Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    @bramtim: ik kan me jou verhaal nog wel herinneren in het begin van het jaar :( vreselijk dat het zo afgelopen is...

Heb je zelf dan bijna geen bmh over omdat je de buikcerclage krijgt? Die blijft voor altijd zitten he? Volgens mij zijn er maar een paar gyn's in NL die hem zetten, en mijn eigen gyn in het AZM is daar geloof ik één van.

Zijn jullie wel al 'bezig' voor een brusje voor Jurre*?

2. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Hi Florida en alle anderen. Tja dat was me wat aan het begin van het jaar met *Jurre. Wel fijn dat ik internet had in het zkh zodat ik me nog kon vermaken op het www :)

Klopt mijn bmh is als ik niet zwanger ben 25mm. Dat is erg kort maar hoeft geen probleem te zijn ware het niet dat door de operaties aan de Asherman deze ernstig verzwakt is. Een hoog vaginale of gewone cerclage gaat bij mij waarschijnlijk niet lukken.
    Van die twee weet ik wel een beetje maar van de buikcerclage niet.

Nee niet bezig maar wel ruimte in ons hoofd om ons een beetje in te lezen. Dat had ik nog niet gedaan.

3. Tomtobias

Tomtobias Lid

5 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Bramtim: ik herinner me je ook nog van begin dit jaar. Toen schreef ik zelf nog niet mee dus je zal me niet herkennen. Hoe gaat het nu mentaal met je? Over buikcerclages weet ik niet veel, alleen dat er een hele aardige professor in Nijmegen is die deze zet.

@Jasmina: welkom hier! Ben je zo overstuur omdat je baarmoederhals zo verkort is ondanks de cerclage? Ik krijg zelf ook om de twee weken een controle. Maar als de bmh opeens erg verkort krijg ik er eerder één. Misschien kan je hier ook om vragen?

4. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Wat lief dat je me ook nog herinnert. Was ook een heel heftig verhaal en ik heb toen dankzij mijn blog veel steun gehad. Ook van meiden van ZP!!

Lees net mijn berichtje terug en ik bedoel eigenlijk ervaringsverhalen van dames met een buikcerclage. Medische info heb ik wel al maar niet de verhalen. Daar ben ik zo benieuwd naar.

5. JasminaO

JasminaO Lid

16 aug 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Mijn 20 weken echo was een sprookje.
    Met de baby is alles in orde en het was prachtig om te zien.
    Totdat ik te horen kreeg dat mijn bmh van 4 cm in twee weken 2.7 cm is geworden.
    Daarnaast, was mijn eigen gyn niet aanwezig, dus moest ik eventjes bij een andere arts die dat aan mij mededelde en vroeg of ik nog vragen heb.
    Ik stelde zelf voor om vanaf maandag nog wat korter te gaan werken en hij vond het een goed idee.Verder heeft ie gewoon een afspraak gemaakt voor over twee weken bij mijn eigen gyn.En tot ziens.
    Pas toen ik thuis was en dat allemaal heb laten bezinken, raakte ik in paniek.Ik ben in de Waterland zkh in Purmerend onder begeleiding.
    Morgen zal ik me dus eerst ziek melden totdat ik weer een controle heb gehad en met mijn eigen gyn heb gesproken of tenminset met iemand die me gerust kan stellen en een goede advies geven.
    Groetjes, Jasmina

6. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    @bramtim, ik denk dat maar weinig mensen hier op zp ervaring hebben met een buikcerclage, of je zou eens een nieuw topic moeten openen. Ik denk dat je op google hopelijk iets meer kan vinden over de ervaringen (al vind ik dat je al met een 'gewone' cerclage al weinig recente info/ervaringen vindt).
    Ik kan me voorstellen dat jullie er eerst helemaal 'klaar' voor willen zijn om een nieuwe zwangerschap aan te gaan. Goed van je dat je je wel alvast aan t inlezen bent.

@tomtobias: wanneer is jou volgende controle? Gaat goed he, al 25 weken! Toppie!

