Ik heb in al mijn zwangerschappen licht gebloed rond week 7 à 8. Verder eigenlijk niet. Mijn gyn zegt altijd: bloed- of helder vochtverlies altijd ernstig nemen!
DAt gevoel heb ik ook de hele tijd hoor. Ik heb alle vertrouwen in de cerclage en het ontzettend vele rusten wat ik doe maar ik twijfel zo aan mijn eigen lijf. Droom over loslatende placenta's, overleden kindjes etc etc omdat ik gewoonweg nog moeilijk vind om te geloven dat het hier wel goed zal gaan net als bij bijna iedere andere zwangerschap.
Mamamaya!!!! Zet hem op vandaag. Ben erg erg benieuwd hoe het je vergaat vandaag. Ik mag over een dikke twee weken maar heb eerlijk gezegd wel een beetje de bibbers aangezien ik een hoogvaginale geplaatst heb gekregen en de gynaecologen hem met een spreider dus helemaal niet zien zitten. brrrrrrr
Aichaatje, hoe gaat het vandaag? Ik heb bij de eerste zwangerschap tot 10 weken regelmatig veel bloed verloren, daarna pas weer met 23 weken en tja...toen was het gelijk mis en werd twee dagen later ons dochtertje geboren. Heb wel eens begrepen dat bloedverlies vanaf tweede trimester zorgelijk is, helemaal gezien jouw situatie...dus meis, zou gelijk aan de telefoon hangen als er weer gekke dingen gebeuren. Bramtim, herkenbaar die vreselijke dromen. Ben daarin ons kindje al tig keer verloren. Heel soms durf ik een heel klein beetje te geloven in een goed eind, maar dat voelt dan tevens zo onwerkelijk aan... Mamamaya, heel veel succes vandaag!!! Mamavansam, fijn dat je controle goed was!!Mijn gyn heeft het nog geen enkele keer over funneling gehad, kan je er helaas dus ook niks over vertellen, behalve dat ik je zorgen snap. Mamavan3boefjes, heb je de sombere dag een beetje achter je kunnen laten? Morgen vast weer een geruststellende controle. liefs Tijm
Voor iedereen een dikke knuffel vanuit hier!! Ik zal jullie wat zon toesturen! @Mamamaya heel veel succes vandaag! @Tijm, ik bloed ook vanaf 8wk af en toe een beetje... vaag he? Het is gisteren maar heel weinig geweest en vandaag gelukkig nog niet te zien! morgenavond weer naar de gyno... ik wou dat het maar vast zo ver was! Ik ben zo moe kan de hele dag wel slapen (heb nu eindelijk hulp in huis en geef er maar eens flink aan toe) lief dat je het vraagt!
Cerclage is er dus uit Was echt piece of cake! Geen zorgen over maken. Spreider werd geplaatst (vervelend, maar niet echt heel pijnlijk) en ik hoor "huh? waar zit die cerclage nu?" Maar na het ontsmetten zag hij hem gelukkig wel zitten Minuutje later was de draad eruit, niks - maar dan ook helemaal niks - van gevoeld. Spreider er weer uit (weer vervelend) en dan maar eens voelen... Kleine 2cm opening, maar zoiets was het vorige week ook al. Monitoring was zo vlak als een biljart. Het is dus waarschijnlijk niet voor vandaag of morgen... en zo komen we steeds dichter bij de 37 weken. Voor baby kunnen we niet beter wensen. Voor mama... gemengde gevoelens, enerzijds mag het nu eindelijk wel allemaal stoppen, anderzijds willen we enkel het allerbeste voor de kleine. Ik ben nu preventief opgenomen omdat we te ver van het ziekenhuis wonen. En ik moet zeggen, het brengt echt extra rust. Ik mag hier rustig de bevalling afwachten. Ik hou jullie op de hoogte
Wauw wat een goed nieuws!! Rust maar lekker uit en dat je maar snel/op zn tijd een gezonde baby mag vasthouden! Hoe hebben jullie het plaatsen van de cerclage ervaren en de dagen daarna?
