Preventieve cerclage

Discussie in 'Prematuur' gestart door Islah, 28 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Papatya, proficiat met de geboorte van je dochtertje! Natuurlijk duim ik mee dat ze snel naar huis mag!!! Dit verwacht je natuurlijk niet, je doet alle inspanningen om de zwangerschap uit te kunnen dragen, slaagt daarin met glans... en dan heb je dit weer...

Komaan mini-Papatya, laat zien dat je uit het goeie hout gesneden bent! ;)

2. Florida13

Florida13 Fanatiek lid

25 feb 2008
    1.485
    2
    0
    @papatya: ik lees dat je bevallen bent, proficiat met je dochter!

3. mamavan3boefjes

mamavan3boefjes Actief lid

22 jan 2011
    115
    0
    0
    Papatya gefeliciteerd met jullie dochter!!!!!!!
    Hoop dat ze snel mee naar huis mag zodat jullie eindelijk heerlijk kunnen genieten na alle spanningen en zorgen van de laatste maanden.

Tijm, ik heb ook regelmatig van die speldensteken helemaal onderin. Bij mij is het niet gerelateerd aan het wel of niet veel doen, want ik doe de hele dag eigenlijk niks... Je zou toch denken dat het door de cerclage komt omdat er meerdere zijn die daar last van hebben. En inderdaad veeeeeel te veel tijd om na te denken, te malen en te piekeren.
    Wat zou het heerlijk zijn om gewoon een paar dagen gewoon zwanger te mogen zijn, gewoon te mogen werken, shoppen, huis schoonmaken, eten koken etc. etc. etc.

Hier is de tijd niet vooruit te branden. Zondag 24 weken, bij Sven ben ik bij 24 weken en 4 dagen bevallen, dus een... week in het vooruitzicht. Controle bij de gyn was gelukkig goed woensdag. Kleintje is heerlijk druk in de weer, net of hij/zij steeds even wil laten weten dat het goed gaat daarbinnen.

liefs

4. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Papatya, gefeliciteerd!!! En natuurlijk gaan we duimen dat alles goed met haar gaat!

Thanx voor jullie reacties, stelt toch gerust. Vandaag weer minder last van steekjes (en dan ineens weer last van meer afscheiding). Moet volgende week toch weer naar de gyn en vragen of het door de cerclage kan komen.

Mamavan3boefjes, sterkte de komende dagen en dat je maar 'snel' met veel afleiding de 25 weken bereikt.

5. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Papatya: gefeliciteerd met je kleine meis. Hoop dat het vanaf nu alleen nog maar goed mag gaan en je eindelijk ECHT kunt gaan genieten.

Afscheiding: dat wisselt hier ook heel erg. Een cerclage heeft wel als symptoom dat je veel afscheiding kunt krijgen.

mamavandrieboefjes: het is voor mij nog niet heel lang geleden dat ik rondom de termijn zat. Wordt inderdaad een piep-week voor je. Ik denk aan je en hoop dat het achteraf toch best een beetje mee zal vallen.

6. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    #1106 jenifer, 12 feb 2011
    Laatst bewerkt: 12 feb 2011
    Papatya gefeliciteerd met je dochter!! Ik hoop dat het snel beter gaat met haar en ze snel naar huis mag.

@all, ik ben erg afwezig. Mijn mannetje had het rs virus en lag een week in het ziekenhuis. Hij had het erg benauwd en moest om de 3 uur verneveld worden. Hij is nu een weekje thuis en het gaat redelijk. Hij heeft nog wel een inhalator en dat krijgt hij 6x per dag.

@cerclage verwijderen, Dat ging bij mij goed. Het was binnen een paar minuten gepiept en deed wel een beetje pijn maar dat was snel over.

@Funneling, ik kreeg met 20 weken funneling en dat werd steeds meer totdat ik funneling had tot aan de cerclage. Maar de cerclage deed goed zijn werk en ik ben met 37 weken bevallen. Ik ben die weken erg bang geweest en ik kon niet geloven dat ik de zwangerschap zou uitdragen. Maar het is goed gegaan en bij jullie zal het ook goed gaan!

7. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    Papatya, hoe gaat het met jou en je dochtertje?

Jenifer, wat naar om te lezen dat je mannetje het rs virus heeft. Hopelijk is ook hij snel weer helemaal beter.

