Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Vwb Proluton: iedereen moet doen waar men zich prettig bij voelt. Zo lang ik kan kiezen wil ik het liever niet maar dat is puur gebaseerd op gevoel hoor.

Volkomen platte rust was in mijn geval nodig omdat de baby en vw niet meer op de baarmoederhals drukken. De zwaartekracht niet meer van invloed laten zijn op het kwetsbare deel namelijk.

Mijn gyn was heel stellig in niet meer hetgene doen wat ik voorheen deed: dus niet meer fulltime werken in een staand beroep, niet meer ruim 2 uur per dag in het bos met de honden en niet meer huishouden boodschappen en dergelijke.

Ik hoop op 6 mei een nieuwe mening te mogen horen en aan de hand daarvan een beslissing te kunnen nemen.

2. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn gyn heeft hetzelfde gezegd als die van frederique.
    Zolang er geen complicaties zijn hoef ik geen bedrust te houden. Maar ik moet het wel rustig aan doen en me gedragen als een oude oma.
    Ook mag ik niet fietsen. Ik mag ook niet zwaar tillen en lange stukken lopen. Verder doe ik alles met de auto. Momenteel werk ik niet dus dat is geen probleem. Maar ik heb mezelf wel gedeeltelijke rust voorgeschreven. Dus zodra ik de kinderen smorgens naar school heb gebracht ga ik weer naar huis en lig dan op bed of bank. Daarna haal ik ze om 3 uur weer op en lig/zit ik op de bank. Mijn man doet verder alles in huis. Ik ga wel mee boodschappen doen maar ik til dus niks.

ook ga ik af en toe met een vriendin ergens wat drinken of eten. Omdat ik niet de hele tijd thuis wil zitten.

Ik had tijdens mijn vorige zwangerschappen geen rijbewijs en deed alles met de fiets of lopend. Toen had ik erg veel last van harde buiken. Nu ik alles met de auto doe heb ik er veel minder last van.

3. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    @bramtim,

Het is goed dat je je medische dossier meeneemt naar het gesprek. Maar hij gaat je vragen om zelf te vertellen wat er is gebeurd. Hij is al wat ouder maar wel heel lief en begripvol. Hij zal zijn mening geven en ook doorsturen naar je gyn en huisarts.

Ik vond het heel fijn om de mening van een andere arts te hebben.

Ook weet ik dat ze in het vu in amsterdam vroeggeboorte spreekuur hebben. En dat ze daar cerclages plaatsen voor de zwangerschap.
    Maar het hele fijne ervan weet ik niet precies.

4. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Pffff fijn om te horen dat jij ook behoefte had een die mening van een andere arts. Ik voel me al zo'n zeur maar ik wil het gewoon horen. wil gewoon een andere mening horen.

fijn dat hij die mening doorstuurt!!

Bedankt voor de tip van Amsterdam maar ik laat het bij de mening van mijn eigen gyn en die van Lotgering. Daar ga ik mijn keuze op baseren.

5. Frederique1

3 feb 2010
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Groot gelijk BramTim

Nogmaals: ik denk dat een zittende baan (zoals bij mij) een ander advies met zich mee zal brengen dan een staande/lopende.

Nog even over dat fietsen: dat heb ik dus eerst ook niet gedaan (het was toen ook heeeeeeel koud dus auto was sowieso aantrekkelijker...). Maar nu merk ik dat ik van fietsen veel minder last heb dan van lopen. Met lopen "schudt" het natuurlijk wel wat meer waardoor er volgens mij meer druk op je cerclage/baarmoederhals komt. Ik twijfel nu of ik dat kleine stukje naar mijn werk niet beter zou kunnen fietsen dan lopen.... Nouja, gelukkig nog maar 2 weken werken.

Hoedanook: luisteren naar je lichaam is het belangrijkste devies.

6. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    JAzeker, luisteren en vertrouwen op je eigen gevoel!!

Hoe is het voor jou dan nu in deze zwangerschap? Hoe ga je om met de onzekerheden? Of lukt dat best goed om die van je af te zetten?

7. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Bramtim ik kan me je onzekerheid heel goed voorstellen. Ik had namelijk precies hetzelfde na het verlies van onze baby's. Maar de zwangerschap van mijn (nu) oudste zoontje ging geweldig. Ik heb wel rustig aan gedaan, maar heb tot 32 weken halve dagen kunnen werken, heb geen bedrust hoeven houden en eigenlijk zoveel mogelijk wat ik wilde wel kunnen doen. Oke de boodschappen heb ik niet meer getild, seks mocht ook niet meer vanaf het moment dat de cerclage geplaatst werd maar voor de rest was het echt goed te doen.
    Persoonlijk denk ik dat bedrust niet nodig is als je tevens een cerclage hebt. De boel zit dan dicht en kan gewoon weg niet ineens open gaan dan merk je het echt wel.
    De zwangerschap van mijn jongste hebben wij mede aangedurfd omdat de vorige zwangerschap goed was verlopen en ook hier heb ik geen bedrust moeten houden. Het was wel erg zwaar want er zit maar 25 maanden tussen en op het laatst had ik wel een nanny omdat ik zelf niet veel meer kon, (twas ook hoogzomer), ze hebben zelfs de bevalling nog in moeten leiden.
    Daarmee wil ik niet zeggen dat het bij jou hetzelfde zal gaan maar ik denk echt dat volledige bedrust niet nodig is!!

Succes in ieder geval met je gesprek en ik hoop dat je de antwoorden krijgt die je zoekt.

Oh en fietsen kon ik ook gewoon nog hoor.... het is gewoon belangrijk om alles met mate te doen maar het is echt te doen hoor!!!

8. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Ow ik merkte aan een pb dat ik iets heel onhandig verwoordt had.

Op dit moment zegt ons hart ja maar de stap is zo groot om ja te zeggen. En het blijft bij ons definitief bij 2 kindjes (*Jurre en 1 levend kindje) want om nog een keer zo'n zwangerschap aan te gaan en een half jaar plat te liggen, gaat simpelweg niet bij een kleintje. Ook heel hard en telt mee in onze keuze.

wij hebben nog geen levend kindje. Maar wat ik bedoelde is dat een zwangerschap met handicap zoals nu in onze ogen alleen maar kan in onze situatie nu. Mocht dat lukken, dan blijft het er bij. ik wil een eventueel volgende zwangerschap niet doen met een kleintje in huis. dan mist hij/zij een half jaar een mama. Voor ons is de keuze voor 1 kindje dan definitief maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om jurre niet te noemen .

9. mamma chan

mamma chan Fanatiek lid

17 aug 2008
    3.024
    242
    63
    Vrouw
    Zit in de zorg
    overijssel
    ik lees ff weer mee hoor, want ik heb totaal geen ervaringen met (iets) aan de baarmeodermond hebben ik weet niet eens hoe de eerste zo vroeg kwam..

Florida : poeh dus dat kan zo in een paar dagen veranderen die metingen?
    ik moet morgen naar de gyn, en volgende week ook, voor een meting..

jullie verhalen ik vind het moeilijk om erop te reageren:)
    ik wens jullie het aller aller beste!!

ik zou al lang blij zijn als ik de 32 weken haal!!

10. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Hoi Bramtim,

Ik begreep het wel hoor. Tis ook heel dubbel natuurlijk, ik tel mijn kindjes ook altijd mee maar de laatste tijd zeg ik toch steeds vaker dat ik 2 kinderen heb als mensen er naar vragen.... Maar dat heeft ook lang geduurd hoor, tis nu 5 jaar geleden en ik heb er vaak gewoon de puf niet voor om het hele verhaal uit te leggen.

En ik snap je punt ook wel dat je het bij 1 kindje houdt hierna, het is zo herkenbaar want wij waren ook echt die mening toegedaan. Maar omdat alles super verliep zijn we er toch nog een keer voorgegaan. Maar goed dat was onze mening en ik wil je absoluut niets opdringen maar mijn advies zou zijn, kijk hoe een volgende zwangerschap verloopt en zie dan verder..... Misschien gaat het wel super goed...... Nogmaals ik wil je niets opdringen maar wel even een hart onder de riem steken dat het ook heel goed kan gaan.
    Ik hoop dat je wat wijzer word van de gyn in nijmegen! Waar ben je nu onder behandeling dan als ik vragen mag??