Klinkt super!! Zelf maak ik me wel zorgen over het verwijderen. heb een hoogvaginale en ook de gyn afgelopen vrijdag kon hem met geen mogelijkheid vinden. heb voor de zekerheid even naar nijmegen gebeld. Gyn belt vanmiddag terug en dan gaan we overleggen. Wat fijn dat je daar de bevalling af mag wachten zeg. Duimen draaien hier!!
Tijm: ik vergeet telkens te reageren en dat vind ik niet netjes, sorry. Maar je bent zo'n belangrijke dag voorbij gegaan met veel emoties en daar wil ik je nog graag een knuffel voor geven. Ik merkte dat bij het verstrijken van de termijn van Jurre ik wat geruster was maar pas na zijn eerste jaardag een paar weken later, kon ik helemaal happy zijn.
ik vond het heel erg meevallen. Heb een hoogvaginale cerclage en deze is met een ruggenprik gezet op de ok. Ruggenprik vond ik echt drama maar dat is geloof ik elke keer en bij iedereen anders. Kwam volgens mij bij mij vooral omdat ik al in de beugels zat en dan voorover moest buigen om te ontspannen. Yeah right hoe doe je dat dan. Na het zetten en toen de ruggenprik uitgewerkt was geen pijn gehad en alles bleef rustig. Nachtje voor de zekerheid in ziekenhuis gebleven. Maaaaar ik weet dat het nogal wisselend is hoe je lijf er op kan reageren maar dit is mijn verhaal.
Mijn eerste cerclage (vorige zwangerschap) was een noodcerclage. Ik had toen geen cervix meer en 3cm opening met uitpuilende vliezen. Eerst kreeg ik 48u strikte bedrust (ook niet douchen of zelf naar het toilet) met weeënremming en vervolgens werd vastgesteld dat er geen evolutie was. Ik kreeg een kleine epidurale verdoving. De vliezen werden teruggeduwd en er werd een cerclage geplaatst die de opening terugbracht tot 1cm. Die heeft het 9 weken gehouden, toen scheurde de cerclage door en braken ook de vliezen. Ik heb echter nooit echt vertrouwen gehad in die cerclage en in de goeie afloop (onterecht dus, achteraf gezien). De huidige cerclage was een preventieve rond 13 weken. Ze is geplaatst in dagopname, 's morgens binnen, kleine epidurale gekregen, cerclage gezet, 6u strikte platte rust, monitoring (was vlak) en 's namiddags mocht ik naar huis. Thuis moest ik een week zoveel mogelijk liggen en dan nacontrole. Eens die nacontrole geweest was, en daar bleek dat de cervix verdubbeld was in lengte, begon ik er vertrouwen in te krijgen. Ik heb de hele periode tot de 28 weken heel weinig durven doen. Eens per week ging ik met de rolstoel winkelen of iets eten, verder vooral rusten (liggend, half-zit). Heel die periode ging het wel met z'n ups en downs, maar we haalden mijlpaal na mijlpaal en dan groeit het vertrouwen wel. De laatste drie weken ben ik eigenlijk heel rustig geweest (termijn vorige zwangerschap gepasseerd). Qua pijn of ongemak heb ik nooit te klagen gehad. Noch die eerste cerclage noch deze heb ik ooit gevoeld, niks voelen trekken (zelfs niet toen die eerste doorscheurde, ik ben toen gealarmeerd omdat ik op het toilet plots maar blééf plassen... was vruchtwater natuurlijk ). Ook de beide verwijderingen waren pijnloos. Als je nog vragen hebt: shoot Ik heb tijd genoeg (teveel) nu
Bedankt voor het delen van deze informatie! Wat ik begreep van mijn Gyno is dat ze het hier onder algehele verdoving doen?? En hoe zit dat met bloedverlies en evt weeen nadien? En hebben jullie vaak en veel nacontroles gehad?
