de hele dag?

Tijm, gek hè dat aftellen! Voor je gevoel ben je dan ineens (terwijl we bijna de uren af tellen) richting die 32 wkn aan het gaan en heb je een datum om naar toe te leven.

Hier alles nog oké, zit nog wel op de bank, maar verder rommel ik in huis waar ik zin in heb :). Die kleine blijft erg druk, da's ook steeds wel die heerlijke bevestiging. Zometeeen naar de gyn, mogelijk de laatste zwangerschapscontrole (van mijn leven), gek idee, ben de afgelopen 22 wkn iedere week geweest... maar ben toch weer erg blij (en ook wel trots) dat we het (weer) hebben mogen halen.

18. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi iedereen,
    @ berte : op naar het volgende streefdoel de 25 weken

dat bloeddruk te laag is als je ligt klopt wel, had ik bij cerclage heel de dag in bed gelegen, bijgevolg bloeddruk laag en natuurlijk bij rechtstaan een flauwte

@ leila: blij dat alles ok was, zo flauwvallen heb ik in de wachtruimte ook aan de hand gehad en ik zat gewoon neer , op naar de 20 weken nu he , lig je nu veel???

@mamavan drie boefjes: ik heb dat nu al nu ga ik om de twee weken, en mis het al zo iedere week. ik moet morgen weer op controle, hoe was die van jou????

gr

19. mamavan3boefjes

22 jan 2011
    115
    0
    0
    (laatste) controle was goed! Nu maar afwachten tot zondag...

20. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    mamavan3boefjes....ohw spannend!!! Ben zo benieuwd....

Tantetietie, hoe is het met jou? Afwachten of ben je al heerlijk aan het genieten van je kindje?

Leila, fijn dat de controle goed is, maar wel ff schrikken van het flauwvallen. Vooral in m'n vorige zwangerschap ben ik een paar keer in een winkel bijna onderuit gegaan...heel vervelend!!

Berte, hoe is het met jou? Hoe voelt het dat je steeds een beetje verder voorbij de termijn bent dat je dochtertje de vorige keer is geboren?

Hier twee nachten een heel vervelend pijnlijk stekerig gevoel bij baarmoedermond en cerclage (alsof iemand in een wondje zit te wrijven). Denk dat het babe is die er tegen aan zit, want voelde op een gegeven moment ook allemaal bubbeltjes in die buurt. Toch voor de zekerheid maar met z'huis gebeld en gaven aan dat het knoopje van cerclage kan zijn en/of kind die ik voel. Zolang ik niks kan aanstrepen van het beruchte lijstje (daar gaan we weer: vocht- bloedverlies of weeën) hoef ik me geen zorgen te maken....dus dat proberen we dan ook maar niet.

liefs Tijm

Deel Deze Pagina