Bij mij zeiden ze ook 24 weken.... Ze zijn, zowel bij haar als bij mij, goed in het achterhouden van informatie die ons te veel aan het denken zouden zetten of verontrusten. Het zou mij niets verbazen moesten ze haar binnen een week opeens twee prikken in haar gat zetten. Maar dat zeg ik natuurlijk niet tegen haar, ziet dat ze het dan toch niet doen... Kan misschien er ook mee te maken hebben dat ze bijna geen vruchtwater heeft. Misschien dat ze eerst volgende week willen zien of de longblaasjes al stillekes aan het ontwikkelen zijn.
Volgens mij doet een ziekenhuis meer als ouders reeds een overleden kindje hebben. Dan wel 24 weken ipv 25 weken. Dat is een gevoel wat ik wel eens heb. 24 weken is echt zo'n een gevaarlijke grens, mijn gynaecoloog zei ook toen ik de 26 weken had gehaald dat ze nu tenminste echt iets konden doen. Jullie herkennen die angst gevoelens dus ook , hier ook moeite met dingen vooruit te plannen. Ik had het er van de week met mijn vriend over, we hebben allebei zoiets van eerst zien dan geloven dat uk over plus minus een maand gezond en wel bij ons is. @Gummibeertje, over 10 jaar vraagt GummibeertjeJunior je wat je nou die laatste weken heeft doorgesleept en dan zeg jij: "kroketten en éclair" .
Sorry maar op 25 weken valt er nog niets te doen! Ik ben bevallen op exact 25 weken en toen zeiden ze dat met 5 dagen verder misschien iets kon gedaan worden. Dus geloof me, op 25 weken bevallen is even slecht als op 20. Pas vanaf 26 is er kans dat ze het kindje kunnen helpen. Xxx celle
Wat ook tegenstrijdig is dat er hier in de gang overal verhaaltjes en fotookes hangen van wondertjes vanaf 24w die het gehaald hebben... En dan tegen m'n buurvrouw 25w voorop stellen. Da wringt ook een beetje. Ik weet dat ze toen bij ons zeiden (nog geen 24w dus) das als de kindjes goeie vitale levenstekenen toonden, ze er toch nog voor gingen gaan. Achteraf bedenk ik mij dat zo zonder die longrijperkes, er eigenlijk gewoon geen kans was. Ik ben -uiteraard- tot op het einde blijven hopen op een extreem krijsend en spartelend roos ding, elke kansje dat er is, neem je met beide handen aan eh. Misschien dat als er nog tijd genoeg is voor longrijperkes en de baby het op alle vlakken goed doet, ze de belofte wel waar kunnen maken. Ik hoop het althans voor haar. En ook een beetje voor mij, want het is toch wel een beetje pijnlijk om dat terug zo'n beetje te beleven. En nu leuk nieuws: ik heb net een dik half uur een massage gekregen van een relaxatietherapeute ! Oh, wat is het leven hier toch hard in het ziekenhuis.
wel dat heb ik ook al gedacht dat ze meer doen als je al kindje verloren hebt. of het waar is geen idee amaai leuk zo een massage wil ik ook wel
Zo een massageke zou me ook wel deugd doen, ik loop gelijk ne pingiun vd pijn aan mijn bekken Het is daar inderdaad zo slecht nog niet hé bij jou Wat die 24w of 25w grens betreft, elk ziekenhuis heeft zo een beetje zijn eigen protocol daarrond hé, maar ik vind wel dat ze een vast standpunt daarin moeten hebben, niet vorig jaar zeggen 25w en van de jaar zeggen 24 weken want dat is niet eerlijk tegenover de ouders die hun kindje dan wel verloren zijn aan 24 weken. Liefs Linske
Nee, inderdaad. Want dan mogen dokters nog afkomen met 'resultaten op 24 zijn niet zo goed' etc, het enige wat jij als mama hoort is dat ze je kind laten sterven hebben zonder te proberen.
