ps ik heb morgen grote controle én ook die glucosetest, dus het zal waarschijnlijk wel even duren voor jullie nog van mij horen.
Gummibeertje, precies mijn gedachte!!! Dus neem het er ook lekker van en nu met 37 weken 17 kilo aangekomen Maar ga er vanuit dat als babe er zo meteen is ik alleen al afval door het bewegen. Succes zo bij de gyn!! Mamavansam, spannend as maandag!! Ik hoop écht dat het je net zo meevalt. En tja, kindjes van rond de leeftijd van onze eigen kindjes zien, blijft toch een beetje confronterend. Ik ga dan helemaal fantaseren hoe ze zou zijn geweest... Oja, dat buikgerommel van gister...waarschijnlijk gewoon weer groeien van buik. Vannacht voor de verandering eens nauwelijks ergens last van gehad (maar dan moest ik nu weer bijna elk uur naar de wc waardoor nauwelijks geslapen grrrrr )
geniet van de echo en controle amaai jullie snoepen, ik ben normaal ook zo hoor, maar mag niet van de gyne. baby haar wangetjes zijn te bol vind ze, maar ik had dat bij geboorte ook en mijn grootmoeder ook. maar zij zegt dat kan suikerziekte en hartfalen in de hand werken voor mijn meisje en ik zou niks van suikers meer binnen mogen, wel voel me zo flauw als ik weet niet wat. ik eet nu ipv ne koek, boterham met kippewit. ik droom wel dat het ne chocolade koek is. ik ben 1m60 groot woog 55 kg , na jente 65 ( niets afgevallen en direct zwanger) nu 76. dus hoop echtw el ooit men 55 terug te halen. voor mezelf en de opm die ik kotsmoe ben. gr
Ik zit even te twijfelen! Mis Ml nogal en nu was zijn voorstel om volgende week met hem een weekje naar het hotel mee te gaan! Dan zou ik de avond voor vertrek nog even naar de gyno kunnen gaan, vd week nog even urinetest etc Lekker slapen en eten daar (all inclusive) de autorit duurt zon 3 uur... Kan daar natuurlijk ook mn rust houden.
waarom niet, als je je daar ook kalm houd. je moet alleen zien dat je de autorit aan kan lekker all inn
Gummibeertje, veel succes met je controle! Ik heb in het begin van de zwangerschap wel wat proberen opletten met de hoeveelheid snoepen, koeken en chocolade. Maar de laatste weken trek ik mij er niet zoveel meer van aan. Nu ik in het ziekenhuis lig, mag ik mij zelf toch ook eens een pleziertje gunnen hé De vorige keer dat ik werd gewogen was op 27w3d en was toen ongeveer 8 kg bij (ik ben ook maar 1m60). Ik vermoed dat het ondertussen rond de de 10 à 11kg zal liggen. Mijn gyn geeft ook soms wel commentaar over het gewicht, maar volgens mij doen ze dat bijna allemaal (als ik zo rond hoor bij kennisen). Mamavansam, ik hoop dat je maandag wat meer duidelijkheid krijgt ivm inleiden. Wel spannend, in minder dan een weekje gaat je cerclage er uit!
Hoi hoi. Hier ook nog niet zoveel bijgekomen. Scheelt wel dat ik in het begin van m'n zwangerschap buikgriep heb gehad en ben toen behoorlijk afgevallen. Ik woog 57 en ben nu 61. Denk wel dat ik nu veel ga bijkomen. Heb de laatste weken enorme eetlust naar alles waar suiker en vet in zit. @Aishaaatje, ik zou lekker gaan. Even eruit heb je echt nodig dan kun je er weer tegenaan. Desnoods zou je in de auto op de achterbank nog kunnen liggen.
Aichaatje, ik zou ook lekker gaan als je het zelf aandurft. Kun je lekker bij je vriend zijn en misschien ook genieten. Ik heb ook een keer een autorit op de achterbank gelegen, omdat dat fijner voelde. Maar het allerbelangrijkste is dat jij er een goed gevoel bij hebt! Indigogirl, ik heb er ook erg op gelet tijdens het bedliggen, dat ik juist niet ging snoepen. Maar heel soms geef ik er aan toe, zeker nu ik weer meer in beweging ben. Jente, toch raar dat jouw gyn daar zo over praat. Mijn gyn heeft nog niet 1x naar mijn gewichtstoename gevraagd, ik weeg me ook niet in het ziekenhuis (ik wil niet dat mijn collega's mijn gewicht weten) en ik vind mezelf veel te zwaar, maar hij blijft maar volhouden dat het allemaal wel meevalt. Tijm, ik hoop het ook zo dat ik hetzelfde bericht als jou kan typen volgende week. Is jullie kindje trouwens al ingedaald? Ik weet niet hoe het voelt als kindjes indalen, maar ik heb de laatste 3 dagen een aantal keer per dag flinke menstruatiekrampen in mijn onderbuik en onderrug. En heb ook het gevoel dat alles lager ligt. Gummibeertje, jaaaa ik heb er weer 1 voor de vertaler: frangipannekes? Enne, onze gewichten komen vast weer helemaal goed als we straks lekker gaan wandelen met onze kleintjes!
