Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    Sjee Jenifer. En wat als ze toch nu de cerclage al verwijderen? Zou je dan al vrij snel gaan bevallen?? kan me voorstellen dat ze t zo lang mogelijk willen laten zitten, maar kans op inscheuren lijkt me ook geen pretje. Dat zal ook risico's met zich mee brengen of niet?
    Sterkte meid, ik denk aan je!

@all: hier weer controle gehad, alleen even uitwendig gekeken. Gyn kon zo wel zien dat alles nog dicht zat. Volgende week wordt weer inwendig gekeken. heb schijnbaar wel veel vruchtwater. ben 3 weken geleden al geprikt op suiker/glucose, maar dat was goed. Volgende week weer meting van vruchtwater en misschien nog eens prikken. Beebje doet t goed in mijn buik, het groeit maar en groeit maar :D

2. Tomtobias

Tomtobias Lid

5 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje Jenifer, wat vervelend! Nu maak je je natuurlijk ook zorgen dat de pijn terug komt en de baby niet lang meer op zich laat wachten. Veel sterkte!

Ik ben vanmiddag pas thuis gekomen uit het ziekenhuis na mijn cerclage van vrijdag. De ingreep zelf viel mee, het was zo gepiept en goed gelukt. De dagen erna vielen echter wat tegen. De eerste twee dagen strikte bedrust, dus ook wassen en plassen op bed. Nadat de preventieve weeenremmers waren gestopt mocht ik langzaam wat mobiliseren. Ik heb veel last van 'menstruatiepijn' gehad en ook is mijn conditie achteruit gehold. Ook kreeg ik dezelfde symptomen als voor een menstruatie en voor mijn bevalling van Tijn en Linde. Daardoor werd ik bang dat de bevalling nu ook in zou zetten... Gelukkig ziet het er verder goed uit, bloedverlies bijna gestopt en de menstruatiepijn is ook haast weg. En ik krijg vanaf volgende week progesteron-injecties! Ik heb het toch nog maar eens aangekaart en ik krijg ze nu omdat het mij een goed gevoel geeft. Nu rustig aan doen en meer kan ik niet doen, toch?

3. Natja

Natja VIP lid

24 jan 2008
    6.065
    30
    48
    Lelystad
    Jeetje meiden ik kan me nog zo goed herinneren hoe jullie je nu voelen! Ik word er gewoon emotioneel van en besef des te meer dat ik een zeer rijk mens ben met mijn 4 kanjers! Ik leef heel erg met jullie mee en ik bid voor jullie dat alle kleintjes lang genoeg mogen blijven zitten!!! Heel veel succes en sterkte meiden!!!!

4. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    Wat fijn dat alles goed gegaan is, en dat je tóch de progesteron krijgt. Ik kan me je angt zó goed voorstellen, maar gelukkig is alles rustig bij je. Hoeveel weken ben je nu eigenlijk??
    En idd veeeeeeeeeeeel rusten!! Werk je nog eigenlijk?

5. Tomtobias

Tomtobias Lid

5 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben nu 19 weken en 2 dagen zwanger. Het is dus nog erg vroeg...

Het rusten zal wel gaan als we genoeg opvang voor de kinderen kunnen regelen. Als ik alleen met ze ben is het moeilijk om rustig aan te doen. Qua werk zit ik goed: ik ben zelf een bedrijfje aan het opstarten en kan mijn eigen tijd indelen. Dat is ideaal nu!

6. Loe

Loe Niet meer actief

o Jenifer, wat ontzettend naar voor je. Knuffel van deze kant. Ik hoop dat het inmiddels iets rustiger is met de pijn. Veel sterkte en ik duim dat je nog even vol kan houden.

7. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Even inbreken hoor

Lees nog steeds af en toe mee en schrik erg van jouw bericht Jenifer!!
    Kan me zo goed voorstellen hoe het voelt, wil je even veel sterkte wensen en hoop dat je beebje nog even blijft zitten. Neem maar lekker veel rust (als het gaat) en niet aarzelen met bellen he???!!
    Heel veel sterkte!

Ook voor de andere dames met cerclage veel succes! Ik kijk nog steeds iedere dag met veel bewondering naar mijn kanjers en bedenk me dan dat dat alleen maar komt door een nylon touwtje! Sterkte allemaal!

Liefs

8. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    Sjee, ik lees nu pas in je onderschrift dat jij 3 engeltjes hebt :(

9. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    @ Florida13, dat klopt idd. Mijn oudste werd geboren met 22w6d door een (toen nog niet bekende) cervixinsuff. en daarna kwamen mijn 2 meisjes met 23w4d tgv een heleboel complicaties bij elkaar. Is een erg lang en ingewikkeld verhaal, heb ik overigens wel ergens staan hier hoor mocht je benieuwd zijn.

