@daan04: hoe komt het dat je zo'n strikte bedrust hebt als ik vragen mag? Hoe kwam je erachter dat je bmh te kort was en hoe ver was je toen je een cerclage kreeg? @all:ik houd zelf geen strikte bedrust, maar ik zorg er wel voor dat ik zo veel mogelijk zit en lig. Hebben jullie ook dat je conditie zo achteruit gaat? Als ik 'sochtends gedouched heb ben ik al doodop! Ook heb ik snel last van mijn buikspieren en rug als ik wel even op ben, bijvoorbeeld om te eten. Hoe is dat bij jullie? @Jenifer: hoe gaat het? Lukt het kolven al een beetje?
@ Tomtobias: Ze kwamen er tijdens de 20-weken echo achter. Ik had toen 2 cm ontsluiting en mijn vliezen puilden uit. Ik ben toen meteen de volgende dag geopereerd. Ik was toen 20+3. Ik heb strikte bedrust voorgeschreven gekregen, omdat de kans gewoon erg groot is dat mijn vliezen al geprikkeld zijn geweest en er al ontsluiting is geweest. Is de kans aanwezig dat de cerclage het niet houdt of dat mijn vliezen breken. Ze willen dat ik zoveel mogelijk rust neem om het risico zo klein mogelijk te houden. Jouw cerclage is ook nood toch? Apart dat daar dan zoveel verschil in zit.
@ Tomtobias Conditie? dat heb ik al niet meer denk ik. Na het douchen in de ochtend moet ik ook even liggen. En in de avond was ik me met een washandje. Ik probeer ook vooral te liggen, heb nog steeds een bed in de woonkamer. Het is tijdelijk denk ik en na 32 weken wil ik wel mijn ritme uitbreiden. steeds wat langer lopen. Wat meer oppakken in het huishouden. En mijn ervaring is dat je de draad toch snel weer oppakt. Na 10 weken volledige bedrust stond ik na een paar uurtjes onder de douche. En de volgende dag wilde ik al lopend naar mijn zoon gaan, die op de NEO lag. @ Loe Wat fijn dat je een "fijne afspraak" hebt gehad. Bij jou hebben ze het ook al over inleiden gehad spannend. Papatya
@loe, Fijn dat je controle dit keer zo goed ging. En 2200gram met jouw termijn is prachtig. Ben benieuwd naar je boeddha @daan, Je zal ze zeker nog wat laten zien Als ik zo lees hoe je het aanpakt ga je het zeker wel redden. En je man werkt de komende 4 weken halve dagen dus dan ben jij dan alweer 29 weken. @tomtobias, mijn conditie is ook erg achter uit gegaan. Ik ga hier over een paar weken ook zeker wat aan doen. Toen de cerclage eruit was gehaald heb ik geprobeert te fietsen. Ik fietste de straat uit en keerde weer om want het ging gewoon niet. Ik was helemaal uitgeput. Maar nu ik naar mijn mannetje kijk was het het helemaal waard @florida, bijna 31 weken alweer. Het gaat echt goed @all, de bv is nog niet op gang maar ik blijf kolven zodat dat wel gebeurt. Waarschijnlijk mag ik morgen naar huis, maar hoe kan ik nou mijn mannetje achterlaten Ik mocht hem net voor het eerst verschonen en voeden maar helaas is hij nog zwakjes. Na 5 ml te hebben gedronken is hij moe. Ik kijk uit naar de dag dat hij mee naar huis mag.
@ Jennifer Voor je het weet is hij op krachten en drinkt hij al zijn flesjes op. Ik begrijp heel goed dat je hem mee wilt nemen. Momenteel heeft hij wat extra aandacht nodig. En in het ziekenhuis is hij op het juiste plek. Je moet geduld hebben met kolven. Ik hoop dat het binnenkort zal stromen, zodat je kanjer lekker kan aansterken. Wat leuk dat je hem al hebt verschoond. Heb je ook al gebuideld? Geniet lekker van je kanjer Papatya
@ Jenifer informeer even goed in het ziekenhuis en bij je zorgverzekering hoe het zit met naar huis gaan, hier mocht je als de kleine moest blijven als mama zijnde ook 10 dagen in het ziekenhuis blijven. Het is dan alleen wel handig om te informeren of je bij thuis komst nog couveusenazorg of kraamhulp kunt krijgen want morgen al naar huis is wel erg snel, kan me voorstellen dat je hem niet achter wil laten.