Beide keren alleen de dag van plaatsing zelf nog een klein beetje bloedverlies gehad (over de dag amper 3 inlegkruisjes). Bij de eerste cerclage (met terugduwen vliezen) 48u weeën gehad, niet heel pijnlijk maar de weeënremmer was toen echt heel erg nodig. Nu met de preventieve cerclage helemaal geen weeën activiteit. Na de eerste cerclage ben ik opgenomen gebleven tot de bevalling en ik kreeg toen elke dag visite van een gynaecoloog (vaak assistenten die niet meer vroegen dan "gaat het? pijn? bloed? vochtverlies?" en verder niks deden) en om de 2 weken echo (vooral om de cerclage te checken). Dit keer was ik thuis en kreeg de normale controles (eerst maandelijks, dan om de 3 weken en de laatste keer zat er maar 2 weken tussen). Tijdens die controles telkens buikecho voor de baby en inwendig voor de cerclage. Enkel de laatste twee controles is er ook gevoeld (rond de 33 en 35 weken).
Dus eigenlijk gaat het na de preventieve cerclage vrij "normaal" verder! Thanks! Voel me al een stuk veiliger! Kan niet wachten tot morgen.. die onzekerheid maakt me gek! Wel of niet cerclage zetten, wel verder open die baarmoedermond of toch weer minder! Zorgen ze goed voor je in het ziekenhuis? Spannend hoor! Weet je al wat het word of is het een verassing?
Ja, de zwangerschap is hier na de preventieve cerclage vrij normaal verlopen. Wel veel rusten en utrogestan vaginaal genomen, maar verder niks speciaals. Ze zorgen hier goed voor mij, althans, ze komen regelmatig kijken. Verder kunnen ze niet veel doen dan afwachten, samen met mij. En ja, ik weet wat het wordt, maar ik hou het nog even geheim Ik wens jou alvast voor morgen een cerclage toe! En dat het goed mag aflopen met deze zwangerschap!
mamavansam, ik snap dat je onzeker wordt van je gyn. Mijn gyn wilde toen het zekere voor het onzekere nemen en heeft me daarom opgenomen en strikte bedrust en weeënremmers gegeven. Funneling op zich in niet erg, alleen hij zei toen dat het wel een teken is dat er wat veranderd en dat dat het beste was om 'stop' te zetten. Bramtim en Tijm, die onzekerheid dat er ineens iets anders tussendoor komt waardoor het niet goed afloopt... Iedereen in mijn omgeving telt de weken mee af terwijl ik ook vaak denk, ja die rust zal wel goed zijn, maar wat als er ineens wat anders opduikt. Ben 'blij' dat jullie die angst ook hebben. Aichaatje hoe is het meis? De zon is hier ook aangekomen hoor, heerlijk! Gelukkig dat het bloedverlies weer gestopt is, maar inderdaad gelijk aan de bel trekken hoor als je het niet vertrouwd. Ik vond het zetten van de cerclage spannend, maar lichamelijk prima te doen. Ik heb beide keren een ruggeprik gehad, bij deze zwangerschap was ik wel heel erg gespannen (lag te klappertanden op de ok-tafel) waardoor ik de dag erna heel erge spierpijn heb gehad, maar verder alleen een zwaar gevoel onder in mijn buik en een heel klein beetje bloedverlies, zodra ik het gevoel in mijn benen terug had mocht ik uit bed, echo voordat ik naar huis ging. De vorige zwangerschap mocht ik eind van de middag naar huis en deze keer mocht ik na het middageten al naar huis. Ik ben vanaf het moment dat de cerclage gezet is iedere week op controlge geweest. Vorige keer heb ik vanaf 32 weken weeënremmers gekregen (tabletten adalat) en nu slik ik die al vanaf een week of 21. Iedere week uitwendige echo