Gaat bij jou nu ook de goede kant op hé??

10. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    het gaat vooralsnog de goede uit ja, ben nog nooit zolang zwanger geweest dan nu.. (1e kindje overleden met 25 weken en 2e met 22 weken).
    Ik ga ff je verhaal opzoeken. Zie vaak door de bomen het bos niet meer, welk verhaal achter wie hoort zeg maar..Vooral als je hier zoveel leest.
    De cerclage's zijn voor jou dus ook een wondermiddel?

11. Papatya

Papatya Actief lid

10 jul 2010
    134
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ Tomtobias

Was het van te voren bekend dat je een paar dagen opgenomen zou worden?

Zelf heb ik een dagopname of moet ik me alvast voorbereiden voor een paar dagen?

@ Florida

Gelukkig dat het goed groeit!

@ Jennifer
    Hopelijk gaat het bij jou ook nog goed

Was er maar een wondermiddel voor ons...

12. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    @Florida13

Bij mij zijn de cerclage's idd een wondermiddel, ik heb een shirodkar gehad bij mijn oudste en bij het verwijderen daarvan heb ik gevraagd of ze hem in een potje wilden doen zodat ik m kon zien. Dat hebben ze idd gedaan en nu heb ik m thuis, zo af en toe kijk ik er nog eens naar en bedenk dat het alleen maar door dat ene touwtje komt dat ik mijn kinderen nu heb. Dan ben ik op slag weer alles vergeten en besef dat mijn kinderen echt wondertjes zijn!!!

Fijn dat je al zo'n eindje op weg bent, mijlpalen steeds hé??

13. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier is alles nog oke.

Ik wil dit keer zeker de cerclage houden. Op 11 augustus word de cerclage verwijdert als alles rustig blijft tot die tijd.

Ik voel me de laatste dagen zo onzeker. Omdat de kleine wat aan de kleine kant is en ik wat minder leven voel. Daarom heb ik maandag weer een doppler echo om de flow weer te meten. En dan de week erna weer een groeiecho. Ze houden hem nu wat beter in de gaten.
    Morgen weer naar het ziekenhuis voor de proluton en zal dan gelijk zeggen dat het me niet lekker zit. Heb hem vandaag geloof ik 6 keer gevoeld. Ik vind het weinig. Maar ja ik heb eergister ook een doppler echo gehad en toen was alles goed. Dus ik vertrouw er maar op dat hij een rustig dagje heeft.

En toch zit het me niet lekker:(

@papatya, ik heb een dag opname gehad. Ik was 11 uur aan de beurt en om 5 uur mocht ik naar huis.

@florida, hoera voor de 26 weken!!!!:D

14. Loe

Loe Niet meer actief

Jenifer, je krijgt een dikke knuffel. Misschien maakt het je niet uit wat ik zeg, maar bij mij was t ook rustig in mijn buik eergisteren en gisteren een stuk drukker. Ik hoop daarom dat het vandaag of morgen weer drukker is voor je. Wel fijn dat ze de flow weer meten maandag. Hang in there!

Ik heb maandag mijn second opinion in het AMC. Ik hoop dat er nog voldoende cervix is. Ik zag trouwens een soort V lopen vanaf binnenuit, ik vroeg wat dat zwarte was in de V, dat was vruchtwater zei ze. Is dat dan funneling of is dit normaal?

Heb woensdag gevraagd of ze mijn medische gegevens faxen naar het amc en die dame aan de lijn zei: zal ik nog even bellen of het allemaal 'gelukt is'? ????? Ik zeg: ja graag. Je snapt m al: er heeft niemand meer gebeld. Bah. Rot ziekenhuis.
    Hopelijk hebben ze in elk geval geen contact opgenomen met het amc om nog eens even hun invloed te laten gelden (zie ik ze wel voor aan namelijk (om alles op mijn ongerustheid af te schuiven.....)

15. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Inmiddels weer volop de baby gevoeld vanmorgen. Dus ik voel me wat geruster. Ik moet over een uurtje de proluton gaan halen. Maar ik denk dat de baby een rustig dagje had. Maandag weer een echo dus deze dagen kan ik wel overbruggen.