Mamavan3boefjes, kom je de dagen een beetje door nu je rond de tijd zit dat Sven is geboren.

MamavanSam, heb een pb voor je achter gelaten op deze en op de vlindersite ;)

Hier nu alles weer goed. Vannacht steeds na traplopen (als ik naar de wc moest) enorm pijnlijke steken in vagina. Hield wel een kwartier tot halfuur aan. In ziekenhuis bleek dat de cerclage er nog steeds stevig om heen zit, is de baarmoederhals van goede lengte en doet babe het goed :) Ze kijken nog even of het een blaasontsteking is en anders is het waarschijnlijk bandenpijn. Ben nu weer ff flink opgelucht en blij m'n allerlaatste werkdagje te hebben gehad, zodat ik het nu écht rustig aan kan doen.

liefs Tijm

8. mamavan3boefjes

22 jan 2011
    115
    0
    0
    Ha Tijm,

Het gaat goed, maar ik zal zo blij zijn als we 2 weken verder zijn... Afgelopen zaterdag weer een ... dag gehad. Femke was vreselijk opstandig, luisterde nergens naar en liep alleen maar te vervelen. Ik 's avonds weer helemaal in tranen natuurlijk. Gisteren ging het weer prima, zo is het iedere dag maar afwachten hoe het loopt. Ze is nu weer heerlijk een paar uurtjes bij haar neefje spelen, heeft ze tenminste een beetje afleiding.

Tijm, heb jij ook de wc beneden? Wij ook, baal er nu flink van, het is bij mij net of mijn buik opblaast als ik trap heb gelopen. Ik drink 's avonds hooguit één glas en dan nog moet ik er 's nachts uit om te plassen. Fijn dat alles goed gaat! Maar die angst en onzekerheid!!! Lekker dat je niet meer hoeft te werken, dan hoef je tenminste alleen maar rekening te houden met jezelf en kun je echt rustig aan doen.

Woensdag weer naar de poli, ik leef weer echt van poli naar poli toe, om steeds daar te horen hoe het gaat. Volgende week mijn eigen gyn op vakantie, heb alvast maar een ander uitgezocht (da's het voordeel van je eigen collega's :) )

Jenifer wat erg dat je zoontje het rs virus heeft gehad!!! Zo zielig als die kleintjes het zo benauwd hebben en zo ziek zijn.

mamavansam hoe is het? Kom je de dagen een beetje door?

9. mamavansam2010

mamavansam2010 Actief lid

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Hoi meiden,

Echt schandalig dat ik al zolang niets heb laten horen.
    Vorige week maandag had ik mijn eerste controle na mijn ok en daarna zat ik er helemaal doorheen.
    De controle was goed hoor, maar mijn buik was best onrustig geworden na een uur in de auto, een uur in de wachtkamer en de controle. Na 1,5 week op bed liggen was het blijkbaar toch wat veel.
    Net weer op controle geweest, gelukkig iets minder lang hoeven wachten, maar ik heb met mijn gyn afgesproken dat ik minder vaak kom. De onrust van 2,5 uur onderweg zijn iedere week is groter dan de rust die de controle brengt.
    Ik voel het kindje nu dagelijks, dus die echo hoeft niet perse, na overleg gaan we niet of bijna nooit mijn cervix meten, want hij kan met de uitwendige echo zien of er funneling is (bedankt voor jullie adviezen daarover).
    Dus nu ga ik over 3 weken weer. Dan heb ik ook de 20 weken echo en een controle, want de vorige keer werd ik precies met 20 weken opgenomen met 3 cm ontsluiting en een uitpuilende vochtblaas.

Ik moet zeggen dat ik de tijd best snel vind gaan. Veel bezoek, veel afleiding en zolang mijn buik rustig is en ik geen bloed- of slijmverlies heb ben ik tevreden. Dat is het enige dat telt. Dat herkennen jullie vast wel.

Afgelopen vrijdagavond was ik alleen thuis en toen ik wilde gaan slapen had ik krampen in mijn onderbuik. Toen ik het bij ging houden had ik krampen om de 2-3 minuten, doodeng! Ik ging steeds naar de wc om te kijken of ik iets zag. Na 3 kwartier krampen dacht ik: als ik het nu nog een kwartier heb ga ik mijn vriend bellen en gaan we naar het ziekenhuis, maar gelukkig ben ik in slaap gevallen en werd een uur later wakker zonder krampen. En nu bleek dus dat mijn cervix gewoon nog dichtzat, maar eng was het wel!