@all: fijn dat je hier mensen kan spreken met dezelfde ervaring! Ik was al bang dat ik de enige was met een slechte conditie... @jenifer: de melkproductie komt vast snel op gang, als je maar regelmatig blijft kolven. En voordat je het weet drinkt hij alle voedingen zelf en mag hij naar huis! @daan04: bij ons in het ziekenhuis doen ze geen standaardmeting bij de 20 weken echo. Wat 'fijn' dat het bij jou op die manier op tijd ontdekt is! Mijn cerclage was niet preventief, maar ook niet echt nood. Mijn tweeling is in 2006 geboren na 29 weken, ondanks de cerclage bij 24 weken (1cm) en de bedrust vanaf 19 weken. Bij tweelingzwangerschappen controleren ze het namelijk wel standaard. Door de voorgeschiedenis werd ik nu goed in de gaten gehouden en de cerclage is pas gezet toen bleek dat mijn cervix aan het verkorten was na 18w5d. Hij was een week daarvoor nog 2,2 cm, dus best redelijk nog. Er is een 'hoge' cerclage aangebracht omdat ik daarvoor nog genoeg cervix over had. Maar ik begrijp dat jij een echte noodcerclage had en niet veel cervix over hebt, met alle gevolgen van dien. En dus echt bedrust moet houden. Zet hem op, je bent al een heel eind gekomen en je houdt het vast nog weken vol!
Dat is volgens mij afhankelijk van de situatie. In ons regioziekenhuis kunnen de moeders wel blijven, maar ik woon daar 5min rijden vandaan, dus mocht ik niet blijven. In het academisch zkh waar ik ben bevallen mogen moeders ook niet blijven omdat zij een Ronalnd MC Donald huis hebben, en de moeders daar mogen verblijven. Maar het is volgens mij wel zo dat de bedoeling is dat de moeder zo dichtbij mogelijk bij het kindje mag zijn. Dus als je verder weg woont en er is geen RM-huis, dan mag je vaak in het zkh verblijven.
O ja, Jenifer, als je toch naar huis moet.. jij hebt gewoon recht op kraamzorg. Het maakt niet uit of het kindje wel of niet thuis is, kraamzorg is ook voor de moeder. Je krijgt zelfs 70% van de uren als de kleine in het zkh is (die 30% zijn voor de baby). MIsschien is dat aan te raden voor de begeleiding bij het kolven (zonder mijn kraamhulp was het nooit op gang gekomen!!), en wat meer zorg voor jou, ook emotioneel. En om je te helpen met je andere kids natuurlijk. Als je zoontje straks thuis komt heb je vaak ook recht op 12uur couveuse nazorg.
Hoi hoi, Hoe is het met jullie? Iemand nog binnenkort controles? Ik mocht vandaag naar huis. Heb een potje staan huilen toen ik mijn mannetje moest achter laten. Ik ga nu 4x per dag heen en weer om hem te voeden. Hij weegt nu 1995 gram maar hij doet het goed. Het drinken gaat nu heel goed, en hij heeft ook aan de borst gedronken. Zijn warmtebedje gaan ze langzaam afbouwen en morgen mag ik met hem buidelen. Als er tijd voor is mag hij morgen ook in bad. Als zijn bedje hebben afgebouwd en hij doet het goed met 2 kruiken dan mag hij heel snel naar huis
Hey Jenifer, Wat goed zeg! Ik kan me voorstellen dat je hem niet achter wilt laten. Woon je ver van t ziekenhuis af? Moet hij ook een bepaald gewicht hebben om mee naar huis te mogen?? Fijn dat de borstvoeding ook goed gaat, toppie! Hier was de controle vandaag ook goed. Er was nog geen funneling te zien, hij/zij ligt nog steeds met het hoofdje naar beneden, ik hoop dat t zo blijft. Volgende week krijg ik een gesprek met een verpleeger (over de bevalling ofzo?? Ik weet t eigenlijk niet hahaha) Mijn cerclage zal er na alle waarschijnlijkheid pas met 37 weken afgaan, en mijn gyn heeft me nogmaals op mijn hart gedrukt dat ik dan ook niet hoeft te verwachten dat ik dan ga bvevallen, maar dat t best wel 41 weken kan worden.. heb t nog maar niet over inleiden gehad, ik zie wel tegen die tijd. Als het me toch te veel wordt en ik heb de 38 weken gepasseerd, kan ik het nog altijd aangeven. Wellicht dat een potje janken ook wel zal helpen hahaha, we zien wel O ja, ik had nog een buik foto gemaakt vandaag.