@jasmina: ik kan me voorstellen dat je erg geschrokken bent dat je bmh zo verkort is. Mijn ervaring is, dat de metingen ook wel erg kunnen verschillen. Het ligt vaak maar net aan de stand van je bm, en aan de persoon die het meet. Dan was die van mij weer 4 cm, dan weer 3 cm en daarna weer 4,5cm???

is je eigen gyn niet eerder beschikbaar voor een controle? Anders zou ik echt even bellen hoor als je je zorgen maakt.
    Goed dat je ziek meld morgen!

7. Papatya

Papatya Actief lid

10 jul 2010
    134
    0
    16
    NULL
    NULL
    @bramtim

Ik denk dat google de meeste uitkomst zal geven ivm met ervaringen.

@jasmina

Gewoon helemaal ziek melden meid. Ik weet niet hoe lang je moet reizen maar dat heeft ook een impact.
    En zittend werk is inderdaad normaal maar nu zou ik gewoon thuis lekker liggen/rusten.

En als je je beter gaat voelen gewoon nu even bellen en de situatie uitleggen. Ze kunnen dan even opnieuw meten. Voor hen is het een paar minuten, en jij kan gerust de avond/nacht weer door.

Papatya

8. Tomtobias

Tomtobias Lid

5 jul 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Florida13: ja, mijn eerste kleine mijlpaal is bereikt! Ik vind dit zo'n spannende weken.... a.s. donderdag heb ik mijn volgende controle. Ivm vakanties zaten er deze keer bijna 3 weken tussen, niet echt fijn. Wanneer is jouw volgende contole?

@bramtim: volgens mij schrijft er op dit moment in dit topic niemand mee die ervaring heeft met een buikcerclage... Je zou inderdaad een nieuw topic kunnen openen (en daarnaast nog gewoon gezellig hier mee blijven schrijven!)

@jasmina: gewoon morgen even bellen en vragen om een eerdere afspraak bij je eigen gynaecoloog omdat je je ongerust maakt. Sterkte!

9. Papatya

Papatya Actief lid

10 jul 2010
    134
    0
    16
    NULL
    NULL
    @Tomtobias,

Meid gefeliciteerd 25 weken inmiddels al!!

Papatya

10. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Ik hoop inderdaad hier over een tijd ook weer mee te mogen schrijven. Nu lees ik eigenlijk alleen maar zo af en toe.

11. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    @bramtim, er zijn niet veel gyn,s die de buikcerclage zetten. maar in nijmegen zit er een hele goede prof die hem wel zet. Ik zou in 1e instantie ook naar hem gaan omdat mijn bmh normaal 2,8 cm is. in de zwangerschap word het 3 cm. Maar omdat er bij mij een beetje haast bij zat heb ik het alsnog in het lumc laten doen.

Maar de prof in nijmegen is heel goed. Alleen weet ik niet of hij bij 2.5 cm een buikcerclage zet. Volgens mij doet hij dat bij een nog kortere bmh. Een kennis van mij heeft een hoog vaginale cerclage gekregen bij hem en haar bmh is 2.3 cm. En ze heeft haar zwangerschap voldragen en geen funneling oid gehad. De prof heeft zijn eigen techniek ontwikkeld waardoor hij hem hoog en goed vast zet dmv 4 diepe steken. Het is dus geen mcdonalds cerclage en ook geen shirodcar cerclage. Maar hij noemt het een 4 Steps.

Je zou bv nu een afspraak kunnen maken en dan meet hij je bmh nog een keer en geeft dan advies over wat het beste voor jou is. Dat heb ik in januari ook gedaan.

Maar volgens mij kan ik me herrineren dat je ook veel harde buiken had. Ik zou daar ook vantevoren vragen wat je daar aan kan doen. Ik dacht namelijk dat ze soms adalat voorschrijven in zo een situatie. Of misschien zijn de prolutoninjecties wat voor jou?

Maar ik denk echt dat in jouw situatie een cerclage allleen niet voldoende is.

12. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36

Lieve Jenifer, Mijn bmh is gemeten op 2,5cm toen ik niet zwanger was. Doordat hij kort is en omdat hij ernstig verzwakt en beschadigd is, wordt het vrijwel zeker een buikcerclage. Diagnose is gesteld door prof.Lotgering welke tzt deze ook mag zetten als het zover is. Dus we zitten al op de goed plek hoor.Lief dat je zo uitgebreid reageerde. Harde buiken heb ik niet echt gehad en prolutoninjecties worden aan mij niet voorgeschreven zover ik heb begrepen van lotgering.

13. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    @bramtim, Fijn dat je al op de goede plek zit. De prof is echt goed op het gebied van cerclages. Vrouwen uit het hele land gaan naar hem toe. Je bent bij hem op de beste plek.

Zoals je het beschrijft is een buikcerclage dan idd beter voor jou. De prof is geen voorstander van prolutoninjecties dus daarom schrijft hij ze niet voor denk ik.

En excuses dat ik begon over harde buiken maar ik dacht dat jij dat was. Dan heb ik me vergist en was het iemand anders.

14. JasminaO

JasminaO Lid

16 aug 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

Hierbij een update van mij.
    Vanmorgen heb ik de zkh gebeld en ik mocht om 11 uur direct komen bij mijn eigen gyn.Hij heeft opnieuw de bmh opgemeeten en de lengte was 3 cm.Fietelijk is het dus korter geworden laatste twee weken. Van hem mocht ik dus direct stoppen met werken en thuis op de bank gaan rusten.Dus geen volledige bedrust, ik mag nog boven slapen,douchen en brodje smeeren, maar verder moet ik 28 weken zo halen.
    Volgende controle is op 3 sept.
    In ieder geval heb ik een duidelijke advies gekregen waar ik wat mee kan.
    Groetjes Jasmina

15. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    @jasmina: fijn dat je toch even gebeld hebt, en je meteen langs kon komen. Zo heb je idd wat meer duidelijkheid. Ook vind ik het goed dat je nu direct stopt met werken, en lekker je rust neemt. Join the club zou ik zeggen ;)! Ik hoop ook echt dat je die 28 weken gaat halen, maar met genoeg rust en de cerclage zou dat toch haalbaar moeten zijn...

16. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    @jenifer; wordt tijd voor een mooie babybanner voor jou :p

17. Papatya

Papatya Actief lid

10 jul 2010
    134
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ Jasmina

Wat fijn dat je bij je eigen gyn terecht kan.
    Nou kom er maar gezellig bij. We doen hier bijna niets anders:).

Sla een aantal film's/ boeken in.
    Een laptop is idiaal.
    Dan kom je de komende weken hopelijk doorheen.

Papatya

18. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    @jasmina, ik heb ook geen volledige bedrust gehad. Maar dingen als boven slapen en brood smeren mocht ik wel doen. Ik moest me als een oude oma gedragen. En als ik weg ging deed ik dat met de auto. Ik heb een laptop aangeschaft zodat ik ook op bed kan internetten.
    Doe het heel rustig aan en dan kan je de 28weken halen.

@florida, ik heb het aangepast;)

@all, vandaag voor het eerst met mijn prinsje naar buiten gegaan:D
    Ik kreeg een gelukzalige gevoel over me heen. Ik ben zo blij met hem. Ik voel me ook weer redelijk fit. Iig fitter dan tijdens de zwangerschap. Doordat ik zo rustig aan deed had ik geen conditie meer. Maar het gaat nu best wel goed. Ik zal binnenkort weer een foto plaatsen.

19. Papatya

Papatya Actief lid

10 jul 2010
    134
    0
    16
    NULL
    NULL
    @ jennifer

Zels met dit weer straalde je achter de kinderwagen.

Geniet er lekker van!

Niet al te snel dingen oppakken, mischien dat je er achteraf last van krijg.

Papatya

20. Loe

Loe Niet meer actief

ik kom gewoon even langs om te zwaaien!
    (meer kan ik ook niet meer, kan bijna niet meer lopen.....wanneer kom je snuf.....)

Deel Deze Pagina