Dus in 1 doosje zitten 5 stuks? Dat is mooi want ik hoopte al dat het max 200euro zou kosten. Ik ging eerst uit van 400euro dus dit klinkt super. En mijn gyn stelde ook voor om een brief te sturen naar mijn zorgverzekeraar om het alsnog vergoed te krijgen. Ik hoop dat jij het wel vergoed krijg. En dat ze inzien dat vrouwen zoals wij het nodig hebben.
Ehm dat zal wat moeilijk gaan... Aangezien die prolutoninjecties iets experimenteels zijn, en je dus ook niet met 'bewijs' aan kan komen bij je zorgverzekeraar. Bij mij hebben ze ook helemaal niks geholpen. Het te weinig aanmaken van progesteron is niet bij iedere vrouw met vergrote kans op vroeggeboorte aan de orde. Soms heeft het gewoon een heel andere oorzaak.
Daar heb je wel gelijk in islah maar baat het niet dan schaadt het niet Maar 3 andere vrouwen die ik ken met cervixinsufficientie hebben het wel vergoed gekregen. waarvan 2 dezelfde zorgverzekeraar hebben als ik. En van de 3e weet ik niet waar ze verzekert is. Maar dat is wel al 2 jaar geleden dus ik weet niet hoe het nu zit. Het rare is dat ze ook geen verklaring van de gyn hoefde te sturen. Het werd gewoon vergoed. Ik lees wel vaker op forums dat de meeste vrouwen het vergoed krijgen. Maar ja, ik wil op alles voorbereid zijn en niet ineens bij de apotheek voor een verassing staan. Groetjes
Ja oké, maar als het nog een experiment is dan zal de verzekeraar er al gauw een stokje voor steken het te vergoeden lijkt me. Bij mij werd het wel gewoon vergoed, ook zonder brief van de gyn ofzo... Maargoed dat was 2009 dus misschien is het basispakket wel gewijzigd. Ik was ook niet aanvullend verzekerd. Als je zelf de volle mep moet betalen is dat idd niet zo leuk, vooral omdat je ze vanaf week 16 t/m 36 krijgt, en dat zijn er dus een hoop!
Dag dames! Ik ben vandaag weer bij de gynaecoloog geweest en mijn cerclage (de McDonald volgends mij) wordt 14 april geplaatst. Dan ben ik precies 13 weken. Spannend!
Hoi dames, lees nog steeds even mee hoor. @ Florida wat spannend, over 2 weken al! Zie je er erg tegenop? @ Islah en mama chan, hadden jullie naast de injecties ook nog een cerclage?? Ik sluit een volgende zwangerschap nog niet helemaal uit en vraag me af wat de ervaringen dan zijn, zonder cerclage en met injecties??? @ mama Jenifer, heb je nog zo'n last van druk? Of valt het mee op het moment! Ik had het altijd bij vlagen... Groetjes
Hoi isolde, Ik heb nu geen druk gevoel meer. Ik voel het idd ook met vlagen. Maar waar ik sinds zondag wel last van heb is een continu zeurende menstruatie-achtig gevoel. Ik denk dat dit komt door het snel groeien van mijn baarmoeder. Die zit als ik zelf voel al bij mijn navel en een paar dagen geleden was het nog iets lager. @florida13 Spannend meid, dat is al over 2 weken. En ik heb ook een macdonalds cerclage. Ik mocht dezelfde dag al naar huis. Ik heb vandaag mijn eerste prik gehad en het viel me erg mee. Ik heb er ook geen last van ofzo. Alleen waren mijn eigen prikken nog niet binnen dus heb ik nu een van het ziekenhuis gehad. En oja ik heb gister een pretecho gehad en het is een......JONGEN!!!! Ik heb al een jongen en een meid dus het maakte voor mij niet uit. Als we hem maar levend in onze armen mogen hebben. Groetjes
Islode: Ik zie er best tegenop ja. Maar ik zie het ook weer als een soort van hoofdstuk, dat ik weer dichter bij het een goede afloop kom. Ik krijg een cerclage in combinatie met progesteron in tabletvorm ipv de injectie's. Ik heb geen andere keus om een cerclage te plaatsten, ik ben ervan overtuigd dat het zonder in ieder geval niet goed zal gaan...
