Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Celle: meid toch !!!!! Hoe is je nacht geweest ????

Florida: oeps, dat duurde dan eigenlijk best nog lang ! De gyn zei vorige keer dat het bij mij zeker een septemberkindje ging worden, maar als ik dit zo lees… Sebiet ga ik ook eens vragen over inleiden. Niet dat ik per se onze jongen al in mijn armen wil hebben, ik wil gewoon garantie eigenlijk dat ik in het ziekenhuis al ben als de actie begint. Zit echt niet te wachten om terug met bloed in de broek geconfronteerd te worden.

Berte: is er bij jou eigenlijk een uiterste datum bepaald. 39 weken zeg…

Aicha: ik heb die pillekes tegen borstvoeding wel gekregen (één dag later weliswaar) en dat hielp wel vrij snel. Misschien toch een idee om er achter te vragen ? Het zijn sowieso al rotte dagen voor jou, dit kan je nu ook wel missen als kiespijn.
    Oh, ik lees even verder dat je er al neemt. Dju toch, das kaka. Heel goed van je dokters om de medicatie wat op te drijven en het toch nog zo te proberen.

Mamavansam: ik begrijp je compleet. Hoe graag ik ook twee kindjes wil en hoe zeer ik ook besef dat er altijd wel een stemmeke in mijn hoofd zal zeggen dat als alles anders gelopen had, ik er er effectief ook twee zou gehad hebben, nee, ik ben er echt klaar mee. Ik wil mijn leven terug.

Tractocil geven ze nog maar maximum in 3 porties (telkens in kuren van 48u, dus jij zal dat nu krijgen Celle). De eerste opstartdosis is een drievoudige dosis. Het nut daarna is niet bewezen, enkel dat er nadelen van ondervonden worden (hyperactieve baby’s,…). Door de dames hier heb ik er in ’t UZ heel hard staan op doorvragen. Daarna de bijsluiter gegoogled, en daar staat ondertussen ook in dat het middel slechts 3x best gegeven mag worden.

Funneling: als de vruchtzak langs binnen uitzakt in de baarmoederhals. Je hebt in volgorde van belangrijkheid een T-vorm (= normaal, het streepje van de T is een mooie baarmoederhals), een Y vorm (zakt al wat uit, maar er is nog altijd een mooie baarmoederhals te meten. Aangezien jij nog flink was centimeters hebt, zal jij nu aan de Y vorm zitten), een V vorm (geen/bijna geen baarmoederhals meer, ik heb dit, de funneling zit tot op de cerclage bijna) en dan de gevaarlijkste de U vorm (volledig uitgezakt).

2. Aichaatje

Aichaatje Fanatiek lid

14 jul 2006
    2.797
    0
    0
    Egypte
    Medicatie word eerst vedubbeld en dan verdriedubbeld... Tis vandaag nog erger ik stroom echt over en de pijn...

Mijn (ex)bazin belde gisteren of ik 1 oktober terug zou willen komen werken.. en of ik dat zou kunnen????

3. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    't Is inderdaad nog een mooie baarmoederhals, maar...Celle heeft geen cerclage, dus ik veronderstel dat ze daarom met argusogen die hals in de gaten houden. Ik zit bij een harde buik volledig op de cerclage en in rust tussen de 0.05 en 0.8 (dit slechts éénmaal gemeten de vorige keer, 't cirkelde rond de 0.4-5) van de cerclage. Wat had dit geweest zonder cerclage....een couveusebaby !
    Mocht je toch over een brusje nadenken Celle, ik zou een cerclage overwegen als ik jou was. 't Is nu denk ik inderdaad wel bewezen dat het ni zomaar pech was de vorige keer eh.

4. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    Hoi, ik heb dat gevoel ook. Ik durf ook niet meer. Ben ontzettend blij dat we nu een (gezonde) dochter hebben.

5. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gummibeertje, whoop whoop vandaag 35 weken!:D

Wat de kuren van 48 uren betreft, in Maria Middelares word dat anders bekeken denk ik, de weeënremmers zijn zeer kostelijke preparaten, zeker de Tractocil, die steekt uit boven de Prepar. Bij mij was er de eerste dagen ook sprake van een korte kuur maar dit had eigenlijk te maken met de financïele kant, het kost het ziekenhuis blijkbaar veel geld om een langere periode Tractocil aan een patënt te geven, dit is dus in mijn geval ook eerst overlegd geweest a.d.h.v. mijn situatie of dat dit volledig kon gedekt worden door de verzekering enzo. Het hangt af van ziekenhuis tot ziekenhuis en van geval tot geval volgens mij, want de gyn heeft er me vorig jaar nog eens extra op gewezen dat het voor het beebje geen nadelige gevolgen heeft om langdurig aan de Tractocil te hangen, want dat was ook mijn bekommernis toen, en nu is ons meisje 1 jaar gepasseerd en ze is in vele opzichten véél flinker en beter dan haar grote zus hoor :D Wij hebben juist de indruk dat onze oudste dochter hyperactief kan zijn alhoewel ik bij haar maar 3 dagen weeënremmers heb gehad (Prépar).

Aichaatje, amai dat is ook nog een lef van je (ex)bazin om zo eventjes eens te vragen of je binnen 2 weken al kan komen werken? :$
    Je gaat dat toch niet doen meid :(
    Neem eerst de tijd om alles een plaatsje te geven en je lichaam weer wat te laten herstellen hé, wat je melkverlies betreft, ik zou je echt niet kunnen helpen, behalve dat ik ook alleen maar afweet van die pilletjes die je kan innemen net na de bevalling..Ik hoop dat je er vlug van verlost geraakt hoor.
    Dikke knuf X

Liefs Linske

6. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wtf, die bazin van u die durft nogal zenne. Als ze hier naast mij stond, had ze nu een ferm blauw oog te pakken !

7. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.050
    3.889
    113
    Vrouw
    Thuis
    @Aichaatje, wat ontzettend rot voor je dat naast alles nu ook nog eens die medicijnen niet werken.

Wat betreft werken per 1 oktober, laat je toch niet overhaasten, alleen als jij het ook een goed idee vindt.

@Celle, in Nederland is vorig jaar besloten om maximaal 48 uur weeënremmers achter elkaar te geven, simpel omdat langer doorgeven geen gezondheidswinst opleverde. Sterkte met je gesprek met de kinderarts straks.

Ik weet niet of wij aan nog een zwangerschap beginnen na deze, ik heb altijd drie gezonde kinderen willen hebben, omdat ik twee te kwetsbaar vond (over voorgevoelens gesproken :(). Nu hebben we besloten de beslissing van de toekomst af te laten hangen. Als we over een paar jaar het idee hebben er sterk genoeg voor te zijn, dan misschien voor nog een kindje gaan. Mijn klok begint inmiddels al behoorlijk door te tikken, ik ben alweer 35, dus zoveel tijd hebben we niet meer.

Ik kom net van het ziekenhuis vandaan en alles zit nog goed dicht, nu in mijn toestand inleiden geeft dan weer extra risico's op complicaties, dus mag ik volgende week weer terug komen.

@Gummibeetje, 35 weken :D:D:D

8. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat zijn die complicaties soms ?

Thanks girls trouwens, 35 weken, daar had niemand z'n geld durven opzetten :D

9. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aichaatje.....die baas van jou....grrrrrr.....wat denkt ze wel?!?!?!? dikke knuf meis en luister vooral naar je eigen gevoel wat goed voelt om wel/niet te doen!!

