mijn gynaecoloog wachtte altijd liever tot een veiligere termijn als er verder geen reden was om de cerclage eerder te verwijderen.
Succes meid, dat bloedprikken komt mij ook bekend voor waardes van eventuele infectie.. Volhouden meid!!
Hoi ik zou graag met jullie mee willen kletsen. Ik zal me even voorstellen, Ik ben jenifer, 30 jaar. Ik heb een dochter van 8 en een zoon van bijna 5. Op 11-01-07 ben ik na 20w bevallen van Jeremy*. Toen dacht de gyn dat het pech was en was ik vrij snel daarna weer zwanger. Maar op 25-07-07 ben ik weer na 19w4 bevallen van Jamie*. We wisten al dat het fout zou gaan want met 17w had ik bloedverlies en ging ik naar de poli. Daar bleek dat ik al 4 cm ontsluiting had en dat mijn vliezen al uitpuilden. Ik heb toen een spoedcerclage gekregen maar ze konden het niet helemaal dicht maken. 2 dagen later braken mijn vliezen en zag het er heel somber uit. Toch heeft mijn meid nog 2 weken gevochten maar ineens kwam de navelstreng naar buiten. Toen ging het heel snel en moesten we ook van haar afscheid nemen. Waarschijnlijk is de turbo bevalling van mijn zoon traumatisch geweest voor mijn cervix. Het ging als een speer (1m gepersd) maar mijn baarmoederhals is daardoor verzwakt. Daarna hebben we een lange pauze genomen. En nu ben ik 9 weken zwanger. Ik heb al een echo gehad en volgende week krijg ik weer een echo. Ik heb met de gyn afgesproken dat ik vanaf 16w prolutoninjecties krijg en om de week cervixmetingen. Met 14w krijg ik een hoog vaginale cerclage maar die laat ik in nijmegen zetten. Daar moet ik volgende week ook naar toe. Mijn cervix lengte is 3.1 cm en volgende week word het weer gemeten. Ik heb er best wel vertrouwen in dat het nu beter zal gaan maar toch voel ik wel een beetje angst. Maar dat zal zo blijven totdat ik de 25w ben gepasseerd. Nou het is een heel verhaal geworden maar ik wilde het ff kwijt omdat er niet veel vrouwen zijn met dezelfde situatie. Groetjes jenifer
jeetje meid wat heftig allemaal zeg! heel herkenbaar hoor dat je er ondanks je verleden toch vertrouwen in hebt, zal je omgeving vaak wel anders over denken denk ik hé. fijn dat je met 14wk een cerclage krijgt, wat zijn prolutoninjecties? Heel veel succes meid! misschien ook en tip voor de anderen, ik heb zelf tijdens mijn laatste zwangerschap magnesium tabletten geslikt, het schijnt dat dit in Belgie wel vaker voorgeschreven word bij vrouwen met dreigende vroeggeboorte. Of het nou toeval was of niet ik heb tijdens deze zwangerschap veel minder last gehad van harde buiken. Het kan in ieder geval geen kwaad voor de kleine.
Hmm, ik was wat informatie aan het zoeken. heb vorige week, bij 25 weken een cerclage gehad (baarmoedermond 14mm). Mij werd niet verteld dat ik rustig aan moest doen, want juist door de cerclage was het risico geweken. Na een paar dagen rust om de wond te laten genezen doe ik nu dus weer alles als voorheen eigenlijk. Nu maak ik me een beetje zorgen als ik hier lees dat anderen tot 40 weken rustiger aan hebben moeten doen... Misschien morgen eens bellen dan. En de prolutonprikken waar ik met 15 weken mee begon gaan gewoon door.
Mij werd het ook niet echt heel duidelijk gezegd, maar ik durfde zelf niet te veel te doen. Bij mijn 3e zwangerschap heb ik achteraf misschien te rustig gedaan, ik denk dat je gewoon heel goed naar je lichaam moet luisteren. Wat mij ook nooit heel duidelijk verteld is of je nu wel of niet sex mocht hebben. Mijn gyn heeft eens gezegd, ja, maar rustig aan. Wij hebben het bij de zwangerschappen met cerclages helemaal niet gedaan, ik was te bang.