@jenifer: wat leuk een jongen. En precies zoals je zegt: het maakt inderdaad niet uit wat er tussen de beentjes zit, als je hem maar levend in je armen kan sluiten. Zo denk ik ook!
zo dacht ik ook na het verlies van mijn eerste dochtertje. Bij mijn 2e zwangerschap kwam ik op controle, bleek ik al zovbeel ontsluiting te hebben, dat ik 6 uur later bevallen ben (was 22 weken). t was al te laat voor een cerclage. En dat terwijl ik een paar dagen vantevoren nog een cervix meting gehad heb.....
Florida het zal allemaal best goed verlopen hoor. Ik zag er ook altijd erg tegenop, moest altijd wel 2 nachtjes nog blijven maar goed dat kon me niet zoveel schelen. Ik heb bij mijn tweede zwangerschap (tweeling) ook een mcdonald's gehad en die bleek dus niet te functioneren. Daarna heb ik bij mijn volgende zwangerschappen een shirodkar gehad en die werkte dus wel goed. Mijn laatste bevalling is zelfs ingeleid....... Het is gewoon een kwestie van rustig aan doen en goed je eigen grenzen bewaken..... Succes
Hoi isolde, Kan je nog even uitleggen hoe je cerclage niet functioneerde. En zagen ze dat op de echo of merkte je dat zelf. Weet je, dit is namelijk mijn grootste angst. Morgen ben ik precies even ver als toen het bij mijn dochtertje mis ging dus de angst slaat weer toe. Maar ik heb volgende week weer een controle. Groetjes
Ik snap wel dat artsen het liever oplossen door cervixmetingen i.p.v een cerclage, mocht het fout gaan dan kunnen ze hem nog zetten. Maargoed bij mij was het dan ook nét op tijd. Terwijl mijn gyn zei dat je dat ruim van tevoren kan zien (ik had nog geen ontsluiting, wel bijna). Volgens mij gaat het juist bij vrouwen met cervixinsufficiëntie wél snel, dus dat vind ik het rare. Wat is eigenlijk het verschil tussen de twee soorten cerclages? Ik weet eigenlijk niet eens welke ik had.
Jenifer, bij 18 weken bleek ik een funneling te hebben en heb toen bedrust moeten houden. Bij 22 weken een tts ontwikkeld en met 23 weken bevallen. (het is een heel lang verhaal), omdat mijn cerclage (ook in een streekziekenhuis) te laag geplaatst is ging deze dus met 18 weken al wijken. Met 23 weken heb ik nog een 2e noodcerclage gekregen omdat de hele boel op half 7 hing maar deze heeft niet meer mogen helpen. Waarschijnlijk is er in het hele verhaal een bacterie naar binnen gekropen en zijn daardoor mijn vliezen te vroeg gebroken en ben ik dus bevallen. Let wel, een tweelingzwangerschap was in mijn geval dus al niet gunstig. De artsen hebben altijd gezegd als dat een eenlingzwangerschap was geweest dat het dan wrs wel goed was gegaan..... maar ja als.... Ik voelde het overigens doordat ik het herkende. Bij de eerste voelde ik het op het laatst ook heel erg laag hangen en dat had ik dus toen ook, dus wist al dat het foute boel was. Bij mijn derde zwangerschap ben ik overgestapt naar het LUMC, in eerste instantie wilde ze ook een mc donalds plaatsen maar daar ben ik zelf niet mee accoord gegaan gezien mijn negatieve ervaring daarmee. Vandaar dus een shirodkar..... En bij de jongste eigenlijk weer hetzelfde verhaal. Ik wil gewoon een cerclage die zo hoog mogelijk zit en dus niet zo makkelijk kan zakken..... Islah, een shirodkar word hoger tegen de bmwand aangeplaatst als een mcdonalds. Word je blaas ook losgemaakt en omhoog geschoven om zo hoog mogelijk te kunnen komen. Als ik me niet vergis kan een mcdonalds ook poliklinisch verwijderd worden en een shirodkar niet. Bij mij gingen ze overigens maar heel moeilijk eruit. Bij mijn jongste hebben ze m ook alleen maar doorgesneden en erin laten zitten omdat ie helemaal vastgegroeid zat. Waarschijnlijk is ie met de bevalling meegekomen maar dat weten we niet zeker.....