@loe,

Een V-vorm is idd funneling. En volgens mij kan je dat wel hebben in de zwangerschap maar funneling geeft een verhoogd risico op vroeggeboorte. En funneling en een verkorte cervix gaan hand in hand. Maar met 3 cm is je cervix nog wel acceptabel. En veranderingen aan je bmh kunnen ook passen bij een normale vorderende zwangerschap. Maar met 3 cm denk ik dat je een Y-vorm hebt en geen V-vorm. Kijk maar even naar het plaatje.

heb nog een stukje tekst van het net geplukt:

Er is een relatie tussen een korte cervix en het risico van vroeggeboorte: hoe korter de cervix, hoe hoger het risico en vice versa. Tussen 20 en 32 weken zwangerschapsduur vindt bij alle vrouwen een geringe verkorting van de lengte van de cervix plaats. De ondergrens voor een toegenomen kans op vroeggeboorte is 25 mm. De afbeeldingen in roze laten zien wat er gebeurt als de cervix gaat verkorten en verstrijken ('funneling'): de T-vorm verandert in een Y, dan in een V en ten slotte in een U-vorm.

Bij mij is het inmiddels een U-vorm. Maar ik ben dan ook al wel bijna 33 weken.

Ik ga me klaar maken,

Groetjes

16. Loe

Loe Niet meer actief

Fijn Jenifer, dus jouw beeb ook een rustig dagje, net als de mijne. Ik hoor sommige vrouwen trouwens weleens praten over schoppen. Maar schoppen dat ken ik niet hoor, tis meer gefriemel hier en wat geschud aan mijn buik.

Dank je wel voor de plaatjes, maakt veel duidelijk. Lijkt denk ik inderdaad op Y alleen dus de ruimte tussen het kindje en de cervix was wel heel groot. Misschien overgang van Y naar V.....volgende keer zal iknog eens beter opletten.

17. Tomtobias

Tomtobias Lid

5 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    @papatya: Ze hadden tegen mij ook gezegd dat het één nachtje was dus het viel me erg tegen. En ik kan ook niet zeggen dat ik nou zo'n complicaties heb gehad. Ik heb wel preventief weeënremming gekregen, omdat vorige keer na de cerclage de weeën op gang kwamen. Ik weet niet of dat buiten de standaard-behandeling valt?

De weeënremming werd na ruim een dag gestopt en daarna moest ik nog een dag strikte bedrust houden. Daarna mocht ik langzaam mobiliseren en wilden ze kijken wat er zou gebeuren.

@jenifer: fijn dat je de baby weer goed gevoeld hebt! Heb je vandaag niet meer om een echo gevraagd?

18. Loe

Loe Niet meer actief

Ik kom net van hetziekenhuis, heb de brief voor het amc opgehaald. Brief ja, want ze hebben dus niet gedaan wat gevraagd is: mijn medische gegevens doorsturen, maar zelf een (subjectieve) brief geschreven. De medicatie klopt niet, de hele brief klopt niet. Echt heel jammer weer, baal er goed van.

Er staat echter dat ik dus cervixfunneling heb......
    Dat betekent dat er opening is vanaf de kant van het kindje?
    Ik knijp m best wel hoor af en toe.

19. Papatya

Papatya Actief lid

10 jul 2010
    134
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ Lou

Mischien is het beter dat ze alleen een brief hebben meegegeven.
    Zo laten ze zien dat ze niet echt willen meewerken.
    (Zelfs als je een broek wilt kopen ga je een paar winkels langs. En in dit geval lijkt het me nogal logisch als je een second opinion wilt.)

Nu kan jij je eigen verhaal vertellen in het AMC.

@ Jennifer & Tomtobias

Het hangt dus van de patient af.
    Ik moet nog even afwachten hoe het bij mij gaat verlopen.

Ligt het aan mij of gaan de tijd zo langzaam?
    Ik zou zo graag willen dat ik de 25 weken gepasseerd ben.
    Dan pas kan ik genieten denk ik.

20. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    #340 jenifer, 16 jul 2010
    Laatst bewerkt: 16 jul 2010
    Zeker als je nog kort zwanger bent lijkt het alsof de tijd langzaam gaat. daarom keek ik uit naar kleine mijlpalen. Zoals eerst de 12 weken halen, dan de cerclage, de termijnen waarop het mis ging bij mijn 2 engeltjes, de 20 weken echo en dan steeds 2 weken vooruit kijken. En ondanks dat ik bijna 33 weken ben en geniet van de schopjes en het kamertje dat klaar is enzo, zal ik pas echt blij zijn als ik mijn mannetje in mijn armen heb en al deze zorgen die ik heb kan laten varen.

En elke mijlpaal heb ik gevierd. Al was het maar dat ik samen met mijn kids een cake ging bakken of koekjes. Of iets kleins voor de baby kocht, zoals een speentje of een flesje.

Volgens mij blijf je meestal een nachtje na het plaatsen van de cerclage. Maar ik voelde me goed. Had geen krampen en nauwelijks bloedverlies. Dus toen mocht ik naar huis. En bij mijn kamergenoot ging het precies hetzelfde.

Deel Deze Pagina