Sorry maar op 25 weken valt er nog niets te doen! Ik ben bevallen op exact 25 weken en toen zeiden ze dat met 5 dagen verder misschien iets kon gedaan worden. Dus geloof me, op 25 weken bevallen is even slecht als op 20. Pas vanaf 26 is er kans dat ze het kindje kunnen helpen. Xxx celle Ben ik t niet helemaal mee eens... Ik heb longrijpingsprikken gekregen met 24 weken en 3 dagen. Ze hebben wel gezegd dat als t kindje niks deed toen ik ging bevallen met 25 weken dat zij ook niks zouden doen maar dat ze keken hoe het kindje het deed. Mijn dochtertje was sterk en liet zien dat ze wilde! En dus gingen ze haar helpen. Ik vind het op zich wel goed dat ze kijken hoe het kindje het doet... maar het is soms ook errug dubbel!! Nu is ze bijna drie en doet ze het echt super goed!! Het is idd per ziekenhuis verschillend... Terwijl de richtlijn voor nederland nu zou moeten zijn dat ze vanaf 24 weken gaan kijken hoe het kindje het doet en vanaf 25 weken actief gaan behandelen.. Alleen is het per ziekenhuis nog verschillend. Waardoor ook veel ouders naar een ander ziekenhuis wil waar ze wel eerder gaan helpen!
@ elin: ja maar jij hebt longrijpers gekregen. Ik bedoel eigenlijk als je dan bevalt zonder waarschuwing. Als ik in Jette of Gent was terecht gekomen en nog longrijpers had kunnen krijgen, was er een ander verhaal. Maar een half uur na aankomst op spoed was ik al bevallen. Ach ja, elk verhaal is anders en elke uitkomst ook... Groetjes!
@Celle, ik denk dat we dat allemaal hebben: wat als? Het is denk ik super veel geluk hebben als je met baarmoederhalsinsufficiëntie niet je eerste kind(eren) verliest. Helaas hebben de meesten van ons dat geluk niet. Ik kan mezelf ook echt gek maken, van had ik maar dit of had ik maar dat. Helaas allemaal achteraf gepraat .
Ik weet niet of jullie het gezien hebben, maar gisteravond in Telefacts ging het over een kinderziekenhuis in Engeland. Er was onderhand ook een prematuurtje die er lag van ongeveer 6 maand, maar die geboren was op 24 weken. De moeder vertelde toen ook dat het moment ze geboren werd dat ze eigenlijk niet veel wouden doen voor het kindje omdat ze ten eerste, op 24 weken geboren was en ten tweede, het kindje mankeerde ook vanalles, alles wat een prematuurtje kan mankeren had dit babytje. Nu, 6 maanden later hebben de dokters op vraag vd ouders er alles voor gedaan om haar te krijgen waar ze nu is, nog altijd in slechte omstandigheden maar ze blijven vechten tot zolang er geen middelen en nieuwe behandelingen meer zijn voor haar. Heb net de rest van mijn bericht gewist omdat ik inderdaad geen 'debat' hierover wil voeren omdat iedere situatie anders is en ik kan er niet over meepraten omdat ik nog geen kindje verloren ben. Voor de rest alles nog rustig bij de dames? Liefs Linske
@Linske, ik denk dat we deze 'discussie' niet hier moeten gaan voeren. Simpelweg omdat het voor veel dames hier te persoonlijk is. Ik hoop dat je het niet vervelend vind dat ik dit zeg, zo is het niet bedoeld.