Ja idd, daar zijn ze vaag over! Waar het op neer kwam, volgens mij, is dat het helemaal niet mag. Of dat je druk op de buik zou moeten vermijden. Maar zeker weten doe ik het niet. Jennifer, wat een heftig verhaal zeg. Ik kan je stress helemaal voorstellen. En idd, wij hebben meer een 25-weken grens waar 'normaal zwangeren' vaak zo'n 12-wekengrens hanteren. Maar alsnog blijft het natuurlijk spannend. En nooit geweten dat het voor de cervix funest kan zijn als je snel bevalt. Waarom laat je de cerclage eigenlijk in het radboud plaatsen, als ik vragen mag, i.p.v een gewoon ziekenhuis? Natja, proluton-injecties zijn injecties met het progesteronhormoon, dit schijnt (in sommige gevallen) vroeggeboortes tegen te gaan. Proluton is de naam van 't betreffende medicijn.
Nou gelukkig heb ik net een verhaal gehoord van iemand anders die ook gewoon mocht werken nadat een cerclage was geplaatst, dus ik ben alweer wat gerustgesteld. Ik merk dat ik automatisch al wat langzamer loop en beweeg, op mijn werk neem ik soms de lift nu, dat is denk ik voorlopig al wel genoeg aanpassing. Nu vertelde deze dame me echter dat je na een cerclage niet mag zwemmen, en dat is dan ook weer nieuw voor mij. Weten jullie hier iets van? (We gaan binnenkort naar CenterParks en dus zal er geen sprake zijn van zwemmen in de zin van grote inspanning, maar meer voor de leuk/ontspanning)
wat prettig om dit topic te lezen. Ik ben inmiddels mama van 2 dochters die helaas vlindertjes zijn geworden. Mijn eerste dochter is geboren na een zwangerschap van 25 weken. Mijn vliezen zijn in week 24 gebroken en heb het dus nog een week volgehouden.Helaas heeft de bevalling doorgezet en is de geboren en een 3 kwartier later overleden. Na mijn eerste dochtertje is er ook gesproken om bij een volgende keer een cerclage te plaatsen, maar omdat ze niet precies wisten wat precies de oorzaak en ze het op 'domme pech' hebben gegooid heb ik bij mijn 2e zwangerschap geen cerclage geplaatst. Mijn toemalige gyn praate me aan dat het plaatsen hiervan ook risico's met zich meebrengt, en ze hielden me scherp in de gaten door mijn bmm te meten. 2e zwangerschap: diverse metingen gehad aan mijn bmm. Niets aan de hand. Tot ik bij 22 weken buikpijn kreeg, wat achteraf lichte weeen waren. Toch voor alle zekerheid controle in het ziekenhuis. Blijkt: volledige uitsluiting en de vruchtzak hing er al helemaal uit!! cerclage was niet meer haalbaar. Dezelfde dag, 5 uur later ben ik bevallen van wederom een prachtig meisje.. na deze 2 zwangerschappen heb ik een advies gesprek aangevraagd bij een academisch ziekenhuis wat te doen bij een volgende zwangerschap. Mocht ik hopelijk snel weer zwanger zijn, krijg ik met 14 weken een cerclage, progesteron tabletten die ik dagelijks vaginaal moet inbrengen en rust. Ik laat me met 19 weken opnemen, en voor mijn part moet ik daar tot de 40 weken blijven, dat heb ik er voor over. Ik meld me sowieos vanaf 14 weken ziek, na het aanbrengen van de cerclage, en niemand die me wat anders verteld! Ik ga plat! Fijn om te lezen dat de ervaringen met cerclage goed aflopen. Is het eigenlijk een pijnlijke operatie?? Liefs, Florida13
precies weet ik het niet, maar ik geloof dat het gaat om infectiegevaar geloof ik. ik heb zelf tijdens al mijn zwangerschappen niet gezwommen of in bad geweest
wat vreselijk voor jullie dat jullie 2 dochters hebben moeten verliezen! ik word er altijd een beetje naar van als ik lees dat er weer eens word gezegd dat het waarschijnlijk domme pech is geweest. god zij dank heb ik geen kindje hoeven afgeven door mijn zwakke baarmoedermond. ik had het geluk dat ik bij mijn 2e zwangerschap toevallig voor controle naar de gyn moest en toen bleek ik dus al ontsluiting te hebben en een uitpuilende vruchtzak, ik had zelf op dat moment nog helemaal geen klachten de operatie op zich doet geen pijn, ik had alle keren een ruggeprik, wel had ik na de operatie last van mijn buik, maar dat kan ook komen door een volle blaas die je niet voelt door de ruggeprik. de eerste dagen verlies je meestal wel wat bloed en de eerste tijd voel je meestal wel wat druk op de plaats waar de cerclage zit. ik kan me heel goed voorstellen dat je stopt met werken, heel verstandig! moet je je op laten nemen of wil je dat zelf? ik heb tijdens mijn 2e zwangerschap 10 weken in het ziekenhuis gelegen en het was zwaar, maar het was het dubbel en dwars waard! Ik wens je ontzettend veel sterkte en ik hoop heel erg voor je dat je volgende zwangerschap goed verloopt!