Liefs

11. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Hoi Mama Chan,

Mij is toen ooit verteld dat een bmm op een half uurtje kan verstrijken. Daarom heb ik het nooit aangedurfd om een zwangerschap zonder cerclage te dragen. Ik wil wel even zeggen dat ik het erg knap van je vind om het op deze manier te doen...... ben je niet heel erg angstig dan??

12. mamma chan

mamma chan Fanatiek lid

17 aug 2008
    3.024
    242
    63
    Vrouw
    Zit in de zorg
    overijssel
    nee weet ik niet, ik heb dit ook nog nie zo meegemaakt, miss is het van mij wel domme pech, weet wel dat me urine toen niet helemaal schoon was, maar ook niet vies.
    dus ik weet niet waar het vandaan kwam:(

13. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    @ Isolde: het is nog te vroeg om Jurre niet te noemen maar ik snap dat jij het wel doet. Na al die jaren wil je het niet nog een keer uit gaan leggen.
    Weet je... als mensen aan mij gaan vragen: heb je kinderen? wat moet ik dan zeggen? ik ben wel moeder alleen zie je het niet. Misschien is het uiteindelijk wel makkelijker om dan nee te zeggen... maar nu ff niet haha.

Ik heb een geweldige gyn in mmc Veldhoven. Loop daar al jaren vanwege slecht uitstrijkje, later Asherman en nu met een dreigende vroeggeboorte bij Jurre. Ben zeer zeer tevreden! Telkens overigens een andere gyn en telkens zeer kundig en met verstand van zaken.

14. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik las het als jurre* en nog een kindje maar wist niet dat je bedoelde een toekomstig kindje. Ik dacht dat je al een kindje had.

Ik heb ook niet de puf om aan iedereen te vertellen wat er is gebeurd dus zeg ik maar dat ik 2 kinderen heb. Maar de dag dat de cerclage werd geplaatst was de dag dat mijn zoontje jarig was en zijn partijtje eigenlijk had. Die heb ik afgezegd en ik moest alle ouders afbellen. Tja toen heb ik in grote lijnen wel verteld wat er in het verleden is gebeurd en dat ik nu weer zwanger ben en de hele rompslomp erom heen enzo. Gelukkig begrepen ze het allemaal en regelmatig vragen ze aan me hoe het gaat.

Ik heb op dit moment weer erg veel pijn. Als ik lig word het minder maar ik bel voor de zekerheid morgenochtend even naar de poli. Het is niet mijn baarmoeder die vervelend doet maar mijn bmm. Ik voel gewoon dat er word getrokken daar. iig daar lijkt het op. Het maakt me bang dus ik zal morgen wel weer naar de poli gaan of een telefonisch consult krijgen.

Gelukkig heb ik een laptop aangeschaft dus kan ik al liggend toch nog surfen. En oja ik heb friends gehuurd dus die ga ik straks even kijken.

Groetjes

15. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Bel gewoon nu even Jenifer. Anders zit je de hele avond en nacht misschien in spanning.

16. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb net een indocid genomen en wacht nog even af. Ik verwacht dat de pijn binnen een half uur weg is.

Maar ik bel morgenochtend zeker het ziekenhuis en als de pijn niet vermindert bel ik straks even.

17. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik vergeet helemaal te zeggen dat als mijn blaas vol zit of als ik een paar dagen moeilijk naar de wc kan dan reageert mijn bmm er ook op. Mijn gyn legde uit dat dit komt doordat alles in dat gebied dicht op elkaar ligt. En ik realiseer me ineens dat ik al een paar dagen niet naar de wc ben gegaan. De vorige keer dat ik dit had reageerde mijn bmm ook zo. Dus drink ik straks even lactulose anders gaat het niet goed komen hihi

18. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Ja dat is een hele logische reden. Op naar de pruimen, vezels en alles wat je darmperistaltiek een oppepper geeft.

19. Isolde

Isolde Actief lid

9 dec 2008
    211
    0
    0
    rotterdam eo
    Hey Jenifer,

Hoe is het??? Is je buik een beetje rustig geworden? Zou anders gewoon bellen hoor en niet tot morgen wachten!

20. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Mijn buik is nu wel rustig.

Ik heb lactulose gedronken, pruimen gegeten en ik merk het wel meteen;)

Mijn kids gaan bij oma slapen vandaag en dan ga ik vanavond en morgen lekker rusten.

Deel Deze Pagina