@ jennifer Wat een prachtig kereltje!!! En wat goed dat hij lekker drinkt. Hij zal vast heel snel zichzelf op temp kunnen houden en lekker met je mee mogen naar huis. Leuk dat hij miss in bad mag!! Geniet lekker van je mooie kereltje!!! @florida wat een mooie buik!! En wat ontzettend fijn dat alles weer goed was bij de controle! Liefs
@Jennifer, Wat een stoere manneke. Morgen buidelen dat is fijn, genier er maar lekker van. @Florida, Fijn dat de controle goed is verlopen. En een prachtige buik!! Ik heb morgen een controle, het is toch spannend elke keer. Trouwens dames, hoeveel zijn jullie bijgekomen?? Het is het laatste waar ik aan nu aan denk. Maar omdat ik nu veel minder beweeg denk ik er af en toe aan.
Florida wat een mooie buik zeg! Jenifer, wat fijn dat je mannetje het zo goed doet! Hopelijk mag hij snel mee met jullie. Wij hier gisterenavond ook nog een foto gemaakt van mijn buik. Heb heel slecht geslapen, dus zo maar even liggen puf puf.
@papartya: ik ben nog maar 6 kg aangekomen tot nu toe. Ben me wel pas gaan wegen vanaf 18 weken...voor deze tijd kwam ik naar mijn idee niks bij, omdat ik ook minder eetlust had enzo. Ik weeg nu een 82 kg.
Groot he........ Ik ben veel bijgekomen, namelijk nu 17 kilo. Zit wel een hoop vocht bij, maar toch. Is best veel denk ik.
Wauw wat een mooie buiken! Mijne is nog niet zo mooi rond... Maar groeit de laatste dagen wel degelijk. Ik ben 3 kilo aangekomen in totaal nu volgens mij. Ik was in het ziekenhuis weer 3,5 afgevallen... Ik heb sinds maandag wat trekkerig gevoel onderin mijn buik, echt ten hoogte van mijn vagina. Herkennen jullie dit als bandenpijn zijnde? Ik maak me namelijk meteen weer zorgen @ Florida: Hoe was het vandaag?
@daan: bedoel je mijn controle? Die was goed (zie een paar berichtjes hierboven ) Nu meten ze niks meer, maar kijken ze alleen uitwendig. Op de echo konden we goed zien dat alles nog dicht zat en er nog geen funneling te zien is.. Dat trekkerige gevoel herken ik op zich wel, ik denk bandenpijn?? Ik heb vaak steken richting mijn vagina, alsof de kleine af en toe op een zenuw trapt ofzo. Ik heb wel vandaag dat het geschopt en geschuifel van binnen best zeer doet. Als het zich draait ofzo, is het soms een heel naar gevoel, alsof hij uit mijn vel wilt springen ofzo. Ik vond t 'vroeger' belachelijk dat zwangere vaak zo konden zeuren, maar helaas doe ik nu hetzelfde Ik voel me soms een oude oma, heb overal pijn, loop wie een slak en kan vaak niet genieten van het getrappel omdat het vaak een naar gevoel geeft... en ik moet nog een week of 9.... Pfffff **einde geklaag**