Ok dankje Natja, Dat is dan wel balen @Florida13: vreselijk om te lezen dat het 2x is misgegaan! Ik kan me je standpunt wel indenken, al denk ik zelf dus dat plat gaan niet nodig is. Bij mij zeiden ze: zonder cerclage moet je (veel) rustiger aan doen, met cerclage niet want de cerclage zorgt er nu juist voor dat de boel dicht blijft. Daarom hebben wij voor de cerclage gekozen omdat ik niet nu al zoveel rustiger aan wil moeten doen. De operatie zelf stelt niets voor, 2 dagen menstruatiekrampen en een beetje bloeden. Er zijn inderdaad wel risico's aan verbonden en dat betreft volgens mij met name het infectiegevaar direct na de operatie waardoor je spontaan kan bevallen, maar volgens mij is dat risico ook weer kleiner als je de cerclage al vroeg laat plaatsen (bij mij dus pas bij 25 weken). En ik krijg dus proluton-spuiten ipv tabletten, maar ook dat doet niet echt pijn (de ene keer is het prikje wat venijniger dan de andere keer) en ik ben echt heel kleinzerig.... Ik hoop dat je snel zwanger zal zijn en dat alles die keer goed mag gaan!
De gyn waarbij ik toen een advies gesprek had, heeft 'aangeboden' omdat ik zo'n verleden heb, dat ik de mogelijkheid heb om me te laten opnemen. Ik weet van mezelf, als ik gewoon thuis zou blijven, ga ik toch dingen doen, ff een wasje tussendoor enz. In het ziekenhuis is dat natuurlijk niet nodig, en krijg ik netjes mijn natje en droogje aan mijn bed gebracht, en krijg ik trombose spuitjes, wat ik thuis natuurlijk niet zal krijgen. En het idee dat ik alle witte jassen om me heen heb, geeft me een gerust gevoel. de gyn zelf heeft ook tegen me gezegd dat het niet bewezen is, dat bedrust helpt, maar dat zal me worst wezen. Het gaat tegen mijn eigen gevoel in, en ik wil er de volgende keer alles aan doen om het tot een goed eind te brengen. Dan heb ik er alles aan gedaan wat in mijn macht ligt. Op zich ben ik niet bang voor de operatie zelf. Ik hoop alleen dat ik daarna de eerste 48 uur goed doorkom, want ze zeggen dat je na het plaasten ook kans kan hebben op weeen, omdat je bmm toch geprikkeld wordt bij die operatie. Daar moet ik maar niet te veel aandenken natuurlijk. Is is na 2x alleen zo moeilijk om positief te blijven.
Pfff florida wat een toestand! Groot gelijk hoe je t gaat doen bij weer een zwangerschap! Ik vroeg me af of het echt een operatie ie plaatsing van n bandje? IK heb nu 2 spuiten achter de rug, en we zien wel hoe het loopt.. Ik hoop voor ieder van ons op een goede afloop, samen gaan we ervoor!!
Beste Florida13, Als het je een beter gevoel geeft, moet je het zeker doen. @mama chan: ja, het is een operatie (vaginaal), maar een betrekkelijk kleine. Je kan kiezen voor ruggeprik of narcose wat je zelf maar prettig vindt.