Even een update van hier. Mijn verhaal is denk ik iets anders dan die van jullie. Ik heb enkele jaren geleden een conisatie aan mijn baarmoederhals gehad. Daarom moest de lengte van mijn baarmoederhals tijdens deze 1e zwangerschap in de gaten gehouden worden. daarnaast kreeg ik vanaf week 15 proluton-injecties (volgens mij is dat nog iets experimenteels). Dat leek een tijd goed te gaan maar toch werd hij langzaamaan korter. In tegenstelling tot jullie wordt dat dus (waarschijnlijk) veroorzaakt omdat hij al korter was om mee te beginnen. Bij jullie heeft het een andere wellicht zelfs onbekende oorzaak. Ook is het bij mij niet eerder misgegaan, dus ook emotioneel is het voor mij anders/wellicht makkelijker. Met 24 weken was hij 1,4 cm en daarom is een spoedcerclage gezet (shirodkar) in het WKZ Utrecht. Ik heb 2 dagen bedrust moeten houden, daarna kon ik rustig aan weer beginnen met werken. Ik had vrij veel harde buiken dus nam telkens de lift en liep een stuk langzamer, maar het was volgens de gynaecoloog zeker niet de bedoeling thuis te blijven en/of op bed te gaan liggen (daar kreeg ik rugpijn van). Verder ging het wel, ik heb overigens wel een zittende baan en ook nog eens heel dicht bij huis (5 min lopen, nu dus 8 min lopen ). Het ging eigenlijk steeds beter, en na een week of 3 kon ik gewoon weer alles doen, ik kan ook weer fietsen en heb eigenlijk nergens last van. Ik probeer altijd te reageren op harde buiken en dat lukt aardig. Ben nu 34 weken, dus het is sinds kort ook een goed gevoel dat het kindje nu echt een grote overlevingskans heeft. De gynaecoloog heeft sinds de cerclage geen metingen meer gedaan omdat hij het daar allemaal zoveel mogelijk met rust wil laten. Met 37 weken wordt de cerclage poliklinisch verwijderd. Dat vind ik nog wel spannend omdat ik tot 36 weken doorwerk en hoop dat hij dan nog niet komt. Ook vind ik het vanaf dan moment een beetje eng om nog ergens heen te gaan, zeker omdat ik graag in het WKZ wil bevallen. Ik wil iedereen op dit topic veel succes en/of sterkte wensen. Het is wel heftig als ik jullie verhalen lees! En misschien heb ik juist door de conisatie 5 jaar geleden nu wel een geluk bij een ongeluk dat het bij de 1e zwangerschap al zo grondig in de gaten werd gehouden, misschien heb ik ook wel 'gewoon' baarmoederhalsinsufficientie, je weet het niet.....