O en de gyn heeft net voor 90% zekerheid gegeven over het geslacht (ik zet het liever niet hier neer ivm meelezers). Echt leuk om weer te weten.

@mamavan3boefjes, ga jij nu om de 2 weken op controle? Ja, die 26 weken is echt een belangrijke grens he! Kan me niet voorstellen dat ik die ooit ga halen eerlijk gezegd. Maar dat gevoel hoort er denk ik ook bij!
    Weten jullie wat het nu gaat worden?

@Tijm, wat fijn dat alles goed was op de controle, wat een spanning allemaal he! Echt heel fijn dat je nu niet meer hoeft te werken, vind het zo knap dat je dat nog deed, zou ik echt niet durven. Nu kun je echt rustig aan gaan doen en alleen maar aan jezelf en de kleine denken!
    O en ik zag je pb, ja dat is inderdaad onze vlindersite. Had er vorige week maandag ineens behoefte aan om die te maken.
    En pas nu net zie ik je bericht op de vlindersite. Heb gister jouw vlindersite bekeken en was enorm onder de indruk van hoe herkenbaar jullie verhaal is. Echt tot in de kleinste details!
    En wat een prachtig meisje hebben jullie!

@Jenifer, wat erg dat je zoontje het rs virus heeft (gehad). Heel veel sterkte!
    Ik moet zeggen dat jouw verhaal over funneling echt veel hoop geeft, dus zelfs met funneling vroeg in de zwangerschap kan het goedkomen!

@Paptya, gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! Wat erg hoe het na de bevalling is gegaan, kan me voorstellen dat je dit niet had verwacht!
    Hoe gaat het nu met haar?

@Bramtim, ik lees nu dat de dag van Jurre afgelopen week is geweest. Vind het heel stom van mezelf dat ik niet even een berichtje heb gestuurd, sorry daarvoor!
    Hoe zijn jullie die dag doorgekomen?
    En ik wil je ook feliciteren.....je bent gewoon 30 weken!!! Hoe voelt dat?

@Mamamaya, hoe is het met jou?

@Cerclage verwijderen, ik lees hier nu erg verschillende verhalen. Misschien moet ik ivm mijn angst daarvoor dan maar met de gyn afspreken dat hij het zo mag proberen, maar dat als het echt niet gaat ik dat aan mag geven.
    Maar ja, duurt nog zolang, daar moet ik eigenlijk nog niet mee bezig zijn.

Ik ga hier weer even verder glunderen vanaf mijn ..... wolk:D

10. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    mamavan3boefjes, fijn dat de controles steeds goed zijn. Geeft rond deze tijd misschien een klein beetje vertrouwen.

mamavansam, die krampen heb ik ook gehad en m'n buik is nog steeds met regelmaat onrustig, vooral na inspanning. Volgens mij gyn niks om je zorgen om te maken (makkelijker gezegd dan gedaan ;) ) hoort er bij, maar wel om in de gaten te houden.

Bij mij wordt heel voorzichtig steeds baarmoederhals opgemeten, maar gister is er zelfs met eendenbek, tang en vingers van binnen gevoeld of de cerclage nog goed zat. Doodeng, maar uiteindelijk maar de gedachte vastgehouden dat ze echt wel weten wat ze doen.

Bramtim, wow 30 weken!!!Is het inderdaad een geruststelling of komen er weer andere zorgen naar voren.

liefs, Tijm

11. Tijm

Tijm Actief lid

23 jan 2011
    339
    0
    0
    NULL
    NULL
    ps Mamavan3boefjes, wij hebben inderdaad een wc beneden. Heb vannacht maar emmertje in de douche boven gezet. Daardoor bij het weer naar bed gaan minder last van steekjes gehad.

12. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    @ Jenifer:
    Veel beterschap voor je kindje! En hopelijk worden jullie voortaan een beetje gespaard van dat soort onheil.

@ mamavan3boefjes:
    Wij hebben gelukkig toiletten op beide verdiepingen, maar moest dat niet zo zijn, dan zou ik voor 's nachts toch - zoals Tijm al deed - een emmertje boven zetten. Ik heb zelf geen last van traplopen, tenminste niet van 1 à 2 keer per etmaal, maar meer hoeft hier ook niet, ik kan dat prima beperken.