om te kijken naar die kleine en om mijn bmh te meten en te kijken of er funneling is. Veel gynaecologen zijn erg terughoudend om een cerclage te zetten terwijl het bij zo'n jonge zwangerschap weinig risico's meebrengt. Tuurlijk is er risico op een infectie en zouden ze theoretisch de vliezen kunnen beschadigen, maar die risico's wegen niet op tegen het niet zetten van een cerclage (vind ik tenminste). Heeeeeeeeel veel sterkte met met plat liggen, ik hoop zo voor je dat het goed mag blijven gaan. mamamaya, wat heerlijk dat het goed ging!!! Hoop dat dat ons ook gegund is, geloof dat iedereen er wel tegenop ziet. vermaark je je een beetje in het zkh? Is het beleid daar ook dat je als die kleine nu zou komen je hem/haar bij je op de kamer mag houden? Gisteren ook nog een minder dagje gehad, vandaag gaat het weer goed. De kapster is vanmorgen lekker thuis geweest voelt ook al weer een heel stuk beter. Femke's haar is ook geknipt, is nu een bobline, zo schattig, ze heeft een heel ander koppie. Ze ging vanmorgen in tranen met mijn vader mee... ik weet dat het niet anders kan, maar dan voel ik me zo KUT (sorry). Nog 9 weken te gaan dan 'kan'/mag ik tenminste alles weer, maar soms lijkt er geen eind aan te komen terwijl we al zo'n eind zijn. Heb sinds zondag meer last van mijn buik, kon gisteren bijna niet lopen, elke keer als ik opstond van de bank spande mijn buik aan... vandaag gaat het wel weer wat beter, maar die onzekerheid is echt killing. Straks om kwart over 3 groeiecho, ben benieuwd.
@Mamavan3boefjes thanks! Inderdaad terughoudend zeker! Heel veel plezier bij de echo!! Fijn dat de zon is aangekomen we hebben genoeg hier! Ik heb vanmorgen mijn meisje ook uit handen gegeven, vreselijk vind ik dat! @mamamaya, dank je! Laat je maar lekker verwennen!
Mamavan3boefjes, straks veel plezier met de groeiecho! Vermaken in het ziekenhuis, nu ja... echt prettig is het niet. Maar de rust die het geeft (in goeie handen zijn) en de tevredenheid dat we het tot hier al gered hebben, dat maakt echt alles goed. Die 9 weken waar jij - en alle andere dames hier - zo tegen op kijken, die zijn hier nu "plots" gewoon weg... Ik zal niet zeggen dat het omgevlogen is, maar als ik terugkijk lijkt het minder lang, en dat terwijl ik toch echt wel 30 weken gerust heb! De vroedvrouw die net kwam kijken, zei dat ik meer dan 90% kans heb om de kleine op de kamer te mogen hebben, zeker de dag van de bevalling. Wat men vaak ziet op deze termijn, is dat de tweede en soms derde dag iets minder zijn - een dipje. En soms legt men dan het kindje tijdelijk op de low care om even bij te komen. Maar dan mag ik (en papa) er onbeperkt bij zijn, en die afdeling is hier op dezelfde verdieping, gewoon de gang door. Ook mag grote zus dan al dag gaan zeggen (1 keer 10min per dag max.). Met ademhalen schijnen 36-ers (zo noemde ze het) niet meer zo'n probleem te hebben, en ook niet met temperatuur. Meestal hebben ze wel nog wat problemen met de voedingen en vertering. De kans zit er dus wel weer in dat het op kolven aan gaat komen, maar goed, dat moet dan maar.
#$@% Ik heb net weer met de gyno gebeld! Verlies bloed (gisteren dus ook al) en baarmoeder is zwaar en trekkerig! Moest nu een extra tablet innemen en vanavond gaan we langs om te checken en om waarschijnlijk cerclage te plannen! Ben er gewoon naar van