Berte, jemig...zo meteen ga je mijn 39wkn en 4 dgn nog voorbij!! ;)

Hier kunnen we nog wel denken aan een tweede (of derde eigenlijk....vind dat altijd zo ingewikkeld, meestal heb ik het maar over een volgend kindje). Ondanks alle spanningen, is de zwangerschap en bevalling goed verlopen en geeft dat misschien een beetje vertrouwen voor de toekomst...maar denk dat het daar dan ook wel bij blijft...ach, eerst tzt maar zien of we zwanger kunnen worden, want dat is al een heel stressvolle bedoeling geweest de afgelopen jaren.

liefs Tijm

10. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    ps Celle sterkte!!!

En gummibeertje, gefeliciteerd met je 35 weken!!!

11. Jente2010

Jente2010 Fanatiek lid

21 okt 2010
    1.430
    0
    0
    hoi,

aichaatje: ik had na Jente 9 weken verplichte bevallingsrust erna MOEST ik ook terug. of ik dat nu zag zitten of niet, heb dan maar gezorgd dak zwanger :) was en ben uiteindelijk 3 d terug geweest en tot nu toe ben ik zelfs nog niet durven terug gaan. het rusthuis is van een vrouw en die hare vriend werkt er ook . en tot Jente kon ik er goed mee opschieten, maar doordak direct terug thuis was , was die niet zo goed gezind n durf zelfs niet meer langs gaan.
    ga pas terug werken als je het zelf aan kan. nu soms is de afleiding natuurlijk ook beter dan thuis zitten.

mamavansam: nee ik wil ook nooit meer zwanger zen, alhoewel zeg nooit nooit. wil wel kindjes, maar niet meer zelfs ze dragen.

gummibeertje proficiat

celle: hoe ist???

hier een beetje een lastige meid. gisteren haar eerste spuitjes gehad en denk dat ze er last van heeft. ze wil niets slapen. alleen maar wenen en zeuren, zelfs pakken helpt niet.

gr

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.050
    3.889
    113
    Vrouw
    Thuis
    Bij een hoog percentage (aantallen zijn niet genoemd) was er dan een spoedkeizersnede nodig. De gynaecoloog had het ook nog over een uitzakkende navelstreng. Ik heb niet verder doorgevraagd, spoedkeizersnede had mij al overtuigd.

@Tijm, dat zou mij ook niet verbazen ;).

13. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    berte, je doet me hier schrikken met je vorige post, dat is het eerste dat ik hoor over een uitzakkende navelstreng :$
    Dus wat is dan de bedoeling, dat ze je niet gaan inleiden maar een kz gaan geven als het niet vanzelf begint?

14. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.050
    3.889
    113
    Vrouw
    Thuis
    Nee, ik heb nog geen ontsluiting en die ontsluiting forceren leidt dan tot die mogelijke complicaties. Ze willen dat ik gewoon natuurlijk beval (en dat wil ik zelf natuurlijk ook.) Die uitzakkende navelstreng komt dan denk ik omdat het hoofdje ook nog niet ingedaald is. (Jawel, onze uk heeft het prima naar de zin, terwijl moeders zit te stressen :p.) Ik ben maar niet op internet gaan zoeken naar de mogelijke complicaties van een (ingeleide) bevalling, ik vind het zo al spannend genoeg.

Volgende week gaan ze verder kijken, ik hoop gewoon dat ik de komende week (of anders de week erna) wel ontsluiting heb. Dat ik de 41 weken zonder ontsluiting zou kunnen halen, daar denk ik nog maar even niet over na. Ach, met een beetje geluk beval ik voor volgende week.

15. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ach oef, dat klinkt al veel beter, ik hoop voor jou dat het vd week nog in gang mag schieten hoor :D
    Mijn gyn heeft me daar ook al voor gewaarschuwd, dat ik wel eens langer kan rond lopen dan ik denk, gewoon omdat er littekenweefsel vergroeid geraakt door de cerclage, ppppfff....mag er niet aan denken, ik wil niet overdragen ze :$

Liefs Linske

16. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gummibeertje, wanneer moet jij terug controle, was dat vandaag?
    Mijn geheugen laat me in de steek...:)

17. leila82

leila82 Actief lid

22 apr 2011
    163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Loslatende placenta heb ik ook gehad bij de eerste maar er zijn geen voorzorgmaatregelingen genomen bij de volgende zwangerschappen.