@ MamavanSam:
    Fantastisch dat er zo naar je geluisterd wordt, 2,5u onderweg is inderdaad ook niet niks. En ook super dat je je kleintje al zo goed voelt, geniet daar maar elke dag van! Het stelt je gerust: alles is oké daarbinnen.

Hier is alles prima. Ik ben dolgelukkig dat we de 32 weken ook weer gehaald hebben. Nu komt even weer een spannende week, want vorige keer ben ik rond 33 weken bevallen. Maar echt paniek is er niet, want ik weet dat 32/33 weken al heel mooi is en dat baby het goed doet (tot hiertoe telkens al beter dan grote zus zelfs, en die was op 3 weken gezond en wel thuis).

Geslacht is op de laatste controle nog eens bevestigd, geboortekaartjes zijn dus besteld en de doopsuiker staat al helemaal klaar. Sinds gisteren staat ook het wiegje klaar in de woonkamer, zodat ook grote zus al wat kan wennen. Ze gaat wel 10 keer per dag kijken, alsof daar zomaar ineens een baby in zou kunnen verschijnen :D

13. mamavan3boefjes

22 jan 2011
    115
    0
    0
    mamavansam wat fijn om te horen dat alles goed gaat! Kan me voorstellen dat je minder vaak op controle gaat, da's wel erg lang iedere keer. Ik ga iedere week op controle, sta binnen 10 minuten in het ziekenhuis en ben meestal vrij snel aan de beurt.
    Wat zul jij angstig zijn geweest toen je buik zo onrustig was. Ik heb gelukkig bijna geen last van harde buiken, maar ben ook een aantal weken geleden al begonnen met adalat 1x daags. Volgens mijn gyn niet wetenschappelijk bewezen dat het zo vroeg in de zwangerschap al werkt, maar om mijzelf een beetje gerust te stellen toch maar mee begonnen.
    Wij weten niet of het een jongen of een meisje wordt. Bij Sven wisten we het een dag van tevoren omdat we nog geen naam hadden bedacht. Bij Femke hebben we het ook een verassing gehouden, was wel erg leuk, maar ik ben nu wel heeeeel erg nieuwschierig.

Hoor net dat een vrouw van 63 zwanger is van haar eerste kind na vruchtbaarheidsbehandeling natuurlijk... gekker moet het toch niet worden!

De buurvrouw (moeder van een hele goede vriendin van mij) stapt net binnen om te soppen. Zo lief!!!
    Ik had bedacht om iedereen die geholpen heeft van de zomer mee te nemen voor een high tea. Ze hebben vlak bij ons in de buurt een prachtige theetuin waar je heerlijk kunt zitten. Koop ik in het tuincentrum voor iedereen nog een leuke plant ofzo. Ze vinden het allemaal niet nodig, hoef geen dankjewel te zeggen en ze hoeven er niks voor te hebben, maar dan doe ik het lekker zo dan kunnen ze er niks tegenin brengen :)

mamamaya 32 weken. wat een lekker idee. Het zou nog mooier zijn als je de 37 gaat halen dat die kleine als alles goed gaat lekker mee naar huis mag, maar de grootste mijlpaal heb je in ieder geval gehad!
    Grappig dat jullie dochter steeds in de wieg gaat kijken! Bij ons ligt de planning al klaar, hoop dat we het allemaal gaan redden. Met 30 weken hopen we dat voor Femke haar nieuwe kamer af is zodat ze daarheen kan, dan kan daarna de babykamer weer in ere hersteld worden en alle babyspullen gewassen worden. Met 36 weken het bed weer op klossen en de box weer in de kamer. De wieg lenen we weer van een collega, die staat nog bij een andere collega thuis, die mag ze na de 30 weken komen brengen dan kunnen we die ook neerzetten.
    Oh ja geboortekaartjes, daar moeten we ook maar eens naar gaan kijken. Vind ik altijd zo leuk om te doen!

Tijm lastig als je gyn zegt dat je je geen zorgen hoeft te maken dat het er bij hoort, maar ze weten toch niet hoe vreselijk ongerust je bent als het jezelf overkomt. Ik ga ook maar eens over dat emmertje nadenken.

14. mamavansam2010

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Ow, mamamaya wat heerlijk, al 32 weken. Daar kan ik alleen maar van dromen!
    Wel weer spannend, aangezien je al een keer met 33 weken bevallen bent.