In de meeste gevallen hier is het ook moeilijk sowieso omdat alles zo snel gaat eh. Mocht ik wel op het termijn van die longrijperkes gezeten hebben, dan nog was er geen tijd genoeg voor... Zal ik anders wat goed nieuws vertellen ? Ik heb net een zeer uitgebreide echo (vag + buik) gehad en we hebben het beste nieuws ontvangen dat we konden krijgen: de cerclage is EEN HALVE CENTIMETER terug gegroeid !!!!! De baby doet het ook uitstekend, hij weegt al 1;780 en scoort daarmee 80% beter als de rest van z'n leeftijdsgenootjes. Ne grote jongen dus, zoals de mama (fier fier fier) De infectiewaarden blijken ook stabiel te zijn. Ze flakkeren soms op om dan een volgende meting terug wat te zakken. Zolang het hierbij blijft, maken ze er geen probleem van. Hoera !
Gummibeertje, dat is inderdaad fantastisch nieuws!! Zo zie je maar dat het rusten wel degelijk opbrengt hé, doe zo verder Dat moet gevierd worden met een lekker stukje taart of éclairke Liefs Linske
Gummibeertje, dat is heel goed nieuws . Een halve centimeter, dat is toch beter dan 'stabiel'. Ook mooi om te weten dat GummibeertjeJunior goed op taart groeit .
gummibeertje : super ben echt blij voor je. jullie doen dat goed hier moeten we morgen om 8 u in zh zijn, ze blijft krijsen en wil niet slapen en overgeven. de medicatie tegen reflux helpt niet. morgen doen ze eerst de lactosetest. als het dat niet is dan moet ze 4 d blijven voor de reflux test. heb echt compassie met haar die pijn en dat krijsen. heb al veel mee geweend met haar gr
Jente, ik kan me goed voorstellen hoe je je nu voelt, mijn oudste dochter was ook een verschrikkelijke huilbaby door de reflux en krampen, waarschijnlijk zullen ze je zwaardere medicatie geven en speciale dieetvoeding die trouwens zeer kostelijk is. Ga je bij een osteopaat? Wij hadden daar ook goede resultaten mee. Uiteindelijk is dat wel iets wat er een beetje moet uitgroeien, bij de meeste gevallen zijn ze er tegen 1 jaar bijna vanaf omdat ze tegen dan ook meer vaste voeding eten hé. Veel succes morgen in het ziekenhuis, ik hoop dat ze je kunnen helpen. Liefs Linske
Julie, veel sterkte!! Hoop dat ze je meisje kunnen helpen. Gummibeertje, da's nou net het nieuws waar we op zitten te wachten wat fijn!!!! Die kleine van je blijft nog wel even zitten hoor! Aichaatje, nog maar een paar daagjes. Hoe voelt het dat de cerclage er uit mag? Hier trouwens ook moeite met onbezorgde zwangerschappen van mensen om me heen (stukje jaloezie van mijn kant, soms wat naieviteit van hun kant). Eén vriendin gaat nu al voor de 3e keer (ze is nu 32 weken) vér weg op vakantie, de ander gaf op mijn advies om bij de 20 weken echo voor de zekerheid de bmh te laten op meten als antwoord "ach, weet niet hoor...volgens mij gaat alles goed" ..../:x ohw...dat dacht ik toen ook (was wel bang voor afwijking bij kindje, maar heb nooit aan zoiets als bmh insuf gedacht) Hier gaat verders alles goed, behalve kolven/borstvoeding...spruw, verstopte melkkliertjes...word er helemaal grrrrrr van...vind er niks aan!! Merk ook dat omdat ik al zo veel heb moeten laten afgelopen tijd, ik geen zin heb in weer meer gezeur en frustratie. Ben dus de bv aan het afbouwen. liefs Tijm
Tijm, daar heb ik ook schrik voor, dat de bv een grote spelbreker zal zijn als het niet wil lukken, wil het zo graag proberen maar ik heb nu al schrik voor slaap tekort omdat bv meer moet gegeven worden dan fv, en dan nog die borstontstekingen die enorm pijnlijk zijn... Het maakt me bang om er aan te beginnen Heb de laatste dagen iets meer harde buiken gehad, weet niet goed door wat want zoveel doe ik ook niet meer, ik heb het soms gewoon bij het recht staan uit de zetel... We zien wel zeker Liefs Linske