Hoi hoi, Ik laat de cerclage plaatsen in het radbout omdat die gyn daar erin gespecialiceerd is. De meeste ziekenhuizen doen het ook wel maar in mijn laatste zwangerschap had de gyn die dienst had het in 2000 voor het laatst gedaan. Ik heb cervixinsufficiëntie en dat zien ze niet zo heel vaak. In de meeste ziekenhuizen doen ze het ook wel een paar keer per jaar. Maar voor de gyn in het radbout is het zijn dagelijkse werk. Vrouwen uit heel nederland gaan naar hem toe. En ik heb al 2 keer een verlies meegemaakt waarvan 1 met cerclage dus ik neem geen risico's meer. In mijn vorige zwangerschappen liep ik bij een streekziekenhuis en nu bij een academische. Mijn nieuwe gyn heeft ook voorgesteld om de cerclage te plaatsen maar ik doe dat liever bij iemand die er de meeste ervaring mee heeft. En in alle ziekenhuizen heb je de mcdonalds en de shirodkar methode maar de gyn in het radbout heeft een eigen methode ontwikkeld. Die heet de 4steps methode. Daardoor zit het bandje steviger om en door de baarmoederhals heen. Verder heb ik ook contact met een paar vrouwen die ook naar hem zijn toegegaan en ze hebben allemaal hun zwangerschap uitgedragen. De een met veel rust en de anderen konden vrijwel alles weer doen. Tegen mij is gezegd dat het per persoon verschilt met hoeveel je mag doen enzo. Zwemmen mag ik niet vanwege het risico op infecties. En sex mag ook niet omdat ik heel snel harde buiken krijg. Elk klein dingetje wat ik doe reageert mijn baarmoeder op. Dus ik hoop dat de prolutoninjecties helpen. Misschien dat ik ook op zoek ga naar die magnesiumtabletten. Ik hoop dat alles nu wel goed zal gaan. En dat het bij jullie ook goed zal gaan. Groetjes Jenifer
Heel begrijpelijk hoor dat je geen enkel risico wilt nemen. Ook ik heb baarmoederinsufficientie en ik herken het ook helemaal dat je baarmoeder heel snel reageerd, ik had het zelfs al als de bel ging en ik daarvan schrok Als je magnesiumtabletten tegen harde buiken googeld vind je wel wat meer info. Ik had in ieder geval een rustigere buik toen ik het gebruikte dan tijdens de zwangerschappen waarin ik het niet gebruikte.
Hoi hoi, Gister ben ik naar nijmegen geweest. En mijn cervix is nu 5.1 cm. Dus daar ben ik heel erg blij mee. Op 12 maart krijg ik de cerclage alleen weet ik nog niet hoelaat. Verder zag hij ook dat de placenta voor de baarmoedermond ligt maar dat trekt waarschijnlijk in de loop van de zwangerschap mee omhoog. Maar dat verklaart wel waarom ik soms bloedingen heb. Ondanks alles ben ik heel erg positief. Ik heb gister ook een nieuwe auto aangeschaft want de oude moest naar de sloop en de afgelopen 2 maanden deed ik alles met de fiets. Maar voor mijn eigen geruststelling gebruik ik liever een auto. Zowiezo wil ik na de cerclage niet meer fietsen. Ik heb de baby zelf dit keer niet gezien maar dat geeft niet want vrijdag krijg ik weer een echo bij mijn eigen gyn. Hoe is het verder met de andere dames??
Hier gat het goed, vanmiddag weer injectie en naar de verloskundige, 22 febr echo van 20 weken, duurt me echt te lang Ik verwacht hier geen problemen voor week 30, mja zeg nooit nooit.. 12 mrt kijken ze naar me cervixx
Ik blijf dit topic volgen. Na een noodcerclage die losschoot is onze Jurre op 10-02-2010 geboren en overleden. 3 Maart (3 weken na bevalling) gaan we terug naar gyn en horen we hopelijk of er op babyvlak nog een toekomst is. Probleem is ook dat ik weer kans heb dat de Asherman terugkomt dus onzeker tijden voor ons. ik ga duimen dat hier alle preventieve cerclages ervoor zorgen dat jullie wolken van babys nog heeeeeeeel lang mogen blijven zitten