Tijm, fijn om te horen dat jouw gyn ook zegt dat het erbij hoort. Mijn gyn zei dat vanochtend ook hoor. Hij zei: Je weet dat er krampen gaan komen, dat is bij iedere zwangere, maar bij jou hebben die krampen een andere lading.
    Dus gelukkig snapt hij het goed!

15. mamavansam2010

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Goedemorgen,

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie daar antwoord op hebben.
    Mijn buik voelt aan de onderkant een beetje beurs, weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Net boven mijn schaambeen. Het is niet zo dat dat gevoel komt en gaat, maar is er gewoon constant. Nu probeer ik mezelf gerust te stellen dat het wrs banden´pijn´ is. Hebben jullie dit ook wel eens (gehad)? Mijn buik begint ook echt te groeien de laatste week.
    Verder heb ik als ik 's nachts wakker word en op mijn rug ga liggen en aan mijn buik voel, dan is die echt keihard. Het doet geen pijn, maar voelt alsof er een steen op mijn buik ligt.
    Herkenbaar?

16. jenifer

jenifer Actief lid

9 okt 2007
    297
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik denk dat het beurse gevoel bandenpijn is. Ik heb het ook gehad en ging in paniek naar de poli. Maar daar zeiden ze dat alles goed was en dat mijn buik erg hard groeide en dat veroorzaakte de bandenpijn. Dit heb ik zo rond 18-19 weken gehad.

En ik weet niet precies wat het harde gevoel zou kunnen zijn behalve een harde buik. En die kan je best wel vroeg voelen.

17. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Ik sluit me aan bij Jenifer en denk ook dat het bandenpijn is.
    Die hardere buik 's ochtends zou ik me geen zorgen over maken. Zeker niet als het alleen in de ochtend is.
    Hier ook af en toe een harde buik maar als het er niet heel veel zijn en ze niet in regelmaat komen, probeer ik me geen zorgen te maken.

18. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Klinkt inderdaad allemaal vrij normaal in deze periode van de zwangerschap. Kwam bij mij ook voor rond de 18-20 weken, toen had de buik ook een echte groeispurt (voelde ik ook aan mijn maag en darmen, die lagen helemaal in de knoop en had er soms ook pijn aan). Zulke periodes heb ik trouwens zo'n beetje om de 4 à 5 weken, en telkens hoor ik dan op de controle dat mijn buik weer erg gegroeid is. Het gaat hier echt met schokken.

Probeer je er rustig onder te houden. En als dat niet lukt, ga dan eens langs voor extra controle. Nervositeit geeft mij meer harde buiken, als ik dan weer gerustgesteld kan worden, dan zijn ze meteen weer weg!

Succes nog, dit is de rotste periode (tot 25 weken zo'n beetje) vond ik...

19. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Je hebt het nog beter omschreven zelfs dat het bij die termijn hoort. Ook de harde buiken en de groeispurten.

En ja, je hebt er niks aan maar tot de 26 weken is de meest rottige periode. Daarna kun je stiekem wat genieten en groeit het vertrouwen met de dag. ook al wil ik niet dat mijn mannetje nu al komt, ik weet dat hij elke dag langer in mijn buik een steeds betere kans maakt en dat de kans om met lege handen te komen staan ook steeds kleiner wordt.
    Alleen voor die 26 weken is die angst echt veel meer aanwezig.
    Ow ik wilde dat ik een tijdklok had... draaide ik iedereen door naar de 37 weken.

20. mamavansam2010

10 okt 2010
    469
    0
    16
    Noord-Brabant
    Echt super bedankt voor jullie snelle reacties!!
    Gelukkig denken jullie er hetzelfde over. Wat mij steeds veel geruststelling geeft is dat als ik naar het toilet ga ik geen bloed- of slijmverlies heb, aangezien het de vorige keer daarmee begon.

Ik wil eigenlijk niet weer naar het ziekenhuis, ben afgelopen maandag nog geweest en toen was alles nog goed en die dingen die ik nu voel horen volgens mij gewoon bij een gewone zwangerschap, alleen ben ik nu overal gespitst.

Wat jullie zeggen denk ik ook: dat ik na de 26 weken een beetje adem kan gaan halen.
    Aan de ene kant vind ik de tijd best snel gaan, dat valt niet tegen, maar als je dan vooruit kijkt lijkt de weg nog zooooo lang!

Deel Deze Pagina