Fijn dat dit topic wat actiever is de laatste paar dagen. Ik loop namelijk met een aantal vragen rond. Voor een volgende zwangerschap krijg ik met 12/13 weken een primaire cerclage. Vanaf dat moment mag ik van mijn arts nog vier ochtenden werken maar ik moet er rekening mee houden dat ik vanaf week 16 tot einde zwangerschap volledige bedrust voorgeschreven krijg. Dat hakte er bij ons enorm in en je kunt je voorstellen dat we heel wat vragen en verwarrende gedachten hebben. Op dit moment zegt ons hart ja maar de stap is zo groot om ja te zeggen. En het blijft bij ons definitief bij 2 kindjes (*Jurre en 1 levend kindje) want om nog een keer zo'n zwangerschap aan te gaan en een half jaar plat te liggen, gaat simpelweg niet bij een kleintje. Ook heel hard en telt mee in onze keuze. we hebben op dit moment zoveel gedachten en vragen en bij elke ja die we hebben staat er tegelijkertijd ook een nee tegenover. Kijk: als we gewoon normaal zwanger zouden mogen zijn is het volmondig ja en liefst nog vandaag Is het een half jaar plat maar met de garantie dat het een gezond levend kindje oplevert, neigen we naar ja. Het zal verre van makkelijk zijn maar je weet dat het goed komt. Maar het is nu alles aan de kant zetten en kiezen voor enorme onzekerheid. En wat als ons kindje dan met 27 weken geboren wordt?? Dat is niet wat we willen. Ik wil niet ons verlangen boven de gezondheid van Brusje zetten. En zo zijn er nog honderden vraagtekens en tegenstrijdige antwoorden. Maar om nu al nee te zeggen? Dat kunnen we ook niet. Is zo keihard. En ja het klokje tikt vrolijk verder.......... 34 winters jong. Dit hebben we voorlopig nog niet uitgeplozen en het voelt heel dubbel....als ze me toen in april 2008 niet onnodig gecurreteerd hadden................. (niet over nadenken) Daarom lees ik graag mee en hoor graag jullie ervaringen. Mijn gyn wil niet aan de injecties aangezien het experimenteel is en de gevolgen voor de babys op langere termijn simpelweg nog niet bekend zijn. Daar kunnen wij ons heel goed in vinden. Ik vertrouw volledig op mijn gyn maar vind zijn keuze om mij plat te laten liggen erg heavy. Ik speel dan ook met de gedachten om ook eens in nijmegen te gaan praten. MAar wie is daar de aangewezen persoon? So lekker warrig, kortom ik haar graag aan.
Beste BramTim, Ik begrijp je twijfels volkomen. Ook vraag ik me af wat die proluton nu eigenlijk doet, al ben ik ervan overtuigd dat het geen kwaad kan, en daarom doe ik het dus wel. Voor wat betreft de noodzaak/het nut van volkomen rust zijn de meningen nogal over verdeeld. Mijn gynaecoloog vond het niet nodig ("doe gewoon alles iets rustiger, neem de lift en luister naar je lichaam") maar vertelde dat a.s. moeders er zelf meestal om vroegen of soms zelfs smeekten om dat voorgeschreven te krijgen. En op zich kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen als het al eens mis is gegaan. Persoonlijk kan ik me echter niet voorstellen dat achter een bureau zitten risicovoller is dan in bed liggen. Ik heb mijn verhaal ook niet verteld om te zeggen dat rust dus niet nodig is, maar alleen om aan te geven dat het ook prima goed kan gaan als je bijna hetzelfde blijft doen als voor de zwangerschap (zolang het plaatsen van de cerclage zelf goed is gegaan en geen complicaties oplevert).
Was een erg nuttige pb: Net de knoop doorgehakt: ik wil mijn medisch dossier voorleggen aan prof Lotgering in het Radboud. Net een afspraak gemaakt voor 6 mei (kon wel eerder maar dit is goed zo) en met de HA voor de doorverwijzing. Dan ga ik morgen MMC bellen of ze mijn dossier aan me toe willen sturen...........of in elk geval een copie daarvan. Want ik wil wel de mening van een ander horen maar de controles en dergelijke in MMC. Hoop dat ze niet al te moeilijk doen vandaar dat ik er nog ene nachtje over wil slapen.