Aishaatje, wat lastig voor je. op deze manier kun je ook moeilijk proberen aan iets anders te denken.
    Ik hoop voor je dat het snel stopt.

Wij hoopten altijd op een groot gezin.
    5 kinderen leek me geweldig maar ik moet ook zeggen dat het me begint op te breken zowel lichamelijk als geestelijk.
    Heb nog geen 1 zorgloze zwangerschap gehad.

Ben morgen 34 weken en ik heb nog niks gekocht voor de baby.
    Nog geen rompertje echt helemaal niks.
    Stom weet ik maar ik ben zo bang dat er alsnog iets gebeurt en dan is het natuurlijk extra pijnlijk als je alles klaar hebt.

Celle, ik hoop dat je kindje nog een tijdje mag blijven zitten maar gelukkig heb je de 28 weken gehaald en longrijpers gehad.
    Inderdaad een goede voorsprong.

18. Gummibeertje

Gummibeertje Bekend lid

11 apr 2011
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ziezo, ik had inderdaad controle. Deze keer hebben ze het iets anders aangepakt als de vorige keren. Er is geen cerclagenazicht geweest omdat mijn harde buiken best meevielen de laatste drie dagen (ongeveer een tweetal per uur, dus tijd genoeg om niet echt wreed last te hebben van die steken). Buiten uiteraard het evidente als bloedverlies en vochtverlies, is de enige reden waarom ze de cerclage er eerder zouden uitwippen als ik echt heel veel last en hinder van zou hebben. Voor die ene week dat ik nog moet gaan, was zo'n echo nu niet echt een meerwaarde. Dat er niet echt meer marge is, wisten we toch al.
    Deze keer hebben ze echter wel voor de eerste keer de andere kant van de cerclage gecontroleerd. Heel de boel is volledig verweekt en ik heb net geen twee vingers opening. 't Was een vrouwenhandje, dus dat zal denk ik best wel meevallen van centimeters (als ik m'n eigen vingers als referentie gebruik).
    Lang leve die cerclage dus, het was al vrij duidelijk dat het in mijn geval zeker een superoptie was deze preventief te zetten, nu is het gewoon nog extra bewezen.
    Ik ben vergeten te vragen of eventueel littekenweefsel ook wat kan stand houden bij funneling tot aan de cerclage en opening en verweking na de cerclage.

Volgende week wordt dan de cerclage op 36 weken verwijderd. Als alles stand houdt, mag ik tweemaal per week op controle gaan. Heb alles eerlijk op tafel gesmeten en gezegd dat ik absoluut al in het ziekenhuis wil zijn als de actie begint. Op 38 weken is er al sowieso een afspraak gemaakt om mij in te leiden mocht ik toch niet spontaan bevallen.

19. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gummibeertje, amai, jij hebt inderdaad geluk dat je een cerclage hebt hé meid, al 2 cm opening :$
    Dus als volgende week de cerclage word verwijderd zal je waarschijnlijk niet te lang meer rond lopen :D
    En waarom is er afgesproken om je op 38 weken in te leiden? Welke reden?

Liefs Linske

20. Linske

Linske Actief lid

4 apr 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leila, ik lees dat jij ook bij één van je zwangerschappen een loslatende placenta hebt gehad, op hoeveel weken was dat? En was dat bij jouw dochtertje die je nu hebt of....sorry voor de lastige vragen ze maar sinds Aichaatje ben ik zeer nieuwsgierig geworden naar alles wat met de loslatende placent heeft te maken want blijkbaar gebeurt dit toch héél veel zonder dat we er soms weet van hebben.

Liefs Linske

Deel Deze Pagina