mamavan sam: dat is ne koek , zo licht bruin achtig met vierkantjes van boven erop. hier verkopen ze dat egwoon in winkels, maar ook bij bakker. ja mijn doet echt moeilijk over het gewicht. dat mijn gezicht dik is en niet meer fijn is......
Tja, dat hoort er toch bij. Je wordt nu eenmaal voller tijdens de zwangerschap, dat komt echt wel weer goed! Aha, ik denk dat in Nederland dan wafels genoemd wordt. Kan je ook met kersen, ijs of slagroom krijgen?!
nee het is een rond gebakje van paar cm hoog. een wafel kennen wij hier ook als wafel. Google Afbeeldingen resultaat voor http://forumimages.seniorennet.be/ladyluck/8166-20100415-70aac6.jpg krijg je dit open???
haha, welkom in de wondere wereld van de Vlaamse taal... Wat dat betreft is het Nederlands maar schreeuwerig en saai. Aichaatje, ik zou ook lekker gaan en genieten. Wat mij altijd een stuk rust gaf, is als ik op rijd-afstand van m'n eigen z'huis of van een ander bekwaam z'huis was...zo van: als het nodig zou moeten zijn, weet je waar je terecht kunt. Tja, mijn gyn is een beetje vaag over indalen. Volgens hem is het niet meer dan dat kind met hoofdje goed naar beneden ligt. Wat ik al een tijd merk is dat bij opstaan of draaien in bed er iets duwt tegen mijn schede. De eerste stappen die ik zet doen altijd beetje pijn/ongemakkelijk en daarna kan ik redelijk waggelend doorlopen. Menstruatieachtig gevoel is denk ik echt groeien van buik/kind. Bij mij nml. op momenten beetje continu aanwezig gevoel, niet a la weeën dat ze met regelmaat ineens op komen zetten, om daarna weer af te nemen.
ik eet het niet zo graag, maar ja lust eig alles wat zoet is straks hier wat zagen papa verjaard ga vragen as ik de drie taarten mag gaan bestellen bij mama hare veraajrdag een halve aardbeien taart opgegeten. maar sindsdien ben ik weer flink en nu ben ik boillonsoep aant koken met groentjes dus .... mag ik vrijdag wel taart he
@MammavanSam, indaling kan aanvoelen al scherpe steken. Alsof iemand met een naald in je vagina prikt. Voelt net zo leuk als het klinkt
Hai meiden, Ik ga nu eerst schrijven en daarna bij lezen. Mijn kleine 4 jarige "laptopterrorist" komt bijna thuis en als ik eerst ga lezen red ik het weer niet om te schrijven!! Even bevallingsverslag want dat vind ik altijd interessant om te lezen als ik zwanger ben Zoals jullie weten werd ik met 29 weken opgenomen met een te snel verkorte baarmoederhals, met 34 weken mocht ik naar huis maar moest ik thuis rustig aan doen (geen cerclage he!!) tot 36 weken het liefst zo rustig mogelijk. Bij 34/4 moest ik naar de gynaecoloog voor gewone controle en vertelde ik dat ik de laatste dagen zo'n jeuk had, ze liet meteen bloed prikken en mijn leverwaarden waren inderdaad afwijkend. De belangrijkste uitslag zou pas na een week binnen komen maar het kon wel eens cholestase zijn. Toen ik daarvan de risico's had gelezen (dat dat na de 37e week gevaarlijk kon worden voor de baby) was ik het allemaal SPUUGZAT, naast de verkorte bmh, de opname, de koorts die niemand kon plaatsen, een baby die bij elke echo of in stuit of dwars lag, de urineweginfectie en het feit dat ik GBS drager bleek te zijn in zeer hoge kolonisatie kwam nu dit erbij!!!! weer iets engs, weer iets gevaarlijks. Ik heb mijn eigen gynaecoloog gebeld en gehuild en gevraagd of ze de baby alsjeblieft met 36 weken wilde halen, dat ik zo bang was dat er toch iets mis zou gaan en ik zei; cholestase vanaf 37 weken gevaarlijk!! wie garandeert mij dat ik niet die ene pechvogel ben waarbij het toch met 36,5 weken gevaarlijk is en dan zijn we te laat!!! De gynaecoloog vond het inderdaad ook wel erg veel in 1 zwangerschap en was al blij dat we zo ver gekomen waren en was het eens met het idee om de baby met 36 weken te halen. (halleluja) Ze ging overleggen met de kinderarts. De kinderarts had er erg veel moeite mee om een baby met 36 weken zonder direct dreigend gevaar te halen en opperde of ik niet met een psycholoog kon praten. Toen zei mijn gyn dat ik pas geholpen was met een gezonde baby in mijn armen, dat baby's van 36 weken hele goede kansen hebben en dat mijn angsten reeel en gegrond waren en dat een psycholoog daar niets aan kon veranderen. De kinderarts stemde toen in. De weer erna bleek het inderdaad cholestase te zijn... We spraken af dat ik met 36 weken 's morgens zou komen, meteen een echo kreeg, koppie omlaag; vliezen breken, inleiden. koppie omhoog; proberen te draaien, als dat niet lukt meteen naar OK voor keizersnee. Omdat ik wist dat ik met 36 weken geholpen zou worden, durfde ik meer te mobiliseren en ging ik wat dingetjes in huis doen ter voorbereiding. Ik begon op vrijdag met wat meer te doen. Maandag erna moest ik voor controle komen en werd ik getoucheerd, ik had 3/4 cm ontsluiting. Woensdag (35/6) verloor ik de hele dag wat slijm. (ik ben ervan overtuigd dat dat allemaal kwam door het mobiliseren en ook dat het plat liggen wel degelijk zijn werk heeft gedaan) Ik belde voor de zekerheid op over het slijmverlies en moest meteen komen, ze waren bang dat als ik thuis zou blijven en ineens mijn vliezen zouden breken dat ik niet op tijd aan het gbs-infuus zou liggen of dat de navelstreng eerst naar buiten zou komen omdat de baby nog erg hoog lag en in stuit. Woensdagavond was ik er en werd er een echo gemaakt, nog steeds in stuit, 5 cm ontsluiting. Donderdagochtend 09:00 kwamen er twee artsen binnen en 3 verpleegkundigen, vanaf toen ging alles in sneltreinvaart. Er werd een echo gemaakt en warempel, koppie naar beneden maar nog niet ingedaald, nog voor ik pap kon zeggen, brak de ene arts mijn vliezen terwijl de ander op mijn buik duwde om het koppie in mijn bekken te krijgen met de stroom mee van al dat water. (als al het water weg is, komen ze eerder vast te zitten) Om 9:45 begonnen ze met de weeopwekkers via het infuus. De weeen kwamen vrij rap snel achter elkaar, vrijwel vanaf het begin om de 1,5 minuut maar ze waren wel op te vangen. Toen mijn man zei; wil je om een ruggenprik vragen? zei ik; nee joh, het is niet lekker maar wel te doen. Toen zei hij; weet je het zeker, straks wil je het en kan het niet meer. toen zei ik; nee hoor, nu niet nodig, dan vind ik het zonde. Rond half twaalf kwamen ze vrijwel zonder pauze, toen vroeg ik om een ruggeprik, even toucheren en ja, het klassieke verhaal, 8 cm, geen prik... het was nog steeds te doen hoor maar een prik leek me gewoon wel lekker. Elke keer als de gyn voelde, voelde ze dat het hoofdje nog los lag, dat ze het als het ware omhoog kon duwen. De gyn voelde weer en zei ja hoor, je hebt 10 cm, heb je al persweeen? Die had ik niet. Toen zei ze; je mag het op eigen kracht gaan proberen maar je moet haar eerst in je bekken persen want ze is nog niet goed ingedaald en daarna eruit persen. Ik probeerde wat op eigen kracht maar het leek nergens op. Toen zei ze; oh jammer, nee meid, ga nog maar even lekker op je zij liggen. Toen zei ik; hoe lang dan nog voor er persweeen komen? Toen zei ze; tja, dan kan 5 minuten duren maar ook nog 2 uur duren, we zien wel. Toen werd ik ineens zo kwaad, ik dacht; wat? 10 cm ontsluiting? Ik zou dus zo een kindje in mijn armen kunnen hebben?? Dat laat ik toch niet van die persweeen afhangen?? Ik draaide terug en riep; ik ga het nog eens proberen!! Toen ben ik gaan persen of mijn leven ervan af hing!! Het was heftig omdat ik haar eerst nog even mijn bekken in moest persen maar na totaal 50 min. persen en een knip was ze er met haar 3920 gram!! Ze is om 13:07 geboren. Al met al lekker snel gegaan, ze hebben het infuus regelmatig hoger gezet omdat ze niet wilde dat het een dag zou duren, het inleiden, waar ik erg tegenop zag, is me enorm meegevallen, ik vond de weeen niet veel pijnlijker dan natuurlijke weeen, ze komen alleen wat sneller zonder pauze maar daardoor duurt de bevalling ook korter. Lola moest 12 dagen blijven op de neonatologie, allereerst vanwege de geelzucht, ze moest een tijdje onder de lamp, daarna omdat ze erg moeite had met drinken. Nu zag ik weer goed waarom een kinderarts niet staat te springen om een baby van 36 weken uit de buik te sleuren, ze zijn gewoon nog net niet af, dat weet ik nog goed van bij mijn zoontje, die had ook zoveel moeite met leren drinken (overigens niet alle randprematuren hoor) maar Lola toevallig wel. Nu is onze kleine hongerlap 4325 gram. Toen ze eenmaal thuis kwam begon ze met drinken en ze is niet meer gestopt en 's nachts is ze helemaal niet te stoppen (elke 2 uur stikt ze van de honger, pff) Ze zit nu zelfs op voeding voor hongerige baby's, ha ha!! Jeetje meiden, wat een lap tekst, ik leer het ook nooit he!! Het is genieten en het is alle narigheid en al het plat liggen dik dik waard geweest!!! Het valt mij op hoe ver weg het allemaal al lijkt, vergeten doe je niet maar het lijkt nu al zo lang geleden. We hebben zaterdag ons eerste winkeldagje samen gehad met haar tante en haar nicht, verbazingwekkend, ze is nog niet eens 40 weken en is nu al niet meer weg te denken. Het is een cadeau, een heel groot cadeau en dat cadeau komt er voor jullie allemaal aan, geweldig toch!!!!
amaai dan woog ze toch heel veel al he om 36 w te zijn, wat als ze 40 w was blijven zitten? moedig dat je zo doorgezet hebt. ben fier op je en geniet ervan je hebt het helemaal verdiend. mijn gyne wil echt echt inleiden met medicatie niet, maar wel met andere hulpmiddeltjes moest ik dat willen vanaf 37 w. gr
Thanks voor je uitgebreid verhaal ! Zeer interessant om te lezen. En amai, wat een brokje al ! Super ! Jullie Nederlandsers kennen frangipane ook volgens smulweb.nl, ik peins dat het toch eerder een begrip is dan een Vlaams woord. Ook de grote merken noemen zo'n koeken/taart ook gewoon frangipane. Bekendste zal waarschijnlijk wel Lotus/Lu zijn. Zeer lekker, moet je zeker maar eens proberen. Beetje abrikozenjam op de bodem, amandelcake-achtig gedoe in 't midden en suiker bovenaan. Mjam mjam. Een van m'n 'sterke' gerechten is toevallig een frangipanetaart. Als ik terug wat langer op m'n benen durf te staan, zijn jullie allemaal uitgenodigd voor koffie en taart Aicha, ik zou ook gaan tenzij die drie uur reizen ook betekent dat je meer dan drie uur verwijderd bent van een ziekenhuis. Ik leg me altijd plat in de auto trouwens. Lijkt me heerlijk, zo All In. Hier goed nieuws: de cerclage en baarmoederhals zagen er nog tiptop uit ! Ze gaan, buiten de normale onderzoeken naar infecties&bacterien, wel nog extra m'n urine op kweek zetten omdat ik wat vage klachten heb (soms kleine druppels plassen, bij harde buiken een 'vervelend' gevoel ipv een 'gewoon' drukkend gevoel). Ze willen geen risico nemen, wat ik natuurlijk meer dan prima vind. De beeb heb ik niet gezien deze keer, maar ze hebben wel naar het hartje geluisterd en de baarmoeder gevoeld. Was prima. Vrijdag mag ik bellen voor de uitslagen van alle testen. Het glucosedrankje was best ok om te drinken, al vond ik de eerste slok wel iets lekkerder dan de laatste slok En oh ja....de belofte aan mezelf nagekomen....we hebben ne (zeer zeer zeer chique) ligstoel gekocht !!!!!!!
Beppie, tof om je verhaal te lezen! Ik ben blij voor je dat alles nu zo goed gaat! Ik begin ook al stilaan te dromen van dat kleine boeleke in mijn armen! Gummibeertje, goede controle! Volgende week wordt er mooi weer voorspeld, dan kan je je chique ligstoel direct in gebruik nemen